Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
elkie schreef:Hoe neem je precies de hartslag? ik lees hier 'slagader zit onder de kaak' maar ik dacht dat de hartslag aan de singel achter de elleboog werd gemeten? Of kan dat gewoon allebei?
gekke_koei schreef:paarden die zich opfokken en echt willen rennen zie je vaak bij de p/a strafminuten krijgen en gediskwalificeerd worden...
gaat erom datie gecontroleerd kan 'rennen' dus wanneer jij wilt en wanneer zijn conditie het toelaat.
Elfie schreef:Wat wel aangenaam is als je endurancewedstrijden rijdt, is een paard die het niet erg vindt om voorbijgestoken te worden door mensen die een hogere klasse rijden. Dan kan die van mij helaas moeilijk verkroppen.
Anouar15 schreef:Hardlopers zijn doodlopers.
Paarden die zich vrezelijk lopen op te fokken verbruiken veel meer energie dan paarden die lekker rustig in één tempo doorlopen.

Karin schreef:Stefoo, kijk zelf even op 'de site van endurance', want wat jij zegt klopt voor geen meter.
Elfie schreef:De hartslag meten vind ik ook ontzettend moeilijk, heb het al verschillende malen geprobeerd maar voorlopig zonder veel succes... Misschien dat er ooit wel een hartslagmeter komt. Als je een stethoscoop zou willen kopen, zou ik eerder kiezen voor een hartslagmeter, veel handiger en die kan je ook tijdens het rijden gebruiken. Een stethoscoop zal ook niet zo goedkoop zijn denk ik en ik heb al gelezen dat je een goedkope hartslagmeter voor mensen ook kan ombouwen naar gebruik bij paarden (geen idee hoe).
De wedstrijd in Lichtaart vond ik persoonlijk een hele mooie wedstrijd, ook al heeft het die dag veel geregend. De ondergrond is voornamelijk zand, met beperkte stukken beton. Zowel tussen de velden als door het bos. Er waren kleine hoogteverschillen en er was een stukje dat iets technischer was. Voor mij was het veruit de mooiste wedstrijd die ik vorig jaar gereden heb. De regen had wel tot voordeel dat het zand niet zo zwaar was.
Jij hebt ook een ex-renner, niet Griebels? Die van mij heeft in een vorig leven nog op de renbaan gelopen en ik neem aan dat het daarmee is dat hij het zo moeilijk heeft met voorbijgestoken worden. Het beterde wel naarmate we meer wedstrijden reden...

Anouar15 schreef:Belangrijk bij endurance is dat een paard lang in een voor hem lekker tempo door kan lopen.
) griebels schreef:Trouwens, ik zie dat Kalim van Agar's Habi is... Heb je hem van Margje gekocht?
stefoo schreef:op endurance site staat: De ervaring leert, dat vrijwel ieder gezond paard, dat enigszins is getraind, deel kan nemen aan klasse 1 in een rustig tempo
(± 10 km/uur).
Elfie schreef:griebels schreef:Trouwens, ik zie dat Kalim van Agar's Habi is... Heb je hem van Margje gekocht?
Nee, ik heb hem van een particulier gekocht. Ik denk niet dat hij ooit in het bezit is geweest van Margje.
Oh, die massastart, dat zie ik ook absoluut niet zitten. Pffff, dan loopt Kalim de eerste 50 km op kop vrees ik. En daarna zal er niet veel leven meer inzitten. Ik had die tip ook al gekregen om enkele minuten na de massastart te vertrekken. Maar goed, eerst nog starten in de Q1, daarna zien we nog wel.
griebels schreef:
Aangezien hij 'Star' in zijn naam heeft, is hij in elk geval bij Margje gefokt, dus is hij wel van haar geweest.
Ik zal weleens naar Kalim vragen als ik Margje weer spreek. Wilde eigenlijk vandaag gaan, maar met die sneeuw blijf ik liever thuis
)elkie schreef:en niet de neiging heeft met een rotvaart te willen rennen.

griebels schreef:Belgie is min 10km p/u en max 13km p/u voor een initiatie rit. Ik start (hopelijk) 26 maart in Helchteren de 27km en wil daarna een korte klasse 2 gaan rijden. Of dat NL of Belgie wordt dat weet ik nog niet.
CCCCorine schreef:elkie schreef:en niet de neiging heeft met een rotvaart te willen rennen.
Volgens mij zijn juist paarden die de neiging hebben om met een rotvaart te willen rennen het eerste 'stuk'
Ik heb totaal geen verstand van endurance (weet wel wat het is, maar niet zelf gedaan). Mij lijkt uithoudingsvermogen het belangrijkst voor zo'n paard en inderdaad wel willen lopen, maar het lijkt me erg sterk dat je er een soort van 'renpaard' voor nodig zou hebben.