Wie rijdt er ijzerloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:16

Arabesk wat word er eigenlijk met natuurlijk bekappen bedoeld? Is dat dat je ze gewoon zelf fijlt ofzo of is dat dat je ze zelf laat afslijten of iets anders?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:30

Mijn paard en pony zijn ook ijzerloos. Ik bekap mijn paarden natuurlijk. Dit doe ik zelf, maar ik laat me iedere 4 tot 6 maanden controleren door een professional.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:33

Moor loopt ook in de zomer op ijzers en in de winter zonder. (Omdat ik in de zomer meer buiten rijd, voor de kar) De ijzers worden in het voorjaar eronder gezet en blijven meestal een week of 12 zitten. Ik doe dus een zomer met twee keer ijzers. Als de ijzers eraf gaan in de herfst, dan worden de hoeven bekapt. Daarna worden ze pas weer bekapt als dit nodig is. Vaak pas weer als de ijzers er weer onder gaan. Het komt er dus op neer dat er ongeveer drie, hooguit vier keer per jaar wat aan haar voeten wordt gedaan. Ze heeft gewoon erg goeie hoeven!! In de winter slijten de hoeven gelijkmatig een beetje af op straat, zodat ze ook nooit te lang zijn. Ze barsten niet en scheuren niet, ook niet van de hoefnagels. (De smit kijkt er wel regelmatig naar, maar geeft zelf ook al aan dat ze zeer gemakkelijke en goeie hoeven heeft.)

Verder moet ik zeggen dat ze in de stal op rubber staat en dus haar hoeven ook niet slijt met schrapen of dergelijke.

Majax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 14:35

angela88 schreef:
Mijn paard en pony zijn ook ijzerloos. Ik bekap mijn paarden natuurlijk. Dit doe ik zelf, maar ik laat me iedere 4 tot 6 maanden controleren door een professional.

Wat is natuurlijk bekappen, wat houd dat in is dat dat je zelf de hoeven fijlt ofzo?
Laatst bijgewerkt door Majax op 10-02-06 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

lee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:35

ik rijd ook zonder ijzers,, mijn vader bewerkt de hoeven ongeveer 1x in de maand zelf bij.. de hoefsmid komt dus niet vaak

Kytha

Re: Wie rijdt er ijzerloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:36

Bij mij staan ze allemaal zonder ijzers, ze hebben stuk voor stuk hele sterke hoeven en de hoefsmid zien ze alleen 1x in de 2/3 maanden om ze te bekappen.

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:51

Mijn paard heeft ook (nog) geen ijzers. Maar hij is ook pas 3 jaar. Hij wordt wel om de 6weken bekapt..

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:09

die van mij kon tot voorkort zonder (scheurtje heeft hier een eind aan gemaakt) en die staat nu alleen voor op ijzers. de smid kwam elke 4 maanden geloof ik (jah echt 4 maand, erg langzaam groeiende hoeven) 's zomers met wedstrijden op gras b/l1 ging dat ook prima, hij draag van nature al behoorlijk met zn achterhand, dus eigenlijk nauwelijks glij en glibber partijen (alleen als t extreem nat was, in middengalop op een volte iets) helaas is die tijd voorlopig voorbij....

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:10

Mijn pony's worden natuurljik bekapt en m'n fjord heeft daarbij voor hoefschoenen.
Bevalt veel en veel beter dan ijzers(geen brokkelhoeven meer).

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:14

Mijn pony moet wel ijzers omdat haar hoeven snel slijten.

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:16

Mijn pony heeft zijn leven lang nog nooit een ijzer onder gehad. En hij heeft niet de meest sterke hoeven, maar met regelmatig bijwerken (1 keer in de 8 weken) blijven ze prima. Wacht je net iets te lang, dan brokkelen ze en krijgt hij sloffen

Annash
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:24

Mijn hengstje loopt ook niet op ijzers.
We kijken even hoe hij zich het buitenseizoen houdt, de eigenaar heeft liever geen ijzers i.v.m. dekken.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:25

Ik heb mijn pony's ook nooit op ijzers gehad. Helaas staat mijn huidige haflinger niet helemaal oke op z'n voeten (helemaal voor, dit had eigenlijk al gecorrigeerd moeten worden als veulen) en nu slijten ze scheef af. Als ik alleen in de bak zou rijden, dan zou het geen probleem zijn.......feit wil alleen dat ik niet alleen in de bak rij maar in de zomer toch ook wel vrij veel in het bos (en verharde weg). Komende zomer gaat hij dus op ijzers en dan hopelijk van de winter er weer onder weg. Ik vind het he-le-maal niks die ijzers, maar ja........als ik zo ga buitenrijden dan komt hij met stompjes terug Ik zie eigenlijk helemaal geen voordelen aan ijzers; het enige is dat de hoeven niet slijten. Voor de rest is het slecht voor de hoeven, hij staat steviger zonder, het is duur, de wei gaat ermee kapot, het is link t.o. andere paarden in de wei (nou heb ik het geluk dat Stupa niet zozeer een mepper is, die is meer van het bijten ).

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:26

Bij ons staan ze door en door op de ijzers. We hebben vroeger wel eens de ijzers eronderuit laten halen in de winterperioden,maar tegenwoordig laten we ze er gewoon onder zitten!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:28

Mijn paarden zijn ook ijzer-vrij Ze hebben sterke hoeven en de hoefsmid komt ca. elke 10 weken. Voor rondom bekappen betaal ik 20euro per paard.

Zomerdag heb ik ze voor wel eens op ijzers gehad, geen idee waarom want we rijden veel buiten maar dan weer niet op verharde wegen. Nu doe ik het niet meer, wellicht wel als ze buiten gestart worden maar dat zien we tzt wel.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:29

Heb Robin gelijk van zijn ijzers gehaald toen ik hem kreeg, hij wordt nu om de 2,5 maand bekapt maar dat is vnl omdat voor de stand niet helemaal goed is en dan krijgt hij opeens "platvoeten" waardoor hij makkelijk struikelt. De hoefsmid zegt dat het ws steeds beter zal gaan door de manier waarop hij bekapt dus we wachten het even af. mij bevalt het goed op " blote voeten" !!

LiNDz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:33

Mijn pony heeft (met uitzondering van tijdelijk spat beslag ter probeersel, zonder resultaat) altijd op blote voeten gelopen.

Over het algemeen loopt de in de paddock, wei, buitenbak en bosritjes. Dus geen ijzertjes nodig

De smid komt elke 3 maanden

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:58

Percella loopt ook op blote voeten

het bevalt heel goed, het is ook natuurlijker, in het wild lopen ze ook niet op ijzers,
de hoefsmid komt niet want de stalhouder is smid,,:)

Amy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:11

Mijn pony heeft ook geen ijzers, gewoonweg omdat hij ze niet nodig heeft.
De hoefsmid komt gewoon bekappen om de 6-7 weken, en hij zegt dat er geen hoefijzers nodig zijn.

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:05

Mijn pony staat dag en nacht op het land! En heeft geen ijzers. Ik vind het veel fijner, met uitgleiden enzo! En van dat buiten staan, krijgen ze sterke harde hoeven. Dus een buitenrit kan prima.
Maar als ik in de graskant kan rijden, doe ik het wel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:07

Luck staat al zolang ik hem ken op blote voeten! heb nooit veel over het harde hoeven rijden en zijn hoeven zijn echt heel hard. Geen probleem hoor..

Diana_14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:12

Quintus heeft vorig jaar van het voorjaar tot de herfst op ijzers gestaan, omdat ik veel buitenrijd en zijn hoeven dan scheef afslijten. 's Winters staat hij op blote voeten. De hoefsmid komt om de 6 á 8 weken.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:12

Ik heb het geprobeerd, maar gaat helaas niet
ben 4x een stuk van mijn wei naar de manege dit is ongeveer 1km over de harde weg geweest en zijn hoeven zijn echt scheef afgesleten.

Maar met mijn arabier heeft helemaal geen ijzers nodig.
Daar kan ik heel vaak mee de weg op en slijten helemaal niet.
(nu is ze met pensioen, maar dit was vroeger)

Dus ligt erg aan het paard.

bregje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:15

Mijn pony loopt ook zonder ijzers en ik rij regelmatig lange afstanden buiten.
Hij is opzich erg gevoelig in zijn hoeven en daardoor loopt hij eigenlijk alleen maar in de berm.
Ik had wel een tijd geleden dat ik dacht dat hij wat mank liep.
Hoefsmid er bij en die waas nog nooit zo tevreden geweest over zijn hoeven en dat het ddoor het slijten alleen maar beter werd.
Mijn pony had vroeger echt enorme scheuren in zijn hoeven en dat is door het zonder ijzers lopen en veel buiten lopen over.
Hij loopt namelijk de ene keer door het zand en de andere keer weer door de berm of de plassen dus zijn hoefmechanisme is zo erg verbeterd dat hij nergens meer last van heeft.
De hoefdsmid komt eigenlijk 1 keer in het jaar.

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 17:48

Beide pony's staan hier ijzerloos.
Nu loopt Amica bijna niet op het verharde, dus dat is geen probleem.

Amo loopt daarentegen wel veel op de verharde weg, maar dat gaat prima! Hij staat op een stenen uitloop, en loopt daar veel dus dat slijt al. Daarnaast rij ik toch wel vaak buiten, en dan op de weg. Ook in de zomer maken we zeker 1 keer in de week een lange tocht met de kar van ongeveer 1.5/2 uur.
We hebben er een hoefsmid bijgehad die er kunststof ijzers onder zou leggen i.v.m. het vele mennen, maar die wilde ze er niet onder doen, omdat het zonde zou zijn van Amo zijn sterke en goede hoeven, want die lijden er amper onder. Dus staat hij lekker ijzerloos, en het gaat prima.