Moet ik ook aan een chip ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re: Moet ik ook aan een chip ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:06

4 chips kwijt in 1 paard.....
daar ben je mooi klaar mee
ik heb zelf geen goed gevoel over een chip in een levend wezen
of het moet wel heel veel voordelen hebben
maar die voordelen zie ik nu net niet

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:26

Ik ben ook echt geen fan van chippen. Ik ben dan ook erg blij dat DNA registratie ook voldoet. Als je idd op die antichip site kijkt, bij de gevallen waarin het misging, het zou maar bij je eigen paardje gebeuren...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:31

Ik heb ook niet gechipt, maar voor DNA gekozen. Geen chips in mijn paarden!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:01

ImkeTarek schreef:
en het is wel dat je een chip je eigendom bewijst! mijn chipnummer is in mijn paspoort verwerkt waar MIJN naam op staat als eigenaar. als Tarek gestolen wordt en weer wordt terug gevonden kan ik bewijzen dat hij van mij is! hij is gechipt en het nummer staat in het paspoort!

En vertel mij dan eens hoe er bewezen wordt van wie het paard is als deze verkocht is en de nieuwe eigenaar heeft het paspoort, chip en de papieren niet over laten schrijven? Staat JOUW naam nog op alle paieren maar het paard is niet meer van jouw.
Nee, geen bewijs van eigendom dus. (denk maar eens aan handelaren, die gaan echt niet ieder paard over laten schrijven hoor, ze zouden wel gek zijn zeg!)

Ik heb ook niet laten chippen en geen DNA laten trekken, ik wil nergens geregistreerd staan, ben nogal verknocht aan mijn privacy
Ik heb hier 7 paardjes staan, 1 is waarschijnlijk wel gechipt maar dat moet ik nog na laten kijken (is hier met chip binnen gekomen, vorige eigenaar zei dat hij niet gechipt is maar blijkbaar is hij het paspoort gewoon kwijtgeraakt)
1 paard met papier staat wel op mijn naam, 2 met papier staan nog op naam van de vorige eigenaar, zegt ook helemaal niets hoor.
De rest heeft geen papier, ze zijn allemaal van mij maar staan nergens geregistreerd (volgend jaar zal ik waarschijnlijk wel moeten maar ik wacht het allemaal nog even af hoor)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:57

Anita_D schreef:
Of via DNA laten registreren, de kosten zijn bijna hetzelfde.

Sinds wanneer is DNA zo goedkoop dan. Ik betaal nog steeds 50 euro per paard. Voor chip en paspoort betaal ik samen 35 euro, dus dat scheelt best wel wat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:58

Verdomme, wat is is het toch weer moeilijk om de feiten correct te houden:
REGISTRATIE IS VERPLICHT
Registreren doe je door:
DNA-profiel
CHIP

Deze registratie wordt in je paspoort vermeld en koppelt het paspoort aan het paard, NIET AAN DE EIGENAAR!!
Voor DNA-registratie moet je ontheffing aanvragen. Zie onderstaande site voor adressen en voorbeeldbrieven. Ontheffing wordt standaard verleend aan de aanvrager (is wettelijke verplichting!).

Registratie is verplicht bij transport (lees: vervoer per trailer/vrachtauto) en (nog) niet voor buitenrijden en al helemaal (nog) niet als ie alleen maar grasmaaier speelt.
Een paspoort is GEEN registratie!! Alleen de in kombinatie met DNA/chip is het paspoort geldig als registratie!

LET OP: Dit zijn de regels op dit moment. Dat wil dus niet zeggen dat de regels niet kunnen wijzigen.
Op www.invisio.nl/antichip kun je de geldende regels blijven volgen, zij zijn zeer goed geïnformeerd over de gang van zaken en houden de regels goed up-to-date.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:00

ImkeTarek heeft in zekere zin wel gelijk, als je paard verdwenen is (uitgebroken/gestolen) is het aan de hand van de chip gemakkelijker om de eigenaar/houder terug te vinden.

Gesteld op je privacy?? en je huis dan? auto? kleding die je koopt, pasjes/bonuskaarten etc?
Die onzichtbare beveiliging in bijv. kledingstukken.. je wilt niet weten wat men daar allemaal mee kan doen...

@Ikke: dat is niet helemaal correct vwb het bijhouden van de regels, een beetje van dit en een beetje van dat.
www.nl-paardenpaspoort.nl is de enige site waar de op dit moment geldende regels correct staan weergeven...

en registratie doe je dmv paspoort identificatie dmv chip of DNA

en chippen is WEL verplicht, anders hoefde je geen ontheffing aan te vragen... en helemaal niets te doen om je paard identificeerbaar te maken

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:07

Alane schreef:
en registraatie doe je dmv paspoort identificatie dmv chip of DNA

en chippen is WEL verplicht, anders hoefde je geen ontheffing aan te vragen... en helemaal niets te doen om je paard identificeerbaar te maken

De chip heeft overduidelijk de voorkeur, DNA is er als wettelijk verplicht alternatief, als je het dan helemaal uitgekauwd wilt. De ontheffing wordt namelijk standaard verleend. Je hoeft alleen maar schriftelijk aan te geven dat je hiervoor kiest, een onderbouwing is niet meer nodig. "ontheffing" is dus eigenlijk niet meer het juiste woord......
Die registratie/indentificatie is dus verplicht, zo staat het ook in alle folders. Echter, dit heeft heeft men "automatisch" gekoppelt aan de chip en het DNA-profiel als tweede mogelijkheid onderbelicht.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:17

Het heeft niets met voorkeuren te maken, maar met regels die gelden.
Een autogordel is ook verplicht en daar kun je ook ontheffing voor aanvragen en dus krijgen.....
Je kunt je ook afvragen waarom men die ontheffingen zo simpel verleend.... en dan icm lid 5 van artikel 22a VERORDENING IDENTIFICATIE EN REGISTRATIE VAN PAARDACHTIGEN (PVV)
2004?
Citaat:
5. Aan een ontheffing kunnen nadere voorwaarden worden verbonden. De voorwaarden kunnen bij besluit worden gewijzigd. Een ontheffing kan te allen tijde worden ingetrokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:20

ikke schreef:
Verdomme, wat is is het toch weer moeilijk om de feiten correct te houden:

REGISTRATIE IS VERPLICHT

Registreren doe je door:
DNA-profiel
CHIP

Deze registratie wordt in je paspoort vermeld en koppelt het paspoort aan het paard, NIET AAN DE EIGENAAR!!
Voor DNA-registratie moet je ontheffing aanvragen. Zie onderstaande site voor adressen en voorbeeldbrieven. Ontheffing wordt standaard verleend aan de aanvrager (is wettelijke verplichting!).

Registratie is verplicht bij transport (lees: vervoer per trailer/vrachtauto) en (nog) niet voor buitenrijden en al helemaal (nog) niet als ie alleen maar grasmaaier speelt.
Een paspoort is GEEN registratie!! Alleen de in kombinatie met DNA/chip is het paspoort geldig als registratie!

LET OP: Dit zijn de regels op dit moment. Dat wil dus niet zeggen dat de regels niet kunnen wijzigen.
Op www.invisio.nl/antichip kun je de geldende regels blijven volgen, zij zijn zeer goed geïnformeerd over de gang van zaken en houden de regels goed up-to-date.

Als je op de betreffende site kijkt (op 'Procedures en voorbeeldbrief' klikken en vervolgens op 'Overgangsregeling'), dan lees je toch echt iets anders.
Voor paarden die voor hobby of recreatie worden gehouden, kan nog steeds (zoals het er nu voorstaat, tot 1-1-2007) met een paspoort worden volstaan als zijnde registratie.

Tanja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:44

Alane schreef:
Gesteld op je privacy?? en je huis dan? auto? kleding die je koopt, pasjes/bonuskaarten etc?
Die onzichtbare beveiliging in bijv. kledingstukken.. je wilt niet weten wat men daar allemaal mee kan doen...

Erg gesteld op mijn privacy ja. Ik vind het absoluut niet nodig dat geregistreerd staat hoeveel paarden ik heb staan, daar heeft mijn huis en auto niets mee te maken (en wie zegt eigenlijk dat mijn auto op mijn naam staat? daar weet jij toch echt helemaal niets van he )
Pasjes/bonuskaarten? nee, doe ik idd. niet aan. Ik weet dat hele volksstammen dat wel doen maar laat ik dan een vreemd schepsel zijn, het gaat zo'n winkel niets aan wat mijn koopgedrag is, geen pasjes en bonuskaarten voor mij dus.
Onzichtbare beveiliging in kledingstukken? Nooit van gehoord, zal misschien wel zo zijn maar dit komt op mij een beetje erg over als te veel tv kijken met een zeer grote fantasie.

En nogmaals, ik kan nog zo gesteld zijn op mijn privacy maar volgend jaar zal ik er waarschijnlijk toch echt ook aan moeten, per 1 Januari 2007 ben ik ook verplicht te registreren (ik heb hier alleen maar grasmaaiers die niet van het erf komen dus nu hoef ik nog niet) maar dat zal ik niet zomaar zonder slag of stoot doen, ik zal wel van alles proberen om daar onderuit te komen, gaat vast niet lukken hoor, ik maak mijzelf geen ilusie maar ik laat wel weten waar ik voor sta. Daarna zal het overigens DNA registratie worden, Chip ben ik ook op tegen, ook niet goed zeker?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:56

Jovarna schreef:
Als je op de betreffende site kijkt (op 'Procedures en voorbeeldbrief' klikken en vervolgens op 'Overgangsregeling'), dan lees je toch echt iets anders.
Voor paarden die voor hobby of recreatie worden gehouden, kan nog steeds (zoals het er nu voorstaat, tot 1-1-2007) met een paspoort worden volstaan als zijnde registratie.

Er mogen geen paspoorten meer worden afgegeven zonder identificatie....

@T@nja: dat waren voorbeelden, en onzichtbare beveiliging ken je niet? Heeft niet met teveel tv kijken te maken hoor... zoek maar eens op www naar RFID en kleding of huishoudapparatuur of beter RFID en privacy. Gaat er een wereld voor je open

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 11:01

Nee ken ik idd. niet, komt op mij dus idd. over als wat veel fantasie maar dat betekend niet dat het zo ís, het komt slechts zo op mij over maar ik moest daar maar eens iets over gaan lezen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:53

@haha tanja je hebt soms de flim DE NET gezien

Taron

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:23

ik vind dat hele chippen ook maar niets, het is niet echt normaal dat je er een stukje ijzer is spuit, en hij kan makkelijk kwijtraken!
ben meer voor dna registratie

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:50

karoliena schreef:
Anita_D schreef:
Of via DNA laten registreren, de kosten zijn bijna hetzelfde.

Sinds wanneer is DNA zo goedkoop dan. Ik betaal nog steeds 50 euro per paard. Voor chip en paspoort betaal ik samen 35 euro, dus dat scheelt best wel wat.

Ik betaalde 48,50 euro per paard.
Van die 13,50 euro verschil (die er dus blijkbaar is), lig ik niet wakker.
Zeker niet als je je beseft dat er altijd risico zit aan het plaatsen van een chip, om maar niet te spreken van de fraude die ermee gepleegt gaat worden in de toekomst

En over het verschil in bedragen, ik weet niet hoeveel degene ervoor vraagt die de chip plaatst?
Mijn dierenarts heeft de haren voor DNA getrokken, en dat koste 2,50 euro per paard.
Laatst bijgewerkt door Anita_D op 09-02-06 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:53

Ja maar aj als je dus ergens controle krijgt moet je dus weer die 48 euro betalen om het DNA te laten controleren. Dus een dure hobby

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:54

is dat 48,50 voor DNA incl. alles? dus incl paspoort geheel compleet?

Ach ja fraude.... nu pluk ik jou paard uit de weide, laat hem chippen paspoort erbij en probeer jij dan maar eens voor elkaar te krijgen om haren te trekken, voor jij een dwangbevel hebt is paard al over alle bergen......
En bij verzekeringsfraude... idem.
Geen enkele methode is helemaal fraudeongevoelig.... alleen eerlijkheid.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:55

ik betaal voor chippen aan huis incl. paspoort en stamboekpapier op naam laten zetten 40 euro... incl. alles

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:56

DNA betaal ik 50 euro maar dat is puur alleen het DNA en de DNA code word vermeld in eht paspoort maar eht paspoort zat er bij mij neit bij. Het inschrijven of andere dingen ook niet.

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:01

daar komt dus nog eens 20 tot 25 eueo bij voor de registratie en paspoort...
dat is dan 75 euro... dat scheelt 35 euro per paard excl. eventuele controle

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:02

Ja dat is nogal wat, en als je dus wedstrijden of rijd of vaak weg gaat heb je ook nog kans dat je regelamtig een controle tegenkomt

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:05

kreeg onlangs een mail dat er hier op de regiokampioenschappen alle combi's gecontroleerd zullen gaan worden... daar gaan de eerste 50 euries..... ben je nog niet eens gestart

Anita_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:06

karoliena schreef:
Ja maar aj als je dus ergens controle krijgt moet je dus weer die 48 euro betalen om het DNA te laten controleren. Dus een dure hobby

Je moet wat over hebben voor de veiligheid van je paard
En tot nu toe heb ik nog niet gehoord dat paarden hier in de omgeving (of op wedstrijd) opnieuw zijn gecontroleerd.
Verder zie ik alleen maar voordelen in deze manier van registreren, en die staan er voldoende op http://www.invisio.nl/antichip

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 14:07

Ja maar ik zie weinig tot geen gevaar in de chip. Met casteren gaat het vaker fout en dat vind iedereen dood normaal dat je dat laat doen