stro of zaagsel of....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:31

Ik ben voorstander van stro

Fake

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:33

ik heb liever stro ..

Anoniem

Re: stro of zaagsel of....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:38

Vlas, het mest veel makkelijker uit, de mesthoop blijft veel kleiner, het composteert veel sneller, absobeert goed, ruikt nagenoeg niet en is veel minder zuur dan zaagsel waardoor de hoeven veel mooier blijven.
Wij lieten altijd een volle vrachtwagen komen en betaalden dan tussen de 3,50 en 3,85 per baal.

Daantje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:02

op onze vorige stal moesten we het vlaz zelf betalen en dat was duurder dan stro. het stro vind ik beter. het is warmer in de winter en ik vind het fijn met uitmesten!!!

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 22:03

Vlas (gehakseld stro) of gewoon stro. Vlas is handig, maar staat ongezellig. Bovendien vinden paarden het fijn om aan stro te knabbelen. Sommige paarden vreten de hele boks leeg, en die heb ik dus op vlas. Ik betaal 5 euro per pak vlas (en dan haal ik ze 1 voor 1 op).

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:20

levi schreef:
Alytje schreef:
ik heb mijn paard op stro staan. Ik heb er wel over gedacht om hem op vlas te zetten, maar 1 zo'n pak was 7 euro, dus dat vond ik nogal duur..
Dus daarom heb ik toch maar voor stro gekozen.

Ik betaal voor een baal vlas van het merk Lavor 4,85

kijk voor die prijs zou ik mijn paard ook op vlas zetten

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:26

...we hebben paarden op stro en zaagsel staan..zaagsel is een moetje..persoonlijk zou ik gewoon voor stro gaan met onderlaag zaagsel..ze hebben toch wat te knabbelen voor de paarden beter....maar een zaagselstal vind ik wel makkelijker schoon te houden...Vlas heb ik geen ervaring mee....

PPannemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:47

ik vind zaagsel ook super neemt lekker het vocht op en is makkelijk uit te mesten ik doe er altijd nog een laagje stro overheen dat hij toch nog wat te doen heeft

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:54

stro geeft een veel grotere mesthoop en neemt veel minder vocht op.. ben ook bang voor koliek bij mijn vraatzuchtige paard. Ik heb vlas maar omdat dat als het droog is een beetje glad is mix ik het met een beetje zaagsel (1 op 4). De boer die de emst ophaalt maakt het gelukkig niet veel uit. Vlas klont volgende mij meer bij elkaar als het nat is, nat zaagsel gaat sneller van elkaar zodat het minder gemakkelijk is natte plekken weg te halen in vergelijking met vlas...

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:55

vlas kost hier 4,50 per pak en zaagsel 8 euro per pak

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:01

Ik heb mijn paard op zaagsel. Er wordt wel een plakje stro bijgegooid zodat hij wat kan knabbelen.

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:03

Mijn pony's staan op een manege.
daar kun je zelf kiezen tussen stro en vlas.
Die van mij staan op vlas ideaal spul
Omar staat er op omdat ie zoveel stro eet, en daar koliek van heeft gehad (tijdje terug)
Z'n stal is nooit nat (bodem), alleen de natte plekken en de drollen eruit, beetje nieuw vlas er in, en klaar

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:10

Ik ben meer van het stro. Dan hebben ze lekker de hele dag wat te knabbelen. Mijn paard vreet dus wat af . Ze eet altijd de 'voorkant' op, achter laat ze alles liggen, daar plast en mest ze. Omdat ze zo schoon is heb ik niet zoveel werk aan het mesten. Haal iedere dag de natte plekken en de drollen eruit en meestal is het een 'gevlakte' kruiwagen vol, dat valt dus super mee. Omdat mijn paard zo zindelijk is (ze plast altijd rechtsachter, vlak bij de afvoer) Heeft ze maar één natte plek in haar stal; in een hoekje dus daar heeft ze geen last van. Enige nadeel vind ik dat het soms wat stoft, maar daar heeft ze nagenoeg geen last van.

malouuu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 16:26

bij mij teen de pony´s het stro dus op.. dat is ook nog eens een reden dat ik op iets anders wil over stappen..

maar ik denk dat ik ga informeren wat een pak vlas hier in de buurt kost en of dezelfde boer het nog steeds wil blijven ophalen....

sneppie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 20:43

stro kost gemiddeld € 3,- en een baal vlas zit tussen €4,50 en €5,-
zaagsel € 6,- LET OPl dit zijn gemiddelde prijzen afhankelijk van de hoeveelheid die je afneemt en halen of brengen, hoe meer je in 1x neemt hoe lager de prijs wordt.
Mesthoop van stro groeit harder dan van zaagsel, vlas gaat helemaal langzaam. De boeren hebben liever geen zaagsel omdat die idd langzaam verteerd en zaagsel kan ook de grond verzuren.
Vlas en stro zijn zachter in de vezel dan zaagsel (hout) dus vertering gaat sneller. Stro kan dan duurder worden door mestafvoer.
Stro is voor een paard het prettigst ze kunnen (net zoals in de natuur) de hele dag hun eet gewoonte onderhouden. Op zaagsel en vlas staat de verveling op de loer. Vlas en zaagsel mesten makkelijker uit, stro is intensiever. Te veel stro eten kan leiden tot koliek.
Nadeel van eigen mest op je land is hoger risico tot onkruid zoals de hardnekkige zuring. Licht aan de soort hooi die je voert, in stro en hooi kunnen allerlei onkruiden zitten die de paarden niet opeten of waarvan de zaden in je stal bodem vallen, die overleven de vertering op de mesthoop en ontkiemen dan in je land en dat is vwb de zuring een ramp want die is slecht te bestrijden. Een ander nadeel kan evt. wormbesmetting zijn.
Als je vlas hebt gehad die stoffig is is dat een goedkoper soort geweest want vlas stoft over het algemeen het minst van de drie.
meer info over gebruik van vlas,zaagsel en stro zie dit topic
[img]viewtopic.php?f=13&t=538818[/img]