Natuurlijk hoefbekappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: Natuurlijk hoefbekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:41

Dat rustig opbouwen, was voor ons geen optie omdat we echt over de weg naar de bak moesten. We zitten al twee maanden op een vergunning te wachten en ik kan moeilijk al die tijd mijn paarden op stal laten staan.. We kunnen ze zelfs niet op het land zetten omdat we voor de verplaatsing van een hek ook al een vergunning nodig hebben. Ambtenaren......

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:46

Ik ga helemaal met Wendy mee.

Natuurlijk bekappen staat ook voor geduld hebben.

Een ijzer is natuurlijk veel makkelijker. Als je veel over de weg moet, is de meest voor de hand liggende keuze om er een ijzer onder te slaan.

Het kan zonder, maar daar heb je tijd voor nodig. Als je paard niet gewend is om 40 minuten over asfalt te zijn ,dan zal dat een hele kluif zijn zijn in het begin.

Als je ervan overtuigd ben dat het ook zonder ijzers kan ,dan kun je een hoefschoen nemen.

Ik rij trektochten blootvoets en ga daarbij echt niet alleen door het bos.
Mijn ponies lopen zoveel beter sinds ze natuurlijk bekapt worden.

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 10:53

..kijk even in mn profiel...heb er ook eentje staan met HKO en NB...

en ja deze discussie is eindeloos...kijk goed naar je paard zou ik zeggen, geen 1 is hetzelfde

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:23

Bonny4life schreef:
... de hoeven zijn gewoon veel te kort! en ze loopt puur op de straal, je ziet dat het haar pijn doet, wij gaan nu gewoon langzaamaan weer over op normaal, ik zou er niet voor kiezen!

op de straal lopen is de bedoeling juist....
en kort klopt ook, dat lijkt kort, maar ons beeld van een gezonde hoef is een veel te lange hoef...

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 22:43

Het jammere vind ik dat veel mensen besluiten de ijzers eraf te halen en het paard loopt daarna wat gevoelig ze al meteen denken dat het slecht is, en hup de ijzers er weer onder.
Geef het de tijd, bouw het lopen over hardere ondergronden rustig op.
Als je als mens altijd op schoenen loopt en je doet het een dagje niet heb je een voet vol blaren. Maar als je het langzaam op bouwt en het de tijd geeft heb je na een paar dagen/weken een voet vol eelt die wel een hele dag zonder schoen kan. Met paarden precies hetzelfde.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:33

radecje schreef:
Ik had laatst gehoord van iemand die z'n pony natuurlijk laat bekappen.
De buitenrand van de hoeven worden er dan een centimeter meer vanaf gehaald zodat de pony echt op z'n eigen voetzolen loopt.
Maar eerst was die pony "gewoon" bekapt en nu heeft hij de overgang moeten maken naar natuurlijk bekappen, en hij glijdt tijdens het rijden steeds uit. Natuurlijk went dit wel maar toch, ik wou even weten of iemand hier meer van weet en of dit voor de pony nou echt fijner is?
Laat het even weten!

wij hebben het deze maand voor het eerst gedaan, en het bevalt mij prima, ik had een tijdje geleden ook een topic er over geopent, en het viel mij op, dat de mensen die het ook doen er eigenlijk altijd 100% tevreden over zijn!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:35

qt_shetties schreef:
en het viel mij op, dat de mensen die het ook doen er eigenlijk altijd 100% tevreden over zijn!

En mensen die het nog nooit gedaan hebben de grootste tegenstanders zijn

qt_shetties

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:37

jah idd! heel typisch!!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 16:48

Het boeit me zeer, ik vind het alleen zo;n risico na zo'n dagcursus, ik zou liever leren hoe je de hoeven mooi rond moet vijlen, mijn paard loopt nl. al 3 jaar blootvoets en wordt weinig bekapt en heeft superhoeven.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:06

Miirthe schreef:
Het boeit me zeer, ik vind het alleen zo;n risico na zo'n dagcursus, ik zou liever leren hoe je de hoeven mooi rond moet vijlen, mijn paard loopt nl. al 3 jaar blootvoets en wordt weinig bekapt en heeft superhoeven.

Er zijn veel natuurlijk bekappers.

Die zou je eens kunnen vragen om de hoeven te doen.

Tussendoor kun je dan zelf bijhouden

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 11:35

Miirthe schreef:

ik zou zeggen ga die cursus doen, dan denk je er heel anders over! Rondvijlen leer je daar ook. Vijlen is sowieso het meeste dat je doet, snijden doe je alleen op plekken waar je met de vijl niet bij kan (steunsels)

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:26

mijn merrie loopt al jaren zonder ijzers en heeft geen problemen, ze word gekapt door de eigenaar (als het weinig is) en anders door een professionele hoefsmid maar het moet wel zoals hij het zelf ook doet, anders zouden ze natuurlijk wel problemen kunnen krijgen,,

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:29

Wendy schreef:
[
Op de straal lopen is niet verkeerd, volgens de theorie achter het natuurlijk bekappen moet een paard lopen op de straal en de zool.
De hoeven zijn niet snel te kort, veel mensen denken dat een paard op de 'draagrand' van de hoef moet lopen, net als een hoefijzer zeg maar, maar dat is niet hoe paarden in de natuur lopen.
[/quote]

Wat ik dan niet snap is dat ze aangeven dat bij een gezonde hoef de zool hol trekt. Dan lijkt het mij nogal tegenstrijdig om te zeggen dat hij ook op de zool moet lopen

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:30

Niet helemaal op de zool, maar op de buitenste rand van de zool. Eigelijk wordt er meer mee bedoeld dat de hoefwand en de zool gelijk moeten zijn.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:35

Dat is dus al een verschil. Ik vind dat dat soort dingen wel duidelijk aangegeven moeten worden. Dat geeft een duidelijker beeld.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-06 17:40

Traditionele hoefsmeden laten de hoefwand iets langer waardoor de zool geen contact maakt met de grond, bij natuurlijk bekappen maak je de hoefwand gelijk met de zool