2 kg biks en 1 kilo slobber weinig voor recreatiepaard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:07

ikben zowiezo niet zo'n van van bodegraven. die hebben wel eens meer foute comclusies getrokken, maar dat terzijde.
bix is maar bijzaak. ruwvoer moeten ze het mee doen, krachtvoer geef je bij omdat ze voor je moeten werkene n dus meer enrgie moeten leveren.

wat mij niet duidelijk is, is of ze van het rantsoen wat je haar nu geeft, te mager wordt, te sloom, of juist te fris, of dat je nu een gedrag van haar ziet wat je niet herkent?? kan zijn dat ik kippig ben.

je zegt zelf al dat ze van de sportbrok verandering sjaggie werd... dus zegt dat veel.. je paard kan het niet hebben en veranderd daardoor.

als ze het goed doet op dit rantsoen.. waarom veranderen??? heb je de pavo al eens om adies gevraagd?? die zijn nl heel goed en hebben mij ook geholpen.

willem werd maar magerder, ondanks datie 15 kilo kuil kreeg per daag. hij krijgt 2 kilo herbasan per dag(omdatie van bix krampen krijgt) en 1 kilo hippostar granenmix. ik heb hem de laatste maanden bijgevoerd met slobber en maismeel(1kg en 3/4 kg) en nu eindelijk is hij aan het bijkomen. hij werd namelijk erg suf van het mager worden, alof iedere beweging teveel was. nu trektiegelukkig weer bij. dalijk gaat de slobber en maismeel weer terug naar minstens de helft. de rest blijft hetzelfde.

maar echt als je paardje het ergoed op doet, waarom veranderen, omdat mensen iets zeggen?? meursing zei ook dat willem te mager was(toen nog absoluut niet, zo ook een stalgenoot. dus ik gevraagd waaom, nou omdat bij willem de botten in zijn heupen er zo uitstaken en zijn ruggegraat zo duidelijk te zien was. dus ik uitgelegd dat willem een karperrug heeft en zijn bespiering helemaal weggereden is. en datienou eenmaal koeienheupen heeft,a ltijd gehad. hij heeft gewoon een verkeerde bouw. nou toen snapte ze het wel.

daar bedoel k mee dat de meesten conclusies trekken op cijfertjes of uiterlijk, terwijl jij zelf wel weet dat je paard het goed doet. jij kent haar tenslotte het beste. verander een goede formule niet

vivian001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:13

Ja zoals je zelf al denkt. Meer hooi voeren. Eerst maar zien dat ze het laat liggen. Geloof het ook niet helemaal. Veel stalhouders zijn erg zuinig met ruwvoer. zal nog niet gelijk die brok veranderen, eerst eens kijken of ze hier voller van wordt. probeer dierenarts aan jou zijde te krijgen zodat dit ook aan stalhouder verteld kan worden. Sommige paarden hebben gewoon meer ruwvoer nodig dan standaard is voorgeschreven.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-06 13:24

gekke_koei schreef:
ikben zowiezo niet zo'n van van bodegraven. die hebben wel eens meer foute comclusies getrokken, maar dat terzijde.
bix is maar bijzaak. ruwvoer moeten ze het mee doen, krachtvoer geef je bij omdat ze voor je moeten werkene n dus meer enrgie moeten leveren.

wat mij niet duidelijk is, is of ze van het rantsoen wat je haar nu geeft, te mager wordt, te sloom, of juist te fris, of dat je nu een gedrag van haar ziet wat je niet herkent?? kan zijn dat ik kippig ben.

je zegt zelf al dat ze van de sportbrok verandering sjaggie werd... dus zegt dat veel.. je paard kan het niet hebben en veranderd daardoor.

als ze het goed doet op dit rantsoen.. waarom veranderen??? heb je de pavo al eens om adies gevraagd?? die zijn nl heel goed en hebben mij ook geholpen.

willem werd maar magerder, ondanks datie 15 kilo kuil kreeg per daag. hij krijgt 2 kilo herbasan per dag(omdatie van bix krampen krijgt) en 1 kilo hippostar granenmix. ik heb hem de laatste maanden bijgevoerd met slobber en maismeel(1kg en 3/4 kg) en nu eindelijk is hij aan het bijkomen. hij werd namelijk erg suf van het mager worden, alof iedere beweging teveel was. nu trektiegelukkig weer bij. dalijk gaat de slobber en maismeel weer terug naar minstens de helft. de rest blijft hetzelfde.

maar echt als je paardje het ergoed op doet, waarom veranderen, omdat mensen iets zeggen?? meursing zei ook dat willem te mager was(toen nog absoluut niet, zo ook een stalgenoot. dus ik gevraagd waaom, nou omdat bij willem de botten in zijn heupen er zo uitstaken en zijn ruggegraat zo duidelijk te zien was. dus ik uitgelegd dat willem een karperrug heeft en zijn bespiering helemaal weggereden is. en datienou eenmaal koeienheupen heeft,a ltijd gehad. hij heeft gewoon een verkeerde bouw. nou toen snapte ze het wel.

daar bedoel k mee dat de meesten conclusies trekken op cijfertjes of uiterlijk, terwijl jij zelf wel weet dat je paard het goed doet. jij kent haar tenslotte het beste. verander een goede formule niet

Ze is slap en mager. Zie ook: viewtopic.php?f=3&t=527573&start=25&st=0&sk=t&sd=a Zelfs in de zomer op het gras. Ben al vanaf dat ik haar heb aan het tobben. Ze was mooi, gezond en vol toen ik haar kreeg dus iets zit er niet goed. Hoe meer ik ga rijden hoe meer ze haar spieren opeet. Als er ma/di niets uit de testen komt dan krijg ik een dieetadvies. Ze vinden de biks te weinig maar ik ben daar dus nog niet over uit. Zoveel vraag ik namelijk niet van haar. Als ik haar meer geef en/of sportbrok word ze niet echt energieker maar sjago en vals tegen mij en andere paarden dus dat ben ik niet echt van plan. Daarom voer ik haar al maismeel/muesli/slobber/olie/vitaminen/subli em en wortels bij.

Cookies

Re: 2 kg biks en 1 kilo slobber weinig voor recreatiepaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:40

Kan je paard geen diabetes hebben of insulineresitentie. Daar worden paarden ook nogal een mager van. Dat zullen ze vast niet getest hebben in het bloed.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:07

ik herken sommige dingen wel gouda. ik ben ook al vanaf begin af aan aan het tobben met me haf. ze kon op een gegeven moment niet meer aanspringen in galop, zweette d'r eige een ongeluk, een uur na het werken was ze nog steeds aan het hijgen (meer een versnelde ademhaling) was egt moe ook al vroeg ik niks van haar, niet voorruit te branden gewoon. ben er een paar keer van ellende maar afgestapt onderweg en maar naar huis gaan lopen. zij werd gelukkig niet mager zoals jouw paard, maar wist wel dat er iets gewoonweg niet klopte.
ieder najaar een dip waar ze met moeite uitkwam. dit jaar was het ergst omdat ze ook nog een operatie heeft gehad half sept. en kwam dus egt niet meer door de dip heen. vandaar dat ik een student natuurgeneeskunde heb laten komen (was al 3de jaars).
nu na die kuur met druppels zit ze veel beter in d'r vel ze kijkt ook een stuk vrolijker en ze is af en toe weer stout zoals het hoord.
ik heb zelfs al op het punt gestaan om ze vervroegd met pensioen te laten gaan. in ieder geval dat ik niet meer op haar zou gaan rijden. alleen me dochter nog die niks weegd om een stukje te gaan rijden. het is gelukkig nog niet nodig, maar zodra ik met het jonge paardje aan de gang ga zal ik het wel langzaam aan verminderen. je kan in het begin toch nog niet veel rijden met dat jonge ding en hoe meer ik daar met de tijd opkn hoe minder ik zelf met de haf ga rijden. word dan egt het paardje van me dochter.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:47

Je voert toch meer dan genoeg (eerder veel) krachtvoer...

Ik heb dit probleem ook een beetje, mijn paard is sinds november te mager geworden doordat ze bij een paard heeft gestaan die haar niet liet eten. De eerste dagen dacht ik nog van, dat trekt wel bij, maar na 5 dagen was het nog even erg en heb ik haar daar weggehaalt, maar toen was de schade al aanwezig. Ze viel in die weken daarna echt veelste veel af, en van lekker vol paard veranderde ze in een lopend skelet.

Daarvoor leefde ze op kuil (en op dagen dat ze veel werkte een half schepje muesli voor de energie), en zat ze tegen te dik aan, maar dat was wel mooi met haar bouw.
Daarna ben ik krachtvoer gaan bijvoeren, en ze krijgt bijna onbeperkt kuilgras. Qua krachtvoer moet ik zoiezo al voorzichtig zijn, ze heeft gevoelig darmen en is heel snel aan de diarree, zo ook van slechte kuil, dat merk ik ook erg snel
Ze kreeg 3/4 kilo condition Xtra van pavo en 1/2 sportmengeling meusli. Ze krijgt veel zonnebloem olie (wel opgebouwd). Verder is er 2 weken rustig aan gedaan, maar ze liet algauw merken dat ze echt nog wel gewoon kon werken (ze werd erg vervelend, schrikkerig en rennerig) Dus we zijn gewoon weer gaan opbouwen en met rijden is ze ook gewoon lekker voorwaarts en vrolijk.

Maar nu, na 2,5 halve maand is ze eigenlijk niet veel dikker geworden, wel een heel klein beetje, maar als een paard onbeperkt kuil krijgt en voor haar doen veel krachtvoer zou je toch denken dat het er wel snel aan zit? Ze is nog steeds ingevallen, het enige wat gegroeid is is haar buikje...
Ze wordt goed ontwormt...

Zou slobber voeren misschien helpen?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:53

Probeer anders eens het voer van Paul Vente te geven, die zit in Nieuwerkerk aan den IJssel, maar ze hebben ook andere verkooppunten. Horse Balance Gold heet het.. heeft een zeer hoge voedingswaarde, zeer hooge vitaminewaarde, maar ook een zeer laag eiwitgehalte.

Meer info op: http://www.vente-veevoeder.nl/paardprod.php

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 18:45

Hooi is vaak veel beter dan kuil. Met kuil hebben veel paarden last met verteren, dus als je daar dan meer van geeft komen ze juist ook niet aan. Ook kan je teveel krachtvoer geven; dan nemen ze het ook niet op. Gouda's hoeveelheid vind ik best aan de hoge kant als je ziet dat ze zo weinig met haar paard doet.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 08:22

Teuntje111 schreef:
Probeer anders eens het voer van Paul Vente te geven, die zit in Nieuwerkerk aan den IJssel, maar ze hebben ook andere verkooppunten. Horse Balance Gold heet het.. heeft een zeer hoge voedingswaarde, zeer hooge vitaminewaarde, maar ook een zeer laag eiwitgehalte.

Meer info op: http://www.vente-veevoeder.nl/paardprod.php

Ik ken had gaf het vroeger aan mijn oudje. Misschien ook een optie idd.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 08:23

Cookies schreef:
Kan je paard geen diabetes hebben of insulineresitentie. Daar worden paarden ook nogal een mager van. Dat zullen ze vast niet getest hebben in het bloed.

Er is wel een glucosetest afgenomen. Weet niet of dat het zelfde is? Heb net de meeste uitslagen vd testen gehad. Niets uitgekomen. Ze heeft dus alleen bobbelds in haar darmen van vroegere bloedworminfectie en een geirriteerde maag.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 08:44

2 jaar geleden werd de pony van mijn dochter ook broodmager, maar ook echt broodmager. Kon voeren wat ik wilde maar ze werd niet voller.
Ook ik voerde slobber met maismeel en een beetje olie erdoor, ook omdat we geen zelfdrinkers hebben en de pony extra vocht binnen kreeg (uiteraard wel een emmer met water in de stal)
Toen heb ik op advies van een kennis de slobber weggelaten, en ze kwam weer aan.. langzaam werd ze weer voller.
Volgens die kennis zorgt de slobber (met en zonder olie) voor een snellere passage waardoor er onvoldoende energie uitgehaald wordt.. (pin me niet vast op het woord energie, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 08:49

Als ik jou was zou ik ns proberen onbeperkt hooi te gaan geven, meeste paarden eten (goed) hooi toch vrij goed. En mocht dit niet helpen, misschien alternatieve geneeswijzen? Daar waar de DA t niet meer wist wist n homeopaat een beter voedingsadvies te geven wat nog aanslaat ook!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:56

Met een dergelijk rantsoen zou je paard niet mager en slap moeten worden.

Ik denk dat ze best een stofwisselingsstoornis zou kunnen hebben, waardoor je erin kunt gooien wat je wilt, je paard neemt waarschijnlijk de voedingsstoffen niet goed op. (Zelf moet ik tweemaandelijks vit. b12 injecties bij de huisarts halen omdat mijn darmstelsel deze stof niet uit voeding of pillen opneemt, dit is maar een voorbeeld.)

Persoonlijk zou ik naar een goede DA gaan die ook homeopatie o.i.d. doet. Vaak kunnen die met dit soort klachten beter omgaan qua behandeling, dan de reguliere artsen.

Succes!!

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 10:58

Heb je trouwens wel eens een wormenkuur tegen lintwormen gegeven, bijv. Equimax??

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:03

Alane schreef:
2 jaar geleden werd de pony van mijn dochter ook broodmager, maar ook echt broodmager. Kon voeren wat ik wilde maar ze werd niet voller.
Ook ik voerde slobber met maismeel en een beetje olie erdoor, ook omdat we geen zelfdrinkers hebben en de pony extra vocht binnen kreeg (uiteraard wel een emmer met water in de stal)
Toen heb ik op advies van een kennis de slobber weggelaten, en ze kwam weer aan.. langzaam werd ze weer voller.
Volgens die kennis zorgt de slobber (met en zonder olie) voor een snellere passage waardoor er onvoldoende energie uitgehaald wordt.. (pin me niet vast op het woord energie, maar ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)

Daar zit op zich ook wel wat in. Geef ze eigenlijk bijna iedere dag slobber........ Misschien moet ik dat even een tijdje niet doen. Scheut olie over haar droge voer is dat wel aan te raden dan of ook niet?

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:04

Mieke schreef:
Heb je trouwens wel eens een wormenkuur tegen lintwormen gegeven, bijv. Equimax??

Ja de laatste keer heeft ze die gekregen en de keer ervoor Equest. Volg het schema van dap bodegraven.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:06

Lottew schreef:
Als ik jou was zou ik ns proberen onbeperkt hooi te gaan geven, meeste paarden eten (goed) hooi toch vrij goed. En mocht dit niet helpen, misschien alternatieve geneeswijzen? Daar waar de DA t niet meer wist wist n homeopaat een beter voedingsadvies te geven wat nog aanslaat ook!

Ik ga vanavond even de stalhouder bellen mocht ik hem niet zien en dan ga ik om meer en vaker kuil vragen. Hopen dat hij dat doet want heb het al vaker gevraagd maar hij zegt dat ze niet meer eet maar dat wil ik dan wel eens zien toch Hooi lust ze namelijk niet als ze binnen staat en de andere paarden kuil krijgen In de paddock krijgen ze wel hooi en dat eet ze dan bijna alles op ook dat van haar paddockgenoot

Pharlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:47

Hoi, mijn paard krijgt bij normaal rijden 2x 3/4 subli ponybrok met 1 maatbeker verdeeld over het voer energie kernmix en elke dag wat slobber en hooi en peen.

Hij is dit jaar voor het eerst niet spierbevangen geweest.

Nu even over jou voeren. Grote hoeveelheden olie kunnen de vertering van vezels beinvloeden. Jij geeft nu dubbel op, namelijk in je energie kernmix en ook nog eens een gewone scheut olie. Normaal is 100 tot 200 gram per dag.

Dan nog over je maismeel, houd je er rekening mee dat er in je maismeel ook zetmeel ( ongeveer 70% ) zit evenals in je slobber. Bij spiebevangengevoelige paarden moet je het zetmeelgehalte zoveel mogelijk beperken.
Ook je kuilgras heeft een hogere energiewaarde dan gewoon hooi ( dus meer suikers ), dit is ook niet echt goed.

Misschien dat je moet stoppen met je scheut olie en eens geen maismeel meer voeren. Dan kan je kijken of de vezels beter verteerd worden en of haar verhoogde waarden dalen.
Ook als ze dalijk weer jong gras gaat eten moet je weer oppassen met je suikers, anders dient het volgende probleem zich weer aan.

Verder vind ik persoonlijk dat je niet te weinig krachtvoer geeft.

Groetjes Pharlap.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 11:52

Voordat ik maismeel, Subli EM (die geef ik pas 2 weken) en olie gaf was ze ook al mager helaas. Dit speelt al vanaf dat ik haar heb eigenlijk. Na het ongeluk wat ze helaas al na 4 dagen kreeg is ze nooit meer de oude geworden. Subli ponybrok heb ik ook een tijd geprobeerd en die liet ze vaak staan. De onderhoudsbrok weer niet heel maf omdat het hetzelfde merk is maar ja. Van de EM krijgt ze 250 gram volgens de fabrikant mag je geloof ik 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht geven dus daar zit ik ruim onder. De olie die ik geef is een scheut.

Op stal krijgen de paarden kuil in de winter. Kaylee geef ik liever alleen hooi maar als ze ziet dat de andere paarden kuil krijgen word ze heel erg vervelend en laat ze haar hooi gewoon liggen. In de paddock krijgen de paarden hooi en dan eet ze het wel weer gewoon maf paard.

Van de zomer op het gras heeft ze het misschien 2 maanden redelijk gedaan. Gaf haar toen 1.5 kilo krachtvoer.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 12:04

Zou de olie ook even laten staan...

Sodera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 14:53

Niet raar bedoeld, maar heeft je paard het wel naar zn zin op zn stalling!? Die van mij had beetje zelfde dingen, mager, lusteloos ed, en dat is met het veranderen van stalling heel erg veranderd..

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:12

Ja ze heeft het er erg naar haar zin. Ze komt hier iedere dag buiten ook in de winter en dat is uniek voor de omgeving. Als het iets te laat is naar haar zin dan ramt ze haar deur er zowat uit. Ook is ze heel erg gehecht aan de paarden die er staan. Terug uit Bodegraven hinnekte ze allemaal en terug.

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-06 15:14

Alane schreef:
Zou de olie ook even laten staan...

Tot ik een voederadvies heb gehad van de da laat ik de olie en de slobber even staan. Wortels op zich vind ze al lekker genoeg daar is ze dol op.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:08

net een kennis dit topic laten lezen en die zegt het volgende:
Als je paard te weinig zou krijgen zou die niet kieskeurig zijn vwb hooi versus kuil.
Voeren doe je met je ogen en je handen, er is geen standaard hoeveelheid voor. Heb je de vorige eigenaar gevraagd welk merk en soort daar gevoerd werd hoeveel per keer?

toevoeging: al eens geprobeerd om je paard in een andere box te zetten (andere buur paarden) stress door vervelend buurpaard kan ook de oorzaak zijn van vermagering.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 16:12

mijn paard loopt in de sport en die krijgt smorgens vroeg 1kg brok ( havens derby compact ) met een halve mueslie, en smiddags weer en savonds een kilo slobber, verder krijgt hij smorgens kuil smiddags in het land veel hooi en op stal smiddags weer kuil en savonds weer hooi.