Is het nou echt zo raar om met trapje op te stappen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

Re: Is het nou echt zo raar om met trapje op te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:53

Ja hoor meestal doe ik het ook hoor.
Het is beter voor je paard zijn rug dus zou niet weten waarom ze daar raar over zouden doen.
Heel goed hoor dat je dat doet

0laura0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 19:58

het is idd wel beter en ik vind het raar als mensen daarom gaan lachen. zelf doe ik het niet ant paard wil nooit echt lekker stilstaan en anders lig ik van de trap op de grond

Pipsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:07

Ik stap ook altijd met een houten bankje op. Mijn paard is vrij groot en het zadel wordt dan helemaal scheef getrokken. Dat lijkt me niet echt prettig voor hem. Ik snap wat je bedoelt want ze kijken mij ook vaak raar aan. Dan zeggen ze stijve hark ofzo, maar daar gaat het helemaal niet om, alhoewel ik het ook wel makkelijk vindt. Op de club of wedstrijden zijn ze niet altijd voor handen en dan geeft mijn vader wat tegendruk op de andere beugel.

A_Pallieter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:13

ik stapte altijd met een stoel op omdat mijn vz tinker een blessure aan ze been heeft gehad en zo belasten we het niet meer nu is er een speciaal trappetje gemaakt waar we nu mee opstappen en dit is veel makkelijker ik ben zelf best een hark namelijk haha

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:16

Voor de zitcompetie was ik op een manege waar iedereen met een trapje op moest stappen. Opzich natuurlijk goed, maar die mensen elke keer met die trapjes heen en weer lopen. Wel veel gedoe.

isioma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:17

ik kom altijd met een krukje in de hand de bak in en stap dan op vanaf het krukje.
Ik laat ze maar lachen.....
Buiten is er altijd wel een boomstam of iets anders om vanaf op te stappen
Laatst vroeg een kindje heel verbaasd of ik er anders niet opkwam.
Ik zei maar: nee, niet meer (ben een dagje ouder).
Kindje helemaal verbaasd, laat maar

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 20:46

ik stap nooit gewoon zo op het paard, meestal geeft iemand me een voetje, of ga ik op een krukje staan, of spring ik er zelf op..

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:08

ik stap af en toe wel met een opstapje op,ik ben vrij kort(en ook te zwaar)en anders hinder ik het paard waar ik meestal op rij(grote ruin van ongeveer 1m75)te veel,ik heb ook vaak last van mijn knieen.
maar soms stap ik ook gewoon op,ik moet alleen altijd mijn beugel langer doen

SisLeone

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:10

Ik stap ook altijd met krukje op.In het begin lachte iedereen me uit en als ik nu mijn krukje verwijder uit de bak zit iedereen te zoeken waar die kruk nu gebleven is want ondertussen stapt een groot deel van de lui bij ons op stal met kruk op.
Bovendien zijn er landen zoals Engeland waar dit standaard is. Zij vinden het bijna raar als je zonder kruk opstijgt. Kan ze geen ongelijk geven want het is beter voor je paard en je zadel.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 22:24

Mijn uk is 1.40 en ik 1.70 dus ik klim er ook nog gewoon zo op.
Met krukje is wel 10x makkelijker en beter, maar die muts van mij gaat dan steeds expres een stapje opzij, verschikkelijk irritant ..dus ik hou het maar bij de minder goede methode.
Maar raar vind ik het zeker niet hoor!

19LindA83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 23:16

ha ha, he gelukkig, ben weer helemaal gerust gesteld
Binnenkort maar weer even zo een lachbui regelen, is erg goed voor een mens, helaas niet voor de buikspieren, phoeee

branco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 00:34

ik had een krukje voor mijn bijrijder gekocht.die is nl een stukje kleiner en zwaader dan ik,maar inmiddels gebruik ik hem zelf ook altijd idiaal! en ook beter voor je paard ja. alleen valt mijn krukje in de bak vaak om, dus zoek nog een nieuwe iets steviger krukje...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 01:44

Met een trapje opstappen is niet raar! Ik kom wel op mijn paard zonder trapje, maar met mijn laarzen aan is dat veel meer "getob". Dat is voor het paard niet fijn en voor mij ook niet. Dus dan maar een krukje! Sinds ik regelmatig met krukje opstap heeft ze vanzelf geleerd stil te staan met opstappen, ze heeft immers geen last meer van een "hangend" mens. In het verleden hebben mensen er wel eens om gelachen, terwijl ik toen vanwege een liesblessure niet normaal op kon stappen (afstappen ging trouwens ook niet fatsoenlijk).
Als er iemand om lacht, lekker laten lachen dan!! Ik zal mijn krukje er niet minder om gebruiken.

Whis_Serada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:14

ik stap ook op met een opstapje
omdat ik wat in me rug en heup mankeer
kan ik niet kracht genoeg geven om me erop te hijzen
plus ik vind het voor whis ook beter
dan kan ik haar na een paar rondjes warm stappen goed aan singelen
anders komt ze net uit haar stal en ruk je gelijk haar buik in elkaar hihi
en ik schaam me er ook niet voor ben bij 37jr dus ook geen 16 meer hoor

Dela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 11:49

wij hebben de tip gekregen van de fysio bij ons op stal...
als je gewoon normaal opstapt, gaat je paard op gegeven moment scheef hangen, dan zul je van beide kanten moeten op stappen..
Als je met krukje/bankje doet dan is het voor jezelf makkelijker maar ook voor je paard!!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:32

ik stap altijd vanaf zo'n houten bankje op... schijnt veel beter te zijn voor de rug van het paard idd.... mocht het nodig zijn, kom ik er ook zonder op

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:07

ik deed dat ook vaak bij me vorige e-pony dus het is fijner voor haar omdat zij anders veel kracht moet spannen naar rechts. ik ben dus 187 en me vorige pony 154....

dus geen raar gezicht maar een fijne gezicht

_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 14:09

ik vind het niet raar hoor, zelf stap ik nooit met een trapje op, maar als ik op een paard zou moete wat redelijk groot is zou ik het ook doen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:08

Ik stap ook altijd op met een krukje, krijg dan ook altijd commentaar zo van kom je dr niet op?? Ik kom er prima op zo, maar ik heb idd ook van fysio en zadelmaker gehoord dat het beter is om met een krukje op te stappen. Hoorde zelfs van mijn instructrice dat je in duitsland ontslagen kan worden als je zonder krukje op stapt....

Duvel91

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:58

Op de manege moesten we áltijd met een krukje opstappen, beter voor de ruggen van de paardjes

Ik rijd er nu niet meer, maar bij mijn verzorgpaard hebben ze zeg maar 2 rechtopstaande bielsen (stukjes hout)net voor de ingang van de bak, waarmee je op kan stappen, erg handig!!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 17:32

Het is helemaal niet raar op met behulp van een trapje, krukje, oid op te stappen.

Zoals al gezegd hier, is het beter voor je paard, en op den duur( als de jaren gaan tellen) ook voor jezelf met name je knieen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:01

Kimnor schreef:
Ik stap ALTIJD met trapje op.. Puur omdat het beter is voor de rug van het paard, je hangt toch met je hele gewicht aan zijn rug.. Zou mij ook niet prettig lijken. En het is makkelijker voor jezelf.

Waarom vraag je naar de bekende weg?

Als je een beetje soepel in conditie bent en met een goede techniek opstapt hang je niet aan het zadel en is een opstap bepaald niet makkelijker.
Het is met bovenstaande randvoorwaarden slechts íets minder belastend en dan alleen als je van het opstapje óver het paard stapt en niet alsnog in de beugel, maar verder is er niets mís met een opstapje gebruiken.
Het is pas mis als je het opstapje moét gebruiken wegens onfitheid en/of geen techniek.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:11

Ik vind het een goede zaak. Er zouden juist meer mensen met trapje op moeten stijgen! Op die manier houdt je je paard beter recht!
Zelf doe ik het niet, maar dat is omdat de pony die ik rijdt het vrselijk eng vind als ik met iets van een trapje/krukje/whatever aan kom zetten. Verder is hij niet zo groot. Wel wissel ik links en rechts af om de belasting minder te verdelen.
En zelfs rechts op/afstijgen vinden veel mensen heel raar! Ze kijken me soms aan...

paardlovrtj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 18:14

Helemaal niet raar! is idd beter voor paard z'n rug

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 19:14

Ik stap nooit met een trapje op al zou het soms wel makkelijker zijn
Maar vind het ook niet raar hoor, je moet doen wat jij het makkelijkst vind.