Nat hooi voor paard met longproblemen, hoe weken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:05

Mijn pony had ook longproblemen, de DA had me geadviseerd om haar hooi 24 uur te laten weken voordat ik het voerde. Maar het hooi gaat dan heel erg stinken waardoor m'n pony er geen zin meer in had.
Daarom heb ik het gewoon een paar uur laten weken en dat werkte ook goed. Je moet gewoon kijken wat bij jou pony helpt.
En ook in 1e klas hooi zit wel wat stof trouwens, ik weet niet wie zei dat ze gewoon 1e klas hooi gaf.

Sybelle

Re: Nat hooi voor paard met longproblemen, hoe weken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:23

Voor mijn paard met pollen- en stofallergie was het voldoende als ik het hooi in een hooinet deed, dat in een speciekuip vol water stampte en dan een kwartiertje later er weer uit haalde. Zolang het stof maar niet op kon dwarrelen ging het goed. Overigens weekte ik hooi uit folie balen ook altijd even voor het geval er toch ergens schimmelsporen tussen geglipt waren.

Fred69

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:47

Of eventueel bietenpulp voeren, wel goed leten wellen (totdat je geen brokjes meer voelt). Echt veeeeel water bij doen, ik doe ca. 1 kg brokjes met ca. 10 liter water.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 17:44

Ik deed het hooi in een hooinet en dan in een speciekuip even onderdompelen en dan goed uit laten lekken.

Niet langer dan een paar minuten dat is voldoende om het ook in het midden nat te krijgen.

Niet langer laten weken, de voedingsstoffen worden minder en het wordt er niet lekkerder op