Hoe groot waren jullie paarden als 3 jarige en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vivian001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:33

Mijn paard was op 3 jarige leeftijd 162 cm en nu op 6 jarige leeftijd 166cm.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 00:39

onze schurk (shet) was als 3 jarige 89 cm nu als 6 jarige 99 cm ook zijn ruglengte is nog zeker 5 cm bijgekomen

over de uiteindelijke grote kun je slechts speculeren
ze groeien t/m hun 7e jaar (alle paarden al is in de regel de groei in het latste jaar niet zo veel meer)

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 07:45

Triumph was met anderhalf 1.69,
met 3 jaar zo'n 1.73, dit jaar wordt hij 6 en is hij 1.76. Ik heb hem bewust pas met 3,5 gecastreerd in de hoop dat hij niet tè groot zou worden, ben dan ook erg tevreden met hoe hij uitgegroeid is

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:37

Volumia heb ik met 3,5 jaar gemeten op 1,58... dat is nu pas 3 maanden geleden Maar ik hem het idee dat hij al wel wat gegroeid is. Uitgaande van zijn ouders (1,68 en 1,69) verwacht ik dat hij toch wel minstens 1,63 zal worden, wellicht wat groter... [zeker nu ik dit topic door heb gelezen ]

Als 'hetjes' langer groeien, dan is dat zelfs nog vrij waarschijnlijk... hij is gecastreerd op 1,5 / 2 jarige leeftijd dacht ik... maar met zijn huidige maat ben ik ook wel blij, dus het maakt me niet zoveel uit.

Ik maak me meer zorgen over de lengte in de rug... Hij is nu vrij compact gebouwd, en zou wel ietsjes langer mogen zijn in de rug, maar ik hoop van harte dat hij niet té lang wordt, want daar hou ik niet zo van

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:18

Mijn paard is in juni gemeten op 1.61 (3 jaar).
Moet binnenkort hem eens gaan meten want ik schat dat ie toch wel enkele cm is gegroeid.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:25

Romanoff was met 2 1/2 1.69m. Hij is uiteindelijk 1.76m geworden.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 10:31

Heel erg bedankt voor de reacties!!

Ik ga haar binnenkort meten, ben beniewd!
Ze is wel groter, want ik kon er in het begin nog makkelijk opspringen zonder zadel en nu lukt me dat dus niet meer.
Het liefst had ik dat ze niet groter was geworden dan 1.48, maar helaas.
Eigenlijk maakt het me ook niet zoveel uit, maar nu ik dan toch geen echte pony heb, wil ik liever een echt paard, dan komt ze misschien ook wat makkelijker mee in t parcours
Maar als ze het niet wordt zal ik alsnog gek van haar zijn, het maakt haar er niet minder op

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:35

Don was met 3 jaar 1.70 en is nu 1.76. Hij is dus best nog flink gegroeid.

tisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:05

zijn er ook merrie's die nog zo gegroeid zijn. ik hoor inderdaad vaak dat ruinen veel langer door groeien. maar kan dit bij merrie's ook?

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:23

Javayo schreef:
Ik maak me meer zorgen over de lengte in de rug... Hij is nu vrij compact gebouwd, en zou wel ietsjes langer mogen zijn in de rug, maar ik hoop van harte dat hij niet té lang wordt, want daar hou ik niet zo van

Paarden groeien over het algemeen eerst omhoog, dan in de lengte en daarna in de breedte. Het omslagpunt hoogte naar lengte ligt vaak in de buurt van de 3 jaar, de breedte soms pas bij 5 jaar. 3 Jarigen lijken daarom allemaal compact, de verhouding is op zijn 5de echt een stukje veranderd, maar niet overdreven.

Oke, goed, uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk. Bovendien: voer je veel, dan dient de breedte zich vaak ook iets eerder aan

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:46

Mijn haflinger was met bijna 3 1,44 en toen hij net 4 was hij 1,48

Moet eigenlijk nog meten hoe groot hij nu is (bijna 5)

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:19

Dees schreef:
Paarden groeien over het algemeen eerst omhoog, dan in de lengte en daarna in de breedte. Het omslagpunt hoogte naar lengte ligt vaak in de buurt van de 3 jaar, de breedte soms pas bij 5 jaar. 3 Jarigen lijken daarom allemaal compact, de verhouding is op zijn 5de echt een stukje veranderd, maar niet overdreven.

Oke, goed, uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk. Bovendien: voer je veel, dan dient de breedte zich vaak ook iets eerder aan

Volum is opzich al redelijk breed...(ondanks dat ik niet overdreven veel voer) en gezien hoe compact hij nu is kan ik me niet voorstellen dat zijn rug overdreven lang zou gaan worden. Maar bedankt voor de uitleg! Geeft hoop ) Volgens mij krijg ik dan een niet al te lang breed stoer paardje dat redelijk goed in verhouding staat.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 14:59

Onze merrie was als 3 jarige 1m65, ze is nu bijna 4 maar heb haar nog niet weer opgemeten.

MilesNF

Re: Hoe groot waren jullie paarden als 3 jarige en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:08

Neonlight schreef:
Neon Light is op de stamboekopname gemeten (toen precies 3 jaar) en ze was 1,49m. Maandje geleden heb ik de meetstok bij de buren gehaald (is ook een officiele) en haar nogmaals gemeten (4,5 jaar oud) en ik kwam niet verder als 1,485m en meer kon ik er ook echt niet van maken! Zal wel niet goed gemeten zijn op de stamboekopname. Moet trouwens wel zeggen dat ze in mei een veulen heeft gekregen en nu weer drachtig is.

Komt wel vaker voor volgens mij.
Mijn pony was op driejarige leeftijd gemeten op 1.47 en op achtjarige leeftijd gemeten op 1.42

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:08

Torro was ongeveer 1.70m. Nu 1.74m ongeveer.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:40

Dees schreef:

Is inderdaad wel zo hoor, maar de mijne, toen ik haar kocht als nét 3 jarige, was echt gigantisch breed. Met zadels passen paste zelfs de aller breedste bomen niet (o.a. de X wide van wintec) Maar dit was breed van het spek, ze was ingepakt in een spek laag van 10 cm

Nu heeft ze een medium boommaat, dus dat is toch meer dan 3 boommaten (medium wide, wide, X wide) geslonken!

Maar dat heeft niet zoveel met groeien te maken, maar het is idd wel zo, eerst groeien ze in de hoogte (de benen vooral) dan ontwikkeld de rug zich (en krijgen ze meer lengte) en dan als laatste veranderd vaak de borstomvang en vult alles met spieren

Bij mijn nu 4 jarige is het ook, toen ik haar kocht had ze een (te) kort pony ruggetje, en nu, heeft ze een paarden rug. Veel meer lengte, gemiddelde schoft (ze had geen schoft), langer kruis. Ook haar hals is langer, en natuurlijk heel anders gespierd.

Sylhouet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:01

tisje schreef:
zijn er ook merrie's die nog zo gegroeid zijn. ik hoor inderdaad vaak dat ruinen veel langer door groeien. maar kan dit bij merrie's ook?

Mijn merrie was rond de 1.65 toen ik haar kocht als 3,5 jarige.
Ze stond toen naar verhouding hoog op de benen en was als je haar van voren bekeek, heel rank en smal.

Ze is nu 6,5 jaar oud en toch aardig gegroeid: ze meet nu rond de 1.70 meter en heeft veel meer body gekregen !

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:11

Oja, ik meet de breedtje aan de voorkant, dus borstbreedte.
De romp heeft vaak meteen bij 3 jaar al de juiste breedte. Merries die jong drachtig zijn, kunnen na de bevalling wel ietsjes breder zijn geworden tussen de ribben.
Maar de breedte die ik bedoel, zit tussen de schouders aan de voorkant - daar zijn die jonge dingen vaak heel smal.

tuigie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 18:16

Oke... slik.....

Ik wilde een zwart paard, hij is donker bruin........ Liefst een wat oudere, hij's nog geen 4. .......... Geen onbeleerd paard, maar al licht doorgereden, tja hij was nog niet eens zadelmak .....Liefst een hoogte van rond de 1.60 .......
Hij is vorige week nog gemeten ( met een officiele lat) en is dus 1.67,8 m

en dan gaan jullie me ook nog vertellen dat het waarschijnlijk zo is bij ruinTJES dat ze tot rond de 5 de levensjaar doorgroeien.....

tja het leven staat vol verrasssingen!!!!!!

Maar ik ben wel onwijs bij met het kereltje!

boeflover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 20:14

zo ben dan wel benieuwd hoe hoog vip dan wel niet gaat worden..
hij is nu al rond de 1.75 en dus 3,5 jaar oud...

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 21:36

Dees schreef:
Oja, ik meet de breedtje aan de voorkant, dus borstbreedte.
De romp heeft vaak meteen bij 3 jaar al de juiste breedte. Merries die jong drachtig zijn, kunnen na de bevalling wel ietsjes breder zijn geworden tussen de ribben.
Maar de breedte die ik bedoel, zit tussen de schouders aan de voorkant - daar zijn die jonge dingen vaak heel smal.

Ja ok, dat zal natuurlijk idd ook wel groeien!
Ik doelde meer op de longcapiciteit, als je ze in de goede periode goed opbouwt qua conditie (en dan echt loopconditie, oftewel, de conditie van het hart en de longen) dan zou er toch meer ruimte moeten komen in de borstkas en deze toch groter moeten worden.
Zo is het iig bij mijn merrie wel en 4 ponys die in frankrijk hadden dit ook... op hun 6de jaar was hun borstomvang gigantisch veranderd, t.o.v hun 2de levensjaar.

maar goed, zal vast ook wel van een hoop andere factoren afhankelijk zijn.

Alanta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:51

vivian001 schreef:
Mijn paard was op 3 jarige leeftijd 162 cm en nu op 6 jarige leeftijd 166cm.

Leuke maat vivian, gaat het goed?

Alanta

Re: Hoe groot waren jullie paarden als 3 jarige en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:53

Mijn merrie was op de keuring (3 jaar) 1.62, nu wordt ze in maart 5 en ze meet nu 1.65

grauwman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:12

Mijn ruin was al 3 1/2 jarige 1.60 m en is pas op z'n 5de gaan groeien inmiddels enkele jaren later is hij 1.73 m.

Odin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:21

grauwman schreef:
Mijn ruin was al 3 1/2 jarige 1.60 m en is pas op z'n 5de gaan groeien inmiddels enkele jaren later is hij 1.73 m.

Zo dan, wat een verschil!
Die van mij is 3 1/2 jaar nu en meet 1.63, ik hoop toch niet dat die nog zo'n enorme groeispurt krijgt als de jouwe... Alhoewel, zo'n hoog paard is ook wel erg imposant!