Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Jus_dOrange schreef:Er zijn verschillende opties, en ze hebben allemaal voor en nadelen.
Inslapen kliniek:
Bij onderdosering kan het paard gaan vechten
Paard hoeft niet aan de weg te liggen
Paard moet vervoerd worden naar vreemde locatie
Inslapen thuis:
Bij onderdosering kan het paard gaan vechten
Paard moet aan de weg liggen, en Rendac komt het paard ophalen
Paard blijft in vertrouwde omgeving
Slacht:
Paard kan niet vechten tegen iets, het gaat heel zelden fout
Paard hoeft niet aan de weg te liggen
Paard moet vervoerd worden naar vreemde locatie
Naast de feiten heb je zelf natuurlijk ook een persoonlijke voorkeur, want je moet je paard niet naar de slacht brengen omdat hij er niets van voelt als jij je er heel schuldig over voelt. Je kan ook vragen of ze het paard niet willen verwerken tot biefstukjes, maar op laten halen door de Rendac (als je je daar beter bij voelt kun je het altijd proberen, maar meestal wordt er wel een vergoeding voor gevraagd).
Dat paarden bloed ruiken bij het slachthuis is trouwens bullshit, paarden zijn meestal als eerste aan de beurt, slachthuizen worden goed schoongemaakt en paarden denken niet "Hé, hier zijn veel dieren doodgegaan, laat ik maar hysterisch worden", paarden kunnen wél reageren op jouw gedrag, als jij heel nerveus bent wordt je paard ook nerveus.
Heel veel succes met je beslissing...

Arrabel schreef:Ik heb een jaar geleden mijn paard in moeten laten slapen.
Afschuwelijk!!
Als je afscheid van de liede van je leven is het natuurlijk altijd vreselijk.
Slacht of inslapen, allebei afschuwelijk.
Maar als ik weer zou moeten kiesen dan kies ik toch voor de slacht.
Toen ik met mijn paardje naar Utrecht ging en uit de foto's bleek dat zijn knieschijf gebroken was moest ik de beslissing nemen om hem in te laten slapen.
Ik moest wachten tot de arts kwam, dat duurde lang.
Ik maar huilen en huilen, en bij mijn paardje gebleven.
Toen kwam de arts, met een student (dat is nou eenmaal zo in Utrecht)
Mijn paard kreeg een roesje, hij werd heel sloom en zijn ogen vielen al een beetje dicht.
Toen kreeg hij een middel waarvan hij onder narcose zou raken, en dan moeten ze vallen, en niet alle paarden willen dat.
Dat is een natuurlijk overlevingsdrang, als ze gaan liggen dan zijn ze verloren.
Dan gaan ze duwen tegen je paard en worstelen, met mijn paard ging het opzich nog wel vrij soepel maar ik heb verhalen gehoord dat paarden tegen de grond aan klapte waardoor er botten uit het lijf staken.
Paarden die omhoog komen en achterover klappen, paarden die in de spagaat vallen omdat ze gewoon door hun benen zakken.
Afschuwelijk.
En dan is hij dood, dan wil je uit emotionele gronden nog even gedag zeggen, dan zie je je paard dood, en dat beeld krijg je nooit meer van je netvlies.
Als je paard iets gebroken heeft of er is een andere reden dat het beter is dat zijn leven stopt, dan kan je dus ook besluiten hem naar een slager te doen.Vaak komen deze slagers hem zelf ophalen zodat je de dodemansrit niet hoeft mee te maken.
Je neemt gewoon afscheid van je paardje, je paardje in leven, en dan gaat hij in de trailer naar de hemel.
Hij zal een masker voor krijgen en met een schot uit zijn lijden verlost zijn.
En een klein detail, als je je paard laat slachten krijg je ongeveer €300,-voor je paard (ligt natuurlijk aan de grote van je paard)
Als je hem laat inslapen dan betaal je €300,-

Cassidy schreef:Op het moment dat je je paard uit handen geeft weet je nooit zeker of hij ook echt gaat, of niet op een of andere paardenmarkt weer opduikt. In geval van slachten: hou zelf het uiteinde van het touw vast, of vraag iemand die je vertrouwd om het voor je te doen.

Prescious schreef:hallo ik zou ook kiezen voor de slacht, ik heb een 6 jarige arabierren merrie die al vanaf dr 3de jaar slijtage heb en hoefkatrol ontsteking, en ik heb altijd gezegd als ze kreupel gaat lopen breng ik dr naar de slacht.
Puur en alleen omdat ze met inslapen zo kunnen gaan vechten tegen de dood en dat wil ik absoluut niet.
Ze heeft een mooi leven en t klinkt hard maar als ze kreupel gaat lopen en t is tijd dr los te laten kies ik voor de slacht
Prescious schreef:hallo ik zou ook kiezen voor de slacht, ik heb een 6 jarige arabierren merrie die al vanaf dr 3de jaar slijtage heb en hoefkatrol ontsteking, en ik heb altijd gezegd als ze kreupel gaat lopen breng ik dr naar de slacht.
Puur en alleen omdat ze met inslapen zo kunnen gaan vechten tegen de dood en dat wil ik absoluut niet.
Ze heeft een mooi leven en t klinkt hard maar als ze kreupel gaat lopen en t is tijd dr los te laten kies ik voor de slacht