Een jong paard in de stapmolen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nannes

Re: Een jong paard in de stapmolen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:52

Misschien wel in de stapmolen laten wennen, maar ik denk dat aan de hand stappen ook veel beter is. in de molen zien ze alleen maar dat ene rondje, en met aan de hand stappen kan je hem met veel meer dingen kennis laten maken

JeanetteF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:07

ik zou der niet in de stapmolen zetten, aan de hand lopen is denk ik beter ze gaat je beter vertrouwen en ze went aan het verkeer.
als je haar niet kan houden vraag je of er nog iemand met je mee wil lopen en daar krijgt ze ook wel conditie van als je lekker met haar aan het lopen bent

lolclub

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:08

combineer het lekker zou ik zeggen,
laat haar bijvoorbeeld s'morgens een half uurtje in de molen lopen en ga een paar keer in de week bijvoorbeeld s'middags met haar wandelen.

ikzelf vindt de molen ideaal maar je moet hem wel gebruiken waarvoor hij is en dat is NIET een vervanging van je normale training.
zie het als een toevoeging, een extra keer uit de box enz.
ook een paard dat de hele dag in de wei staat kan er baat bij hebben, deze paarden staan toch normaliter de hele dag met de kop aan de grond en bewegen doen ze daarbij weinig.

ps. een stapmolen is niet conditie opbouwend !
daarvoor moet de hartslag boven de 120 komen en dat komt hij niet met stappen alleen.

belangrijk is wel dat de molen een goede bodem heeft. waarvoor kan iedereen zelf wel bedenken

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 18:50

Ok, bedankt idereen
Ik ga hem binnenkort toch eens in de molen zetten, gewoon 5 minuutjes zodat hij eraan gewent is. En zo krijgt hij toch een beetje extra beweging want ik kan niet elke dag met hem stappen omdat ik het ook druk heb met school.
Alleen nu ga ik over 2 weken toch met hem verhuizen naar een andere stal zonder molen dus dan heeft hij er iig al ervaring mee

Hartjesdief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 20:09

Ik zou niet weten waarom niet.Wij hebben ook een jong paard staan die wordt in maart 3 jaar en die staat vaak in de molen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:03

Nannes schreef:
Misschien wel in de stapmolen laten wennen, maar ik denk dat aan de hand stappen ook veel beter is. in de molen zien ze alleen maar dat ene rondje, en met aan de hand stappen kan je hem met veel meer dingen kennis laten maken

dat ze alleen maar dat ene rondje zien, hangt erg af van de molen. wij hebben de molen buiten en de omheining is heel open. Ze kunnen ver om zich heen kijken en hebben dan ook vaak veel te zien. Er komen fietsers, auto's mensen voorbij. Op het erf is ook altijd bezigheid.
Genoeg te zien dus/

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:12

ikzelf zou het niet doen..zowiezo vind ik dat een stapmolen miss alleen handig is voor de mensen die onwijs veel paarden hebben (denk aan een fokkerij ofzo) die dus niet ieder paard 24/7 op de wei kunnen hebben en/of niet ieder paard de hele tijd kunnen longeren..als oplosing kan men dan EVEN een paar paarden in zoon stapmolen zetten mits ze niet denken dat dat genoeg is en het niet te lang doen.
het is dan puur wegens tijdgebrek maar ze moeten dan wel ook weten dat het niet goed is het zo veel en/of lang te doen en dat het nit genoeg beweging en training is..maar bedoel heb jij als prive persoon 10 paarden en kun je er niet dagelijks mee aan de hand gaan wandelen dan snap ik wel dat dit een uitkomst is...

maar ook longeren is voor ieder paard belastent hoe jonger hoe slechter voor het paard...

als je je paard erin zet doe het dan niet te lang en vind het paard het echt niet fijn (somige vinden het en blijven het gewoon dood eng vinden of krijgen het benouwt omdat ze geen kant opkunnen) laat het dan ook achterwegen...idd gaan wandelen enzo is veel beter..maar zoals ik al zei ik snap dan een stapmolen vaak handig is vooral eigenlijk als een paard 24/7 op stal staat of maar weinig op de wei...maar een paardje dat de hele dag op de wei loopt hoeft het eigenlijk niet...

Hartjesdief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 15:30

AlexandraM schreef:
ikzelf zou het niet doen..zowiezo vind ik dat een stapmolen miss alleen handig is voor de mensen die onwijs veel paarden hebben (denk aan een fokkerij ofzo) die dus niet ieder paard 24/7 op de wei kunnen hebben en/of niet ieder paard de hele tijd kunnen longeren..als oplosing kan men dan EVEN een paar paarden in zoon stapmolen zetten mits ze niet denken dat dat genoeg is en het niet te lang doen.
het is dan puur wegens tijdgebrek maar ze moeten dan wel ook weten dat het niet goed is het zo veel en/of lang te doen en dat het nit genoeg beweging en training is..maar bedoel heb jij als prive persoon 10 paarden en kun je er niet dagelijks mee aan de hand gaan wandelen dan snap ik wel dat dit een uitkomst is...

maar ook longeren is voor ieder paard belastent hoe jonger hoe slechter voor het paard...

als je je paard erin zet doe het dan niet te lang en vind het paard het echt niet fijn (somige vinden het en blijven het gewoon dood eng vinden of krijgen het benouwt omdat ze geen kant opkunnen) laat het dan ook achterwegen...idd gaan wandelen enzo is veel beter..maar zoals ik al zei ik snap dan een stapmolen vaak handig is vooral eigenlijk als een paard 24/7 op stal staat of maar weinig op de wei...maar een paardje dat de hele dag op de wei loopt hoeft het eigenlijk niet...

Waarom ben je er zo tegen?

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:05

Pollewoppy schreef:
Nannes schreef:

dat ze alleen maar dat ene rondje zien, hangt erg af van de molen. wij hebben de molen buiten en de omheining is heel open. Ze kunnen ver om zich heen kijken en hebben dan ook vaak veel te zien. Er komen fietsers, auto's mensen voorbij. Op het erf is ook altijd bezigheid.
Genoeg te zien dus/

Ja dat is bij onze manege ook. Ze kunnen ver weg kijken, komen altijd mensen, honden enz langs, maar zien alles achter een hek. Als je met ze gaat wandelen zien ze alles van dichtbij. Honden die vlak voorbij rennen, kinderen die nog ff dat paardje willen aaien. En vooral voor zo'n jong paard, die kan je het beste meer laten zien dan dat ene rondje.

Susan1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 19:59

Ik heb op 'n springstal gewerkt en daar hadden we 18 paarden, die gingen elke morgen 'n half uur in de molen, tijdens 't uitmesten. Ook voordat we op concours gingen, liepen ze 'n 15 a 25 minuten in de molen, waren de spieren alvast wat losser

AlexandraM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 21:16

nou nee ben er niet op tegen alleen zolang ik met mijn paard het anders kan doen dan doe ik dat ook.

het gaat er alleen om dat men een paard vooral een jong paard niet te lang erin moet laten omdat het toch echt wel belastent is.
en ik snap ook als je er geen tijd voor hebt dat je zoon ding gebruikt maar het paard zelf verkiest het wandelen met de eigenaar echt wel boven een stapmolen...
heb er dus niks tegen (heb ja ook niks tegen longeren) alleen niet te lang en weten dat het niet genoeg is om ze alleen in de stapmolen te zetten..dan weiden toch wel fijn is...en eventueel een wandeling..ik bedoel dus als men het gebruikt ga er dan verstandig mee om

ikzelf heb geen paard dus misschien als ik 2 paarden zou hebben zou het zeer fijn zijn in de tussentijd kan men dan andere dingen doen..
maar heb ik een dagje niet veel te doen ga ik toch echt liever wandelen met hem/haar/hun.
dus nogmaals heb dr niks op tegen maar kijk wel wat het paardje aankan.