Barco schreef:sjaantje schreef:Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ik denk (lees: vind) dat als een persoon een proef rijdt met de stang er constant aan, er toch nog echt niets mis hoeft te zijn met de basisafrichting van het paard. Een paard kan lastig, kijkerig, gespannen, enz, worden in de ring. Er zit een gróót verschil tussen de stang er aan, omdat het paard gewoon niet al te makkelijk is op dat moment, én de stang eraan, omdat het paard niet op eigen benen loopt, teveel hangt op de hand, enzovoort.
tuurlijk kan hij wat gespannen zijn en kijkerig en dan kan ik me indenken dat je hem net even iets meer doorpakt in een fractie van een seconde.
maar een stang gebruik je niet met voortdurend contact. je geeft hem een hulp en dan is het klaar. Moet je er voor de rest er vanaf blijven. dat komt door de heftige inwerking. als je je stang eraan hebt werk je in op de kin, lagen en achter de oren. heel vervelend als je je paard daarmee aan zijn kop loopt te zeuren. (dan krijg je man die starre dode monden)
je moet altijd terug gaan naar de lossighied en ontspanning. juist met een stang. En als je hem er constant aan moet zitten is hij niet bij jou en bij de les en is dat een fout in je basisopleiding.
oke, dat is jou mening, we verschillen hierover.