Paard bind niet aan je?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MeiaLuna

Re: Paard bind niet aan je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:48

Paarden herkennen hun baasjes wel,maar zijn er niet aan gehecht!
Paarden missen hun omgeving en andere paarden,maar nooit hun baasjes,hoe mooi het ook wel lijkt soms... Dat is geloof ik zelfs wetenschappelijk bewezen...

KimL86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:53

ginger is op zich geen pony die vrolijk naar je hinnikt als je aankomt (af en toe wel) en een tijdje geleden was ik met school 5 dagen weggeweest en toen ik weer terug kwam merkte ik toch echt wel verschil in hoe ze naar mij toe was, ze was op dat moment een stuk aanhankelijker dan als ik bijvoorbeeld 1 dagje niet geweest ben.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:07

Ik denk ook niet dat paarden zich erg aan mensen hechten.
Hinneken als ze je zien is denk ik meer een herkenning. Ze herkennen de persoon die ze altijd voert en aandacht geven. Ze accosiëren je met leuke dingen. Maar als iemand anders zou gaan voeren e.d. mist een paard je denk ik niet.
Paarden hechten zich wel aan andere paarden en hun omgeving. Maar ik denk dat paarden zich nauwelijks hechten aan mensen.

Maar ik hou mezelf gewoon voor dat mn paardje ook van mij houdt

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:57

Paarden herkennen hun baas echt wel en kunnen zich dus ook binden aan een persoon. Ze staan anders niet alleen naar jou te gillen.
Mijn merrie was vreselijk eenkennig. Dit gaat nu na 4 jaar veel beter maar ik blijf haar maatje en kan alles met haar doen. Bij iemand anders doet ze heel anders.
Ik ben het dus helemaal met jou eens

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:59

Ja paarden herkennen hun baasje. Voelen zich misschien beter op hun gemak bij iemand die ze kenne, maar ik geloof niet dat ze hun baasje kunnen 'missen'.

welmoedz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:00

Onzin, paarden en pony's hechten wel aan je.
mijn verzorgpony hinnikt altijd als ik eraan kom.
en bij mensen die het erf op komen rijden doet ze dat nooit.
en zo nog wel meer dingen.

Eefje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:33

tja, moeilijk, zijn vast onderzoeken naar gedaan denk ik! Honden hechten zich in ieder geval wel aan hun baas, dat ze zelfs zo'n sterke band hebben met hun baas dat ze voelen wanneer ze thuis komen. Zag ooit op tv een onderzoek hiernaar, de baas kwam steeds op verschillende tijden thuis, met verschillende vervoersmiddelen, de ene keer van links en de andere van rechts. Haar hond ging iedere keer 10 min van te voren bij het raam zitten. Paarden hebben in ieder geval hun voorkeuren, of het nog verder gaat dan dat, ja, eerlijk gezegd denk ik wel dat ze zich kunnen hechten aan 'hun" mens!!!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:08

Ik denk ook dat paarden zich aan je hechten. En dat het niet gaat om wie ze eten geeft. Tuurlijk herkennen ze degene die ze eten geeft, en tuurlijk gaan ze niet dood als het baasje niet meer komt, maar ze wel eten krijgen. Ik denk dat als je een goede band met je paard hebt, je paard je na jaren nog kent. Net als katten....

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:11

Ik denk dat een paard zich wel aan een mens hecht.

Ik heb een paard gereden, kwam iedere dag en alleen ik was degene die iets met hem deed.

Op een gegeven moment is hij verhuisd en kon ik hem niet langer bezoeken. Toen ik een keer langs kwam begon hij gelijk te hinnenken en met me te knuffelen. Ik denk dat dit een mooi voorbeeld is.....

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:24

Ik denk dat een paard zich zeker wel wat hecht aan het baasje. Verder zullen ze je niet écht missen, totdat je er weer bent.
Ik denk dat het bij gemiddelde gevallen zo is en er zijn ook wel uitzonderingen op deze regel, zoals ik zelf met mijn ruin heb meegemaakt.

Nadat ik hem 1,5 jaar niet gezien had, heeft hij mij duidelijk herkend. Toen ik hem had opgezocht belde de eigenaar binnen 1,5 week dat ze hem wilden verkopen omdat hij na mijn komst alle kanten behalve de goede opging. Heb hem inderdaad teruggekocht.

Deze ervaring heeft mij een hele goede les geleerd en ik kijk nu ook anders naar de paarden. Tevens weet ik nu dat een hele goede band tussen paard en ruiter wel degelijk kan bestaan. Het bijna letterlijke door-het-vuur-gaan van het paard voor de ruiter bestaat ook zéker wel!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 10:18

niet mee eens
paarden hechten zich wel degelijk aan mensen
heb jaren terug eens een 11 jarige shet verkocht als fokmerrie
ik had haar al 2 jaar niet gezien, en toen ik op de keuring was,
stond ik even te praten met iemand, bij een rij pony's die vast stonden
ineens stak er een hoofd omhoog uit de rij pony's die hinnikte naar me
dat was dus mijn oude pony...
ik had haar nog niet gezien... maar zij mij wel
ik heb haar trouwens later terug gekocht toen ze 16 was en ze is bij mij gestorven..ze is bijna 20 jaar geworden

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 12:02

Ik heb een pony gereden voor iemand, en als ik erop zat was der niks aan de hand, ging der iemand anders op.. dan zag die alle hoeken van de bak naja uiteindelijk is ze verkocht aan iemand... En met die eigenaresse heb ik nog steeds contact (ze is dus verkocht aan een manege, heel dom maarja) nou kreeg ik afgelopen week een telefoontje dat ze haar verkochten omdat er zoveel mensen afvielen...

ik ben der 1x geweest in die tijd dat ze weg is (bijna 1.5 jaar al) maar omdat ze aan de andere kant van NL wonen kan ik der niet 1 2 3 naar toe, maar ik had met haar een hele goed band... maar toen ik daar was had ik niet echt het idee dat ze nog herkende..... hoe merk je dat ze je nog herkent?

(sorry voor het verhaal)

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 15:53

Het is gewoon van dier tot dier erg verschillend en ze uiten het ook heel verschillend.

Zo hebben wij 2 katten:
1tje kunnen wij alles mee, maar zodra er een vreemde hier over de vloer is maakt hij zich snel uit de voeten.
De andere kat klimt bij iedereen op schoot en kan overal wel aarden.

Mijn paard, geen idee of ze echt aan me gehecht is. Ze doet vrij koel, op een welkomsthinnik zo nu en dan na.

Maar het voorbeeld dat het de paarden niks kan schelen dat hun baas niet komt is absoluut niet waar! Ik ben er elke dag, maar ben 6 dagen op vakantie geweest. Eef stond lekker dag en nacht met een groep op de wei, zoals de hele zomer. Toen ik terugkwam was mevrouw hartstikke nijdig en wilde ze zich niet laten pakken, terwijl ze normaal braaf blijft staan of naar me toe komt.
Na een andere vakantie (2 weken Romereis met school) het jaar ervoor kwam ze schreeuwend en bokkend op me afgegalopeerd toen ze me na die 2 weken zag.
Mooi dat ze wel gewoon te eten had in de wei .

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 18:25

Paarden maken onderling ook vriendschappen voor het leven dus dat doen ze ook met mensen.Maar niet heel snel denk ik,ik heb een merrie die verschrikkelijk eenkennig is,mensen die ze niet kent valt ze aan,ze wilt altijd iedere dag aandacht van mij,en ook als eerste,als ik eerst mijn jonge paardje aai dan valt ze hem aan.Hij op zijn beurt ook haar als ik haar aandacht geef...beetje lastig dus.Als ik mijn jonge paardje eerst aandacht geeft,dan hoef ik daarna niet meer bij die merrie te komen want dan is ze chagerijnig.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:04

MeiaLuna schreef:
Paarden herkennen hun baasjes wel,maar zijn er niet aan gehecht!
Paarden missen hun omgeving en andere paarden,maar nooit hun baasjes,hoe mooi het ook wel lijkt soms... Dat is geloof ik zelfs wetenschappelijk bewezen...

Dan denk ik dat Frits denkt dat ik een paard ben. Hij hangt aan mij omdat ik hem veiligheid en vertrouwen bied waar we ook zijn. Als hij lekker met zijn neus in het gras staat dan heeft hij mij niet nodig en krijg ik hooguit een uitgestoken oor in mijn richting. Maar op onbekend terrein is hij toch steeds wel weer erg blij dat ik er ook nog ben.

En als we na het rijden nog even in een schaarsverlichtte binnenbak wat rondjes lopen (Heel romantisch) dan komt hij nog altijd even naar me toe om kopjes te geven en even te knuffelen. Dat doet hij bij een ander niet en ook niet als een ander ons kan zien. Misschien is hij mensofiel en valt hij op me. Lief he

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:50

MIjn paard is heel erg aanhankelijk, hij hinnikt altijd als ik aankom, en herkent me ook alleen al als ik praat. Maar toch denk ik net zoals vele anderen dat het hem weinig uitmaakt wie hem uit stal haalt. Natuurlijk zijn sommige paarden eenkenniger, maar voor de meeste paarden maakt het denk ik weinig uit.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 21:56

Het zal van paard tot paard verschillen. Mijn ervaring is dat onze 2 paarden ons in ieder geval herkennen. Mijn mans paard laat zich vast niet door hem pakken, want dat betekent werken.

Mijn paard hinnikt altijd op voertijd naar mij of mijn man, daarbuiten nooit.

Als ze in de zomer een maandje op het land gaan, breng ik iedere dag (dat ik nog niet op vak. ben)een appel. Uit de kudde komen ze altijd al naar me toe, als ze me aan zien komen lopen.

De baas van mijn mans paard is na 1 jaar weer eens komen kijken. Het paard wilde niets van hem weten, terwijl hij de fokker was, die bovendien 10 jaar lang marathons met haar gereden had. Er was geen enkele herkenning. Ze kwam even kijken of ik iets lekkers had en wilde ook wel even ruiken aan de uitgestoken hand van de meneer naast mij, maar ging daarna meteen weer weg.

ik denk dus dat ze je wel herkennen en een binding voelen, maar uit het oog uit het hart. Terwijl ik vaak gehoord/gelezen heb dat paarden je naar jaren nog zouden herkennen.

EvaSuzanneJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 00:12

Eigenlijk denk ik dat paarden inderdaad niet zo hechten aan mensen, maar wel bevoorbeeld aan regelmaat.

Ik ga meestal om een uur of drie naar mijn paarden. Maar de ene staat vanaf een uur of twee te hinniken, tot hij me aan ziet komen op ongeveer tweehonderd meter afstand, dan hinnikt hij nog een keer gericht naar mij en als ik ben aangekomen bij de wei nog een keer en dan houdt hij op. Ik geef ze niets te eten voor zessen, ook geen snoepjes ofzo. Als ik dan met hem bezig ben wil hij graag op de grote wei of naar andere paarden en vind hij me een stuk minder interessant. Dus om nou te zeggen dat hij me vreselijk mist, dat niet nee. Maar hij staat toch te wachten.

Paarden...zullen we ze ooit begrijpen ?

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:05

ik weet wel beter,, Percella heeft 11 jaar bij haar vorige eigenaren gestaan, ze staat er nog steeds maar ze is nu van mij
steeds als ze de stem hoort van haar vorige eigenaar gaan die oortjes naar voor en gaat ze kijken waar ze is,,

ze hechten zich echt wel aan je,,
en katen ook,,
mijn tante heeft 4 katten en als je ze roept komen ze meteen en geven ze je kopjes enal,, een is zelfs zo erg als je hem geen aandacht geeft springt hij op je en zet zich vast zodat je hem niet meer op e grond kunt zetten hahah,,