Hooi of kuilgras? Waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesV89

Re: Hooi of kuilgras? Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:26

kuil
maar niet de kuil wat ook aan koeien wordt gevoerd. De kuil die mijn pony krijgt zit tussen hooi en koeienkuil in.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 23:09

zitten jullie paardne ook weleens aan de diarre van het kuil?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:56

Hooi, want Memuska eet geen kuilgras

Waratje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:48

Emaartje schreef:
zitten jullie paardne ook weleens aan de diarre van het kuil?

Bij ons op stal zijn diverse paarden toch aan de dunne van de voordroog. Op m'n vorige stal was dat er maar eentje. Gelukkig gaat de boer deze zomer z'n best doen om alles als hooi het pak in te krijgen, zal ook voor de andere paarden een stuk schelen. De mijne krijgt sowieso hooi, zie eerdere post.

Useful

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 11:15

Bedankt voor de reacties.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:25

wij geven onbeperkt kuil. de meeste merries zijn drachtig en kunen het goed gebruiken, ze worden te mager van hooi.
bovendien was mijn paard een keer ziek omdat hij te weinig eiwitten kreeg!!

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 14:54

Hooi, aangezien Siliena toch wel een beetje gevoelig is voor koliek kreeg ik de opmerking om vooral hooi te blijven voeren en niet over te gaan op kuil

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 17:08

Mijn pony krijgt beide...
Onbeperkt hooi en ik meng er elke avond een klein plakje kuil tussen, daar is hij dan wel een tijdje mee zoet, aangezien hij zich wel een tijdje amuseert met alle stukjes kuil uit het hooi te zoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:21

Hooi!
Dit bevat te weinig eitwitten en energie om kwaad te kunnen. Heeft een andere voedingswaarde en is daarom beter geschikt om onbeperkt te voeren.
Daarbij is het kuil dat we op stal hebben vies, smerig en voor de koeien en Keet kan niet zo goed tegen grotere hoeveelheden, krijgt ze aan de schêit

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:18

bij ons word allebei gevoerd op stal rwee maal kui en twee maal hooiper dag, de mijne krijgt geen kuil wordt er ziek van opgezette buik winderig en diarree.
ligt wel aan kuilsoort verschilt van baal tot baal.
als kuil droog is en niet ruikt gaat het goed maar zoals ik al zei schilt van baal.
hij krijgt dus alleen hooi.

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 21:58

bij mij op stal krijgt mijn vz pony hooi en als het hooi op is koopt de eigenaar altijd een pak kuilgras.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 23:38

het gaat nou weer goed met mijn paard het is per baal verschillend inderdaad..

Keesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:32

mijn paard & veulen krijgen hooi, in kuil teveel eiwitten.
mijn pony (inmiddels met pensioen) krijgt kuil omdat ie dat gewoon veel lekkerder vind

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:28

Miirthe schreef:
Hooi!
Dit bevat te weinig eitwitten en energie om kwaad te kunnen. Heeft een andere voedingswaarde en is daarom beter geschikt om onbeperkt te voeren.
Daarbij is het kuil dat we op stal hebben vies, smerig en voor de koeien en Keet kan niet zo goed tegen grotere hoeveelheden, krijgt ze aan de schêit

Ben ik niet helemaal met je eens, als je 1e sneede hebt kan het behoorlijk veel eiwitten e.d. bevatten.
Vraag maar eens aan Jaqueline hier van het forum, die heeft er genoeg problemen mee gehad.

EvaSuzanneJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 10:35

Mhhh, ik lees dat heel veel mensen tegen kuil zijn. Een weidegenootje bij mij ging weg en liet vlak voor de winter 40 balen kuil achter. Mijn 2 jonge paarden eten dus al de hele winter kuil en ik moet zeggen dat ze er (volgens mij) geen last van hebben. Geen dunne mest of andere rare dingen. De ene is wel heel druk maar het is een jonge hengst dus ik neem aan dat het de hormonen zijn. Ze staan allebei buiten dus ik vind ook dat ze wel wat energie mogen hebben voor de kou. Ik weet niet of ik volgend jaar weer kuil ga voeren, maar als ze er gewoon tegen kunnen dan kan het volgens mij niet echt kwaad??