ervaringen met vlasstrooisel gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carrie79

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:19

Ik heb ook vlas in de stal en ben er super tevreden over. Nu moet ik zeggen dat mijn paard 1 poephoek en 1 plashoek heeft dus dat dat makkelijk bij te houden is. Per week gaat er 1 nieuwe baal bij. En elke dag haal ik de drollen en natte plekken weg.

Een ander paard dat ik ken is een enorme smeerkees...de stal is bijna dagelijks soppig..hoe goed je het ook bijhoudt. Iemand enig idee hoe je dan met het vlas om moet gaan??

En ja vlas kan best glad zijn als het net schoon in stal ligt!

zynoeska

Re: ervaringen met vlasstrooisel gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:32

Wij hebben koolzaadstro gehakseld (valt dat ook onder het kopje vlas?)
Het bevalt mij iid geval prima. Kleine mesthoop, mooi droge stallen. En ja we hebben er 3 staan, waarvan bij ons ook 1 die z'm drollen door de stal spreid ..die ziet er dus veel viezer uit...de andere twee zijn supernetjes. De jongste weet zelfs dat ie netjes achterin moet poepen
1 baal in de week erin en Klaar is Klara... Voor mij niets anders.
(ja het stoft als je de baal erin doet (moet je dus doen als je gaat rijden of als je ze even buiten zet. Ik merk nooit dat het glad is ...ja alleen als je echt een lege stal hebt (begin van het seizoen) en je begint met 2 verse balen erin. ook bij ons goedkoper dan op houtmot (en naar mijn idee beter...wij hebben een test gedaan zelf en koolzaadstro nam echt wel 3x zoveel op...deden we iid geval veel langer mee dan houtmot)

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 09:35

atheentje schreef:
Een ander paard dat ik ken is een enorme smeerkees...de stal is bijna dagelijks soppig..hoe goed je het ook bijhoudt. Iemand enig idee hoe je dan met het vlas om moet gaan??

Mengen met een half pak zaagsel wil dan nog wel eens helpen, dan wordt de bodem wat stabieler. Althans dat in mijn ervaring.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:08

Yvonniej schreef:
Ik heb ervaring met vlas. (3 jaar inmiddels)

Voordelen:
*Weinig rommel ( lang niet zoveel als met stro, kleine mesthoop dus
*Je kunt oppotten, als je paard erg schraapt wil het niet
*Het is warm
Ze eten het niet op

Nadelen:
Het is duur

Dat het is duur vind ik niet helemaal waar, voorheen stonden mijn paarden op stro (kosten 1euro per pak, gebruik met 3 paarden was 6 pakken per dag). Dat kostte mij ca 186euro voor 3 paarden per maand (uitgaande van 31dagen * 6 pakken per dag). Daarbij kwam, dat ik elke dag dik een uur aan het uitmesten was en aan het opstrooien. Ze maakten er een zootje van. Sinds 1 1/2 jaar staan ze op vlas-leem.

In 1 box gaan 3 pakken a 130L vlasleem (ik heb vrij groteboxen), dus als ik ze verschoond heb gaan er 9 pakken vlasleem in. Dagelijks haal ik in 10min uit 3 boxen de mest en trek ik alles weer vlak. 1x per week de natte plekken eruit (nog geen 15min werk voor 3 boxen) en elke week strooi ik op met 1 pak vlasleem. Op maandbasis verbruik ik dus met 3 paarden 21 pakken vlas, deze kosten mij 6 euro per pak dus 21*6=126 euro per maand voor 3 paarden

Ik ben dus nu goedkoper uit en daarbij komt, ik heb meer tijd over voor mijn paarden. Nu verbruikte ik ruim aan stro maar de paarden moeten wel op iets staan...

Verder vind ik de voordelen van vlas:

- stof en geur vrij (je ruikt geen urine meer)
- de paarden blijven schoner
- blijft lang mooi
- arbeidsvriendelijk

Nadelen

- paarden hebben niks te knabbelen.

Verdere nadelen kan ik me zo 123 niet bedenken.

-

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:19

Mijn paard staan ook op vlas en het bevalt super. De mijne aten nog weleens hun stal leeg en stonden dan op het beton dat is nu niet meer zo.
Ook vind ik het veel makkelijker uitmesten. Ik haal 1 keer in de week de natte plek er ook uit en strooi dan een heel pak bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:09

tot nu toe lijkt het me super positief, het enigste wat mij nog zorgen baard is het eten van vlas, het schijnt goed link te wezen als ze dat doen, ze staan nu op zaagsel en zijn niet gewend om hun stal-strooisel op te eten, ik hoop niet dat als ik dit weekend over ga op vlas dat ze dat ineens gaan eten. ik zal ook zorgen dat ze zeker de 1e dagen goed veel hooi krijgen. ik heb ook een tip gelezen om de 1e dag er wat azijn over te sprenkelen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 12:16

Randy01 schreef:
Er loopt al een tijdje een topic over, kijk hier maar even; hier lees je veel (verschillende) ervaringen en wat discussies erover:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=295438&hilit=

24 pagina's aan informatie.
Lijkt me dat je in dat topic genoeg info kunt vinden. Mocht je nog verdere vragen hebben, kun je die wellicht in dat topic stellen.