Wat zou jij doen? eigenaar komt niet meer langs...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:07

Ik heb een boekje "pleidooi voor het paard, zaken uit de hippische advocatuur" door Stephan Wensing en Fabian Brockotter ISBN 90 5439 152 9. Daar staat een hoofdstuk over wanbetalende pensionklanten in. Het is een heel handig boekje, zeker de moeite waard om eens te lezen, in hele begrijpelijke taal. Echt een aanrader voor paardeliefhebbers en pensionhouders (staat overigens ook een pensioncontract in, tip voor in de toekomst?).

Maar goed, in het kort komt het hier op neer:
Een mondelinge overeenkomst, is even sterk als een schriftelijke overeenkomst, dus wat dat betreft zit het wel goed.

Indien de pensionklant niet meer betaald (en dit kan dus al na 1 maand) kn de ander (de stalhouder) zijn verplichtingen eveneens opschorten. Wel blijft de stalhouder verplicht tot het verzorgen van het paard (zogenaamde zorgplicht). Je bent echter niet meer verplicht extraatjes te doen, dus het geven van beweging is dus ook niet meer verplicht. Verder ben je als stalhouder gerechtigd om de eigenaar toegang tot de stallen te ontzeggen.

Vervolgens moet de stalhouder een aangetekende brief sturen aan de eigenaar, waarin deze zich beroept op het retentierecht. Dit is heel simpel: schrijf een brief, met daarin vermeld dat er een achterstand in, en dat je je beroept op je retentierecht. De eigenaar mag zijn spullen dan niet meer mee nemen, doet deze dat toch, begaat deze een strafbaar feit! Stel het paard verdwijnt toch, dan mag je als stalhouder dit paard terugeisen, als ware jij de eigenaar. Je mag het paard echter niet verkopen!

Naast het retentierecht en het opschorten van je verplichtingen tegenover de huurder, kan je een deurwaarder inschakelen ( na het schrijven van een aanmaningsbrief). Weigert deze dan nog te betalen, kan via de kantonrechter een procedure gestart worden. De deurwaarder kan daarna beslag leggen op alle goederen en bezittingen, van auto tot bankrekeningen.

Voor wat betreft je vraag over het zorgen voor het paard (ik begrijp dat jij niet de stalhouder bent?), daar zou ik mee uitkijken. Je hebt kans gehecht te raken aan het paard, waarmee je misschien jezelf onnodig "pijn" doet. Daarbij, als er iets fout gaat, en het is iemand die kwaad wilt, kan hij jou misschien voor bepaalde kosten laten opdraaien! Ik snap wel dat het voor het paardje knap banketstaaf is, ik zou er ook moeite mee hebben! Maar denk een beetje aan jezelf ook...

Overigens is een deurwaarder ook gerechtigd om in de GBA gegevens te informeren bij gemeenten, dus deze zal hem zeker wel kunnen vinden.

Succes ermee

Monday

Re: Wat zou jij doen? eigenaar komt niet meer langs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:33

Als de eigenaar een aantal malen wél stallingsgeld heeft betaald is in mijn ogen dus ook een overeenkomst tot stand gekomen. Wanneer jullie wel zijn naam hebben en de woonplaats weten kan een jurist/advocaat een uittreksel met de persoons/adresgegevens opvragen bij het gemeentehuis.
Vervolgens de eigenaar van het paard per aangetekende post een sommatie sturen om het achterstallige stalgeld te voldoen en vanzelfsprekend melden dat de pensionhouder zich "alle rechten voorbehoudt".

Dit lijkt me geen kwestie om op eigen houtje aan te beginnen. Voor zover ik weet mag een pensionhouder een dier de basisbehoeften niet ontzeggen. In principe hoeft er verder niets mee gedaan te worden. Geen idee hoe het zit al jullie in alle goeie bedoelingen het paard zouden losgooien of longeren en hij loopt letsel op. Dus wees voorzichtig, want dan weet zo'n eigenaar je meestal wel te vinden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:26

Ik heb ook eens zo'n akkefietje gehad met een wanbetaler voor een paard dat ik in training had. Dat werd echt akelig want ik werd ook overal van beschuldigd, zo zou ik spullen die bij het paard hoorden achtergehouden hebben etc etc.

De "officiele weg" is nog geen garantie dat je je geld krijgt. Uiteindelijk heb ik echt flink lopen dreigen en dat hielp nog niet. Toen maar eieren voor mijn geld gekozen maar ik ben wel een paar duizend (!!) euro misgelopen en daar baal ik nog wel eens van.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:18

Zep schreef:
Ik heb ook eens zo'n akkefietje gehad met een wanbetaler voor een paard dat ik in training had. Dat werd echt akelig want ik werd ook overal van beschuldigd, zo zou ik spullen die bij het paard hoorden achtergehouden hebben etc etc.

De "officiele weg" is nog geen garantie dat je je geld krijgt. Uiteindelijk heb ik echt flink lopen dreigen en dat hielp nog niet. Toen maar eieren voor mijn geld gekozen maar ik ben wel een paar duizend (!!) euro misgelopen en daar baal ik nog wel eens van.

Dat is hard leergeld geweest, zal je ook geen 2e keer overkomen

Dat boek van britty is zeker een aanrader. Dat heb ik nog niet zolang geleden ook gehaald nadat hier een paard in pension stond waarvan de eigenaar ook niet betaalde en later met alle hande zelfbedachte regelingen en nota`s aan kwam zetten.

Uiteindelijk schiet je als ondernemer/pensionhouder er altijd bij in, de kosten mogen dan wel vergoed zijn maar dat weegt nog niet op tegen de morele plichten van een eigenaar. Je hebt een paard en daar heb je verantwoording voor, kun je die verantwoording niet aan, wat doe je dan met een paard?

Maar goed, ik wens je veel succes. Met alleen een naam en een gsm nummer is het moeilijk iemand te traceren. Er bestaat ook nog zoiets als privacy die gewaarborgt wordt en ook de politie mogen niet zomaar gegevens vrij geven.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-06 10:21

Nee maar als we er nietachter komen waar hij woont en zijn paard gaat dood en dan?
bedoel maar even een voorbeeld..
het gaat nou niet supper met het paardje.

Maja wij doen ons best, voor het paard.
ik zal de eigenaar adviezeren naar de politie te stappen

_hannah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:38

Goed om actie te ondernemen! Als je een verzorgster voor voorlopig lijkt me in ieder geval een goed plan! En het liefst iemand die ook wat voor hem wil betalen. Maar zomaar verkopen zou ik niet zo doen..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:54

en wat als je het paard gewoon op de wei zet? scheelt in ieder geval weer een stal en de kosten die daaraan verbonden zijn? en het paard krijgt op die manier in ieder geval de beweging die een jong dier nodig heeft

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:59

jennifer87 schreef:
Nee maar als we er nietachter komen waar hij woont en zijn paard gaat dood en dan?
bedoel maar even een voorbeeld..
het gaat nou niet supper met het paardje.

Maja wij doen ons best, voor het paard.
ik zal de eigenaar adviezeren naar de politie te stappen

De stalbaas heeft twee keuzes:
1) niks doen en hopen dat het goed komt (geloof ik niet in)
2) Aangifte doen en een advokaat in de arm nemen. Het paard kan alleen zijn eigendom worden indien hij een aantal (wettelijk verplichte) juridische stappen heeft ondernomen om de eigenaar te laten betalen.

Voor dit soort akkefietjes heb je dus een rechtsbijstandverzekering (hoop ik voor de stalhouder).

Wobelisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:06

zowiezo niet zo slim om geen gegevens van de eigenaar te hebben. en ik zou ook politie bellen of zo.

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:14

Britty; dat is een mooi stuk tekst

Wij zijn ook bezig op dit moment met iemand die al veel langer dan 4 maanden niet betaald heeft.

Ik hou dit topic in de gaten!

Het is trouwens voor de stalhouder erg vervelend.
Je wilt het paard (en in dit geval ook veulen) niet te kort doen, maar aan de andere kant kost het je alleen maar geld, terwijl je weet dat je het niet terug krijgt.
(daar gaan wij in ieder geval niet meer van uit.)

Britty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:32

@ Sjoert (en andere geinteresseerden) ik wil anders de gehele tekst wel overschrijven en pb'en? Laat maar even weten of je daar evt. interesse in hebt.

Maar nogmaals: als pensionhouder is het niet onverstandig een dergelijk boekje aan te schaffen, als ik me niet vergis kost het maar 15 eurootjes.

off topic: prachtige stal hebben jullie!

@ Jennifer: volgens mij valt het nog steeds onder de zorgplicht van de stalhouder, om een DA te bellen in geval van ziekte. De kosten komen dan gewoon weer voor rekening van de eigenaar. In het boekje wat ik eerder noemde staat ook een onderdeel over deze zorgplicht, maar dat hebt ik even niet bij de hand. Mocht iemand daar interesse in hebben, pb maar even.

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:42

Allereerst een hele vervelende situatie.
Soms snap ik niet waarom mensen dieren nemen.

Is het niet mogelijk om hem op te sporen via zijn werk?
Als je weet in welke gevangenis hij werkt zou je die eens kunnen bellen.

Jenbuc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-06 13:11

de staleigennaar gaat binnekort naar de oude stalling waar hij eerst stond daar heeft ze hem zelf opgehaald.
en dan hopen we verder te komen.,
al hoewel stel de eigenaar doet het paard weg gaat het voor mij wel moeilijk worden begin het beest steeds leuker te vinden.
maar vind me eigen '' paard"ook heel leuk