Hoefsmid en stagiaire; hoe gaat dat bij jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 10:34

Mijn vorige smid had wel geregeld stagaires, maar liet ze met mijn paard nooit zo veel doen. Sjaak ging nog wel eens op zijn gat zitten.

Mijn huidige smid heeft nooit stagaires

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 11:01

Onze hoefsmid heeft ook een stagaire. Die laat hij meestal alleen bekappen. Mijn paadr dus, want hij heeft nog geen ijzers.

Esther

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 12:34

Mijn smid heeft ook een stagiaire gehad. Die mocht bij Mega de ijzers eraf halen en de boel afwerken als de nieuwe ijzers er weer onder zaten. Hij hield het wel goed in de gaten, ik had het oko niet geaccepteerd als hij wat anders was gaan doen in de tussentijd. Mega heeft nogal probleemhoeven dus ik was wel blij dat de smid zelf het bekappen en ijzers onderslaan deed. Al zou ik het nu wel goed vinden als de stagiaire dat deed, zover was hij al wel in de opleiding, jammer alleen dat hij toch besloten heeft om te stoppen met zijn opleiding.

mmmarieke

Re: Hoefsmid en stagiaire; hoe gaat dat bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:25

ook ik verstrouw mijn hoefsmid ook wel, maar ik betaal voor een gediplomeerde hoefsmid dus alleen hij mag aan mijn pony's knutselen.

misschien kunnen die stagaires het ook wel maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Emeraldo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 13:25

Onze smid heeft ook een stagaire, zijn eigen zoon. Ik vind dat het netjes gaat.

@ Vonneke: misschien hebben wij dezelfde hoefsmid, kom die van jou uit Asten?

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 15:45

Mijn hoefsmid laat denk ik geen stagiares op mijn paard los Ik heb niet zo'n makkelijk te bekappen paard...

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 22:11

mmmarieke schreef:
ook ik verstrouw mijn hoefsmid ook wel, maar ik betaal voor een gediplomeerde hoefsmid dus alleen hij mag aan mijn pony's knutselen.

misschien kunnen die stagaires het ook wel maar ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Ja hoor, jan derk doet spirit ook wel is. Die is ook niet gediplomadeerd. 't zit ook gewoon bij het leasen in de prijs

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 00:51

de mijne heeft er ook vaak eentje mee. die houden dan het paar vast, maar bij Faram heeft dat geen nut want die MOET ik zelf vasthouden, anders is er oorlog. hij houdt niet van vreemde mannen, hihi. verder kijken ze vooral, ik heb ze hier op stal nooit daadwerkelijk iets aan de hoeven zien doen... (de stagiaires dan)

Libertylove

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 01:07

Mijn hoefsmid heeft geen stagiare .... Ben ik eerlijk gezegd maar al te blij mee, aangezien mijn paardje al slechte hoeven heeft Stel dat zo'n stagiere iets verkeerds doet .....

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:12

Mijn hoefsmid kwam één keer met een stagiare, maar die mocht niets doen, behalve kijken. Hij wilt het niet op zijn geweten hebben dat er iets fout is gegaan.

Ik vond het eigenlijk helemaal niet erg dat die stagaire niets mocht doen, anders had het van mij niet gemogen. Ze gaan maar op een been oefenen.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:21

Onze smid had de afgelopen keer ook een stagaire mee.
De staigere deed het braafste paard van stal (wat hij overigens keurig had gedaan )
In de tussen tijd dat de staigere bezig was met het paard heeft de hoefsmid zelf de hengst en de shet bekapt. Daarna heeft de hoefsmid zelf het veulen en de andere merrie bekapt omdat dat voor de staigere geen doen zou zijn

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:36

mijn smid (natuurlijk bekapper) neemt nooit stagiaires mee... gelukkig...

Banjer heeft heel erg goede hoeven, en dat houd ik graag zo... dus een stagiaire aan mijn paard zou ik geen strak plan vinden.... Tuurlijk moeten stagiaires ook oefenen... maar dan idd op dode benen, of gips-benen....

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:05

Onze smid heeft af en toe een stagiaire en die doet dan ook wel een paard. Maar de smid vraagt altijd of ik het goed vind en controleert het werk ook, maakt het zelf af, en geeft dan uitleg aan de stagiaire waar die de volgende keer op moet letten.
Ik vind niet dat dit goedkoper hoeft, tenslotte wordt het werk gecontroleerd en neemt mijn smid extra tijd om uit te leggen hoe het moet. Ik vind dat wel prettig, dan weet ik in ieder geval dat deze jongen goed wordt opgeleid en niet alleen tot ordinaire klauwbekapper ....daarvan hebben we toch al te veel. Dat je alleen kunt oefenen op dode benen bestrijd ik trouwens, dode benen hoeven nl. nooit weer te lopen . Zou zelf niet graag een nieuwe smid willen die nog nooit een levend paard had bekapt - en eens moet toch de eerste keer zijn.

judithM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 14:50

maverick schreef:
nee, leren doen ze maar op dode pootjes of op mangege paarden, niet op onze sport/handels paarden.Hiervoor heeft de smid trouwens alle begrip.

Dus ze mogen wel op een manege pony oefenen en niet op jullie sport/handels paarden?
Vind dit een beetje kort door de bocht.

Bij mijn pony mogen ze best leren bekappen (mits al wat ervaring op dode voeten) maar onder toeziend oog van mijn smid!

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:11

Mijn smid is erg nauwkeurig en brengt dit ook over op zijn stagair. Hoe verder ze zijn hoe meer ze mogen, alles wordt gecontroleerd wel een fijn idee. Helaas is mijn smid nu tijdelijk uitgeschakeld door een rugblessure. De stagair is inmiddels zover dat hij samen met een aantal ervaren smeden het tijdelijk overneemt. Hij heeft laatst 2 paarden bij ons erg netjes bekapt en beslagen en was er een paar uur per paard mee bezig. Ze staan echt mooi en netjes op de ijzers, mocht mijn eigenlijke smid onverhoopt uitvallen dan bel ik hem.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 17:36

Banjer schreef:
Tuurlijk moeten stagiaires ook oefenen... maar dan idd op dode benen, of gips-benen....

Maar er zit een verschrikkelijk verschil tussen dode benen (op gips lijkt het me helemaal niet in de buurt komen) en een levend paard!!!! Dat is echt niet te vergelijken!

Ik ben van de week voor het eerst mee geweest stage lopen met een smid. Heb de hele dag ijzers er af gehaald zodat hij de boek kon bekappen en opnieuw kon beslaan(of verleggen). Super om te doen om mee te beginnen, en ik heb niet alleen de makkelijkste paardjes gehad. Gewoon leren onder zo'n paard te staan en dan nog kunnen werken ook.

Dooie pootjes heb ik zo bekapt, ijzertje op maat gemaakt, en er onder geslagen, maar op een levend paard durf ik het echt nog niet te doen. En kan ik ook nog niet, het onder een paard staan te werken is zo veel anders en zwaarder(vooral omdat je spieren gebruik die je niet gebruik, heb er 3 dagen last van gehad , van de week mag ik weer ).

Dus uit eigen ervaring weet ik dat het wel nodig is om met een smid mee te lopen. En uiteraard pas gaan bekappen en beslaan als het op dode voetjes echt prima gaat. Maar iedere gek kan ijzertjes er onder vandaan slopen of de boel een beetje bijvijlen(en dat doe ik alleen nog maar om aan die houding te wennen).

roomsoes17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:44

het is miss een oud topic maar ik wil toch even reageren,
ik loop zelf stage bij een hoefsmid,
maar ben nou best benieuwd waarom er veel mensen tegen zijn op dat een stagair iets aan zijn/haar paard mag doen.
ik vind het meer dan lochies dat ik eerst op doden hoeven enzo moet oefenen voor ik op een levend paard begin, maar als het onder hele goede begeleiding is en als de smid er zelf met zijn/ haar neus bovenop staat lijkt het mij toch geen ramp??

en heel stom gezegt je moet het toch leren!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:57

Als je goed gelezen hebt, dan vinden veel mensen het prima. Er zijn altijd uitzonderingen, maar zij zullen hun redenen wel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:47

Hoewel dit een oud topic is, is dit wel een zinvolle reactie, en gaat het topic niet dicht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 19:13

Het is idd al een ouder topic. En ik ga nog even een keer reageren.

Ik ben inmiddels ruim een half jaar met een smid mee, eerst 1 dag in de week, nu 2 dagen.
Op school besla ik nu levende paarden helemaal in m'n eentje. Vaak neem ik een van mijn eigen pony's mee. Komende week gaan er weer 2 mee naar school Lachen.
Maar op stage is het nu ook al meer aanpoten (gelukkig), maar ik wil graag nog veel meer doen! IJzertjes er af halen, straaltjes bij snijden, de boel dicht maken als het ijzer er onder zit en af en toe er zelf een bekappen.

Veel eigenaren vinden het toch erg leuk dat ik het doe en het ook nog vol hou (voor de gene die mij niet kennen, ik ben 160, heel smal en weeg nog geen 43 kg). De reacties zijn wel verschillend, of ze vinden het eigenlijk te gek dat zo'n klein meisje het doet en andere vinden het juist super dat ik het gewoon doe en dat het me nog lukt ook(ook onder 'iets minder lieve' paarden).

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 08:34

Mist schreef:
Mijn hoefsmid neemt regelmatig andere hoefsmeden in opleiding mee (die zijn dus al hoefsmid) maar die mogen van HEM sowieso niet aan mijn arthrosepaard komen- 1x mocht er eentje een ijzer smeden...maar daar was weinig goeds aan zo te horen Haha! en hij heeft dat uiteindelijk zelf overgenomen...je bent perfectionistisch of je bent het niet Knipoog .
Elke keer als er een nieuw slachtoffer bij is dan wens ik ze veel sterkte Cool mijn hoefsmid is niet echt de makkelijkste

Haha! Ik hou ook altijd mijn hart vast. Vaak weten ze daadwerkelijk heel weinig theoretische dingen, en dan wacht ik al op de reactie van de smid. Die man is zo streng, maar dat moet ook wel.

Aan mijn paard werken wel vaak stagaires, maar wel onder strenge begeleiding van mijn smid. Het moet echt perfect zijn, en dan mogen ze er pas onder.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:13

Bij mijn hoefsmid mag tie alleen de ijzers eraf halen en de nieuwe in de oven ofzo leggen Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 09:21

mijn hoefsmid had eerst ook een stagairs en de eerste keer dat ie mee kwam heeft ie alleen toegekeken en de 2de en laatste keer dat die stagair mee kwam heeft ie mijn paard gedaan Cool hij had toen net zijn diploma op zak dus neem aan dat ie het wel kan!
heb toen wel ontzettend gelachen want mijn paard heeft namelijk echt bikkelharde hoeven...het was toen 30 graden en mijn hoefsmid zei zo mooi tegen em zo die laatste is voor jou Clown en die arme jongen heeft het geweten Ach gut de zweetdruppels vielen met flinke snelheid van zen hoofd af Haha!