Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar ik hem het idee dat hij al wel wat gegroeid is. Uitgaande van zijn ouders (1,68 en 1,69) verwacht ik dat hij toch wel minstens 1,63 zal worden, wellicht wat groter... [zeker nu ik dit topic door heb gelezen
]

Javayo schreef:Ik maak me meer zorgen over de lengte in de rug... Hij is nu vrij compact gebouwd, en zou wel ietsjes langer mogen zijn in de rug, maar ik hoop van harte dat hij niet té lang wordt, want daar hou ik niet zo van
Dees schreef:Paarden groeien over het algemeen eerst omhoog, dan in de lengte en daarna in de breedte. Het omslagpunt hoogte naar lengte ligt vaak in de buurt van de 3 jaar, de breedte soms pas bij 5 jaar. 3 Jarigen lijken daarom allemaal compact, de verhouding is op zijn 5de echt een stukje veranderd, maar niet overdreven.
Oke, goed, uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk. Bovendien: voer je veel, dan dient de breedte zich vaak ook iets eerder aan
) Volgens mij krijg ik dan een niet al te lang breed stoer paardje dat redelijk goed in verhouding staat.

Neonlight schreef:Neon Light is op de stamboekopname gemeten (toen precies 3 jaar) en ze was 1,49m. Maandje geleden heb ik de meetstok bij de buren gehaald (is ook een officiele) en haar nogmaals gemeten (4,5 jaar oud) en ik kwam niet verder als 1,485m en meer kon ik er ook echt niet van maken!Zal wel niet goed gemeten zijn op de stamboekopname.
Moet trouwens wel zeggen dat ze in mei een veulen heeft gekregen en nu weer drachtig is.
Dees schreef:Paarden groeien over het algemeen eerst omhoog, dan in de lengte en daarna in de breedte. Het omslagpunt hoogte naar lengte ligt vaak in de buurt van de 3 jaar, de breedte soms pas bij 5 jaar. 3 Jarigen lijken daarom allemaal compact, de verhouding is op zijn 5de echt een stukje veranderd, maar niet overdreven.
Oke, goed, uitzonderingen bevestigen de regel natuurlijk. Bovendien: voer je veel, dan dient de breedte zich vaak ook iets eerder aan
Maar dit was breed van het spek, ze was ingepakt in een spek laag van 10 cm 

tisje schreef:zijn er ook merrie's die nog zo gegroeid zijn. ik hoor inderdaad vaak dat ruinen veel langer door groeien. maar kan dit bij merrie's ook?
!
Liefst een wat oudere, hij's nog geen 4. ..........
Geen onbeleerd paard, maar al licht doorgereden, tja hij was nog niet eens zadelmak
.....Liefst een hoogte van rond de 1.60 .......
Dees schreef:Oja, ik meet de breedtje aan de voorkant, dus borstbreedte.
De romp heeft vaak meteen bij 3 jaar al de juiste breedte. Merries die jong drachtig zijn, kunnen na de bevalling wel ietsjes breder zijn geworden tussen de ribben.
Maar de breedte die ik bedoel, zit tussen de schouders aan de voorkant - daar zijn die jonge dingen vaak heel smal.
vivian001 schreef:Mijn paard was op 3 jarige leeftijd 162 cm en nu op 6 jarige leeftijd 166cm.
grauwman schreef:Mijn ruin was al 3 1/2 jarige 1.60 m en is pas op z'n 5de gaan groeien inmiddels enkele jaren later is hij 1.73 m.