Inslapen of slacht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Inslapen of slacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:05

Er zijn verschillende opties, en ze hebben allemaal voor en nadelen.

Inslapen kliniek:
Bij onderdosering kan het paard gaan vechten
Paard hoeft niet aan de weg te liggen
Paard moet vervoerd worden naar vreemde locatie

Inslapen thuis:
Paard moet aan de weg liggen, en Rendac komt het paard ophalen
Paard blijft in vertrouwde omgeving

Slacht:
Paard kan niet vechten tegen iets, het gaat heel zelden fout

Naast de feiten heb je zelf natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur, want je moet je paard niet naar de slacht brengen omdat hij er niets van voelt als jij je er heel schuldig over voelt. Je kan ook vragen of ze het paard niet willen verwerken tot biefstukjes, maar op laten halen door de Rendac (als je je daar beter bij voelt kun je het altijd proberen, maar meestal wordt er wel een vergoeding voor gevraagd).

Dat paarden bloed ruiken bij het slachthuis is trouwens bullshit, paarden zijn meestal als eerste aan de beurt, slachthuizen worden goed schoongemaakt en paarden denken niet "Hé, hier zijn veel dieren doodgegaan, laat ik maar hysterisch worden", paarden kunnen wél reageren op jouw gedrag, als jij heel nerveus bent wordt je paard ook nerveus.

Heel veel succes met je beslissing...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:07

Ook bij de slacht kan het misgaan, probleem met slecht te laden paarden is dan ook nog de stress van de rit naar het slachthuis.
Probleem met de beslissing die je maakt is dat je hem nooit meer kunt overdoen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:13

Jus_dOrange schreef:
Er zijn verschillende opties, en ze hebben allemaal voor en nadelen.

Inslapen kliniek:

Inslapen thuis:
Paard moet aan de weg liggen, en Rendac komt het paard ophalen
Paard blijft in vertrouwde omgeving

Slacht:
Paard kan niet vechten tegen iets, het gaat heel zelden fout

Naast de feiten heb je zelf natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur, want je moet je paard niet naar de slacht brengen omdat hij er niets van voelt als jij je er heel schuldig over voelt. Je kan ook vragen of ze het paard niet willen verwerken tot biefstukjes, maar op laten halen door de Rendac (als je je daar beter bij voelt kun je het altijd proberen, maar meestal wordt er wel een vergoeding voor gevraagd).

Dat paarden bloed ruiken bij het slachthuis is trouwens bullshit, paarden zijn meestal als eerste aan de beurt, slachthuizen worden goed schoongemaakt en paarden denken niet "Hé, hier zijn veel dieren doodgegaan, laat ik maar hysterisch worden", paarden kunnen wél reageren op jouw gedrag, als jij heel nerveus bent wordt je paard ook nerveus.

Heel veel succes met je beslissing...

mijn paard heeft de kliniek al vaak gezien en er heel wat nachtjes doorgebracht dus gelukkig is het voor hem geen vreemde omgeving en was het besluit dus simpel

spritsie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:14

heb weleens op tv gezien dat een paard in zijn eigen wei een kogel kreeg.
weet niet hoe of wat maar heb het een tijdje geleden gezien.
(nou ja gezien ben snel doorgezapt.)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:14

Als je paard zowiezo slecht de trailer in gaat zou ik 'm gewoon thuis in laten slapen. Maar het heeft ook veel te maken met hoe jij zelf doet, als jij staat te huilen en heel nerveus bent gaat je paard heus niet eerder de trailer in. Ikzelf zou een paard echt niet een trailer in kunnen krijgen met de gedachte dat datzelfde paard er over een half uur niet meer is, ik zou gillend gek worden...

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:22

ik wist eerder nooit zo goe wat ik moest kiezen, zat te denken aan de slacht, maar tegenwoodig hoor je zoveel spookverhalen dat ze ineens weer ergens lopen, dat ik daar heel snel vanaf ben gestapt.

in de bit van deze maand stond wel interessant verhaal. ik zag het nl ook niet ziten dat willem metd ie rendac grijper in de vrachtwagen werd gedumpt.
maar zag dus dat je voor ruim 400 euro extra service kan krijgen en dat ze je paard dan netjes inladen. nou mijn gedachtenz ijn hiermee echt veranderd.. willem is me zoveel waard dat mocht hij gaan, ik die 400 euro met liefde voor hem neertel(tenzij hij op de kliniek ingeslapen moet worden, dan hoef je hem niet langs de kant van de weg te leggen)

sans6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:24

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:28

het is maar net waar jij je prettig bij voelt.
persoonlijk zal ik voor slacht gaan.omdat mijn paard erg bang en panisch voor dierenartsen en spuiten is.en je kan je paard ook zelf naar de slacht brengen,dan weet je ook zeker dat het echt gebeurd en je paard toch niet opeens nog doorverkocht word.

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:28

Dit zijn zulke moeilijke beslissingen sterkte ermee!!!
Mijn paard is plotseling overleden zonder slacht en / of injectie, hij was er gewoon niet meer
Ik zou idd ook voor de slacht gaan, dit heb ik altijd gezegd, de reden: mijn opa fokte vroeger friezen en als er eentje ziek was dan liet hij ze inslapen, hij was tegen de slacht, na een paar paarden een spuitje te hebben gegeven, en steeds weer die nare ervaring van ophalen te hebben meegemaakt (de paarden werden letterlijk in de vrachtwagen gepleurd) heeft hij besloten om de paarden naar de slacht te brengen.
Deze rotervaring ervaart niet iedereen gelukkig, maar na 5 paarden met steeds dezelfde ervaring wordt het toch heel moeilijk en bitter. Dus ik zou voor de slacht kiezen, gewoon omdat ik niet dezelfde ervaring wil meemaken die mijn opa heeft meegemaakt.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:01

Mijn stalgenoot heeft vorige week donderdag haard paard laten inslapen. Dier was plotseling zo ziek geworden dat er geen kans op herstel meer was (paard was 28 en kreeg ernstige koliekaanal en reageerde niet op medicijnen).
Dit dier is vredig gestorven zonder tegenstribbelen. De dag erna heeft rendac het dier opgehaald. Niet middels de grijper maar middels extra service waardoor je paard netjes in een trailer wordt gelegd dmv een soort brancard. Heel diervriendelijk hoe dat gedaan wordt. En de meneer die de merrie ophaalde had ook alle tijd en nam ook alle tijd. Dus goede ervaringen met rendac en inslapen. Maar zou inderdaad ook heel anders kunnen. Die extra service kost wel meer. En zal ook niet voor iedereen te doen zijn.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:27

Ik heb een jaar geleden mijn paard in moeten laten slapen.
Afschuwelijk!!
Als je afscheid van de liede van je leven is het natuurlijk altijd vreselijk.
Slacht of inslapen, allebei afschuwelijk.

Maar als ik weer zou moeten kiesen dan kies ik toch voor de slacht.

Toen ik met mijn paardje naar Utrecht ging en uit de foto's bleek dat zijn knieschijf gebroken was moest ik de beslissing nemen om hem in te laten slapen.
Ik moest wachten tot de arts kwam, dat duurde lang.
Ik maar huilen en huilen, en bij mijn paardje gebleven.
Toen kwam de arts, met een student (dat is nou eenmaal zo in Utrecht)
Mijn paard kreeg een roesje, hij werd heel sloom en zijn ogen vielen al een beetje dicht.
Toen kreeg hij een middel waarvan hij onder narcose zou raken, en dan moeten ze vallen, en niet alle paarden willen dat.
Dat is een natuurlijk overlevingsdrang, als ze gaan liggen dan zijn ze verloren.
Dan gaan ze duwen tegen je paard en worstelen, met mijn paard ging het opzich nog wel vrij soepel maar ik heb verhalen gehoord dat paarden tegen de grond aan klapte waardoor er botten uit het lijf staken.
Paarden die omhoog komen en achterover klappen, paarden die in de spagaat vallen omdat ze gewoon door hun benen zakken.
Afschuwelijk.
En dan is hij dood, dan wil je uit emotionele gronden nog even gedag zeggen, dan zie je je paard dood, en dat beeld krijg je nooit meer van je netvlies.

Als je paard iets gebroken heeft of er is een andere reden dat het beter is dat zijn leven stopt, dan kan je dus ook besluiten hem naar een slager te doen.
Vaak komen deze slagers hem zelf ophalen zodat je de dodemansrit niet hoeft mee te maken.
Je neemt gewoon afscheid van je paardje, je paardje in leven, en dan gaat hij in de trailer naar de hemel.
Hij zal een masker voor krijgen en met een schot uit zijn lijden verlost zijn.

En een klein detail, als je je paard laat slachten krijg je ongeveer €300,-voor je paard (ligt natuurlijk aan de grote van je paard)
Als je hem laat inslapen dan betaal je €300,-

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 13:42

Ik heb er eigenlijk nooit echt heel goed over nagedacht wat ik zou doen. Maar ik vroeg vaak aan m'n moeder toen ik Omar net had gekregen, of ik Omar in mocht laten slapen als ik ooit voor de keuze zou komen te staan.
Ik heb er (gelukkig) nog geen ervaring mee, slacht of inslapen. Maar ik heb het idee dat ik er liever bij ben als hij dood gaat. Hij is toch altijd je maatje geweest, en het lijkt me voor het paardje ook fijner als er een vertrouwd iemand bij is. Ik kies denk ik toch voor inslapen.
Maar hopelijk is het nog lang niet zover.

Succes met je beslissing

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:24

Arrabel schreef:
Ik heb een jaar geleden mijn paard in moeten laten slapen.
Afschuwelijk!!
Als je afscheid van de liede van je leven is het natuurlijk altijd vreselijk.
Slacht of inslapen, allebei afschuwelijk.

Maar als ik weer zou moeten kiesen dan kies ik toch voor de slacht.

Toen ik met mijn paardje naar Utrecht ging en uit de foto's bleek dat zijn knieschijf gebroken was moest ik de beslissing nemen om hem in te laten slapen.
Ik moest wachten tot de arts kwam, dat duurde lang.
Ik maar huilen en huilen, en bij mijn paardje gebleven.
Toen kwam de arts, met een student (dat is nou eenmaal zo in Utrecht)
Mijn paard kreeg een roesje, hij werd heel sloom en zijn ogen vielen al een beetje dicht.
Toen kreeg hij een middel waarvan hij onder narcose zou raken, en dan moeten ze vallen, en niet alle paarden willen dat.
Dat is een natuurlijk overlevingsdrang, als ze gaan liggen dan zijn ze verloren.
Dan gaan ze duwen tegen je paard en worstelen, met mijn paard ging het opzich nog wel vrij soepel maar ik heb verhalen gehoord dat paarden tegen de grond aan klapte waardoor er botten uit het lijf staken.
Paarden die omhoog komen en achterover klappen, paarden die in de spagaat vallen omdat ze gewoon door hun benen zakken.
Afschuwelijk.
En dan is hij dood, dan wil je uit emotionele gronden nog even gedag zeggen, dan zie je je paard dood, en dat beeld krijg je nooit meer van je netvlies.

Als je paard iets gebroken heeft of er is een andere reden dat het beter is dat zijn leven stopt, dan kan je dus ook besluiten hem naar een slager te doen.Vaak komen deze slagers hem zelf ophalen zodat je de dodemansrit niet hoeft mee te maken.
Je neemt gewoon afscheid van je paardje, je paardje in leven, en dan gaat hij in de trailer naar de hemel.
Hij zal een masker voor krijgen en met een schot uit zijn lijden verlost zijn.

En een klein detail, als je je paard laat slachten krijg je ongeveer €300,-voor je paard (ligt natuurlijk aan de grote van je paard)
Als je hem laat inslapen dan betaal je €300,-

het moet ook wel kunnen om m nog te vervoeren. Mijn paard had zo veel pijn dat t niet diervriendelijk was om m een uur in een trailer naar de slacht te rijden. De da zei zelf dat dat niet meer mogelijk was. Dus heeft ie veel pijnstillers gekregen en zijn we met m naar de kliniek gegaan wat maar 10 minuutjes rijden is.

Widner

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:28

Jaa rendac heeft een extra dienst ofzo. Maar dat kost wel 420 euro terwijl het anders maar 30 eur kost..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:32

Op het moment dat je je paard uit handen geeft weet je nooit zeker of hij ook echt gaat, of niet op een of andere paardenmarkt weer opduikt. In geval van slachten: hou zelf het uiteinde van het touw vast, of vraag iemand die je vertrouwd om het voor je te doen.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:44

Als ik voor de keuze kom gaat die van mij naar de slacht dat is een ding wat zeker is.
Ik heb nu al 2x meegemaakt dat een paard tot aan zijn laatste adem er tegen vocht en dat is absoluut geen prettig gezicht.
En ook bij het ophalen van het kadaver door de rendac wordt er naar mijn inziens niet helemaal lekker mee omgegaan.
Ik moet er niet aan denken dat mijn paard tussen de grijpers gaat en een vrachtwagen in gaat.
Vooral niet omdat je er eigenlijk bij moet zijn om papieren te tekenen(laat je je paard bij de DA dan teken je de papieren al daar, dat vind ik wat anders maar thuis inslapen wat veel gedaan wordt nee dankje)
Ik weet dat zoiets ook bij het slachthuis gebeurt maar daar gebeurt het naar mijn idee een stuk netter.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:46

Cassidy schreef:
Op het moment dat je je paard uit handen geeft weet je nooit zeker of hij ook echt gaat, of niet op een of andere paardenmarkt weer opduikt. In geval van slachten: hou zelf het uiteinde van het touw vast, of vraag iemand die je vertrouwd om het voor je te doen.

Dit is inderdaad waar en heb er nog over nagedacht om dit in mijn reactie te vermelden.
Het gebeurt zelden dat een slachtpaard word doorverkocht door de slager aan handelaren maar er zijn gevallen van bekend.

Er is wel een manier om er zekerder van de zijn dat je paardje echt word geslacht en niet in de handel gaat.
Knip zijn staat en zijn manen zo ver mogelijk af.
En je hebt dan nog een herrinering aan je aan je paardje en in de handel betekend een paard met een afgeknipte staart en manen dat hij voor de slacht gaat.

Prescious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:05

Prescious schreef:
hallo ik zou ook kiezen voor de slacht, ik heb een 6 jarige arabierren merrie die al vanaf dr 3de jaar slijtage heb en hoefkatrol ontsteking, en ik heb altijd gezegd als ze kreupel gaat lopen breng ik dr naar de slacht.
Puur en alleen omdat ze met inslapen zo kunnen gaan vechten tegen de dood en dat wil ik absoluut niet.
Ze heeft een mooi leven en t klinkt hard maar als ze kreupel gaat lopen en t is tijd dr los te laten kies ik voor de slacht

Prescious schreef:
hallo ik zou ook kiezen voor de slacht, ik heb een 6 jarige arabierren merrie die al vanaf dr 3de jaar slijtage heb en hoefkatrol ontsteking, en ik heb altijd gezegd als ze kreupel gaat lopen breng ik dr naar de slacht.
Puur en alleen omdat ze met inslapen zo kunnen gaan vechten tegen de dood en dat wil ik absoluut niet.
Ze heeft een mooi leven en t klinkt hard maar als ze kreupel gaat lopen en t is tijd dr los te laten kies ik voor de slacht

Prescious schreef:

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:11

ik heb bij twee van mijn paarden gezien hoe ze met paarden omgaan als ze bij je thuis overlijden. Het zicht van je paard door een grijpkraan in een stalen bak te zien vallen is verschikkelijk. Maar daar hoef je natuurlijk niet op te gaan staan kijken.
Ik kies zeer zeker voor de slacht. Kies dan als eerste in de ochtend zodat het in een schoon slachthuis gebeurd. Je paard ruikt wel de geur, maar vaak zijn ze heel rustog als ze naar een schoon en net slachthuis gaan. Wij(ik) hebben zelf ook een paar paarden naar het slachthuis gebracht en vergeleken met het inslapen ( afgelopen december, toen is mijn 20 jarige merrie onwel geworden na een hartaanval en kon niet meer opstaan) is het een stuk rustiger. Bij inslapen moet je weten dat niet elk paard vreedzaam gaat en dat ze een schok krijgen door de medicatie die bijvoorbeeld het hart stopt. De klap van je paard tegen de grond horen gaan is iets dat je altijd bijblijf.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:18