[vraagje] Waarom zou je geen les nemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:28

Ik les graag, en als het even kan bij allemaal verschillende instructeurs

judith_slu

Re: [vraagje] Waarom zou je geen les nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:51

.. Ik zelf heb wel altijd les gehad met mijn pony ( nu nog steeds)

Maar ik ken mensen die geen les hebben, omdat ze wel een eigen pony hebben, maar geen vervoer naar een manege o.i.d.
Of ze rijden recreatief, en vinden het neit echt nodig, persoonlijk vind ik het heel fijn om les te hebben, voorla als ik er zelf neit helemaal uit kom.

Er zijn genoeg opties vind ik als je geen vervoer hebt, wij hebben een bak thuis, dus de mensen van stal kunnen daarin lessen, (iemand anders van stal geeft les maar nog niemand lest bij haar)

Of samen met iemand meerijden ofzo.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:30

Ben het wel van plan straks met mijn 3jarige. Hoop ook dat het gaat lukken qua financien

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:34

MirandaFuego schreef:
@Spoekie, ik vind niet dat je als recreatieruiter zonder les je paard verkeerd hoeft te rijden!
Er zijn genoeg mensen die wel kunnen rijden, en zolang je niet keihard zit te bonken of aan de teugels sleurt zie ik dit liever, dan iemand die wél les heeft en denkt dat hij alles al weet en een paard in de mond zit en van achter er totaal niet bijrijdt.
Ook vind ik dat er heel veel instructie rondloopt die absoluut niet op de goede manier bezig zijn!
Dus instructie betekend niet gelijk goed rijden!

Ik zeg ook niet dat je dat hem bij voorbaat verkeerd rijdt, maar een beetje training in de bak kan nooit kwaad en is juist goed voor de pony/paard. (en ik denk dat iedere recreatieruiter weleens in een bak rijdt als daar de mogelijkheid voor is) En dan loop je soms gewoon tegen problemen. Ook je houding e.d. worden gewoon slechter als niemand je erop wijst, en dat is wel degelijk ten nadele van je rijkunst! En ik ga natuurlijk gewoon ervanuit dat je dan goede les krijgt, dat lijkt me duidelijk.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 17:43

ik reedmet willem toen we nog op demanege stonden vaak 5 keer per week in de les. maar echt iets leren deed ik er niet van.
toen kreeg ik op de neiuwe stal les van seth bosman, dat ging voor ff leuk, maar daarna schoot ik er geen donder meer mee op en 50 per uur vond ik daar veel te duur voor.
nu op mijn huidige stal heb ik er 2 versleten en heb ik nu een goeie. maar van alle andere instructeurs die ik heb gehad ging willem alleen maar slechter lopen, tot steigeren en bokken aan toe. nou dat is voor mij een teken dat les hebben echt niet altijd beter is.

en training in de bak hoeft echt niet goed te zijn voor je paard. merel heeft samen met willem op een stal gestaan. daar mocht ze niet springen, kon ze niet naar buiten. ze kon alleen maar dressuren. wat is dat een ongelukkig jaar voor haar geweest. de verzorging was super, maar het rijden vond ze helemaal nix. ze liep maar met de kop in de lucht en meer niet luisteren dan wel. ze was ook vrij heet. ze gaat naar een stal aan het strand en merel veranderd zo van de 1 op de andere dag. ze loopt nu buitenritten met af en toe in de bak, maar je ziet gewoon dat ze het niet leuk vind. nu in de winter is ze weer een beetje stressig, omdat je gewoon niet veel naar buiten kan, maar dalijk met het betere weer?? dan is ze weer helemaal relaxt.
kortom, een paard als merel maak je kapot als je die in de bak moet rijden. 1 keer per week vind ze nog leuk, maar dan moet het echt stoppen. laat staan lessen, merel weet heel goed wat ze wel enniet wilt en haar tegen haar zinin dwingen leverd alleen maar stress op en dus gaat ze haar rug weer vast zetten... dus hoezo traing in de bak altijd goed?

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 18:30

ik les niet omdat mijn paard met (verkapt) pensioen is. Ik rijd nu 1 keer in de week ofzo. dan hoef ik geen les meer te hebben. dat komt wel weer met een (nieuw) jong paard ooit.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:35

Ik rij puur recreatief, en geen wedstrijden. Toch heb ik wel dressuurles . Ik vind het fijn om een beetje op niveau gehouden te worden, en eventuele communicatieproblemen met mn paard uit de weg te helpen

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:37

gekke_koei schreef:
ik reedmet willem toen we nog op demanege stonden vaak 5 keer per week in de les. maar echt iets leren deed ik er niet van.
toen kreeg ik op de neiuwe stal les van seth bosman, dat ging voor ff leuk, maar daarna schoot ik er geen donder meer mee op en 50 per uur vond ik daar veel te duur voor.
nu op mijn huidige stal heb ik er 2 versleten en heb ik nu een goeie. maar van alle andere instructeurs die ik heb gehad ging willem alleen maar slechter lopen, tot steigeren en bokken aan toe. nou dat is voor mij een teken dat les hebben echt niet altijd beter is.

en training in de bak hoeft echt niet goed te zijn voor je paard. merel heeft samen met willem op een stal gestaan. daar mocht ze niet springen, kon ze niet naar buiten. ze kon alleen maar dressuren. wat is dat een ongelukkig jaar voor haar geweest. de verzorging was super, maar het rijden vond ze helemaal nix. ze liep maar met de kop in de lucht en meer niet luisteren dan wel. ze was ook vrij heet. ze gaat naar een stal aan het strand en merel veranderd zo van de 1 op de andere dag. ze loopt nu buitenritten met af en toe in de bak, maar je ziet gewoon dat ze het niet leuk vind. nu in de winter is ze weer een beetje stressig, omdat je gewoon niet veel naar buiten kan, maar dalijk met het betere weer?? dan is ze weer helemaal relaxt.
kortom, een paard als merel maak je kapot als je die in de bak moet rijden. 1 keer per week vind ze nog leuk, maar dan moet het echt stoppen. laat staan lessen, merel weet heel goed wat ze wel enniet wilt en haar tegen haar zinin dwingen leverd alleen maar stress op en dus gaat ze haar rug weer vast zetten... dus hoezo traing in de bak altijd goed?

Het gaat mij niet om het in de bak rijden, maar meestal rijden mensen wat meer dressuurgericht zeg maar in de bak en buiten met een lange teugel (om even de tegenstelling goed aan te geven). Natuurlijk kun je buiten ook dressuren, maar foutjes sluipen erin en dan is het gewoon fijn/handig om iemand te hebben die jou daar op kan wijzen. En je moet natuurlijk vooral doen wat jij het beste vindt dat is jouw goed recht, maar ookal hoef je niet per se verder te komen, dan zou ik iig altijd iemand willen die dan voor mijn part maar 1x per maand komt om te kijken of mijn houding nog wel oke is en me misschien ergens mee kan helpen, want zonder een goede basis kun je ook niet buiten rijden, daar krijg je ongelukken van... En zoals ik al zei: ik ga er nu dus even vanuit dat je goed les krijgt!

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 19:49

ik heb altijd les gehad ik vind dat veel fijner want je kunt je zelf niet zien rijden dus weetj e ook niet wat je fouten zijn en al je het duur vind dan kun je met je eigenpony/verzorgpony naar een club gaan waar ze els geven dat is neit duur en je hebt alsnog les