Longeren van jonge paarden...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:31

Rianne_kiara

Re: Longeren van jonge paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 17:09

Zoals jullie waarschijnlijk begrijpen, ben ik zelf begonnen met mijn paardje toe ze 1,5 was...
Veeeeeel grondwerk gedaan !
He haar vooral gelongeerd zonder lijnen. Dus los in de bak, zodat ze mijn stemhulpen leerde kennen. Ook af en toe eens aan een lijntje, op het halster, zodat ze leerde dat ze rondjes moest lopen.

Kiara is nu 2,5 jaar oud ! Ze snapt alles wat ik bedoel, en is super braaf !
Er zijn zelfs volwassen paarden die minder kunnen en minder begrijpen dan Kiara !
We zijn samen heel goed op elkaar afgestemd.
Nu ben ik bezig met longeren aan dubbele lijnen, omdat ik haar binnenkort ga inrijden...

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:50

Dat eerste klinkt opzich wel goed, als je maar niet teveel doet want ze zijn nog zooo jong in hun koppie. En een band opbbouwen kan ook als ze 3/4/5 voor mijn part 20 zijn. Waarom ga een paard van 2,5 binnenkort inrijden, ik snap dat niet.

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 18:00

omdat een half jaar zo voorbij is, en ze dan drie is...

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 18:01

ennuh...
het is erg fijn om al een band te hebben als je gaat inrijden !
Weet je waarom ?

Paardrijden is tegennatuurlijk. Jij gaat op de rgu van het paard zitten. Dezelfde plaats als waar een prooidier een paard zou aanvallen. Je bent dus een vijand....

Wanneer jij een band hebt met je paard, zal deze je vertrouwen ! En dus een stuk minder bang zijn, en dan zal het inrijden ook beter gaan !

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:06

ik zou zeggen 3 jaar!

Je kan ook je band sterker maken door andere dingen, dat hoeft echt niet door te longeren op 2 jarige leeftijd!
Dat vind ik persoonlijk veel te vroeg!
Ik vind 3 jaar vroeg genoeg. Ze zijn nog zo jong, en kunnen hun hele leven nog voor je werken.

Maar dit blijft een eindeloze discussie denk ik.
Iedereen denkt er namelijk anders over.

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 18:08

ja, maar je moet ook wel meelezen als je mee wilt praten...

Ik doe namelijk niet alleen longeren... en ik heb nog meer verteld...

hahahah

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:26

Rianne_kiara schreef:
ja, maar je moet ook wel meelezen als je mee wilt praten...

Ik doe namelijk niet alleen longeren... en ik heb nog meer verteld...

hahahah

Ik heb het allemaal gelezen hoor

Poenarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:45

Ik zou je paard op een 2 en een half jarige leeftijd dingen aan gaan leren, maar dan alleen grondwerk.
Als je gaat wandelen en je gaat draven, kan je ook een stemhulp geven.
Maar ik heb er verder niet zoveel moeite mee om op 2,5 jarige leeftijd te gaan longeren, aangezien hij zelf ook rondjes rent in de wei/padock/stal.

Ik vind dat je een paard een beetje van zijn jeugd mag laten genieten, gewoon lekker niksen.

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 19:53

Ik vind 1,5 jaar te vroeg,
Borstelen,wandelen oke,Maar waarom al in de bak die oefeningen doen??

Ik zie in je profiel dat je een tinker hebt,Ik heb me eens laten vertellen dat die veel later rijp zijn dan de warmbloedrassen..

En daarnabij,Misschien denk je dat je paardje het wel lichamelijk aankan,maar heb je er wel eens over nagedacht over wat het diertje geestelijk mee krijgt?

skatje008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 20:34

ik ben het helemaal eens met rianne_kiara, mijn shetje is nu 2 (boven aan deze pagina, heeft iemand mijn topic neer gezet...) en daar ben ik nou ook mee bezig... alleen maar grondwerk, en bezig zijn met je paardje zodat hij commandos weet, en wat rianne ook zegt, precies op elkaar afgestemd zijn

en 1 keer in de week, lekker bezig zijn met je paardje, goed uitstappen door de wei, en evn 6 a 10 minuten bezig zijn, is echt niet te veel.

en wat sommiigen ook zeggen, of hij nou rondjes rent in de wei, en speelt met vriendjes, of dat hij even 5 minuutjes de ene kant op loopt, en 5 de andere..

en hoezo zeggen jullie dat het dier er geestelijk last mee krijgt? dat hoeft toch helemaal niet, iemand zei me dat een paarden jaar gelijk stond aan 3 mensen jaren

dus mijn paardje is 6, laat je een kind van 6 alles doen wat hij leuk vind, die word toch ook bezig gehouden, en alles gelleerd, op een rustige manier... en aan een "lange lijn"

dit doen rianne en ik dus ook met onze paardjes min of meer

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 22:47

zo dank je ! haha

heb er weinig aan toe te voegen !
Kiara geestelijk last krijgen van wat ik doe... hahahah
Sorry maar dat is het vreemdste wat ik ooit gehoord heb ! Ik kan best openstaan voor het feit dat iemand anders zijn paardje in de wei laat staan, en bang is zijn/haar paardje te veel te laten doen...
maarre... geestelijk leiden aan wat ik doe !

Kiara staat in een groeppstal. Wanneer ik er ben, gaat ze meteen bij het hek staan. Vrijwillig uit zichzelf ! Dat wil zeggen dat ze het leuk vind dat ik er ben, en het leuk vind om met mij te "spelen" in de bak.
Wanneer het haar te lang duurt voordat het hek opengaat, probeert ze op alle manieren uit de stal te komen... Door het hek, over het hek, onder het hek door ! hahahah

Of wil je nu zeggen dat ik haar gehersenspoeld heb !?

Met 2,5 kun je wat mij betreft een paard zeker wel longeren ! Erop zitten is te vroeg, dat ben ik met iedereen eens ! maar longeren...

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:02

Ik snap net waarom jullie denken dat het zolang duurt voor je een band hebt met je paard. En als je zo graag een band wilt met je paard begin dan met 3 met longeren en 4 met inrijden.

Zoals in het andere topic ook staat is mijn paard als 3 jarige groen als gras uit de wei gehaald ik ben 2/3 maand later begonnen met hoofdstelletje en zadeltje op (in die 2/3 maanden elke dag even gepoetst en weer de wei in) en met ruim 3.5 is hij zadelmak gemaakt en op dat moment had ik in dat ruime half jaar al echt wel een band met mn paard hoor.

Dat je hem mee neemt lopen en poetsen etc is niet verkeerd. Maar longeren op die leeftijd heeft nergens positief nut voor alleen negatief en dat is zijn lijf vernielen. Als je je paard 3 keer aan de longe gehad hebt snapt hij het wel hoor dus als je een half jaar voor je gaat inrijden begint met dit soort dingen ben je er vroeg zat bij.

als je verstandig bent laat je je diertje staan en gezond worden. En als je zo doorgaat dan heb je of een paardje die als hij ingereden is gaat blokkeren omdat hij het geestelijk niet meer aan kan of een paard die op jonge leeftijd naar de knoppen gereden is omdat je zn pezen vernielt hebt.

dat je paard naar je toe komt betekend niet dat ze graag speelt in de bak, dat betekend dat ze gehecht is aan je. En dat komt niet omdat je haar longeert maar omdat je haar aandacht geeft, wat je ook op andere manieren kan geven!

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:07

ten eerste : het is een "haar"

Maarre, zoals ik al zei, Kiara lijdt nergens onder ! Dus haar pezen gaan er niet aan ! En ze lijdt er geestelijk ook niet onder.

Wat betreft dat "hek" verhaal...
Heeft ze dat verteld aan jou? hahahah (je schijnt zo goed te weten wat Kiara vindt...)

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:09

maargoed... een eindeloze discussie

Die mooi samen gaat met een ander topic dat ik ben gestart !
Over dat paardenmensen betweters zijn...

hahahah

Aangezien ik al wist dat iedereen in de aanval zou gaan !
Gelukkig zijn er ook een aantal mensen die mijn manieren wel accepteren en respecteren.
helaas hebben toch veel mensen een oordeel klaar, en willen alleen maar laten weten dat zij het beter weten, doen of kunnen !

simonezorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:10

Ik vindt dat je bij 2,5 toch wel rustig aan kan gaan beginnen met longeren.! 1 x in de week 15 a 20 min...

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:12

oké... hahaha

Ik doe het twee keer in de week, ongeveer die tijden !
Op maandag en vrijdag ! De rest van de week poets ik haar, wandel ik met haar, en knuffel ik !!!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:17

Rianne_kiara schreef:

Maarre, zoals ik al zei, Kiara lijdt nergens onder ! Dus haar pezen gaan er niet aan ! En ze lijdt er geestelijk ook niet onder.

kan jij in je paard kijken dan? kun jij zien of die pezen er onder te lijden hebben? is algemeen bekend dat dat wel zo is. een kind van 6 laat je toch ook geen belastende dingen doen? een jonge hond neem je toch ook niet mee naast de fiets omdat je weet dat dit slecht is voor de gewrichten etc?

Rianne_kiara schreef:
Wat betreft dat "hek" verhaal...
Heeft ze dat verteld aan jou? hahahah (je schijnt zo goed te weten wat Kiara vindt...)

Dat heet jaren ervaring in (jonge) paarden

of denk je werkelijk dat ze naar het hek komt om "te spelen in de bak" ?

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 23:23

Wij discussieren verder :

Citaat:
kan jij in je paard kijken dan? kun jij zien of die pezen er onder te lijden hebben? is algemeen bekend dat dat wel zo is. een kind van 6 laat je toch ook geen belastende dingen doen? een jonge hond neem je toch ook niet mee naast de fiets omdat je weet dat dit slecht is voor de gewrichten etc?

kan jij in je paard kijken ?
hahah Ik werk met kinderen. En kinderen laat je ook rennen, en springen in een kring of op een plein ! vinden ze heerlijk. Dit heet spelen, wat ook een jong paard doet in de bak of in de wei. Hier komt totaal geen belasting bij kijken.
Jij vergelijkt het met kinderen. Dan zouden wij nu allemaal in de kreukels moeten liggen ! hahahahah

En het trainen van jonge honden...
Daar beginnen ze bij hondenclubs ook al vroeg mee hoor.

Ik kom even terug op wat ik al gezegd heb.
Op wat voor leeftijd je begint het maakt niet uit...
Als je het maar aanpakt op een speelse manier ! Dan is er geen overbelasting, en spelen is goed voor elk jong dier of jong mens

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:00

Nou dan heb jij toch echt een heeeeel groot bord voor je hoofd als jij denkt dat rondjes lopen aan een longeer lijn niet belastend is voor zo'n jong paard. Dat is niet te vergelijken met wat ze zelf doen in de wei.

tevens is een pupy cursus wat anders als fietsen met een jonge hond. (heb zelf honden gehad en dit ook gedaan) bij een pupy word opvoeding bijgebracht. luisteren, leren zitten leren mee lopen. Dat kun je ook met je paard doen, leren luisteren leren mee lopen, leren voetjes geven maar longeren op die leeftijd is gewoon slecht voor zn lijf. Als jij je paard de vernieling in wilt helpen moet je vooral door gaan.
Ben in elk geval blij voor mijn paard dat ik het gedult heb gehad er af te blijven en er rustig aan mee ben begonnen op ruim 3 jaar!

verder houd ik mn mond maar aangezien je elke keer vergelijkingen maakt met dingen die je niet kunt vergelijken en je dus duidelijk geen verstand hebt van de gezondheid van je paard. spelen is spelen in de wei met andere paarden, longeren is geen spelen maar belasten

tot slot nogmaals!

Als je geen gedult hebt om je jonge paardje jong te laten zijn koop dan een ouder paard! die kun je lekker longeren zonder je hem de vernieling in helpt!

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 07:37

daar gaan we weer ik heb het met me dierenarts besproken dat was 10 jaar geleden en ik ben in over leg met de arts hem op 1,5jr gaan longeren !!!! arts zal het best wel weten wat goed is of niet meer wil ik niet kwijt en respecteer ieder zijn mening

Tigger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:40

10 jaar geleden wisten ze minder dan nu...

Mijn merrie is nu om precies te zijn 2 jaar en 10 maanden en staat nog lekker in de wei..
Ik poest haar af en toe en ze loopt keurig aan het touwtje...
Ik merk wel dat ze nieuwsgierig is en dat het tijd wordt om wat te gaan doen.. Gewoon spelender wijs wat beginnen...
Ze heeft een paar weken geleden een bitje ingehad, ging ook super..
Van het weekend ga ik haar een keertje aan de longe zetten... En dan zie ik wel hoever ze is...

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:49

lekker wandelen en dan onder tussen de hulpen leren van stap en draf is ook heel goed.
Zorgen dat je paard in stap en draf goed meeloopt kan je helpen met het longeren later.
Maak haar eerst goed verkeersmak als ze dat nog niet is.
Loop met haat tussen andere paarden als je met haar bezig bent zodat ze ook luistert naar jou als er soortgenoten bij zijn.
Dit zijn slecht voorbeelden van wat je nog meer kan doen.
Probeer het longeren en het werken met je paard wat uit te stellen.
Want een betere band krijg je niet door met haar te longeren maar door heel veel enge dingen te doen.
Als ze door heeft dat er bij jou niets te vrezen valt dan zal ze ook graag voor je werken.

Nelleke_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 09:53

Ik vind 2.5 jaar altijd een mooie leeftijd om rustig aan te beginnen me longeren. Hier bedoel ik mee een keer in de week tien minuutjes en dan nog even lekker 5 minuten los in de bak. Ik zou zeker niet te vaak doen want een paard heeft ook tijd nodig dit soort dingen te verwerken.

Die jonkies zijn niet voor niks zo snel moe en dat komt echt niet alleen omdat ze geen conditie hebben maar ook omdat ze nieuwe dingen moeten doen. En daar denke ze over na.

1.5 jaar vind ik ook wel wat vroeg ga lekker met hem in de bak spelen ofzo maak het leuk voor jullie beide!

Maar het hangt ook altijd van het paard af als jij een paard hebt wat nog heel erg aan het groeien is en uit proportie en nog heel slungelig zou ik nog even wachten met longeren.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:40

Ik ben ook geen voorstander van werken met een paard jonger als 3 maar je wordt er vaak toe gedwongen door de stamboeken. Hengten worden op 2,5 jarige leeftijd gekeurd en die krijg je niet klaar met 2 x per week 10 minuten.