Proefperiode bij aan-/verkoop?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Proefperiode bij aan-/verkoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:03

Ik denk dat het wel anders is bij een sportpaard trouwens en dat je paards rug naar zijn grootje is gereden vind ik echt schandelijk!! Ik denk dat je wel in je recht had gestaan als je (een deel van) de kosten had willen verhalen op de proefrijder, zeker als je zwart op wit vast kon stellen dat hij nog geen rugproblemen had....

Ik heb mijn paard klinisch laten keuren, niet röntgenologisch, omdat ik haar niet voor de sport wilde gebruiken, maar puur voor de recreatie.. Heb toen het klinisch keuringsrapport doorgestuurd en ook zwart op wit gezet dat ik accoord ging met de bevonden "afwijkingen", namelijk een schurftinfectie en pneumovagina. Voor de schurft is ze succesvol behandeld en voor de pneumovaginaheb ik haar laten opereren.

Wisten jullie trouwens dat de koper gedurende 6 maanden het recht heeft om met een gegronde reden (verzwegen ernstige verborgen gebreken) het paard terug te brengen en het aankoopbedrag terug te krijgen? Dit staat beschreven in het Consumentenrecht. Proeftijd of niet, dit recht heeft de koper altijd..

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:36

Klopt maar je moet wel kunnen bewijzen dat het ten tijde van de verkoop al aanwezig was en dat is erg moeilijk.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:41

Ja, zeker weten, echt balen dat je dat niet kan.. Zeker als je paard ervan de dupe is geworden en jij een financiële aderlating hebt ondergaan.

Heb 1 keer de fout gemaakt een ziek paard te kopen (da kosten 600 euro in 4 weken tijd), al mijn toekomstige paarden zullen klinisch gekeurd worden in de eerste week na aankomst. Zowel uit bescherming voor mijzelf als van de verkoper. Ik weet wat het paard heeft en de verkoper op dat moment ook. Dan weten we beide hoe het er voor staat zeg maar en kunnen we ook niet met dat beschuldigende vingertje wijzen..

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:17

Wij vroegen vroeger altijd een pony op proef. Dan maakten we een mooi contractje over de prijs van de pony en de tijdsduur van de proeftijd.

Ik heb hier zelf altijd goede ervaringen mee gehad en zou mijn pony's ook zo 2 weken mee op proef geven.
We hebben ook wel eens een pony gehad die ontzettend tegen de hand was, tandarts erbij en gewoon zelf netjes de rekening betaald. Pony bleek dampig dus niet gehouden maar over ziektekosten is misschien wel handig om er over op te stellen.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:41

Van contracten e.d. kan ik je weinig vertellen.
Wij hadden mn paardje 6 weken op proef. Een vriendin van me had dr paard maar één week op proef. (Uiteindelijk had dat paard ook een bgebroken been gehad ofzo, dom van die mensen dat ze hem niet hebben laten keuren... )

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 14:44

Ik doe geen paard op proef mee, dat is me veel te riskant.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 15:03

Ik heb niet alles gelezen dus sorry als dit al gezegd is:

Een paard op proef vind ik heel redelijk, je weet toch nooit in 1 keer of een paard bij je past, wat zijn karakter is, wat zijn leuke dingen zijn, wat zijn mindere dingen zijn.
Of hij misschien last heeft van pijntjes of dwangmatige handelingen enz. enz. enz.

Maar het is natuurlijk niet niks om je paard zomaar op proef te geven aan wild vreemde mensen.
Je weet niet wat ze met je paard gaan doen en hoe ze hem zullen behandelen, tuurlijk zullen ze zeggen dat ze er goed voor zijn maar ze zullen ook niet zeggen dat ze niet goed voor hem zullen zijn.
Ik heb dan ook meer dan 1 keer gehoord dat paarden in elkaar gereden, kopschuw met voernijd of met andere onhebelijkheden terug kwamen.

Je kan natuurlijk in een contract laten zetten dat als ze het paard terug willen geven dat ze hem alleen terug mogen brengen als hij helemaal gezond is (zoals jij hem hebt meegegeven)
Maar een contract opgesteld door burgers voor burgers in het algemeen niet veel waard.
Als het tot een rechtzaak komt zijn er vaak gaten te vinden in zo'n contract omdat je dat als leek opsteld.

Volgens mij is DE oplossing, dat ze het paard 2 weken op proef nemen maar hij blijft op de stal waar hij op dat moment staat.
Zodat je stalgenootjes en jij alles een beetje in gaten kunnen houden.
Mochten de eventuele kopers erg ver wonen kunnen ze misschien een weekendje in een hotel of bungelow in de buurt. (dat heb ik ook wel gehoord)
En mochten ze dit allemaal niet willen dan willen ze paard ook niet graag genoeg

Silvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 20:02

Oei, toch wel een boel negatieve reakties en gelukkige een paar positieve! Ik zal nog eens goed met de kopers overleggen wat ze willen en wat ze verwachten van een proefperiode.
Een ongeluk zit in een klein hoekje en ook al zorgen ze goed voor mijn paard, door toedoen van misschien wel een ander kan er vanalles mis gaan!

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:12

Het is te begrijpen dat mensen een paard even willen proberen maar het is ook begrijpelijk dat je dit als verkoper niet wilt.Maar je bent er ook niet gelukkig mee als ze na een half jaar teurg komen om het paard terug te brengen omdat hij niet bevald, wat krijg je dan terug he.In dat opzicht is een proeftijd wel handig.

Je zou kunnen voorstellen dat het paard bij jou blijft staan en dat ze elke dag of wat ze zelf ook willen komen om te rijden.

Mocht je het paard toch op proef weg doen ga dan eerst zelf kijken waar het paard komt te staan.Dan kom je al heel veel te weten, een stal zegt vaak al genoeg hoe er met paarden omgegaan wordt.
Een proeftijd van 2 weken is meer dan genoeg.
Een contract is heel redelijk.Vermeld hierin om welke tijd het gaat.Wie de eigenaar is en wie de koper is.Wie er verantwoordelijk is tijdens de proefperiode, dat zijn dus de kopers.Wie de kosten betaald tijdens de proeftijd, zijn ook de kopers.
Uiteraard heb je het volste recht om tijdens die proeftijd zelf eens te komen kijken.

Maar het is wel een moeilijke beslissing.Ik zou toch proberen te overleggen of die mensen niet een paar keer in de week willen komen om te rijden.Dan heb jij toch nog toezicht en weet je wat er gebeurd..
Succes

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:24

Toen ik een paard te koop had staan, werd dit door potentiele kopers ook regelmatig gevraagd. Ik heb altijd nee gezegd. Dit omdat een paard toch eerst moet wennen aan zijn nieuwe omgeving, wat vaak wel langer dan twee weken duurt. En het risico dat veel ´paardenmensen´het paard even willen uitproberen zorgt ervoor dat ik hier altijd negatief tegenover zal staan.
Het paard proberen op stal is nooit een probleem.

Mijn paard heeft overigens echt meer dan twee weken nodig gehad om te acclimatiseren en om tot haarzelf te komen met natuurlijke postieve en negatieve punten

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:52

Ik heb dit een keer gedaan, en het paard kwam dus trug met een peesblessure (hun zeiden dat ie dit al vanaf dag 1 had..) waarna we heb af hebben moeten laten maken...dus dat doe ik nooit meer

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:05

Ik zou mijn paarden nooit op proef meegeven. Bij mij op stal zouden ze altijd welkom zijn.

Ik vind -dat als iemand een proeftijd wil- dat ze dan maar naar een handelsstal moeten gaan.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 22:34

Ik heb mijn paard gekocht met de intentie om een proeftijd te nemen. Ik heb vroeger een ongeluk gehad met een paard en wilde er alleen maar een die 100% verkeersmak was.
Dit paard leek me geschikt en ik vroeg dus om proeftijd. Hier wilde ze niet van weten, want er was al een ander paard aangeschaft en die moest op de plek van "de mijne". Dan ging de koop van mijn kant dus niet door. Daar hadden ze wat moeite mee en na even overleg van hun kant kon het toch wel. Ik vroeg om een maand en als ik eerder overtuigd zou zijn, zou ik bellen. Ik heb gewoon betaald en het paard meegenomen. Gelukkig bleken we goed bij elkaar te passen en kon ik veilig de weg op. Dus ik na 14 dgn gebeld en alles was oke.

NIets geen contract of zo, gewoon mondeling afgesproken. Achteraf misschien niet slim, gelukkig is het goed gegaan.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 23:27

Een proefperiode is bij een handelaar altijd makkelijker te regelen dan bij een particulier. En het is uiteraard moeilijk om zomaar je paard aan iemand mee te geven om uit te proberen. Als je dat toch zou willen doen is het goed om alle afspraken in ieder geval op schrift te zetten. Ook zou ik eisen dat de kopende partij het paard verzekert en deze kosten draagt. Dit betekent dit dat het paard moet zijn gekeurd en dat zou ik je in zo'n geval ook aanraden want daarmee kun je aantonen dat het paard in gezonde staat is meegegeven. Daarmee zijn een hoop risico's gedekt. Blijft natuurlijk altijd het risico dat ze het paard niet goed behandelen en dat je een paard niet terugkrijgt zoals je hem hebt meegegeven. Zorg er daarom voor dat de proefperiode niet al te lang duurt (2 a 3 weken is lang genoeg om erachter te komen of het paard past).