Paard met rust té dik, wat voeren??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Re: Paard met rust té dik, wat voeren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:45

Probeer eens summerfit- koeken of aurakoeken van Pavo. Geef ik mijn shetlanders ook. Zitten wel belangrijke voedingsstoffen in, maar ze worden er niet dik van. Heeft ie toch wat extra's
Hooi kan nooit kwaad, daar worden ze idd niet dik van, hoogstens een hooibuikje.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 08:53

Vickelientje schreef:
Probeer eens summerfit- koeken of aurakoeken van Pavo. Geef ik mijn shetlanders ook. Zitten wel belangrijke voedingsstoffen in, maar ze worden er niet dik van. Heeft ie toch wat extra's
Hooi kan nooit kwaad, daar worden ze idd niet dik van, hoogstens een hooibuikje.

Die koeken heb ik inderdaad van gehoord maar daar zitten toch weer energietjes in en die wil ik zo veel mogelijk mijden aangezien hij nu al hele mooie hogeschool dressuursprongen maakt

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:04

Denk dat je daar niet echt bang voor hoeft te zijn. Het zijn koeken speciaal gemaakt voor robuuste paarden, die zeer zeer weinig energie nodig hebben. Uiteindelijk zit in elk voer wat je als 'extra' geeft altijd wel wát energie, maar in die koeken zit juist erg weinig.
Maar zie maar...ik ben er heel happy mee iig suc6

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:46

Ik zou echt gewoon alleen maar hooi geven en wortels. Meer heeft hij niet nodig. Een Fjord kan zeg maar van de lucht leven. Hij doet nu niks, dus heeft hij niks extra's nodig dan hooi en wortels.

Een paard voeren is loon (biks/muslie) naar werken.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:50

waarom die wortels?
Waarom geen soort brok waar alles in zit, maar waarom die wortels die ten eerste wel aanzetten, en ten tweede ook nog eens veel energie geven....

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 10:25

Nogmaal hij krijgt absoluut GEEEEEEEEEEN biks!!!
Hij wordt nu al dik van de lucht dan ga ik hem toch geen brok voeren.

Ik heb net op het internet op de site van Pavo gekeken naar die koeken en die ga ik iig halen
Is so wie so handig als ik weer ga beginnen met de training.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:07

je hebt groot gelijk dat je hem geen brok voert

ik geef mijn fjord ook nooit brok dan ondploft hij terwijl hij toch hard moet werken

als hij wel eens op rust moet krijgt hij een heel klijn beetje van zijn normaale voer (muslie) aangevuld met zemelen dan breekt meneer de stal tenminste niet af als de rest eten krijgt

verder oud hooi (geen kuil) en wilgentakken om hem bezig te houden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:16

Je kunt pavo vital geven
Dat zet als het goed is ook niet aan.
Komt eigenlijk op hetzelfde neer als die koeken.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:04

Wendy schreef:
waarom die wortels?
Waarom geen soort brok waar alles in zit, maar waarom die wortels die ten eerste wel aanzetten, en ten tweede ook nog eens veel energie geven....

Ik geef onze paarden al jaren wortels in de winter. Ik heb een merrie die heel snel bevangen is van niks. Die merrie krijgt hooi, stro en wortels het enige dat ze extra krijgt is Vit. E met selenium. De merrie loopt de hele dag buiten met onbeperkt hooi.
Onze andere paarden krijgen muslie, voordroog en wortels.

Brok is energie (brandstof) voor arbeid. Als een paard niet werkt heeft hij geen energie (brandstof) nodig. Met PAVO koeken zou ik ook uitkijken. Het hoofdrantsoen van een paard is hooi!! of voordroog. Een paard dat echt helemaal niks doet, heeft genoeg aan goed hooi. Volgens mijn smid en DA zit in goed hooi alles in wat een paard dat niet werkt nodig heeft. Ik neem aan dat zij er voor geleert hebben en jaren lang voor op school hebben gezeten. Ik kan me natuurlijk helemaal vergissen, maar van een DA en een smid neem ik meer aan dan van iemand hier op bokt.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:40

Die koeken(net als pavo vital) zijn enkel vitamientjes, zit feitelijk niets van voedingswaarde/energie verder in.

Ik heb ze ook een tijdje gevoerd, maar mijn pony's redden het niet op alleen hooi, kuil en/of gras dus krijgen er nu gewoon brok bij(enkel bij werk).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:47

Klopt
Het ook speciaal voor extra naast weidegang of hooi.
Niet naast brokken.

Pavo vital geef je ook hóóguit 100 gram per dag.

Ik ben er van de lente mee begonnen.
Ze stonden toen 24 uur buiten met voldoende gras.
Toch vond ik Zanda niet mooi in de haren zitten.
Speelde wel lekker enz, maar toch.

ik ben toen elke dag 50 gram bij gaan voeren en na 2 weken had ik een glimmende spiegel.
Hij had duidelijk toch net wat tekort.

Sindsdien voer ik het Kawa ook, omdat die ook geen brokken meer krijgt.
Niet elke dag, maar om de dag ongeveer 50 gram

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 13:51

Ik ga dan toch die koeken halen voor Taco

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 13:59

PhiaBink schreef:

Brok is energie (brandstof) voor arbeid. Als een paard niet werkt heeft hij geen energie (brandstof) nodig. Met PAVO koeken zou ik ook uitkijken. Het hoofdrantsoen van een paard is hooi!! of voordroog. Een paard dat echt helemaal niks doet, heeft genoeg aan goed hooi. Volgens mijn smid en DA zit in goed hooi alles in wat een paard dat niet werkt nodig heeft.

Ik ben het helemaal met je eens dat in goed hooi in principe alles zou moeten zitten wat een paard nodig heeft.
Maar, als je dan toch wat bij wilt voeren, waarom dan iets met veel suikers zoals wortels terwijl er dus speciale brokken zijn die geen energie bevatten voor de arbeid, maar wel zorgen dat je paard geen tekorten kan oplopen. zoals dus die pavo koeken.
http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html als je er meer over wilt lezen.

Thinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:12

In de zomer is mijn paardje ook vlug dik met al dat lekker gras.
Daarom geef ik het alleen pavo vital .Een klein handje vitaminen en mineralen. Dan heeft ze de nodige wat ze moet hebben en word ze niet dik van. Een aanrader voor dikkertjes als mijn paardje.

Groetjes,

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 14:30

Wendy schreef:
PhiaBink schreef:

Brok is energie (brandstof) voor arbeid. Als een paard niet werkt heeft hij geen energie (brandstof) nodig. Met PAVO koeken zou ik ook uitkijken. Het hoofdrantsoen van een paard is hooi!! of voordroog. Een paard dat echt helemaal niks doet, heeft genoeg aan goed hooi. Volgens mijn smid en DA zit in goed hooi alles in wat een paard dat niet werkt nodig heeft.

Ik ben het helemaal met je eens dat in goed hooi in principe alles zou moeten zitten wat een paard nodig heeft.

Maar, als je dan toch wat bij wilt voeren, waarom dan iets met veel suikers zoals wortels terwijl er dus speciale brokken zijn die geen energie bevatten voor de arbeid, maar wel zorgen dat je paard geen tekorten kan oplopen. zoals dus die pavo koeken.

http://www.pavo.nl/specials/pavo-summerfit.html als je er meer over wilt lezen.

Waarom bijvoeren??????? Geef dan een vitamine stoot als je bang bent dat hij te weinig binnen krijgt.

In wortels zit niks aan energie. Het bestaat 99% uit water!!!! Ik heb een merrie die geen gras mag hebben, geen biks of muslie of andere dingen. Zij is in no time bevangen. Zij krijgt heel veel wortels. Een paard dat bevangen is geweest, zijn suikers taboe!!! Dus volgens jou theorie voer ik mijn paard dus dood met al die wortels!

In de zomer, als mijn paarden buiten lopen in het land, krijgt alleen degene die werken 1 Summerfit koek per dag. Dus de andere die niks doen krijgen hooi of voordroog erbij als ze 's nachts op stal staan en meer niet.
Als je precies voert wat de voerleveranciers op hun label hebben staan, dan gaat het denk ik heel erg fout met de gezondheid van de paarden.
Vroeger kregen ze haver, gerst en mais en heel veel hooi. Die paarden werkte echt!!!! 8 uur per dag op het land. Moet je eens kijken wat er nu allemaal in die paarden gegooid wordt. Lang leve de opbrengst van de voerboer!
Als je precies wil weten wat je paard te kort komt, dan is een bloedproef de enige manier om dat uit te zoeken.

Een paard is een grazer en een ruwvoer eter. Daar zijn de darmen op ingesteld.