Kan een paard faken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 14:09

Zo'n paard is dus niet helemaal goed, maar je weet de oorzaak en de oplossing, ff warmdraaien.

Natascha

Re: Kan een paard faken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:21

Voor de mensen die zeggen dat ze niet kunnen faken kun je het beter op de gedragswetenscahppelijke uitleg gooien: een paard weet verdomdes goed welk gedrag welke reactie uitlokt. Bijvoorbeeld: paard staat lekker in zijn stal te eten, er komt een wat onzeker kind zijn stal binnen, paard legt oren in de nek en kind rent bang weg. De volgende keer gebeurt hetzelfde. Goed kans dat het paard de derde keer ook wel weet dat hij met chagrijnig doen lekker in zijn stal kan blijven staan (noem maar even wat). Mijn paard heeft het gedaan met piezen buiten. Meneer wilde altijd vreten buiten en dat mocht niet. Totdat hij een kere moest piezen en ik dacht "laat de teugels maar even lekker hangen kan hij gelijk wat eten tijdens het piezen". Dat deed ik een paar keer totdat meneer het in de gaten kreeg. Hij ging staan alsof hij moest piezen compleet met leuter naar buiten maar piezen homaar. Hij wilde alleen maar vreten. Nu mag hij niet meer vreten tijdens het piezen en je raadt het al: er hoeft niet meer zonodig gepiest worden op die o zo sappige stukjes gras
Dus geen faken maar gewoon weten wat je uit moet vreten om je zin te krijgen.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:02

Margreet schreef:
Ik geloof iig pertinent niet in faken.
Ook niet in paarden die stokkreupel hun hok uit komen en eerst "warm moeten draaien" trouwens en dan "is er niks meer aan de hand", die zijn gewoon niet goed

Ik geloof ook niet dat paarden faken hoor,

maar het kan zeker wel dat een paard kreupel uit zijn (kleine) stalletje komt en daarna toch goed loopt. Stilstaan is slecht, de hele doorbloeding staat praktisch stil, als het paard daar dan al wat gevoeliger voor is dan kan het best wel dat het even nodig heeft om de doorbloeding weer op gang te laten komen en soepeler te laten lopen.
Dat wil dus niet altijd zeggen dat er werkelijk wat mis is met het paard, een paard is nou eenmaal gemaakt om te lopen en niet om stil te staan. Er is eerder wat mis met de verzorging

anne7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:41

Margreet schreef:
Maar wou je beweren dat dat helemaal goed is dan anne7?

Nee, dat is het ook niet, maar ik wilde aangeven dat het een medische oorzaak kan hebben (artrose), maar dat het dan niet per defenitie slecht is om dan te gaan rijden.
Ik denk dat die van mij er slechter van wordt als ik haar laat staan.
(rijden is een recreatief ritje, geen wedstrijden of andere echt belastende dingen, puur in beweging houden)

En tuurlijk ben ik het ermee eens dat het niet goed is, en dat je normaliter op een paard dat kreupel uit stal komt niet gaat rijden o.i.d.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:54

paarden hebben niet net zulke emoties als mensen, ze kunnen bijvoorbeeld niet liegen en dus ook niet bewust faken, maar ik ga wel mee in het verhaal van natascha dat ze wel een link kunnen leggen tussen gedrag en gevolg. En het ene paard is slimmer dan de andere! Geweldig die verhalen hierboven

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:14

en of ze dat kunnen
mijn schoonmoeder had een haflinger die(bleek later) dus vrij weinig had gedaan en al helemaal niet onder het zadel. meneer was gewend de hele dag maar op de wei te staan en vond dat wel best.
op een gegeven moment gingdie manken, dus hops maar dagen rustig aan lekker op de wei. weer een keer rijden, weer manken, maar op de wei zag je hem sprintjes trekken en al
die etter had zo door dat zodra hij ging manken hij de wei op werd gegooit.

paard op mijn vorige stal ging bij voorbaat al met zijn kop schudden en kuchen, omdatie dan wist dat zijn baasje helemaal inde stress raakte en hem dan niet aan het werk durfde te zetten(hij had last van gevoelige luchtwegen) later had ze het door en zette ze hem er wel meer doorheen, maar dan hield het ook gelijk op.

dus dat ze weten als ze iets doen dat ze dan bepaalde dingen voor mekaar kunnen krijgen is een waar feit.

Koblenz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:21

haa hier heb ik net een heel PWS over gemaakt en wat Natascha zegt is helemaal waar. Een paard is niet in staat om te denken zoals wij dat doen anders zouden wij nooit opze kunnen rijden. Een paard kan niet probleemoplossend denken en dus denken als ik nou eens mank loop hoef ik vandaag niet te werken. Een paard leert het beste door belonen. Het paard doet iets goed, krijgt een beloning en gaat dit gedrag herhalen omdat het iets positiefs oplevert. Dus het paard loopt kreupel, krijgt rust (de beloning) en dat is wat hij het liefste wil. De volgende keer loopt hij weer kreupel en krijgt hij weer rust. Je beloont je paard voor het getoonde gedrag en is het dus logisch dat hij het herhaalt. Het is natuurlijk wel zo dat het ee paard dit tien keer sneller doorheeft dan het andere paard.

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:55

Ik heb vroeger een pony gehad die hier het luilekkerleventje had en veel te weinig voor haar energie moest rijden. Toen hadden mijn ouders haar op de manege neergezet en een verzorgster aangenomen, die mijn pony dus reed op dagen dat ik niet kon. Luilekkerland was over en mevrouw moest weer volle bak werken.

Op een vrijdagavond kwamen we naar de manege en ik wou met haar gaan rijden. Ga de stal in, borstel haar, mijn vader legt het zadel op..*BAM* mevrouw gaat op haar gat zitten.
Zadel terug af, en inderdaad, je legde je hand erop, en mevrouw zakte door haar rug. Wij de staleigenaar gaan halen om ook eens te kijken, die even vlug met een pen wat onderzocht maar niks belangrijks ondekt.

Goed, een paard dat zo doorzakt kan je natuurlijk niet rijden dus wij dat maar niet gedaan. In het weekend net hetzelfde, een borstel over de rug vegen en ze zakte door. Wat dan wel weer opmerkelijk was, was dat ze buiten in de wei alle kanten op kon crossen en bokken en springen zonder problemen.

Toen woensdag nog altijd geen beterschap scheen te komen, kwam de DA erbij. De man die deze pony al van ver herkende en rook, en waarschijnlijk zag ze ook al onmiddelijk vanallerlei spuiten rond haar neus draaien. Want die man kwam naar de pony, legde een hand op de rug, pony bleef staan. Drukte met zijn hand, pony bleef nog staan. Sprong op zijn hand, niks aan de hand. Hij smijt er een zadel op, rug blijft kaarsrecht. Hij ploft in een keer in het zadel, pony blijft netjes staan. Hij zit met zijn volle gewicht op de kleine pony te bonken, geen spiertje in die rug die ook maar iets liet merken.
Hij zadelt haar af, en wandelt de hoek om uit het zicht. Mijn vader legt gewoon een hand op de rug, en oooh we moeten weer eens met een vreselijke kramp door de rug heen zakken." Diagnose van de DA: komedie. We hebben toen de pony volledige genegeerd, gewoon opgezadeld en gaan met de banaan, de pony heeft nog lange tijd zonder "rugklachten" bij mij gelopen en bij de volgende eigenaar zelfs elke week gesprongen, nooit meer een symptoom van rugpijn vertoond.

Het is het enigste paardje dat ik ooit zoiets heb zien doen en ik verwacht eigenlijk niet dat ik er nog ooit zo eentje ga tegenkomen, maar het was een kleine dondersteen

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:10

ik vind dit een moeilijk onderwerp. met mijn haflinger heb ik nu ook zo'n probleem. eerst ontlaste ze alleen dr achter benen maar nu ook aan de "longeerlijn" ontlast ze haar achterbeen. maar in de wei loopt ze gewoon te galopperen maar aan de longeerlijn wil ze zelfs niet draven. nu is ze wel een hele slime haflinger...
maar ze probeerde eerst wel 3 stapjes van wat ik haar vroeg en die gingen goed alleen de 4e ging mis.
ik heb het tegen de boer verteld en die zegt dat ze zich aansteld om onder het werk uit te komen, maar aangezien ze het wel probeerd.....

Mandy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:15

Ik weet het niet......de pony van me nicht....die ging kreupel lopen als je hem te koop zetten.....en als je voor t rijden over verkopen had....ging hij kreupelen en was er niks aan de hand...als zij op vakantie ging was hij ALTIJD kreupel tot ze terug was.....dus of hij t express deed....leek er wel verdomd veel op...

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:24

Het schijnt van niet, maar wat dacht je van mijn verhaal: Memuska heeft jarenlang op een pensionstal gestaan. Als ik haar toevallig ging rijden omstreeks etenstijd (zowel 's ochtends als 's avonds) had ik problemen. Je moet weten dat naast onze binnenbak een lange gang met stallen loopt. Zodra de voederkar daar langskwam, begon ze kreupel te lopen. Was de kar weg, dan liep ze weer prima...

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:11

Misschien kan het niet, maar bij Niels geloof ik toch zeker wel dat hij het wel kan.
Met wandelen naast de fiets doen ofdat ie zooo moe is, maar richting voerbak is hij meteen weer actief.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:15

Ik geloof niet dat een paard kan faken

Wat ik wel geloof, is dat mensen het paard teveel vermenselijken. Het zijn de mensen die paarden mensen-emoties toebedelen

Karmandi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:38

Idd wat Natascha en Koblenz zeggen.
Wat Urielle schreef heb ik met die van mij ook vaak meegemaakt ja. Sins ik herken of het echt of 'nep' is, doet hij dit eigenlijk niet meer. Hij weet nu dus dat hij er niet voor beloond wordt.
Wij hadden op de manege ook een pony die elke keer als hij moest galopperen(draven en stappen deed hij gewoon) ging staan plassen. Op een gegeven moment ging hij nieteens meer echt plassen, maar gewoon in die houding staan en maar blijven wachten. Hij kon goed zo een kwartier blijven staan, hij wachtte gewoon tot er iemand op m af kwam rennen ofzo en hij wel moest lopen. Ruitertjes hadden het nooit door, gingen netjes in t zadel staan en wachten maar . Op een gegeven moment zag je die ook de hele tijd moeite doen om maar te blijven staan... (komt een beetje neer op wat Natascha al zei...)