Zo erg schrapen dat de hoeven afslijten! Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 06:40

Vonnie84 schreef:
Ik zou niet zo snel een rubbere mat in de stal leggen. Want als ze dan snel om willen draaien, blijft de hoef staan, omdat rubber zo stroef is. En je kan dan zelf wat raden wat er gebeurd.

er gebeurd helemaal niets als een paard gewoon op strooisel staat
mijn paarden staan allemaal op vochtdoorlatende rubber matten
maar er ligt een pak vlas in de box en daaroverheen een laag stro
op het moment dat ze gaan schrapen is het toch handig als er een rubbermat ligt

verder heb je wel gelijk dat een stroeve bodem zonder strooisel idd niet goed kan zijn voor de gewrichten.. nooit bij nagedacht eigenlijk
maar dat geld dus niet met een flinke laag strooisel

Memuska

Re: Zo erg schrapen dat de hoeven afslijten! Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 11:21

Memuska doet het ook steevast, zo erg dat ik ze wel op ijzers moét laten staan. Vorige winter had ik ze er vanonder laten halen met het oog op sneeuw en ijs en het feit dat ze toch wel elke dag de wei in moet, maar na een week liep ze stokkreupel, omdat ze zo erg had staan krabben dat haar hoeven te ver waren afgesleten. Nu staat ze terug op ijzers. Volgende week komt mijn vriend stalmatten leggen en de wanden bekleden, hopelijk helpt dat

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 11:29

Ik heb dan wel geen Tinker maar een andersoortige koudbloed, maar hij was kampioen schrapen.
Hij loopt op blote voeten en bekapte zichzelf compleet op de poetsplaats bij poetsen en opzadelen.
Het was zo erg dat hij alleen nog maar op een rubbermat kon staan en als daar per ongeluk iemand anders z'n paard parkeerde, kon ik gewoonweg niets doen.

Ik heb op een gegeven moment het roer omgegooid (niet vanwege het schrapen, maar vanwege andere zaken) en ben begonnen met het Parelli programma.

Daarbij wordt een paard niet meer vastgezet en *wonder-boven-wonder* hij heeft nooit meer geschraapt!
Ik poets nu overal, naast de auto, op betonplaten, op asfalt, maakt niet uit, want schrapen doet hij niet meer.

Ik heb in de tijd dat hij schraapte vanalles geprobeerd: schreeuwen, slaan, schoppen, dingen gooien, water spuiten, maar niets hielp, ik raakte alleen maar meer en meer gefrustreerd en werd woest....... terwijl de oplossing in mijn geval zo simpel was.....

We hebben nog een paar vreselijke schrapers op stal, zo erg dat zelfs de ijzers scheef afslijten, maar die kunnen volgens hun eigenaren niet los staan, dat zou levensgevaarlijk zijn, dus die schrapen vrolijk door......

Ecudes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 13:11

Mijn paard doet het dus compleet niet met vaststaan en ook als ik op stal ben laat ze het wel uit haar hoofd. Ze doet het alleen wanneer ze van stalgenoten haar zin niet krijgt (naar buiten/eten). En het werkt nog ook, want van ellende geven ze dat beest kuil in plaats van een borstel voor dr donder.