is mijn paard niet geschikt voor endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:35

Het kan allebei. Met je hand kun je de hartslag voelen achter de kaak (is mij nog nooit gelukt), de DA meet tijdens de keuringen met een stethoscoop achter de elleboog op de plek van de singel (dat kun je zelf ook als je een stethoscoop hebt).

'Nadeel' van beide methoden is dat je alleen de HF kunt meten als het paard stilstaat. Dus dan weet je alleen de rustwaarde en de herstelwaarde na een x-aantal minuten stappen of stilstaan. Wil je het verloop van de HF ook kunnen meten tijdens arbeid, dan zou je t.z.t. een hartslagmeter kunnen aanschaffen.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:36

Anouar maakt zich absoluut niet drukker dan nodig. Soms is dat wel vervelend, maar vaak is het wel prettig.
Behalve bij de keuring. Ik moest steeds overnieuw draven omdat hij niet door wilde lopen en maar wat liep te sloffen. Dat gaan we nu oefenen.

De eerste kilometer is hij ook moeilijk vooruit te houden, maar daarna valt het kwartje en blijft hij lekker in één tempo doorstomen.

ikke

Re: is mijn paard niet geschikt voor endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:45

elkie schreef:
Hoe neem je precies de hartslag? ik lees hier 'slagader zit onder de kaak' maar ik dacht dat de hartslag aan de singel achter de elleboog werd gemeten? Of kan dat gewoon allebei?

Inderdaad, beide. Als je een stetoscoop hebt, kan het bij de elleboog, als je alleen maar kunt voelen, is het bij de kaak makkelijker (net als de pols bij mensen).

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:31

gekke_koei schreef:
paarden die zich opfokken en echt willen rennen zie je vaak bij de p/a strafminuten krijgen en gediskwalificeerd worden...
gaat erom datie gecontroleerd kan 'rennen' dus wanneer jij wilt en wanneer zijn conditie het toelaat.

Vandaar dat ik in het eerste stuk het opfokken en rennerige eruit galopeer. Daarna kan ik er alles mee...

Belgie is min 10km p/u en max 13km p/u voor een initiatie rit. Ik start (hopelijk) 26 maart in Helchteren de 27km en wil daarna een korte klasse 2 gaan rijden. Of dat NL of Belgie wordt dat weet ik nog niet.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:35

Elfie schreef:
Wat wel aangenaam is als je endurancewedstrijden rijdt, is een paard die het niet erg vindt om voorbijgestoken te worden door mensen die een hogere klasse rijden. Dan kan die van mij helaas moeilijk verkroppen.

Dit kan die van mij ook niet verkroppen.. Hopelijk wordt dat nog beter, maar hij kan er zo ontzettend heet van worden. Zelf inhalen gaat super, maar oh wee als ze ons inhalen... Midden in de rit is dat niet zo erg, maar wel als je net voor de finish wordt ingehaald

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-06 21:01

ik ben de afgelopen week met een stopwatch aan de slag gegaan en ben er achter gekomen dat als ik Paris haar eigen tempo laat draven we ongeveer aan 14,5 km per uur zitten. Dat valt wel mee denk ik. Ik was al bang dat het maar 10 km/u of zo ging zijn. Nu ga ik verder werken om de drafstukjes uit te breiden zodat we makkelijk 25-30 min aan één stuk kunnen draven. Als alles goed gaat kunnen we dan (zoals de kalender er hier nu uit ziet) begin juni een keer starten. pff, nog zo lang

Waar kan je een stethoscoop kopen? Ik was naar de apotheek gegaan, maar daar keken ze me nogal raar aan, blijkbaar mogen apotheken geen doktersspullen verkopen.

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 21:17

De hartslag meten vind ik ook ontzettend moeilijk, heb het al verschillende malen geprobeerd maar voorlopig zonder veel succes... Misschien dat er ooit wel een hartslagmeter komt. Als je een stethoscoop zou willen kopen, zou ik eerder kiezen voor een hartslagmeter, veel handiger en die kan je ook tijdens het rijden gebruiken. Een stethoscoop zal ook niet zo goedkoop zijn denk ik en ik heb al gelezen dat je een goedkope hartslagmeter voor mensen ook kan ombouwen naar gebruik bij paarden (geen idee hoe).

De wedstrijd in Lichtaart vond ik persoonlijk een hele mooie wedstrijd, ook al heeft het die dag veel geregend. De ondergrond is voornamelijk zand, met beperkte stukken beton. Zowel tussen de velden als door het bos. Er waren kleine hoogteverschillen en er was een stukje dat iets technischer was. Voor mij was het veruit de mooiste wedstrijd die ik vorig jaar gereden heb. De regen had wel tot voordeel dat het zand niet zo zwaar was.

Jij hebt ook een ex-renner, niet Griebels? Die van mij heeft in een vorig leven nog op de renbaan gelopen en ik neem aan dat het daarmee is dat hij het zo moeilijk heeft met voorbijgestoken worden. Het beterde wel naarmate we meer wedstrijden reden...

stefoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:12

bij endurance moet je paard ONGEVEER 10 kilometer per uur lopen.. kijk anders even op de site van endurance daar staat het allemaal

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 17:50

Stefoo, kijk zelf even op 'de site van endurance', want wat jij zegt klopt voor geen meter.

stefoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 22:57

Anouar15 schreef:
Hardlopers zijn doodlopers.
Paarden die zich vrezelijk lopen op te fokken verbruiken veel meer energie dan paarden die lekker rustig in één tempo doorlopen.

als je paard 18 kilometer per uur loopt hoeft hij nog niet opgefolt te zijn en je kan ook in één tempo doorlopen namelijk 18 kilometer per uur

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:22

Je snapt totaal niet wat ik schrijf

Het gaat me erom dat een paard wat zich vrezelijk opfokt energie verspilt aan drukdoenerij. Het gaat me niet om de gemiddelde snelheid.
Belangrijk bij endurance is dat een paard lang in een voor hem lekker tempo door kan lopen.

stefoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:52

Karin schreef:
Stefoo, kijk zelf even op 'de site van endurance', want wat jij zegt klopt voor geen meter.

op endurance site staat: De ervaring leert, dat vrijwel ieder gezond paard, dat enigszins is getraind, deel kan nemen aan klasse 1 in een rustig tempo
(± 10 km/uur).

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:49

Elfie schreef:
De hartslag meten vind ik ook ontzettend moeilijk, heb het al verschillende malen geprobeerd maar voorlopig zonder veel succes... Misschien dat er ooit wel een hartslagmeter komt. Als je een stethoscoop zou willen kopen, zou ik eerder kiezen voor een hartslagmeter, veel handiger en die kan je ook tijdens het rijden gebruiken. Een stethoscoop zal ook niet zo goedkoop zijn denk ik en ik heb al gelezen dat je een goedkope hartslagmeter voor mensen ook kan ombouwen naar gebruik bij paarden (geen idee hoe).

De wedstrijd in Lichtaart vond ik persoonlijk een hele mooie wedstrijd, ook al heeft het die dag veel geregend. De ondergrond is voornamelijk zand, met beperkte stukken beton. Zowel tussen de velden als door het bos. Er waren kleine hoogteverschillen en er was een stukje dat iets technischer was. Voor mij was het veruit de mooiste wedstrijd die ik vorig jaar gereden heb. De regen had wel tot voordeel dat het zand niet zo zwaar was.

Jij hebt ook een ex-renner, niet Griebels? Die van mij heeft in een vorig leven nog op de renbaan gelopen en ik neem aan dat het daarmee is dat hij het zo moeilijk heeft met voorbijgestoken worden. Het beterde wel naarmate we meer wedstrijden reden...

Klopt, ik heb ook een ex-renner... Ik hoop maar dat het bij hem ook beter wordt. Het oefenen gaat hier niet zo makkelijk want de mensen die wel willen buitenrijden (sta op een pensionstal waar ze voornamelijk dressuur rijden), daarvan gaan de paarden niet van het terrein af. Ik MOET dus mee willen ze naar buiten. Ze zouden me wel achter kunnen laten, maar dan draaien die paarden weer om terug naar huis hihi...
Ik heb gisteren afgesproken om dat soort dingen een keer met Jannet van Wijk te gaan oefenen.
Ook heb ik kriebels voor de massastart in kl2, maar ik heb gisteren dus de tip gekregen om net na de massastart te starten en eerst te oefenen dus voordat ik dat een keer probeer
Hopelijk gaat het werken

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:52

Trouwens, ik zie dat Kalim van Agar's Habi is... Heb je hem van Margje gekocht?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:55

Anouar15 schreef:
Belangrijk bij endurance is dat een paard lang in een voor hem lekker tempo door kan lopen.

Maar ook hier geldt weer, hardlopers zijn doodlopers...
Liekie loopt het lekkerst als hij goed door kan lopen, als ik hem dat zou laten doen, dus ong die 18km p/u (minimaal) schat ik zo, dat kun je niet km's lang volhouden hebben ze me verteld. Ik moet dus kunnen doseren. Een rustig tempo houden ze veel langer vol.
Ik kan hem nu rustiger laten draven, en dat is veel beter voor hem (en voor mij )

Elfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:31

griebels schreef:

Nee, ik heb hem van een particulier gekocht. Ik denk niet dat hij ooit in het bezit is geweest van Margje.

Oh, die massastart, dat zie ik ook absoluut niet zitten. Pffff, dan loopt Kalim de eerste 50 km op kop vrees ik. En daarna zal er niet veel leven meer inzitten. Ik had die tip ook al gekregen om enkele minuten na de massastart te vertrekken. Maar goed, eerst nog starten in de Q1, daarna zien we nog wel.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:16

stefoo schreef:
op endurance site staat: De ervaring leert, dat vrijwel ieder gezond paard, dat enigszins is getraind, deel kan nemen aan klasse 1 in een rustig tempo
(± 10 km/uur).

Dat gaat over de snelheid waarmee een gezond, enigszings getraind paard kan deelnemen in klasse 1.

Daar staat niet dat je paard 'bij endurance ongeveer 10 km/u moet lopen'.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:45

Elfie schreef:
griebels schreef:

Nee, ik heb hem van een particulier gekocht. Ik denk niet dat hij ooit in het bezit is geweest van Margje.

Oh, die massastart, dat zie ik ook absoluut niet zitten. Pffff, dan loopt Kalim de eerste 50 km op kop vrees ik. En daarna zal er niet veel leven meer inzitten. Ik had die tip ook al gekregen om enkele minuten na de massastart te vertrekken. Maar goed, eerst nog starten in de Q1, daarna zien we nog wel.

Aangezien hij 'Star' in zijn naam heeft, is hij in elk geval bij Margje gefokt, dus is hij wel van haar geweest.
Ik zal weleens naar Kalim vragen als ik Margje weer spreek. Wilde eigenlijk vandaag gaan, maar met die sneeuw blijf ik liever thuis

Elfie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:16

griebels schreef:

Aangezien hij 'Star' in zijn naam heeft, is hij in elk geval bij Margje gefokt, dus is hij wel van haar geweest.
Ik zal weleens naar Kalim vragen als ik Margje weer spreek. Wilde eigenlijk vandaag gaan, maar met die sneeuw blijf ik liever thuis

Werkelijk? Dat wist ik niet, dat alle door haar gefokte paarden star in de naam hebben. In dat geval hoor ik het graag als je iets zou te weten komen, ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar de fokker, vooral voor een foto van zijn moeder (en eventueel veulenfoto's )
[/quote]

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:48

@stefoo: voor de initiatie in belgië (laagste niveau) is er een minimumsnelheid van 10 km/u

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:20

elkie schreef:
en niet de neiging heeft met een rotvaart te willen rennen.

Volgens mij zijn juist paarden die de neiging hebben om met een rotvaart te willen rennen het eerste 'stuk'

Ik heb totaal geen verstand van endurance (weet wel wat het is, maar niet zelf gedaan). Mij lijkt uithoudingsvermogen het belangrijkst voor zo'n paard en inderdaad wel willen lopen, maar het lijkt me erg sterk dat je er een soort van 'renpaard' voor nodig zou hebben.

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:34

griebels schreef:
Belgie is min 10km p/u en max 13km p/u voor een initiatie rit. Ik start (hopelijk) 26 maart in Helchteren de 27km en wil daarna een korte klasse 2 gaan rijden. Of dat NL of Belgie wordt dat weet ik nog niet.

Hee, leuk daar start ik ook. Voor mij de eerste ervaring met een wedstrijd, voor m'n paard niet. Die heeft met de eigenaresse al een heel aantal wedstrijden gelopen. Nu gaan we samen rijden en is haar man 'groom', ook weer mooi geregeld

Balmerino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:56

Beste Elfie,

Wat leuk dat jij Kalim Star hebt. Kalim is bij ons geboren. Zijn vader was inderdaad de crack Habi die helaas al overleden is. Zijn moeder is Karelima (vandaar zijn naam "Kalim"). Karelima hebben wij uit Arizona meegenomen. Het is een grote merrie (1987) van Karebask (van Bask). Ik neem toch aan dat je zijn papieren hebt.

Mocht je meer willen weten neem dan even contact met ons op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:13

CCCCorine schreef:
elkie schreef:
en niet de neiging heeft met een rotvaart te willen rennen.

Volgens mij zijn juist paarden die de neiging hebben om met een rotvaart te willen rennen het eerste 'stuk' Verward

Ik heb totaal geen verstand van endurance (weet wel wat het is, maar niet zelf gedaan). Mij lijkt uithoudingsvermogen het belangrijkst voor zo'n paard en inderdaad wel willen lopen, maar het lijkt me erg sterk dat je er een soort van 'renpaard' voor nodig zou hebben.

De paarden moeten natuurlijk wel willen lopen elke keer been geven is ook niks voor ruiter en voor paard. Maar een renpaard heb je er niet voor nodig. De koudbloeden doen het juist ook heel goed zij kunnen gewoon rustig doorkarren terwijl de heethoofden elke keer even rustig moeten worden. Mijn paard bijvoorbeeld moet ik elke keer rustig houden omdat ze veel en veel te hard wil. Haar draf ligt op 25 km p/u. Dat is veel te hard maar ze wil gewoon niet langzamer. Haar stap is al 8 km p/u en soms wel 9. ik moet dus heel veel stappen waardoor ze weer heter wordt omdat ze wil draven. Ik ben al een hele lange tijd bezig haar rustig te krijgen maar vooralsnog lukt dit nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:50

Oud topic, Balmerino, je kan de betreffende persoon ook een pbtje sturen Lachen

Slotje.