Merrie of ruin?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nick1963

Re: Merrie of ruin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:34

Wij hebben vier merries.
De aandacht van een hengstige merrie is weleens anders. Toch is dat ook gedrag waar je mee om gaat. De wat sensibele drukke kWPN er is op haar hengstigedagen rustig en niet zo hyper haar stemming is vriendelijk.
De tinkermerrie is nauwelijks toonbaar hengstig.( Zij heeft twee maal een veulen gehad) en toonde voor de hengst wel haar hengstigheid. ( met het werk en stemming is het niet te merken)
De arabierenmerrie toont haar hengstigheid met showgedrag.(Staartje erop en uitdagend rondjes lopen)Zij is nog niet aan het werk onder het zadel.
(Het merrieveulentje is nog niet hengstig)
Voor of tegens voor merries of ruinen is denk ik niet zo makkelijk aan te geven.Bij ons was het dat we voor karakter en rijden van paarden vielen.Dat wij vier merries hebben , is niet omdat wij alleen merries wilden. ( hengsten is met onze meisjes natuurlijk niet handig )
Je eigen persoonlijke klik maakt dus uit of je voor een paard kiest. Het kan natuurlijk zijn dat als een merrie tijdens haar hengstigheid een draak is dat een reden is dat je niet voor haar kiest, maar misschien vindt je het wel heel erg leuk. Veel succes met je keuze.

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:04

Het heeft allebei wel zijn voor-en nadelen ,
bij een merrie ; je kan er een veulentje mee fokken maar merries kunnen echt pissed lopen , soms geheel onverwacht terwijl een ruin veel regelmatiger is van karakter ,dat is wel een voordeel voor op wedstrijd ,je weet welk vlees je in de kuip hebt.

_Romana_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:05

Sjonniej schreef:
Ruin!
Lekker constant, je weet precies wat je eraan hebt.

Was bij die van mij niet zo, maar was ook laat gecastreerd volgens mij en erg eigenwijs Echte pony

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:37

Ik heb 2 merries gehad, en dat beviel me zo slecht dat ik toen besloot geen merries meer te nemen!
Nu heb ik ook een ruin, lekker nuchter en gemakkelijk, en gelijkmatig van karakter. Toch zit er pit en ondeugd zat in!

De merries die ik had waren echte hittepetitjes, snel schrikkerig, loperig en drammerig, en beiden meester in het zich afsluiten voor de ruiter. De tweede merrie die ik had, had erge last van haar buik als ze hengstig was. Dan kon ik er 1 of 2 dagen echt niet op, zo strak stond alles.

Er zijn vast ook wel merries die heel gelijkmatig van karakter zijn, maar ik heb ze niet getroffen in ieder geval. Wat ik ook vind bij een merrie en nog niet heb meegemaakt bij een ruin, is dat merries veel kwalijknemender zijn. Die kunnen je echt een paar dagen negeren als ze van mening zijn dat ze onrecht is aangedaan. Ruinen (tenminste, die ik heb of heb gehad) hebben dat niet, ze vinden je weer net zo leuk als anders na een meningsverschil tijdens het rijden of zo.

Ik ben een echte ruinen-mens in ieder geval!

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:40

sandr0 schreef:
ik hou meer van de ruinen. Geen gezeur met die lastige hormonen. Daar heb ik bij mezelf algenoeg ruzie mee

Haha, ik vind ruinen daarom ook leuker. Niet dat merries altijd zo zijn.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:41

Dan ben ik denk ik echt een merrie mens haha... Heerlijk dat échte karakter, en ken maar héél weinig zeikmerries hoor. Gewoon niet teveel aandacht aan besteden en je ding doen als ze hengstig zijn. In de training merk ik er ook heel weinig van eigenlijk.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:45

Mij.. maakt het geen drol uit heb zelf een merrie.. daar gaat het prima mee ook niet echt last van hengstigheid.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:48

Stel je paard kan niet meer bereden worden (natuurlijk hoop je dat ze gezond blijft) Een merrie kun je dekken en heb je er nog een veulen van. Een ruin die kan dat dus niet!! Die staat wat gras te maaien. Ik kan het met beide goed opschieten. Meestal rijd ik op merrie's!!

rowan17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:48

Wij hebben ook alleen merries. Waarom weet ik niet, gewoon toeval. Maar ik kan het met alle 3 goed vinden (met onze verkochte ruin ook wel hoor). En voordeel is dat als ze ooit worden afgeschreven voor de sport, we ze nog voor de fok kunnen inzetten

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:25

dat zei ik dus ook, maar ik heb ook gewoon een nare ervaring meegemaakt met mijn merrie...