Wie heeft er 2 paarden per dag te verzorgen/rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Exodus

Re: Wie heeft er 2 paarden per dag te verzorgen/rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:37

Ik heb zelf 1 paard om te rijden en 2 pony's die ik moet verzorgen. Ook heb ik een zelf een 2 jarige die in de opfok staat. Daar naast rij ik 2 paarden voor iemand anders die ik uitbreng op wedstrijd. Er gaat zeker veel tijd in zitten. Maar het is m.i. zeker de moeite waard.

Ik les 3 x in de week en ik rij bijna iedere dag 2 paarden en soms 3.

Ik werk full time en doe ook het huishouden (natuurlijk samen met mijn vriend) Het is te doen, maar je moet soms dingen tussen door doen. Alleen als je je paarden aan huis hebt moet het volgens mij echt geen probleem zijn!!

Ik zou het wel weten, maar ik snap dat je goed wilt weten waar je aanbegint. Succes ermee!

TopLadyI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:38

Ik heb mn eigen pony, en mn wedstrijd pony. Die rijd ik voor anderen.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:13

Ik rijd gemiddeld 4 paarden per dag. Soms heb ik wel eens assistentie nodig (op- en afzadelen), maar verder lukt het me aardig.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:18

Ik heb ook 2 paarden te verzorgen, maar ik heb er 1 om te rijden,..
De ander is er nog te jong voor.
Ik zit zelf nog op school, dus denk niet dat ik je vede rkan helpen, maar ik doe ze op mijn vrije middagen, zijn er 2, en in het weekend, allebei heel goed/ uitgebreid zeg maar, en dan doe ik om de dag de paarden, maar ik poest ze wel elke dag,..
Hoop dat je er wat aan hebt,..

Gr, susanne

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:26

..heb er ook twee staan, als ik de keuze had, had ik het er op 1 gehouden...ik ben totaal niet wedstijdgericht maar de verzorging er om heen is best wel eens passen en meten hoor....wil niets tekort doen en dat is gewoon best heftig, werk zelf ook 40 uur in de week, heb een zeer aktief hondje dus die wil zn aandacht ook, woon samen, huishouden, vrienden....pittig maar wel te doen

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:39

Deze week 2 paarden; maar gelukkig komt vrijdag de eigenaresse van mijn 'verzorgpaard' weer terug. We springen voor elkaar bij wanneer de ander niet kan. Maar ik heb ruim voldoende aan mijn eigen paard!

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:42

Lielle schreef:
Met parttime werk en paarden aan huis moet je IMO makkelijk 2 paarden kunnen rijden. Ik rijd er 2 (weliswaar gedeeld met mijn moeder, maar er zijn ook periodes dat ik ze alleen doe) en dat naast 40 uur werk en een uur reistijd naar stal.

Helemaal mee eens, ik krijg het zelfs gecombineerd met 40uur werken. Het enige nadeel is dat je alles strak moet plannen en dan voornamelijk doordeweeks geen andere afspraken kunt hebben. Zomerdag met lange dagen is het makkelijker te doen dan met de koude korte winterdagen.

Toch zijn er mensen die het met 20uur werken ook niet kunnen, dat is meer een kwestie van slecht plannen dan niet willen denk ik.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:42

Hangt er helemaal vanaf hoe je de paarden hebt staan en of je iemand hebt die af en toe kan bijspringen.

Als je ze aan huis hebt staan of vlak bij en daarnaast komen ze elke dag op de wei dan zou twee paarden geen probleem moeten zijn. Je kunt er dan nl voor kiezen om niet elke dag alletwee te gaan rijden, maar ze ook eens een dag te laten staan.

Als je ze wilt houden op een pensionstal zonder weidegang waardoor ze dus voor hun beweging echt van jou afhankelijk zijn dan zou ik nog wel even 3 keer nadenken.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:45

zelf heb ik een vrij jong rijpaard, en wou er ook een als gezelschap bij. heb overwogen om er nog een rijpaard bij te doen voor mezelf..
maar heb besloten (en inmiddels gekocht) een cpony voor mijn nichtje en het nichtje van mijn vriend te kopen. tenminste, hún rijden de Cpony, (en knuffelen), en helpen mij met de verzorging.

inmiddels heb ik 3 stallen, de 3e is gevuld door een 'logeerpaard'.
heb dus 3 paarden te verzorgen (waarbij ik hulp krijg, 's ochtends en tussen de middag krijgen ze hun voer van mijn schoonzus) maar stallen uitdoen, weidegang geven etc doe ik wel zelf.
en 1 paard te berijden.

vind het zo druk zat moet ik zeggen

Evy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:36

Als ze thuis staan dan is het makkelijk te combineren lijkt mij.

Ik zit nu in m'n examenjaar en ik moet een kwartier fietsen om naar m'n 6 verzorgpaarden te gaan (waarvan ik er 2 rijd).
Nu het weer lichter begint te worden red ik het wel om 2 paarden te rijden (+ alle stallen uit te mesten)
Maar in december reed ik vaak alleen Odin omdat die meeloopt in de sport en Vickey net komt kijken

DTLL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:46

Ik heb er ook 2, welliswaar op een pensionstal. De ene moet ik sowieso iedere dag goed beweging geven, de andere rij ik ook bijna iedere dag. Als je eenmaal gewend bent aan een bepaald "ritme" (waar je echt eventjes in moet komen) dan gaat het goed. Heb ook gewoon een 40-uurige werkweek.

Ben ook altijd een pietje precies en ga niet naar huis voordat mijn paarden er weer helemaal tip-top bij staan.

Vaak gebeurt het ook dat ik meerdere paarden moet doen op een avond. Soms wel eens 4. Waarvan er 1 nog niet zadelmak is. Ook dit red ik gemakkelijk, alleen lig je dan wat later op je bed haha.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:03

ik heb er twee, voeren gebeurt door de pensionhouder, mesten doe ik zelf evenals buiten/binnenzetten en wacht nu dus ook met smart landtijd weer af. Nu elke dag bijna 3 uur opstal voor de vrije beweging en rijden/verzorgen. Met het jonge paard, 2,5, doe ik weinig omdat ik er geen tijd voor heb, de andere rijd ik 2/3 keer per week en ca 2 keer longe/langelijnen. verder dus per dag ca 1,5 uur bezig met mesten en rijden/longeren en de rest staan ze in de paddock. gelukkig deel ik nu met stalgenote die ze veel en vaak overdag buitenzet. Ik ben daar heel blij mee! Straks in het weide seizoen laat ik ze twee dagen in de week lekker staan.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:43

Ik heb er nu 3 onder mijn hoede, maar ik ben er maar 4x per week.
Ze staan alle 3 op paddock of loopstal, en de binnenpaarden komen bijna elke dag buiten, dus ze missen opzich niets. Mijn eigen knol wordt nog 2 dagen bijgereden door bijrijdster, en heeft 1x vrij. De andere 3 dagen werk ik de hele dag, ik zou dan savonds nog wel kunnen gaan maar ik heb op die dagen geen auto, dus ik kom er ook niet (het is 25 km ver; niet te fietsen)

Verder als ik wel op stal ben kost het me toch al gauw 2 uur voor mijn eigenpaard incl voor en na verzorgen, en voor de andere 2 toch wel elk een uur, dus dan ben ik zoiezo al 4 uur bezig. En dan doe ik het voor mij doen nog snel, ik wil ze namelijk wel goede aandacht geven, en normaal voor en na verzorgen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:38

ik heb 2 paarden en een pony, en daarnaast een fulltime baan. In het weekend rij ik beide, en doordeweeks als ik zin heb ook allebei, behalve op dinsdag en woensdag, dan heb ik met 1 van de 2 les en heeft de andere rust.. Als ik zin heb om er 1tje te rijden dan longeer ik de andere of heeft de andere een dagje vrij, afhankelijk van wat die de dag ervoor gedaan heeft.

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:06

Ik heb 2 paarden , eentje die nog niet opgeleerd is maar toch veel aandacht nodig heeft.
Ik zit nu in het 3e middelbaar en heb toch wel veel huiswerk.
Elke dag ga ik ze verzorgen + poetsen en als ik nog kan rijden.
Het is bijna niet te halen , maar ik hoop dat wanneer ze thuis staan dat het heel wat makkelijker zal worden! Dan heb ik ook een eigen bak en moet ik geen 15 min. meer stappen om te kunnen rijden

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:28

Ik heb van mezelf twee paarden en sinds oktober tijdelijk een paard erbij die ik train voor een vriendin die zwanger was en net bevallen is.

Ik werk 4 dagen van 9 uur en ben elke vrijdag vrij. Mijn paarden staan op een pensionstal en ik hoef niet zelf te mesten. De vrijdag heb ik écht nodig om uit te slapen (moet om zes uur bedje uit en begin om 7 uur met werken, zodat ik om 4 uur naar huis kan), huis te poetsen en boodschappen te halen.
Ik woon samen en mijn vriend werkt onregelmatige (nacht)diensten.

Twee paarden is op zich wel te doen maar het is wel zwaar (lichamelijk) om ze beiden elke dag te rijden. Moet ik er wel bij vermelden dat ik 1 paard heb die ik op ZZ niveau dressuur rij en 1 jong paard in opleiding die ik ga uitbrengen als ze klaar is voor de Z. Ik vind het op zich wel te doen maar ik vind het vaak wel heel zwaar. De plezier die ik van ze heb is gewoonweg geweldig hoor, maar het kan ook weleens lastig zijn om je aandacht te moeten verdelen. Je moet óf extra tijd vrijmaken voor het paard dat je erbij koopt óf je moet je huidige paard wat minder aandacht (kunnen) geven.

Zelf had ik eigenlijk geen 2 paarden meer gewild. Als ik mag kiezen, concentreer ik me liever op 1 paard. Maar het is door omstandigheden gekomen dat ik er 2 heb. Voordeel is wel, als je graag wedstrijden rijdt, als er 1 paard bv. een blessure heeft, heb je de andere nog...

Daarentegen heb je ook meer 'kopzorgen' van twee paarden dan van 1, meer verantwoording en het zijn er steeds 2 die naar de smid moeten, die geent moeten worden, die ontwormd moeten worden en financieel vind ik het echt heel moeilijk...

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:30

heej,

Ik heb twee pony's die k ''vast'' verzorg. Daarbij nog een fries die ik aan het beleren ben. Daar nog bij rijdt ik met 3 pony's wedstrijden, waarvan 1 nu een veulentje heeft gekregen, welke ik nu dus ook nog ga verzorgen. Soms erg druk, maar heel erg leuk!

Meestal ben ik dus met 2 pony's op wedstrijd. Heel erg leuk, maar ook wel druk. Dit omdat het allebei c pony's zijn, en ook nog in dezelfde catogorie. Meestal als ik dan met de ene klaar ben, wordt de andere gelijk opgezadeld en ingereden.

TemptationV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:44

ik heb er ook elke dag 2 en paar dagen perweek(4 ofzo) 3 paarden(of meer). alleen werk ik niet, ik zit nu in 4 havo, dat lukt maar dat is niet te vergelijken met een fulltime baan

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:17

2 paarden die allebei volop in training staan naast je baan en huishouden lijkt mij persoonlijk erg zwaar.

Ik heb nu 1 paard en 1 Shet, dat gaat prima. Als er binnenkort weer een wedstrijdpaard bijkomt, zal het allemaal wat meer passen en meten worden, maar omdat ik ze bij huis heb, denk ik dat het goed te doen is.

jumpertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:40

ik rijdt er zo,n 10 op een dag. ze worden dan wel klaargezet, opgezadeld en afgezadeld, anders is het niet te doen.
wel mest ik daarnaast zelf, geef les, en doe ook nog eens "een beetje" het huishouden. Wel zwaar, maar te doen op deze manier.
Ik kan me voorstellen dat als je een fulltime baan hebt, een huishouden en 2-4 paarden die je dagelijks moet rijden en zelf verzorgen, dat dat een hele opgave is!

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:52

Ik heb 9 jaar lang 2 paarden gehad, op een pensionstal. Hoewel ik er enorm van genoot om ze te 'hebben' vond ik dat ik eigenlijk meer voor de paarden bezig was dan met de paarden. Ik heb een FT baan, en elke avond was het mesten/poetsen/rijden in sneltreinvaart. Na lang nadenken heb ik er 1 weggedaan en nu geniet ik veel meer van de sport! Zolang ik geen paarden bij huis kan hebben, zou ik niet aan 2 beginnen.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:58

ik heb er momenteel 5 te verzorgen/ rijden. 2 wedstrijdpaarden, en daar komen aan het eind van het jaar nog 3 bij, die worden eerst zadelmak gemaakt en getraind. dan heb ik nog een veulen, en dan nog een die zadelmak aan het worden is. haha! hiervan zijn er 2 van mezelf en de rest rijd ik voor anderen. zo kan ik rijden en leren maar draai ik niet voor de kosten op.

ook rijd ik 1 paardje niet alleen, daar heb ik een bijrijder voor en mn veulentje heeft alleen nog verzorging nodig en het paard wat ik zadelmak maak rijd ik ook maar een enkele keer i.d week. 2 paarden, mijn voorlopig enige wedstrijdpaarden nog, worden fulltime 'gereden'.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:17

* Meld zich *

Ik heb dus 2 shetten en 3 (soms 4) keer per week een huurpony waar ik op rijd.
Soms moet ik dus wel eens 3 pony's op een dag doen.
Maar meestal doe ik op de dagen dat ik mijn huurpony heb iets minder met mijn shetten (het scheelt dat de ene pas 1,5 is)
Maar soms zijn er ook dagen dat ik: Mijn ene shet met de kar rijd (+/- 30minuten), mijn andere shet borstel en/of opjaag, mijn huurpony rijd en dan soms ook nog op een merrie van de staleigenaar rijd.
Ik moet zeggen dat ik het af en toe wel moeilijk vind om de aandacht te verdelen hoor (en dan tel ik niet eens die merrie van de staleigenaar mee)