Wat zijn paarden duur of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:04

Laatst bijgewerkt door Pegasus op 01-05-02 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:07

Paarden worden altijd minder waard nadat ze 10 jaar zijn geweest, en hij is wat gelders, overbouwd, en een goed tehuis is belangrijker dan prijs. Dit is niet wat ik een goed paard noem!! dit is een leuk gebruikspaard.

Pegasus schreef:
Tja, is maar wat je wilt natuurlijk.
Deze bijvoorbeeld :
http://www.paardenexpert.nl/catalog/product_info.php/cPath/21/products_id/152/
kost onder de € 4500. Is dat dan niks ? Loopt wel Z staat er bij ?

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:16

Dorine
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:31

Ik ben er achter gekomen dat sommige paarden een errug bekend papier hebben en daardoor de prijzen omhoog gaan.
Mijn paard had ook papieren, maar wel trakhener.
Duits, pappie liep op Olympisch niveau millitary.
Maar omdat hij duits was en ondertussen al naar Amerika verkocht, was hij hier nauwelijks bekend, zijn vader een klein beetje maar. Ook de tak van de sport speelde mee: millitary zegt de meesten niet veel.

Ik kocht dus een leuk paardje, SGW-type, klein van stuk, voor weinig geld. Half ingereden.
Nu blijkt dat als ik haar als fokmerrie zou verkopen, ze ineens stukken meer waard is, vooral in Duitsland en Amerika!
Ze gaat dus niet weg, voor geen goud, maar ik kan haar dus nu al kwijt voor meer dan het dubbele dan waarvoor ik haar gekocht heb. Zo zie je maar weer.
Wat de gek ervoor geeft... of wat hij er niet voor geeft als de papieren niet zo bekend zijn in dit land.

Ach ja, ik ga eerst maar eens met haar starten en over tien jaar kijk ik wel verder grijnz.
Zou ik dan in de L zitten al? *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:32

ik kan je idd vertellen dat mijn paard niet onder de 4500 euro te koop is.
Ook al is hij nu 10
Maar dat wist je geloof ik al pega Haha!

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:38

Uh, die op kawa lijkt zit ook in de 'duurdere' prijsklasse hoor.
En dat is dan dus vanaf € 13500
En de echte kawa is natuurlijk onbetaalbaar Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 17:40

Citaat:
En de echte kawa is natuurlijk onbetaalbaar Haha!

Haha, jij hebt 'm helemaal door!!!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:04

Er is een site waar je paarden kan kopen, deze paarden schijnen (volgens de site) stuk voor stuk toppers in de dressuur te zijn. Als je ziet wat voor verschillen daar al inzitten qua prijzen!!.
Een gigantische mooie ruin van 7 jaar oud dat net een Z-proefje kan lopen voor 60.000 euro!
Een hele mooie goedgebouwde merrie van 8/9 jaar oud die GP loopt, voor amper 8000 euro. Beide met goede papieren, bekende vaders en goede kwaliteiten.

Dan krab je je toch wel een keer op je hoofd en vraag je je af waarom die ruin zo gigantisch veel kost en die merrie in verhouding zo weinig!

Ik ben het er ook wel mee eens dat paarden steeds duurder worden. Maar komt het niet omdat wij ruiters steeds meer van de paarden verwachten ?

Ik vind het belachelijk als een handelaar zegt, " ja maar een 3 jarige heeft al 3 jaar zoveel gekost!"
Koop dan geen 1 jarige, maar een 6 jarige die je meteen weer door kan verkopen, lekker goedkoop!! Als je veulens fokt ligt het iets anders! Maar als je een veulen wanneer hij afgespeent is meteen verkoopt heb je die kosten niet. Waarom zou je perse een ingereden paard willen verkopen > Juist omdat die meer opbrengt en jij als fokker kan zeggen dat hij wel al 3 jaar geleeft heeft op zijn kosten!!
Amen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:24

Ik kan er eigenlijk maar een ding over zeggen. Goede paarden kosten geld, maar het is ook maar net wat de gek er voor geeft. Soms heb je geluk en koop je voor weinig geld een verschrikkelijk goed paard. Sommige paarden blijken in de training ineens dingen te doen die je nooit achter ze gezocht had. Soms valt het mee, en soms valt het tegen. Als ik om me heen kijk/luister, vind ik vooral dat veel mensen voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:34

Ik ben een beetje traag misschien maar om even terug te komen over het paard obsession van pagina 1....

Jullie lopen een beetje moeilijk te doen over dat dat paard TE duur was enzo maar sorry dat ik het zeggen 25 voor een aangewezen hengst is GEEN geld!!!!!!!!! doe mij is zo een adresje??? zoek me rot naar zulke paarden voor dat geld....

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:35

even laten zien

Deze ruin: 9 jaar, 1.69. hoog, Democraat x Turbo x Formateur
is Z1-dressuur en kost 60.000 euro

Afbeelding

Deze merrie is 5 jaar, 1.68m hoog, Kimberly x Gentlemen , is Z- klaar en kost 20.000 euro!

Afbeelding

even ter vergelijking!

obsession

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 18:42

Wouter24 schreef:
Ik ben een beetje traag misschien maar om even terug te komen over het paard obsession van pagina 1....

Jullie lopen een beetje moeilijk te doen over dat dat paard TE duur was enzo maar sorry dat ik het zeggen 25 voor een aangewezen hengst is GEEN geld!!!!!!!!! doe mij is zo een adresje??? zoek me rot naar zulke paarden voor dat geld....

IK heb inderdaad vaker gehoord dat men ook wel zon adresje wil hebben..
Laatst zei de DA nog dat er veel mensen toch een hele tijd zoet zijn met zoeken naar zon paard als obsess. Ik ging er wel ff van glunderen zoals je zal begrijpen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 19:20

De enigen die rijk worden zijn de hengstenhouders... Die hengsten kosten natuurlijk ook wel wat in onderhoud en presentati, maar voor elke keer dekken wordt het sperma tig keer verdeeld en per zoveelste deeltje krijgen ze dan 1000-1500 euro. (Waarvan natuurlijk ook nog een deel afgedragen moet worden, maar toch...) Zo'n dekhengst is een vermogen waard!

Paarden is voor de meeste mensen hobby, zodra het voor alle fokkers broodwinning zou zijn zou het met het hobbyen snel afgelopen zijn. Paarden worden dan onbetaalbaar en de investering te risicovol. Voor je het weet ligt hij in de lappenmand...

Pegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 19:35

Wouter24 schreef:

Even terug bij de topic van Thea, ze had het over een drie jarige onbeleerde ruin van € 5500.
Ik wist niet dat Obsession een aangewezen hengst is,
dat verklaard natuurlijk e.e.a.
Er zal ook best reden voor zijn dat er enorme verschillen in
prijzen zijn, dat weet jij als paardenhandelaar natuurlijk het
beste.
Ik begin me alleen af te vragen wat mensen bedoelen met
een 'goed' paard. Volgens mij zit daar nogal wat verschil van
perceptie in. Wat de ene goed vindt, vindt de andere helemaal
niet goed en wat de ene duur vindt, vindt de andere weer
goedkoop. Het is blijkbaar erg moeilijk om een objectieve
maatstaf aan te leggen, dus ik ben bang dat deze discussie
meer op een doorvraag topic gaat lijken. Maar wel leuk hoor !

We kunnen eens een pol starten om er achter te komen wat
de bokkers zo gemiddeld voor hun paard betaalden ?

smout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 21:09

*LOL* Goh wat een reacties en wat een verschillende antwoorden.

Maar wat is dan goedkoper zelf een veulen fokken of een kopen.
En het is een goed idee om eens te kijken wat voor paard je hebt en hoeveel heb je daar voor betaald.
En natuurlijk wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang.
Maar hoe bepaal je dan prijs en kwaliteit.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 21:16

Ik heb een Pion en daar heb ik vorig jaar als 3 jarige onbeleerde hengst Fl 20.000 voor betaald. Als hij zometeen 5 jaar is, dan zou hij voor mij niet meer te betalen zijn waarschijnlijk. Ik heb dit paard gekocht op aanraden van mijn instructrice, die er "kijk" op heeft. In het begin kroop hij nog wat in elkaar, maar hij begint het nu echt super te doen! Haha! Deze zomer ga ik Pavo cup rijden, eens kijken hoe ver we komen...ik maak me geen illusies hoor! Ik ben wel blij dat ik nu echt een paard met potentie heb, want je steekt er zo veel tijd in, dat wanneer je ambities hebt, beter meteen wat meer geld kunt uitgeven, dan dat je in de Z op zijn top zit.....

maar inderdaad worden er ook belachelijke prijzen betaald door mensen die teveel geld hebben......zo reed ik een aantal jaar geleden op de NKB kampioenschappen voor pony's in de Z2, komt er een Duitser op me af met een klein meisje aan de hand die op mijn pony wees. Ze wilden hem perse hebben en waren bereid een prijs te betalen.....ECHT heel erg veel!!! En dat terwijl we hem voor 500 gulden bij een boertje uit de wei hadden geplukt omdat hij zo leuk kon lopen....we hebben hem niet verkocht hoor, hij zit nu bij de EK-selectie SGW! En hij wordt ook nooit verkocht, hoeveel ze ook bieden! Maar goed, wij zijn nogal emotioneel wat dat betreft Huilen , wij kopen geen paarden om ze weer te verkopen, alleen maar voor de sport.

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 21:29

Ik begrijp wel waarom paarden zo duur zijn. Weer het bekende verhaal, fokken en opfokken kost ook een aardig centje en als de fokker er nog een beetje winst aan wil hebben dan komt er al snel een prijskaartje aan een leuk sportpaard te hangen. Bovendien compenseren de prijzen van de echte toppaarden de middenklaspaarden (5000-7000) die vaak maar weinig winst opleveren voor de fokker/handelaar. Die kunnen ze er dan maar beter met verlies uitdoen dan er nog eens een aantal maanden voer in te douwen.

Ik vind er trouwens ook helemaal niets mis mee dat mensen het ook voor het geld doen. Niet alles kan liefdewerk oud papier zijn. Maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je als handelaar dan meteen maar niet van paarden houdt.

En wbt de Fl 5000-7000 prijsklasse, daar krijg je dus geen topper voor. Niets mis mee, want heel veel ruiters hoeven geeneens een toppaard, maar gewoon een leuk sportpaard. En met een leuk sportpaard kun je ook heel veel.
Overigens hoeft een vraagprijs nog niet te zeggen dat een paard uberhaupt voor die prijs weggaat.

Maar ik denk trouwens dat het wel mee valt dat er tegenwoordig veel te veel voor paarden wordt gevraagd want er staat naar mijn weten nog steeds geen paardenhandelaar in de top 10 rijkste nederlander Haha!

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 21:31

En nog even erachteraan: ik wou dat ik in de positie was geweest om zo`n paard als Obsession te kunnen kopen voor dat bedrag.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 22:01

jee,wat een bedrag marie ketencate.
Maar ik hoop dat je erg veel succes hebt op de pavo cup.(gun het je van harte)

Klopt dan de stelling wel dat als je veel geld hebt dan alleen de top kunt bereiken??

Want al werk ik mij te pleuris ik heb geen F 20000 liggen om een paard te kopen.(ik doe dus iets fout Scheve mond )

Maar mijn vraag kun je dus dan beter een veulentje fokken?
Hoeveel gaat dat je dan kosten.(al met al)

Want dan kan ik beter met mijn merrie gaan fokken.
Voor mijn eigen sportpaardjes.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:22

Tja, die pony van ons was ook een veulentje, de kans dat je een topper fokt is natuurlijk erg klein....hoewel met een goede merrie en een goede hengst, kun je natuurlijk wel een "goed" paard fokken!! Je weet het alleen niet van te voren, als je een 3 jarige koopt, zie je al wat meer en dan nog moet je maar afwachten hoe zijn karakter is en hoe hij onder het zadel is!
Een echte topper kan niemand fokken en kan ook bijna niemand kopen!

Als je gewoon leuk wilt gaan rijden, kun je goed zelf iets fokken, je merrie moet dan alleen wel kwaliteit hebben! Als je namelijk een recreatiepaard wil fokken, kun je er net zo goed een kopen...

Trouwens, ik heb hem ook niet helemaal zelf betaald hoor, mijn moeder is ook paardengek, dus dat scheelt..... Knipoog

Je hebt wel een beetje gelijk dat wanneer je echt mee wil doen op wedstrijdnivo er veel geld aan moet uitgeven, of op een paard van een ander rijden.....nadeel is dat diegene hem verkoopt, net op het moment dat het lekker gaat!! Zelf fokken is dat helemaal geen slecht idee, maar wel met kwaliteit natuurlijk!

smout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 22:29

oke dat begrijp ik.
Maar wat is dan goede kwaliteit.
Moet je dan minmaal een stermerrie hebben of kan een stamboek merrie ook goed zijn.

Kijk je naar papieren en dergelijke.Of naar bouw van het paard.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:38

Of je een goede merrie hebt, kan ik vanaf hier natuurlijk niet beoordelen. Je moet naar de bouw kijken en naar de gangen en of ze gezond is natuurlijk! (geen erfelijke afwijkingen). Misschien kun je eens aan een hengstenhouder vragen of hij naar je merrie wil kijken, of ze geschikt is om mee te fokken. Zij zien zoveel merries per jaar, ze zouden er kijk op moeten hebben.
Die keuringen zegt me niet zoveel, als je nog nooit met haar naar een keuring bent geweest, kan ze ook geen ster of keur of weet ik veel zijn natuurlijk! Heeft ze wel in de sport gelopen?? Je moet dan een hengst uizoeken die de mindere punten van je merrie compenseert...

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:40

tja, het is mij wel opgevallen dat de prijzen gestegen zijn, toen ik opzoek was(voor de euro)lagen ze net iets lager.
ook bij de pony's is het verschil duidelijk waarneembaar.
ik heb een pony gekocht(maar ook naar paarden gezocht..)mijn pony heeft Z2 dressuur gelopen(heeft het weekend voordat hij kwam nog gestart)en L springen(vind hij heel leuk en kan veel meer)hij is bij de pony's gestart, dus de Z2 is wel minder dan bij de paarden natuurlijk maar hij kan ook changeren(wat niet hoeft bij de pony's)
hij is 1.55 maar oogt als een paard. is goed gebouwd, mooi koppie erop en wordt mooi gevonden(ik vind hem geweldig maar ja ik ben natuurlijk niet helemaal objectief he..)
hij is nu net 9 geworden en kan ook een buitenritje lopen zonder al teveel problemen. hij heeft trouwens hele goede gangen(vooral z'n draf en galop)
ik heb voor mijn pony 3850 betaald, wat ik dus echt zeker niet veel vind. hij moest eigenlijk meer kosten maar ik heb afgedongen met succes. hij heeft geen papieren, maar ach...
ik denk dat ik opzettend veel mazzel heb gehad met hem. het is natuurlijk wel een pony en hij is "al" 9 maar toch vind ik de prijs in vergelijking erg meevallen.
ik heb mijn pony uit friesland misschien dat dat er ook nog iets mee te maken zou hebben.
tja, je moet er wat voor over hebben om een leuk paardje te hebben tegenwoordig..

smout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-02 22:44

Maakt dat eigenlijk verschil ??

Dat de paarden b.v.in Groningen of Friesland goedkoper zijn dan ergens anders? Slapen

Weltrusten

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-02 22:52

tja, ik weet niet, maar iets in mij zegt van wel...haha, lekker duidelijk.
ik heb mijn pony trouwens van een particulier, ik weet niet wat jou voorkeur heeft?maar meestal is het bij een particuliere verkoper zo dat ze veel waarde hechten aan een goed tehuis en dat ze als jij hun bevalt en als ze jou op hun paard hebben zien rijden en ze er een goed gevoel over hebben wel willen zakken in de prijs..
want tja, vaak zijn handelaren toch wel van: verkopen die hap dus verkopen ze sneller hun paard aan de eerste de beste.