Lange Manen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:26

ik heb de manne er helemaal afgehaalt bij mijn pony en nu groeie ze hart en nu laat ik het groeie

Sjafrane

Re: Lange Manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 16:36

Ik begrijp hier uit dat de 1 de vlechten een week laat zitten en de een ander alleen als ze op wedstrijd gaat of wat anders. Als ik het goed lees hoor. Wat zou ik nou doen . Lang of kort laten zitten??

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:54

mijn paard heeft eigenlijk altijd vlechten.. Alleen deze week heb ik ze maandag eruit gehaald om te kijken hoe lang ze zijn.. Elke week ongeveer vlecht ik ze om.. Vind het met rijden ook fijner, want mijn teugels en touwhoofdstel zorgen ervoor dat de manen in de knoop gaan als ze continu erdoorheen bewegen. Als ik echt een lange rit ga maken, maak ik meestal een hengstenvlecht, dan koelt ze beter af in haar hals, want haar manenkam is ongeveer 10 cm dik..

In mijn profiel staan foto's van de simpele vlechten die ze het vaakst heeft.. Ze staat er ook gewoon mee buiten, ook zonder deken.. Bijkomend voordeel is dat er niet zoveel modder in gaat zitten en geen dreads

Zou ze een week laten zitten, dan antiklit erin en opnieuw vlechten, maar dan de vlechten net een klein stukje verschuiven. Ik gebruik zelf geen equistar, daar braken de manen van af. Ik begruik Leovet Rider's Magic, een soort gel.. Lekker spul..

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:56

Ik vlecht de manen altijd in,, dat helpt wel..

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 16:56

miriamrocky schreef:
ik heb de manne er helemaal afgehaalt bij mijn pony en nu groeie ze hart en nu laat ik het groeie

Off-topic: gave pony heb je!

jSophiaF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:29

ellenlouise schreef:
zachte mensenborsten???

Enne Lucienne, jouw quote begrijp ik niet......

Klopt, kam de manen en staart met een zachte mensen borstel, daar bescherm je de haren mee. Je trekt er minder snel haren uit en ze breken minder snel.

Mijn halflinger merrie heeft opzich aardig lange manen ( ze waren langer, maar een fries vond het leuk om er aan te knabbelen )

Met vlechten moet je uitkijken, omdat de haren kunnen breken door het schuren en rollen en als je dan vlecht, nooit te strak vlechten, liever te los dan te strak.

Babyolie in de manen en staart, helpt het schoon te houden. Door de olie kan het vuil moeilijker aan de stuctuur van de haren kleven.
Is erg handig bij paarden met lichte manen en staart.

En niet te veel aan frummelen, lekker zijn eigen gang laten gaan.

Ik kam eens in de week de staart en de manen goed uit, dan antiklit spul erin, na het wassen , wat ik eens in de 2 a 3 maanden doe, niet in de wintermaanden, flink wat antiklit van de mensen erin, goed uitspoelen, antiklit van de paarden erin, als het nog iets vochtig is en dan daarna en babyolie erin en je kan er weer een tijdje tegen aan.
Babyolie moet je niet gebruiken als je de manen na het wassen wilt invlechten, want dan blijft hij niet zitten.

Succes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:52

niet teveel borstelen, en voorzichtig behandelen. de rest van de tips is wel gegeven...
wat nog wel noemenswaardig is, vind ik: de maximale lengte zit in de genen van het paard. daarom krijgen sommige rassen meestal ook langere manen dan anderen. (denk aan friezen en Andalusiërs)
Faram zijn manen worden nooit langer dan een klein stukje onder zijn hals uit, verder komen ze gewoon niet. maakt niet uit hoe voorzichtig je bent, bij sommige paarden worden ze gewoon niet langer.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:58

Ja apart is dat eigenlijk. Ik denk steeds van balen volgens mij groeien ze neit meer maar dan kijk in naar foto's van een tijdje terug en dan zijn ze toch al weer langer.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:47

die van Flicka hebben de maximale lengte nog niet bereikt, ik heb ze afgeknipt omdat er een veulen aan geknaagd had, allemaal happen eruit... nu is het nog erger, ze zijn inmiddels zo'n 15 cm maar ik vind het nog steeds niet mooi. ik verwacht er wel wat van, ze groeien keihard en waren voor haar leeftijd al relatief lang....

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 23:55

De manen van 'mijn' paardje laat ik gewoon met rust. Gooi er af en toe anti-klit in als het erg in de klitten zit, is één keer in de 2 maanden ofzo. Als ik een klitje zie, haar ik die er wel met een zachte borstel uit. Meestal is dat voldoende