hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

suusje26

Re: hoe goed poets jij je paard voor het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 13:28

Ik poets ook meestal zo 'n half uur,..
Mijn eigen tinker, die poest ik zo 'n 10 min. omdat hij zijn vacht nodig heeft voor het weer,. in de zomer wel rond half uur,..{ik rijd hier niet op}

Vind het wel belangrijk dat je paard zo goed als zandvrij is, omdat het anders kan gaan schuren,.. dus als je dat in 10 min, of in 30 min. kan maakt dan op zich niet veel uit

Durquia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:11

Ik poets altijd lekker lang.. Ik vind het leuk om te doen en het paard ook.. en na het rijden meestal even weer..

Adrienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:20

Even waar het zadel en hoofdstel komen en waar de singel ligt, en thats it. Mijn paard staat hele jaar door 24/7 buiten (met inloopstal) dus het is alleen maar nadelig voor hem als ik veel poets.

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:26

Ik poets altijd naar hoelang en hoeveel tijd ik heb.
Ik heb zelf een Tinker die zonder deken staat en dan wel eens onder de vlekken kan zitten.

Meestal poets is zon 30 tot 45 minuten. Ik vind poetsen ook fijn om te doen. Je hebt contact met je paard en als je het goed doet zie je je paard er ook echt van genieten
En na het rijden is ze meestal bezweet dus kroelen we nog eens beetje..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:38

Meestal is het even snel de borstel er overheen, ze staat toch onder een deken en echt vies is ze dan niet. Als ik genoeg tijd heb poets ik wat uitgebreider want dat vind ze wel fijn.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 14:51

Mijn eigen merrie wordt elke dag gepoetst, ondanks dat ik haar maar 4 à 5 keer per week rijd. 's Ochtends terwijl ze staat te eten haal ik haar dekens af en poets haar met de harde borstel, manen en staart haal ik uit de knoop met mijn handen en ik krab haar hoeven uit. Omdat het nogal een wildebras is doe ik dat elke dag, ze heeft nogal eens een wondje her en der. Dan kan ik ook meteen haar benen nakijken op verdikkingen, of ze warm zijn, ... Ik poets dan alleen met de harde borstel omdat ze buiten staat, bovendien staat ze onder deken dus echt vies is ze niet. 's Avonds herhaal ik dit ritueel nadat ze gedaan heeft met eten. En dan ziet ze idd al terug vies: meestal gaat ze meteen rollen vlak nadat ze geborsteld is. Tja, als ze het maar leuk vindt.
Als ik ga rijden poets ik grondiger, maar nooit té omdat ze elke dag ongeacht het weer de wei in moet van mij (artrose). Ze kan wel altijd in haar stal maar dat doet ze niet vaak.

Mijn bijrijds poets ik gemiddeld 45 minuten, alleen aan Twister ben ik vaak anderhalf uur aan het schrobben omdat het een schimmel is (Memuska ook maar die is veel schoner). Passim durf ik al eens "maar" een half uur borstelen, hij is eigenlijk altijd schoon en ik poets hem maar "om de leuk". Als ik meerdere paarden moet rijden en een vriendin poetst de paarden, krijgt die strikte orders en dientengevolgde wordt het paard in kwestie dan toch gedurende een half uurtje geborsteld. Als ik zelf niet heb gepoetst en gezadeld probeer ik na het rijden, als hij droog is, toch nog even zelf met een harde borstel er over te gaan, anders voel ik me schuldig. Zielig hé

_Myrthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:50

ik poets meestal een kwartier (als ik les heb) en als ik voor mezelf ga rijden poets ik langer omdat ik dan meestal meer tijd heb.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:53

Ik poets Saar in de winter alleen op de plekken waar het zadel + singel ligt, verder niet anders gaat er te veel huidvet veg, en ze heeft geen deken.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:55

Ik poets alleen als ze vies is.. Dan even snel een borstel er overheen tot ze schoon is.
Ik vind het niet zo leuk en mijn paard houdt er ook niet zo van, en bovendien poets ik anders alleen maar huidvet weg wat ze wel nodig heeft.

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:29

een minuut of twintig grondig poetsen haal ik toch wel. aleen de gore plekken op haar kont wil ik nog wel eens overslaan. Ze heeft de nare gewoonte om in haar eigen mest te gaan liggen. (laatst was ze andersom gaan liggen en zat de mest dus niet op haar kont, maar in haar oor...)

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:31

Ik poets haar alleen als ze in de modderpaddock heeft gerold, en dan nog een dag later, zodat het opgedroogd is.. Wat ik wel doe is elke dag met mijn handen over haar hele lijf gaan om zo de losse haren mee te nemen. Met een beetje vochtige handen gaat dat super en ik vind dat je dan een beter contact met je paard hebt... En elke dag hoefjes krabben omdat er losse steentjes liggen op het erf.. Verder maak ik 1 keer per week nieuwe vlechten bij mijn paardje.. En ook borstel ik elke dag haar sokken uit, omdat ze mokgevoelig is, is gelijk het controlemoment.. Haar staart doe ik bijna nooit, 1 keer in de maand. Ik knuffel elke dag gemiddeld zo een uur per dag met haar..

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:36

mijn verzorgpony krijgt eerst een uitgebreide poetsbeurt voordat ik erop stap (of wat ik er dan ook maar mee ga doen ) als hij/zij dus erg schoon is dan ben ik dus wat sneller klaar dan wanneer hij heel smerig is ) maar ik doe nóoit even een borstel erover heen en hups 'wegrijden maar'

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:48

Nou hij is nu geschoren dus wil niet te lang om klungelen, dus ff borstel erover en klaar. Verder ligt het eraan hoe erg die onder het zand zit. Voor een wedstrijd poets ik m wat beter...

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:58

Mijne is ook geschoren dus ik haal meestal even een borstel eroverheen en klaar.
Hoefjes nog uitkrabben en even door de staart/manen/voorpluk heen en klaar

Als ik wedstrijd heb wordt ze trouwens helemaal schoongemaakt en gewassen enzo.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:29

ik poets mijn paard alleen op de plekken waar nodig...zadel,singel, hoofdstel... nah jah... poetsen, ik zorg ervoor dat er geen vlasjes en mest/modderplekker zitten, zodat het niet gaat schuren.
staart schud ik ff uit..stro en vlas erin staat ook weer zo...

op zaterdag poets ik dr uitgebreid, dan zorg ik ervoor dat ze helemaal geborsteld wordt, de manen kam ik uit, dr staart pluis en borstel ik uit en dr sokken kam ik goed door...

wanneer ik haar elke dag zo uitbundig zou poetsen zou dat alleen maar nadelig werken voor dr omdat ze de hele dag buiten staat en de vacht met wat vuil/huidvet alleen maar goed is ter bescherming van regen en wind

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:38

Voor het rijden ongeveer een kwartiertje netjes maken. Zeker even de staart checken op strootjes, want als ik ergens niet tegen kan is eht wel stro in de staart tijdens het rijden. Na het rijden hoeven krabben en even laten drogen (meestal bezweet). Als hij lekker droog is een uitgebreide poetsbeurt.

Bke4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:43

Ik poets het paard helemaal en grondig, ookal is hij niet echt vuil.

piedrolover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 19:48

In de zomer vind ik het heerlijk om mijn paard grondig schoon te maken, maar nu in de winter heeft dat niet veel zin...
Ze staan de hele dag buiten en de meeste vieze plekken zijn modder-plekken en dus te nat om er af te poetsen.
Meestal voor het rijden dus alleen even de hals, en de ergste modder uit de manen (een haflinger, dus die manen zien er al gauw vies uit..), de zadel+singelplek en de benen als die droog zijn.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:05

Hooguit 10 min.
Rijd hem ook nog niet en ja, hij heeft z'n vachtje nog nodig
Dus even borstelen met zachte borstel. klaar..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 20:48

Totdat ie schoon is.
Nee, bij gewoon training ben ik klaar wanneer het vuil eraf is: Zand, klonten, ergste losse haren enz.
En bij wedstrijd natuurlijk helemaal mooi.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:13

al het vieze eraf stro uit de staart. ( maar als ik smorgens vroeg rij en er is niemand op de weg en manege laat ik die nog welleens zitten)

ik wil wel dat mijn paard er netjes bij loopt.
verder vind ik het wel belangrijk voor de vacht dat er gepoetst word..

poetsen jullie ook met borstelblok?

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:16

Ik poets alleen de plekken goed waar het tuig zit en de rest ff snel

(ik heb stofallergie vandaar )

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:07

loulou schreef:
ik trek het deken eraf. vlug rosborstel eroverheen en dan harde borstel.
wel borstel ik altijd flink over zijn hals (vind ie lekker )

z'n staart borstel ik bijna nooit uit en aangezien hij altijd buiten staat hangen daar dus regelmatig blaadjes in.

maar maakt dat iets uit..? ik vind van niet. heb liever iets langer de tijd om te rijden dan dat ik zijn staart mooi uit heb gepluisd...

Idd, zo denk ik er ook over, de mijne stort gelijk op de grond als ik gereden heb om zich vol te smeren met blubber en blaadjes, no way dat ik dat eerst een uur ga poetsen
Wel op concours, en da's een hels karwei Hij heeft ook waanzinnig veel manen en staart, dus ik ben wel even bezig, ook om al die kluiten blubber er af te krijgen

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:10

Meestal borstel ik helemaal niet, alleen even hoefjes krabben Ze komt onder een deken vandaan en heeft een strak velletje

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:14

De mijne komt ook onder de deken vandaan maar door het rollen liggen de haren vaak wat apart Even de boel recht borstelen en dan hup zadel erop, kluiten van zijn hoofd, en wegwezen