Derde oor bij een shetlander

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

luf_horses

Re: Derde oor bij een shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:10

Ik heb het wel bij me shet

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 23:11

rudi schreef:
Dat is een stukje weggeschoren (of geknipt ofzo) net achter de oren zodat daar makkelijk het bakstuk van het hoofdstel kan liggen

Mag ik vragen hoe jij een hoofdstel omdoet?

Haha nee grapje hoor, ik neem aan dat je kopstuk bedoelt...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:01

Ik dacht eigenlijk dat een 'derde oor' een veel breder stuk is dan het stukje wat je knipt ter breedte van het kopstuk..
Een derde oor is toch ter breedte van.. het oor!? dus als je het oor plat in de nek ligt, tot DAAR dan knippen?
Zo kwam mijn paardje uit Frankrijk vorig jaar, dat doen ze daar bij dravers, ook vanwege het tuig. maar echt wel een hand breedte. Het is inmiddels aangegroeid en al iets van 15cm ofzo (in nog geen jaar tijd) gelukkig.

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 01:12

Het is misschien wel beter, maar aan de andere kant vind ik het ook weer zonde

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:03

@Dabo, dat dacht ik dus ook. Ik heb eens Arabische hengsten gezien die een nog langer stuk kaal hadden (dat zal iets voor Arabieren zijn neem ik aan)

Ik heb het bij mijn paarden/pony's wel gedaan toen ik nog wedstrijden reed maar bij mijn shetjes doe ik het dus absoluut niet.
Kennisje van mij heeft het eens wel gedaan bij haar Shet maar omdat de manen bos zo dik is kwam het kopstuk van het hoofdstel zo diep tussen de manen te liggen dat dit een geweldige iritatieplek heeft veroorzaakt. De manen eromheen vielen ook voor een groot deel uit en haar Shet kon lange tijd geen hoofdstel of halster om. Zij doet het inmiddels ook niet meer, dat mag duidelijk zijn.

Als je het wil doen zodat de pony het hoofdstel niet zelf af kan doen dan kan je ook gewoon een plukje maan om het kopstuk slaan en dit met een vlechtje of een elastiekje vastzetten. Zo doe ik het bij mijn Shetjes al jaren en ook bij mijn Welsh A pony's, die raken tuig nog even wat sneller kwijt dan Shetjes en op deze manier blijft alles netjes op zijn plek zitten.
Dat is dus een hele simpele oplossing zonder de manen van de pony te verminken (maar dat is mijn persoonlijke mening )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:36

Bij de mijne ook gedaan

_PaaRdJeS_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:38

bij al mijn verzorg shetten is dat gedaan ! bij de tinkers en andere niet...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:36

Vroeger scheerde men een handbreedte weg, maar tegenwoordig snappen we wel dat je met twee tot drie cm ook een heel eind komt. Netjes bijhouden en niet te breed knippen, dan is het alleen maar fijner voor de shet. Wel in overleg met de eigenaar natuurlijk.

ria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:00

Er worden toch wat termen bedacht he??
Nog nooit van een derde oor gehoord, vraag me af wie dat allemaal bedenkt.
Nou ik hou het maar gewoon op een smalle uitsparing achter de oren die ik af en toe bij mijn minishet ook maak omdat anders het halster (vooral met die wintervacht) niet lekker op zijn plek blijft liggen.
Ook dun ik de manen uit waardoor die uitsparing steeds minder vaak nodig is.
Maar het hoort niet en op keuringen of wedstrijden zou ik dat ook zeker niet doen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:13

joh, 30 jaar geleden toen ik nog vol in mijn penny tijd zat noemde ze dat al 3e oor ik kreeg daar destijds al hele vreemde gedachtes bij

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 15:30

als het hoofdstel dan beter ligt voor je pony waarom niet?
Als mijn shetje oud genoeg is en er kan mee gehobbelt worden en het zit in de weg doe ik het ook hoor
en nik heb het wel vaker gezien bij shetjes