help mijn haflinger is te sterk!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:36

geen probleem

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:38

Hij is ook echt heel erg lief Maar ik ken het probleem van de TS en ik ben toen helemaal vanaf het begin opnieuw begonnen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:41

Ook helemaal goed......... maar de crux ligt echt bij het rijden van de ruiter

Het zijn zulke donders.......

Ik zal eens vragen of Sily hier verteld hoe het met haar tank ging.... het liggie ging bij haar branden toen ze na de honderdste opmerking van mij...... LOSLATEN heel demonstratief dr teugels helemaal los gooide, ging zitten en het paard ineens stopte sindsdien is het alleen maar berg opwaards gegaan

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:48

Mijne had er nog weleens een handje van om ertussenuit te smeren. Dan gooide ik dus helemaal de teugels los en raakte meneer uit evenwicht en besloot dan langzamer te gaan. En dan mocht ie van mij dóórgalopperen!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:49

Precies zo doe je dat met eigenwijze haffies

Stravero

Re: help mijn haflinger is te sterk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 19:50

Legt niet aan het bit meestal..
maar als hij trekt moet je niet terugtrekken..

Princesj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:00

begin met kleine stukjes te rijden in het bos, in stap!! zodra jij een grote afstand kan afleggen in stap zonder gezeur getrek en gehannes kan je rustig een keer een drafje proberen! zorg wel altijd dat je minimaal met zn tweeen bent.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:36

Daantje1981 schreef:
Tja, zoals je bij dit soort topics bijna altijd wel leest.

Het beste kun je goed les nemen...

hier ben ik het niet mee eens, wie weet heeft de TS al les! ik héb les met een enorm sterkte haflinger en we komen amper voor uit, dus daar hoeft het echt niet mee te maken te hebben!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 20:47

dan heb je niet goed les............

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:16

Een groffer bit is misschien een oplossing van de gevolgen, maar ik zou eerst maar eens kijken naar de oorzaak.
Les nemen lijkt me handig als je zelf niet weet wat je moet doen.
Maar zoek wel een goede manege oid uit want, zoals arno al zegt, ik ben vaak op maneges wezen kijken waar een zweep bij de standaarduitrusting behoort en veelvuldig wordt gebruikt. En die zeggen toch echt ook dat ze goed lesgeven...

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 21:53

0ojannekeo0 schreef:
Daantje1981 schreef:

hier ben ik het niet mee eens, wie weet heeft de TS al les! ik héb les met een enorm sterkte haflinger en we komen amper voor uit, dus daar hoeft het echt niet mee te maken te hebben!

Dan heb je echt van de verkeerde les.Dit is echt niet zo'n probleem dat het niet is op te lossen.

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:27

Quellian schreef:
KiWiKo, ik nodig je uit op mijn tankie

Geldt die ook voor mij?

Moet helaas bekennen dat iedere keer als Kiwiko loslaten riep ik zoiets had van JA HOI, 1 keer over het hek heen gelanceerd worden is genoeg
Maar toen ze bleef doorgaan met loslaten loslaten loslaten werd ik toch zo pissig En gooide ik de teugels dus maar gewoon los...en idd....paard stond opeens stil, terwijl we al drie maanden met dat ik ren lekker door probleem zaten
Nou dan voel je je even dom hoor....
En deed dan hetzelfde als Quellian, gas geven als ze terug wou komen..werkte ook erg goed.

Maar ok, als ze tegenwoordig weer zo'n dag heeft (gaat er denk nooit helemaal uit) blijf ik gewoon lekker ontspannen, handjes ontspannen, been eraan, lekker zitten en binnen 5 tellen is het over.
Maar gaat er iemand opzitten die dus wel aan alle kanten gaat spannen als ze tempo maakt stopt ze dus nog steeds niet.

Dus tip: lesje van Kiwiko nemen en die erop zetten als het paard begint te rennen

edit: hele stomme typfout.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:45

Ik heb ooit is gehoord dat als een paard te sterk wordt je dan achterwaarts moet gaan,.

Als het paard al aan het rennen is, neem dan de volgende maatregelen die hierboven al verteld zijn.. (zoals teugels los, benen aanklemmen en gaan zitten..) En NIET gaan trekken. Als je paard terug is,, paar passen achteruit en weer voorwaarts (natuurlijk wel in tempo wat JIJ wil!)

Als je voelt dat het paard zich sterk aan het maken is, ga dan gelijk paar passen achterwaarts!

Ik rijd zelf ook een haf, die neemt nog wel is een loopje.. Nu heb ik een hele lieve vriendin die mij dan soms wel is helpt en dan ook 1000x achter elkaar hetzelfde moet zeggen.. (teugels los, zitten, benen aanklemmen) Omdat ik bang ben dat madame door het draad heen rent.. (en dat is prikkeldraad, dus nog levensgevaarlijk ook! Maar daar kan ik niks aan doen.. )

Bij de haflinger die ik rijd helpt dat achterwaarts heeel erg goed.. En als ze eenmaal rent, en ik krijg haar echt neit terug en madam komt terug (als ze dus langzamer wil) hoor je mij opeens: "DOOR!" dan galoppeer ik dus mooi door.. en of madam dit leuk vind of niet.. (niet is het antwoord.. ) Peg gehad! Jij hebt jou ding gedaan, nu ik de mijne.. En dat werkt heel goed.. zeker bij eigenwijze dominante maar toch lieve haffie's..

Edit: Moet trouwens wel zeggen dat als ik op een pony bij de manege rijd, ik dan klein beetje ga staan Die pony rent weg van de ruiter zegma. Zo gauw jij gaat staan en tegengewicht geeft dan komt ze terug Oke niet de goede manier, maar het is de enige pony waar ik het doe (overigens de andere ruiters trekken haar op de volte.. en blijven maar trekken)

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:51

Kim en ik hebben een tijdje nog een andere oefening gedaan bedenk ik me net, stap ging altijd goed, maar met aandraven vloog ze dan weg.

Dus moest ik aandraven, en nog voor ze zich sterk kon maken weer terug naar stap, als je dan net twee tellen te laat ben ben je haar kwijt, maar als je op tijd bent kan je dit langzaam uit breiden, en zodra je voelt dat ze weer harder gaat en sterk wordt neem je haar meteen terug naar stap, zodat je na een paar stappen weer opnieuw kan beginnen.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:55

@ Sily: Dat ken ik precies.. deed mijn vzhaf ook.. Soms nog steeds.. maar dat is alleen als ik dan een week of langer niet gereden heb.. En wij deden dan precies hetzelfde als wat jij zecht,, voor dat ze weggaat terug naar stap. Dat werkt echt!! En als je dit vaak moet doen is het ook nog is goed voor de achterhand..

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:57

_Marinke_ schreef:
@ Sily: Dat ken ik precies.. deed mijn vzhaf ook.. Soms nog steeds.. maar dat is alleen als ik dan een week of langer niet gereden heb.. En wij deden dan precies hetzelfde als wat jij zecht,, voor dat ze weggaat terug naar stap. Dat werkt echt!! En als je dit vaak moet doen is het ook nog is goed voor de achterhand..

Hihihihi die van mij deed het als ik elke dag reed
Heb weleens in opperste wanhoop de teugels richting instructrice gegooid met de mededeling dat ze haar mee mocht nemen.
Toen heeft Kiwiko (instructrice dus) me maar even een time out gegeven, stapte op lief klein hafnafje en reed zo weg (2 peuken in een kwartier tijd, zo gefrustreerd was ik )

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 22:59

In het begin die van mij ook wel.. Echt vreselijk vond ikd at.. en moet je nu is kijken wat we hebben bereikt..
En dat terwijl ik gewoon af en toe hulp krijg van een vriendin, en gewoon zaterdagochtend les op de manege op een manegepony En met me verzorgpony's ga ik dus niet naar les.. (soms wel heel vervelend hoor)

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:18

Mijn haf kan in het bos ook zo enorm sterk worden,
Ik heb al afgeleerd om terug te trekken,want dat win je toch niet..

Rustig zitten,de teugels gewoon losser geven in plaats van strakker maken...
Met dat getrek bereik je helemaal niks!

050206051012Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 23:56

Sily schreef:
Quellian schreef:
KiWiKo, ik nodig je uit op mijn tankie

Geldt die ook voor mij?

Ja hoor, kom maar rijden

xJurdyWonanx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 07:53

als ik buitenrijdt doet mijn paardje ( 14 jarige kruising arabier ) het ook.. hij kan niet stappen echt niet. als ik hem laat draven en nog steeds wat druk op de teugels houdt gaat hij galoperen. ik neem hem uiteindelijk wel weer terug in draf, daar ben ik consequent in. Ook als we in de wei rijden is hij erg sterk en gaat hij hangen, normaal zou je je paard dan juist voorwaarts moeten rijden maar dat gaat niet. Dan zit je alweer in rengalop.
Les komt eraan wanneer de bak weer goed is.

Een volte draaien doe ik ook heel vaak maar daarna doet hij het gewoon weer.

Aan de hand stopt hij wanneer ik Hó zeg en zodra ik met mijn tong klik stapt/draaft hij ook weer verder. Het is misschien wel uitproberen, heb hem pas 3,5 weken.

rocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 08:07

obelixXx schreef:
;( heey altijd als ik ga rijden met mijn haflinger is de mijne zo sterk ik word er gek van heb nu gewoon een bustrens... wie heeft dit zelfde probleem gehad en wat deed je er tegen!

hoi
als ik jou was zou ik zelf de bit blijfen houden
en probeer je paard te laaten ontspanen
en niet wedstrijdje houden met trekken aan teugels want pony wint toch ik hoop dat hier genoeg aan hebt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:28

0ojannekeo0 schreef:
Daantje1981 schreef:

Dan heb je echt van de verkeerde les.Dit is echt niet zo'n probleem dat het niet is op te lossen.
[/quote]

Dan mag jou instructrisse komen! ik heb nu van 2 verschillende mensen les in de week en hiervoor was het ookal en had ik van een ander les!

Dit word zo echt een eideloze discussie, ik weet hoe mijn paard inelkaar steekt en wat er wel en niet mogelijk is met hem, hij is gewoon heel lastig met zijn mond, altijd al geweest ook voor ik hem reed. ik ben al met Kiwiko aan het discuseren via pb, dus als iemand nog iets te zeggen heeft naar mij toe staad mijn pb box open

Beauty0102

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:34

Of benen geven, neemt je haflinger tóch je tempo, en daarna terug nemen, zoals hierboven staat ophoudingen maken etc.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:14

Saskia9 schreef:
Mijn haf kan in het bos ook zo enorm sterk worden,
Ik heb al afgeleerd om terug te trekken,want dat win je toch niet..

Rustig zitten,de teugels gewoon losser geven in plaats van strakker maken...
Met dat getrek bereik je helemaal niks!

ja dat heb ik ook met mijn verzorghaf.. meestal helpt ontspannen dan nog het best

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:07

Teugels gewoon op maat houden, zoals je het voor het trekken deed.
En dan doorrijden en figuren rijden.
Dat heb ik geleerd.