Deken kapot; aansprakelijk??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:05

Is de deken zo erg beschadigd dat hij niet meer gerepareerd kan worden? Dit zijn vaak kwesties tdie heel ergens anders om gaan. Ik weet niet of je voor die tijd al goed overweg kon met de eigenaar van dat paardje. Vaak als je goed bevriend bent gebeuren dit soort dingen niet.
Zoals gezegt: spelen doen ze en dan kan er schade op gelopen worden.
Als je de vrede wilt bewaren zou ik zeggen dat je de kosten voor reparatie wel wil betalen maar niet voor een nieuwe deken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 11:10

ik zou niets betalen.

Ik zou maar oppassen als ik jou was met dat soort mensen. Direct komt er een keer een paard 'gewond' uit de weide en kun jij de veearts betalen.

pimmetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-06 12:09

Bedankt voor al jullie reacties!! Het is en blijft een moelijk geval.
Ik sta nog maar een maand of drie op deze stal. Bovendien kom ik daar altijd `s avonds en de andere meiden zijn er meestal `s middags met als gevolg dat ik ze maar zelden zie. Het contact is daardoor nog niet echt geweldig. (anders had ik dit probleem waarschijnlijk ook niet ) In deze korte tijd heb ik al een aantal kleine dingetjes meegemaakt; op een dag zat er een winkelhaak in mijn deken (die heb ik zelf laten maken, omdat ik ervan uit ben gegaan dat mijn paard dat zelf had gedaan) en een andere deken was van de ene op de andere dag verdwenen. Over deze dingen heb ik zelf niet moeilijk gedaan, maar misschien ben ik daar wat makkelijker in dan andere mensen.

Mijn stalgenoot wil in ieder geval de deken dus niet laten maken omdat er een grote flap op zou moeten. Zij gaat dus voor een nieuwe deken. Daardoor heb ik het gevoel dat er een beetje misbruik van me gemaakt wordt, waardoor ik niet sta te springen om deze deken bij mijn verzekering in te dienen. Terwijl het voor de lieve vrede misschien wel de juiste keuze zou zijn *zucht*

@amondi; bedankt voor de tip van de spray!! Ik ga dit zeker proberen, misschien dat ze dan weer bij de andere paarden in de paddox mag.
@dimitri en wicky; we hebben op stal geen echte regels of een contract, alles gaat op grond van goed vertrouwen, maar juist bij deze dingen pakt dat dus vervelend uit. De staleigenaar vindt dat wij deze kwestie maar onderling moeten uitzoeken. Bovendien is hij niet echt te spreken over mijn paard; ze zou te druk zijn en te veel kapot maken (??). Ze mag dan ook niet op alle plaatsen staan omdat ze haar tanden in het stroomdraadje zet, waar dus lekker veel stroom op staat. Wiens schuld is dit dan? Maar goed er is
één paddox met een goede stroomdraad en daar mag ze dan alleen staan... Misschien toch maar weer uitkijken naar een andere stalling.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:20

Dit klinkt niet echt als een gezellige stal, ik zou inderdaad gaan uitkijken naar iets anders. En laat tot die tijd niet misbruik van je maken!

tantethee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:21

en een bijtkap zou je nog kunnen proberen,,,kunnen ze iig jou niet meer aansprakelijk stellen..

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:55

gadsie...vind het er niet gezellig klinken en zo wat ik uit jou begrijpt willen ze liever een slaatje uit je slaan en ben jij niet echt gewenst maar je paardje ook niet(of vat ik het nu gelijk weer te drastisch op?)....andere stal???

juno1

Re: Deken kapot; aansprakelijk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 14:34

Op sommige stallen zoeken ze wel vaker een pispaal, waarschijnlijk voldoe jij aan die categorie om redenen die ze vaak zelf bedenken.
Stond jouw paardje het eerste in die paddock, is de andere erbij gezet ?
Dan zou ik zeker niet betalen want de ander wist toch al dat de jouwe graag zijn tanden gebruikt om te kijken of het lekker smaakt.
Staan de paarden daar stil te wachten tot bijvoorbeeld de stal klaar is dan gaan ze elkaar wel eens vriendelijk knabbelen, tja dat daar een deken tussen zit maakt dat dier niets uit, hij knabbelt gewoon.
Paarden denken niet van 'ik zal eens die deken slopen' het gebeurd nou eenmaal of door rollen en erop te staan.

Sommige leggen hun dekens op de randen van de stal om te drogen of dergelijke, er niet bij nadenken dat een ander paard er ook bij kan of zelf hun eigen paard die uit verveling van 23 uur niets doen besluit aan dat interessante plekje te gaan staan trekken wat een leuk tijdverdrijf is.

Stonden er meer paarden, of had de deken al een beschadiging die jij over het hoofd hebt gezien of zitten er onregelmatigheden aan die paddock ( denk aan scherpe dingen ) waar hij is langs gelopen.

En zeker je verhaal dat er al een scheur in jouw deken zat zonder een aanwijsbare reden en een deken verdwenen was.
Nee en dan hoor je waarschijnlijk niemand ?
Zou er dus niet voor kiezen in dit geval te betalen, maar helaas toch maar eens uitzien naar een andere stal.
Gelukkig hoef je ze niet te vaak te zien omdat je later komt.
En wie weet waar je in de toekomst je verzekering nog voor nodig hebt.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:08

Ik zou zeggen ' Weg bij die stal'. Ik zou er zelf tenminste niet graag staan.
Als een ander paard mijn deken stukbijt dan ga ik oook niet bij een ander lopen melken, dan moet je ze op stal laten. Ik zou niet betalen, ook niet voor de goede lieve vrede. (die dan overigens wel erg duur wordt)

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:38

In dit geval zou ik bij jouw verzekering proberen om het te verhalen.Dan maak je een goede indruk op je stal genoten.Maar voor het vervolg zou ik er duidelijk afspraken over maken.

Ik vind gewoon dat het bij het risico van het houden van paarden hoort.Je hebt tegenwoordig al heel goedkope dekens(ook waterdichte) dus doe hem gewoon niet zo'n dure op als je weet dat er bijt grage paarden bij jouw paard in de paddock of wei lopen.
Dan is het niet zo erg als hij stuk is.
Mijn paard loopt ook met andere buiten en dat is het risico van het vak.Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen deken.

Tancreda4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 16:49

Pff, ik vind het eigenlijk mierenneukerij... Dat is nu eenamaal het risico... Net als paarden samen spelen, dat wat ruiger wordt, en er eentje een wonde op loopt... So be it, maar om dan gelijk jan en allemaal voor zoiets aansprakelijk te stellen? Pff, er zijn wel ergere dingen in het leven volgens mij... Beetje mutsen om een deken te laten vergoeden, sorry, dan moeten ze hun paard maar alleen buiten laten lopen (en dat vind ik dan ook weer niet fair tegen over het paard maar goed...)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 17:53

gezien je vraag verplaatst naar Vraag Maar Raak.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:00

Wat een onzin zeg!
Hier kan niets bewezen worden hoor.
Goh,ik heb ook nog wat kapotte dekens liggen,even denken wie ik hier de schuld van kan geven hoor

Maar zonder gein,dit vind ik echt raar!
Als je je paard buiten zet ,met andere paarden, met een deken op...
Dan vind ik dat je dat risico zelf neemt.
Als je slim bent,zorg je gewoon dat je een verrekt stevige deken opdoet die niet bij de eerste hap of trapt scheurt.

Trouwens,even ter informatie,om wat voor deken gaat het eigenlijk?
(je hebt nl. van lichtpunten die hun paard buiten zetten met een staldeken )

Wat is dat trouwens voor gekruip "een goede indruk maken op je stalgenoten"
Wacht maar tot jouw deken stuk is,dan nemen ze zeker weten de verantwoordelijkheid hier ook niet voor!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:06

Ik zou zelf de verzekering nog niet eens proberen te bellen. Dat risico loop je als je paarden bij elkaar zet. Eigenaren die gaan zeuren over een scheur in een deken, moeten zelf wijzer zijn en hun paard apart zetten. Weet je tenminste zeker dat alles wat er met de deken gebeurt zijn eigen schuld is. Ik zou dus jouw paard niet apart zetten maar zeggen dat het de eigenaar van paard en deken vrij staat om haar paard daar op de paddock te zetten.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:57

Ik kreeg vanmiddag een sms-je van de staleigenaresse dat mijn paard met kapotte dekens in de paddock stond. Balen, want het komt me op dit moment helemaal niet uit om een nieuwe deken te kopen, maar dat gebeurt nou eenmaal.

Van de zomer stond mijn merrie op een frisse dag met haar nog vrij nieuwe Escadron zomer deken in de wei. Haar weide maatje was een aantal ker bovenop haar gesprongen. Mevrouw was heel erg hengstig, dus liep zich vreselijk aan te stellen. De ruin die erbij stond, was daar wel van gecharmeerd, dus dacht dat 'ie nog even hengst was: deken kapot. Het was wel duidelijk hoe de deken kapot was gegaan, maar daarvoor ga ik nog niet tegen mijn stalgenoot zeggen dat zij maar een nieuwe deken moet kopen. Dat is het risico van paarden in de paddock / wei met deken op.

Heb ooit bij een stal heel veel gezeur gehad over een kapot stukje hekwerk. dat zou gebeurt zijn toen mijn paard met een ander in de paddock stond. Heb dat bij mijn verzekering ingediend met de opmerking dat er niemand bij was op het moment dat het gebeurde, dus dat niemand precies kon vertellen wat er gebeurd was. Dus mijn verzekering reageerde met de opmerking dat zij niet tot betalen overgingen en dat ik niet tot betaling verplicht was totdat op wettelijke en overtuigende wijze kon worden bewezen dat mijn paard dat gedaan had. Dat kon natuurlijk niemand. Maar de eigenaar van de stal was het niet met die uitspraak eens. Toen is mijn verzekering toch tot betaling overgegaan, hoewel er totaal geen overtuigend bewijs was. Ze kijken in zo'n geval wat de kosten van het te vergoeden object zijn en hoeveel tijd ze erin moeten steken. Als ze vinden dat er teveel tijd ingestoken moet worden, willen ze wel eens wat makkelijker tot vergoeden overgaan, om de zaak afgehandeld te hebben.

Maar kort samengevat, ik vind het onzin dat die stal genoten dat van je eisen. Is er niet een stal met een betere sfeer in de buurt?
succes ermee.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 19:58

pimmetje schreef:
Bedankt voor al jullie reacties!! Het is en blijft een moelijk geval.
Ik sta nog maar een maand of drie op deze stal. Bovendien kom ik daar altijd `s avonds en de andere meiden zijn er meestal `s middags met als gevolg dat ik ze maar zelden zie. Het contact is daardoor nog niet echt geweldig. (anders had ik dit probleem waarschijnlijk ook niet ) In deze korte tijd heb ik al een aantal kleine dingetjes meegemaakt; op een dag zat er een winkelhaak in mijn deken (die heb ik zelf laten maken, omdat ik ervan uit ben gegaan dat mijn paard dat zelf had gedaan) en een andere deken was van de ene op de andere dag verdwenen. Over deze dingen heb ik zelf niet moeilijk gedaan, maar misschien ben ik daar wat makkelijker in dan andere mensen.

Mijn stalgenoot wil in ieder geval de deken dus niet laten maken omdat er een grote flap op zou moeten. Zij gaat dus voor een nieuwe deken. Daardoor heb ik het gevoel dat er een beetje misbruik van me gemaakt wordt, waardoor ik niet sta te springen om deze deken bij mijn verzekering in te dienen. Terwijl het voor de lieve vrede misschien wel de juiste keuze zou zijn *zucht*

@amondi; bedankt voor de tip van de spray!! Ik ga dit zeker proberen, misschien dat ze dan weer bij de andere paarden in de paddox mag.
@dimitri en wicky; we hebben op stal geen echte regels of een contract, alles gaat op grond van goed vertrouwen, maar juist bij deze dingen pakt dat dus vervelend uit. De staleigenaar vindt dat wij deze kwestie maar onderling moeten uitzoeken. Bovendien is hij niet echt te spreken over mijn paard; ze zou te druk zijn en te veel kapot maken (??). Ze mag dan ook niet op alle plaatsen staan omdat ze haar tanden in het stroomdraadje zet, waar dus lekker veel stroom op staat. Wiens schuld is dit dan? Maar goed er is
één paddox met een goede stroomdraad en daar mag ze dan alleen staan... Misschien toch maar weer uitkijken naar een andere stalling.

Wat een ellende. zo te horen komt het inderdaat niet door dit voorval maar moeten ze je gewoon hebben. Als je je zelf een plezier wilt doen dan zou ik inderdaat verhuizen.
Nogmaals, De spray werkt geweldig maar als die mensen nu al zitten te zeuren gaan ze de deken al helemaal niet insprayen met deze spray. Je gaat er namelijk zelf bijna door van je stokje als je het opspuit en het blijft maar stinken.

Wicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:27

Je hebt het niet naar je zin op deze stal, dus tijd om te gaan. En .... eerst even horen hoe het gaat met het kapot gaan van dekens op een nieuwe stal. Weer wat geleerd!

Wobelisk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 08:37

je kunt de paarden beter apart zetten, zeker als je weet dat ze zoiets kunnen doen.
Maar ik vind het niet fair van de eigenaar om jou de schuld te geven. er kan altijd wel iets gebeuren. en ook met andere paarden.

pimmetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-06 22:20

Ik zit er idd aan te denken om hier weg te gaan, maar dat zou de derde verhuizing in vier maanden zijn en eigenlijk vind ik dat ook niet fair tegenover mijn paard. De sfeer is nu in ieder geval verpest en ik heb het idee dat ik nu een soort pispaaltje ben. De paarden worden in elk geval wel goed verzorgd. Ik vind het allemaal wel jammer dat het zo moet gaan, je hebt tenslotte te maken met volwassen mensen.

Ik heb in ieder geval besloten niet voor een nieuwe deken op de draaien. Ten eerste is het dus niet bewezen dat mijn paard het gedaan heeft (ze kan ook aan de omheining zijn blijven hangen..) en ten tweede vind ik het "risico" van paarden houden. (ik ben erg blij dat het geen verwonding of iets dergelijks is, dan had je de poppen helemaal aan het dansen ) Bovendien heeft niemand op stal sportief gereageerd toen mijn andere deken verdween.

Mijn paard staat ondertussen met een draad ertussen in de paddox (Dan kan er niets gebeuren ) Ik heb wel vrede met deze oplossing; mijn paard kan toch neuzen met de buurvrouwen. Toch is deze oplossing natuurlijk redelijk kortzichtig....

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 07:41

Ik zou dan maar voor je eigen bestwil een termein instellen. Maak met jezelf de afspraak dat als de sfeer over een maand nog te snijden is je naar een andere stal gaat kijken. (of natuurlijk een week, of twee maanden.....)
Anders ga je er ongelukkig van worden!!!
Het kan ook maar zo zijn dat nu jij je er bij hebt neergelegd ze ophouden omdat ze zien dat er niets te halen valt.
Gewoon vriendelijk goeie dag blijven zeggen en mensen helpen als ze hulp nodig hebben werkt vaak prima. Dan draaien ze wel bij. Moeten zij natuurlijk niet achterlijk blijven doen, vandaar die termein.

pimmetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:49

Mmmm, goede tip!! Ik ga nu ff mijn eigen gang en ik bemoei me nergens mee, misschien dat de sfeer daardoor beter wordt. Ik denk idd dat ik over een maand eens zal kijken of ik hier wel wil blijven...