longeren, dingen doen met paardje ouder dan 1.5 jaar?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardje van 1.5 mag je lichte dingen mee doen

mee eens
4 (80%)
niet mee eens
1 (20%)
geen mening
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5

esziiY

Re: longeren, dingen doen met paardje ouder dan 1.5 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:23

Je moet er inederdaad rekeing me houden dat het erg belastend voor d pezen is!!
En hoe kort je het dan ook doet: Neem geen risico's!!
ga lekker met hem wandelen lekker knuffelen. En verder in de wei krijgtie genoeg beweging om in vorm te blijven!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 17:32

Ik zeg helemaal niet dat je een paard tot zijn 3de jaar op het land meot laten staan. Ik zeg alleen dat ze vanaf hun 3de jaar pas aan het werk horen te gaan.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:02

longeren met een anderhalf jarige vind ik ook een beetje vroeg (ik begon met een keer in de een a twee maanden een kwartiertje toen Taar 2 was).
maar ik vind niet dat je er nog niks mee kon doen. toen Tarek anderhalf was ging ik lekker met hem wandelen, aan de hand springen en van dat soort dingen...

en rangorde leren in een kudde is wel zo... maar stel dat je een dominant paardje hebt en die drie jaar in een kudde leeftijdsgenoten staat waar HIJ de baas is... dan is het moeilijk voor het paard om jou als baas te accepteren als ie eenmaal bij mensen komt...

dus ik zeg: gewoon lekker bezig zijn met je paardje... alleen met longeren oppassen... dat is idd heeel belastend voor de spieren en pezen! maar het is natuurlijk je eigen keuze

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:19

Ik vind longeren voor een anderhalfjarige ook te vroeg.

Je kan om een band op te bouwen beter elke dag aan de lijn rechte stukken wandelen en af en toe een stukje meedraven.. Dit kan je in de bak of langs de weg doen..

Draven en galopperen aan de longe is niet goed voor zo'n jong ding. Ben zelf pas met 2 jaar begonnen met losgooien en laten stappen en draven op commando. Als ze dat goed doorhadden, 5 minuten per week aan de longe laten stappen en eventjes draven. Verder heb ik als ze nèt 2 waren ook nog niet laten galopperen aan de longe, pas met 2 1/2 jaar en met 3 jaar laten wennen aan het zadel, met 3 1/2 jaar inrijden.

1 1/2 jarige paarden hebben overigens bijna altijd een raar buikje, jaarlingen zijn naarlingen, hun hele bouw klopt nog niet..

skatje008

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 18:26

ja ik zeg ook... mijn shet is 2... en geen 1.5, maar volgens mij kun je beter heel even longeren dan springen... denk ik

sam_sur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:27

Ik ben het hier helemaal mee eens.. ik heb een 2.5 jarige merrie en die longeren we ook soms en poetsen we haar lekker. ze vind al die aandacht egt heel leuk:D

DianneM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 18:44

skatje008 schreef:
ja ik zeg ook... mijn shet is 2... en geen 1.5, maar volgens mij kun je beter heel even longeren dan springen... denk ik

Dan kan je best wel even 1 keer in de week een stukje longeren met haar vind ik.. Zoals je zelf al zegt, niet te lang en niet te hard.. Springen kan je beter niet doen nee Dat is heel slecht voor de botten en gewrichten. Daar zou ik persoonlijk mee wachten tot ze 4 zijn.. Als de botten goed uitgehard en gezwaard zijn..

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:44

skatje008 schreef:

dat de meesten van jullie allemaal 2 of meer paarden hebben kan ik niet helpen, en dat jullie ze maar lekker 2 jaar in de wei laten staan, maar wij hebben maar geld voor 1 shet, en daar wil ik dan ook leuke dingetjes mee doen, gewoon een gpede vertrouwens band op bouwen.

poetsen, wandelen, wat ik al zei af en toe longeren, en hem natuurlijk ook de rust gunnen. Het is serieus niet zwaar voor hem...
waarom zie je dan al 2.5 jarige paarden die ingereden zijn??

waarom worden jullie daar niet gek van...

en als ik vertel dat ik mijn beestje lekker longeer 10 minuutjes 1 keer in de week dat jullie wel helemaal flippen? ik zie er geen probleem in... maar ik zal mijn leeraar is vragen, tevens iemand die paarden in rijd, en de dierenarts... kijken wat die er op te zeggen hebben

als je zo graag leukere dingen met je shet wil doen had je maar een oudere pony moeten kopen, als je een jonge pony koopt moet je ook geduld hebben vind ik...
En van die 2,5 jarige paarden die al ingereden zijn, daar word ik ook gek van!! dat vind ik ook niet kunnen Maar als je nu al gaat longeren, enz. en het gaat zo goed ben je ook eerder geneigd om er maar meteen op te gaan zitten omdat het toch zo goed gaat.. Dat hoeft niet zo te zijn, maar de verleiding lijkt me dan toch groot. Maar goed dat is mijn mening en je moet natuurlijk zelf weten wat je met je pony doet, maar zo zou ik het iig niet doen..

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 21:50

skatje008 schreef:

dat de meesten van jullie allemaal 2 of meer paarden hebben kan ik niet helpen, en dat jullie ze maar lekker 2 jaar in de wei laten staan, maar wij hebben maar geld voor 1 shet, en daar wil ik dan ook leuke dingetjes mee doen, gewoon een gpede vertrouwens band op bouwen.

dit is nou preccies wat ik bedoel. Als je leuke dingetjes met je pony wilt doen dan had je een oudere pony moeten kopen, en als je daar geen geld voor hebt had je die pony niet moeten kopen! Die pony moet er onder lijden omdat jij het gedult er niet voor op kunt brengen om er af te blijven.

skatje008 schreef:
poetsen, wandelen, wat ik al zei af en toe longeren, en hem natuurlijk ook de rust gunnen. Het is serieus niet zwaar voor hem... waarom zie je dan al 2.5 jarige paarden die ingereden zijn??

hoe kun jij nou zien of het zwaar is voor hem? kun jij van binnen naar zn pezen etc kijken? kun jij in zijn hoofd kijken wat er allemaal in omgaat?

neem nou maar van de rest van de bokkers aan dat het heel slecht is voor je pony om er nu al mee te werken, want longeren is voor zo'n pony ook werken! dan kun je idd nog beter gaan hardlopen, recht uit is niet erg.
laat die pony lekker jong zijn, hij moet de rest van zn leven nog!

skatje008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 22:25

het gaat er niet om dat ik geld te weinig heb, maar ik kan het niet opbrengen om 2 paarden te kopen, 1 pony maakt niet uit, en ik heb geduld, ik vind het alleen leuk om met mijn paardje bezig te zijn

en tuurlijk kun je wel kijken hoe je pony zich voelt, dan kijken jullie niet goed naar je paard, als hij vrolijk naar je toe komt, en lekker bezig is, niet kreupel, of stijfheid vertoont, of wat voor manier dan ook, dan is het toch goed?

dat jij dat nou niet ziet?

en waarom een oude pony kopen, als je met een jonge alles kunt opbouwen. en ik vind het ook niet leuk als paarden van 2.5 jaar ingereden worden, en ook echt intensief op gereden word, en dat ben ik ook helemaal niet van plan. en nee het is een shet, ik ga er niet op, een klein meisje gaat er niet op, niemand gaat er op voordat hij 3.5 is.

het is alleen het feit van lekker bezig zijn, niet intensief trainen!
waarom zien jullie dat dan niet in
jullie bouwen dan helemaal geen band met jullie paard op
misschien is een paard voor jullie een gebruiksvoorwerp, die je gebruikt om maar zo hoog mogelijk in de dressuur of springen te komen, maar voor mij is het echt houden van... rustig beginnen... en mijn mening blijft... 2 is niet te vroeg om bezig te zijn met je paardje

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 22:48

niet om bezig te zijn nee wel om hem aan het werk te zetten en longeren is voor zulke jonge dieren zwaar werk! te zwaar werk! alleen dat zie jij niet in!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:24

@ skatje008: Zeker een shetlander zal niet snel laten merken dat hij pijn heeft of iets te zwaar vind. Dus jij kan dat dan ook niet zien want ze latne het niet zien. Jij als eigenaar meot zorgen dat je pony gezond blijft dus dan moet je ook zorgen dat ze niet teveel gaan doen ondanks dat ze het leuk vinden. Als ik mijn jaarling voor de wagen zou zeten en ga mennen in het bos vind hij dat ook leuk maar dat is alles behalve gezond. Met een jonge pony kan je inderdaad een hele mooie band opbouwen maar met een ouder paard kan dat ook, je had ook een shetlander van 4 jaatr kunnen kopen dan had je aan de slag gekund.

Je hebt gewoon te weinig geduld en dan hoor je zeker geen jonge pony te hebben.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 01:06

EEN heel belangrijk punt vergeet je nog even

een SHETLANDER groeit TRAGER dan bv een kwpnr
ook wij hadden eerst 1 hele shetland veulen
het feit dat jij geen geld hebt voor een 2e
sorrie hoor maar dat is een argument wat noch kant noch wal raakt

er zijn zat dingen die je wel kunt doen op die leeftijd

wij hebben nu ook een 2.5 jarige shet en die staat hier lekker in de kudde
af en toe stukje aan de hand hoefjes en af en toe een kam (ja kam ..winter = graag vetjes in de vacht laten etc ) erover

je ziet steeds minder oudere shetters . en steeds meer jonge vervelende etterbakkies terwijl het een zo verschrikkelijk werkwillig ras is

ra ra hoe kan dat nou ...

als je nu rustig aan doet met je shet heb je der nog 40 jaar lol van
ja idd 40 jaar , shetters worden nu eenmaal erg oud
mits goed verzorgd , geen hoefbevangenheid geen been gebreken en
met name geen etterbakkies zijn die alle trukjes om er onder uit te komen al vroeg hebben geleerd omdat ze geestelijk over belast werden op jonge te jonge leeftijd ..

maar longeer rustig verder ..

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 07:17

skatje008 schreef:
. en nee het is een shet, ik ga er niet op, een klein meisje gaat er niet op, niemand gaat er op voordat hij 3.5 is.

het is alleen het feit van lekker bezig zijn, niet intensief trainen!
waarom zien jullie dat dan niet in
jullie bouwen dan helemaal geen band met jullie paard op
misschien is een paard voor jullie een gebruiksvoorwerp,

als je er met 3,5 al pas op gaat zitten waarom longeer j m nu dan al?
Zo'n beestje kun je ook op een andere manier mee omgaan hoor.. Lekker wandelen,poetsen, aan enge dingen laten wennen enzo..
Je weet dat je op deze manier een pony met been problemen krijgt..

En tja,iedereen denkt anders over een band opbouwen met zn paard,maar goed..Denk dat je pony jou lief vind als je m nu al zo aan het werk zet?

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:52

Maar wat doen jullie dan met een echt tuigpaard?? Die worden met 2 jaar voor de kar gezet!! En dat kan dus ook niet???? Daar wordt niet moeilijk over gedaan, maar waarom dan over longeren wel? Het is makkelijker om een tuiger voor de kar te zetten, als ie al wat commando's kent!!!

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:55

rechte lijnen lopen is een heeeeel ander verhaal als bochten werk

onze shet hebben we met 3,5 voor de wagen gezet
en dan moet je nog heeeeel erg goed opletten dat hij zich zelf niet voorbij loopt , dus niet denken ach hij wil zo graag , nee jij als eigenaar bent verantwoordelijk

met 4 zadeltje erop 5 minuten rechte lijnen

en met 5 zijn we pas begonnen met af en toe 5 minuten longeren

longeren is zwaarder als rijden voor de gewrichten (BOCHT WERK)
daarom longeer je ook korter dan wat je normaal zou rijden
en dat bij een VOLWASSEN paard(volwassen=7 jaar dus ...)

daarbij nogmaals een draver met 2 voor de wagen is heeeeel iets anders als een shet met 2 voor de wagen

SHETTEN ZIJN LANGZAMER IN DE LICHAMELIJKE EN GEESTELIJKE ONTWIKKELING

sorrie voor de hoofdletters maar ik geloof dat het kwartje nog niet gevallen is
vergelijk hem met een ijslander bv die zijn ook trager in de ontwikkeling

zucht ..

waarom denk je dat jonge shetten zo goed koop zijn
en braaf beleerde volwassen shetters een heeeel stuk duurder (lees 2 x zo duur..)??
Laatst bijgewerkt door nickyu op 07-02-06 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 09:57

Het gaat erom dat de voortdurende cirkels bij het longeren te belastend is. Het oefenen voor de kar gebeurt rechtuit aan de lange lijnen.

@Skatje, je kunt er nog beter op gaan zitten dan hem longeren. Rechtuit stukken rijden is nog minder belastend dan longeren....

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:28

skatje008 schreef:

Dat is echt een onzin vergelijking! Beter longeren dan springen.. waarom altijd met slechtere dingen vergelijken? Beter een stuk rechtuit wandelen dan longeren!
Ik snap niet dat er mensen zijn die niet gewoon het geduld hebben om hun paard uit te laten groeien, maar goed jouw paard, alleen jammer dat je niet weet wat de gevolgen kunnen zijn..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:34

Op mijn werk doe ik 1 a 2 keer per week wat met de jaarlingen (nu bijna 2) ik doe wat grondwerk (gehoorzaamheid aan de hand zegmaar) en soms een singeltje om of zadeltje op. Ze zijn alle erg braaf, en kan bij alle het zadel er gewoon opgooien als ik zou willen. Maar erg vaak doe ik dat natuurlijk niet, meer voor de afwisseling. Verder heb ik 2 van de 3 nu 1 keer aan de longeerlijn naten stappen, een soort begin longeren zegmaar. Dit wil ik afwisselend met de andere dingen die ik wil doen rustig gaan opbouwen. Ik wil ze namelijk ook rustig aan het lange lijnen werk laten wennen. En ons motto bij de paarden is altijd niets moet. Dus als het vandaag niet lukt geen probleem, misschien over een half jaartje?

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:38

Je kan mij niet wijsmaken dat alle tuigpaarden met 2 jaar al ingespannen worden. Ik heb mijn pony pas met 4 jaar ingespannen en doe het nog rustig aan omdat het borstbeen pas volgroeid is met 5/6 jaar.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:41

Niet alle tuigpaarden natuurlijk, maar je moet je dan afvragen wat wil je, net als een draver, vaak als jaarling moet hij al vanalles leren zodat hij op bepaalde leeftijd in staat is te koersen. Wil je dat of zeg je ik heb geen haast en alle tijd, we wachten nog wel een tijdje

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:57

Sjonge jonge "skatje", hoezo plank voor je hoofd? Je beweert nu dus eigenlijk dat 'wij' geen band opbouwen met n paard tot zn derde omdat ze niet gelongeerd worden? Laat me ff heel hard lachen...Je moet maar lekker zelf weten wat je doet, als jij meent dat je shet er blij van wordt moet je t zelf weten. Als je je eens wat meer zou verdiepen in het paardenlichaam en welke invloed longeren heeft zou je wel anders doen. Tip: lees ns het artikel bovenaan deze pagina. Erg verhelderend!

oakly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 10:59

voor het vissen moet je een visvergunning hebben, voor sommige hondenrassen moet je gekeurd worden of je wel geschikt bent voor het ras en als 2 verschrikkelijk goede ouders een kindje willen adopteren, ( omdat een ander ervan af moet, want het was een foutje ) moeten ze jarenlang onderzocht worden of ze wel voldoen als de toekomstige ouders.........

........maar iedereen kan een paard kopen, en zie waar toe dit lijdt.
Waar is het hart voor het dier, bezind eer ge begint.

Ik heb ook een veulen van 9 maanden, en oooooh wat duurt die 2,5 jaar nog lang.
Maar ik wist het, en ik heb zat te doen,
uitmesten, in en uit de wei halen, mest uit de wei halen, af en toe een borstel, iedere dag een paar keer in de wei hangen om gewoon te kijken naar hoe die 2 ponies met elkaar spelen en om gaan, zodat ik er wat van kan leren.
En als ik dan toch zo verschrikkelijk de behoefte krijg om te rijden,
DAN GA IK NAAR DE MANEGE EN NEEM EEN LES OP EEN MANEGEPAARD !!

heel verhaal, moets het effe kwijt.

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:23

mijn paard is nu 2,5 en die longeer ik 5 minuten(stappen) aan de longeerlijn.
verder loop ik vaak 3x per week met haar gewoon buiten, dat vind ze geweldig.
soms poets ik haar alleen maar, dat vind ze al geweldig.
voor de rest leer ik haar aan alles wennen, een parcours enge dingen, een beetje alles op commando, lekker met andere paarden in de bak.
over 4 maanden ga ik pas met haar beginnen, echt wat meer doen, en een zadel erover leggen etc.
dat is genoeg tijd.
ik heb haar ook jong gekocht, maar ik heb tijd zat en geduld zat om te wachten.
verder rij ik ook 2 pony's op die stal misschien verzorgpony een optie? dat je daar meer mee doet?
dat zou veel helpen, ik weet niet of het echt werkt, want ik had die rijpony iets voor ik mijn eigen pony kreeg, dus ik kan rijden wanneer ik wil, en hoef zo mijn eigen pony niet te overbelasten, want mijn rijpony kan ik ook longeren en echt de moeilijkere dingen mee doen, zoals wat ik dus nog niet kan en niet doe met mijn eigen pony, omdat ik haar niet wil overbelasten.
ik zou er maar eens goed over nadenken.
2jaar en dan longeren(ook al is het 1x in de week, is heel erg belastend) ik zou het houden op 1x in de maand, en dan iets van 5 minuten, en voor de rest lekker mee kroelen, buiten lopen en aan enge dingen laten wennen.
dan heb je er later ook geen dol mee.
met mijn 2,5 jarige doe ik al niet veel en longeer haar maar 1x in de 2 weken