Kan ik het betalen??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

796285

Re: Kan ik het betalen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:26

Whisperke schreef:
Mijn spaarrekening gaat dan open als ik 18 wordt (juli). Dus event. kosten kan ik dan betalen

Dus je bent van plan om hier spaargeld in te gaan steken, niet voor een eenmalige uitgave maar op maandelijkse basis? Dat lijkt me nou geen goed idee. Het lijkt me ook niet dat je ouders jarenlang voor jou een spaarrekening gebouwd hebben zodat jij die in een paar maanden (en dat gaat echt veel sneller als je denkt) leeg kan halen.

Paarden ETEN geld. Dat is moeilijk voorstelbaar als je nooit van dichtbij de kosten meegemaakt heb. Er zijn *altijd* extra kosten, onvoorziene kosten en kosten die je er echt even niet bij kunt hebben. En als je maandelijks moet schrapen om je paard te kunnen onderhouden gaat het plezier en de ontspanning er vaak ook vlot af.

Hoe pijnlijk het ook is, dit lijkt me geen goede beslissing. Hoeveel je ook van een paard houd, als het dier je gaat belemmeren in wat je met je leven wil (rijbewijs, uit huis, studeren?) dan is dat voor niemand een goede situatie.
En wie zegt dat verkopen slecht uit pakt voor het paard? Misschien komt 'ie wel bij hele leuke mensen terecht waar jij af en toe eens op bezoek kan en waar hij het heel goed krijgt... zonder dat de nieuwe eigenaren 7 dagen in de week moeten werken om z'n stalling te betalen.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:27

Kun je niet in contact komen met mensen die ook hun eigen paard onderhouden, ik ken toevallig wel iemand die het ook heeft gedaan.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:30

Afhankelijk van waar je woont en welke eisen je aan een stal stelt, denk ik ook dat 300 Euro per maand een realistisch bedrag kan zijn. MAAR: dan heb je geen les erbij -en dat lijkt me erg noodzakelijk- en er zijn inderdaad altijd onverwachte kosten waar je mee moet rekenen.
Als je zegt dat dat wel kan financieel, moet je ook bedenken wat je er allemaal voor zal moeten laten door tijd- en geldgebrek, en of dat tegen elkaar opweegt. Is het antwoord op al deze vragen positief, kan je er denk ik voor gaan.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:32

Waarom kun je niet gewoon samen met je paardje zijn zonder les? Ik heb geen les, en er zijn best veel mensen die ik ken die geen les hebben.. Heb het wel hardstikke fijn met mijn paardje..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:32

missnynke schreef:
500 a 600 euro lijkt me wel erg hoog!
nu 100 euro stallingskosten, ergens anders misschien 175..

Stallingskosten zijn regionaal heel verschillend. Ik betaal 230 Euro per paard, weet van stallen waar ze 300 Euro vragen (Amsterdam, en overige Randstad) ...
Op het moment dat je bij de boer kunt, of in het Noorden/Oosten van het land woont, wordt het idd goedkoper.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:37

Ik weet ook wel stallen waar 300 wordt gevraagt, maar dat is dan ook met binnebak enz. Ik denk dat je toch niet zo hoog hoeft te komen, ookal moet je een andere stal gaan zoeken.

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:44

ikverdien hetzelfde en ik haal het mijn vrije tijd boeit me niet al mn tijd gaat op in school werk en paard ik betaal alles zelf alleen de verzekering voor mn paard die batalen mn ouders en ik start dit jaar en de wedstrijden betalen mn ouders ook maarja nieuwe kleren koop ik niet ofzo alleen als het nodig is dus ik gebruik niet onnodig geld ofzo als je er echt voor gaat lukt het!! veel succes

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:49

Cassidy schreef:
missnynke schreef:
500 a 600 euro lijkt me wel erg hoog!
nu 100 euro stallingskosten, ergens anders misschien 175..

Stallingskosten zijn regionaal heel verschillend. Ik betaal 230 Euro per paard, weet van stallen waar ze 300 Euro vragen (Amsterdam, en overige Randstad) ...
Op het moment dat je bij de boer kunt, of in het Noorden/Oosten van het land woont, wordt het idd goedkoper.

zij woont in thorn, ik ken het niet, dus volgens mij niet echt een grote plek. op het platteland (tjee wat heb ik een hekel aan dat woord;-)) zoals hier in friesland kun je bij een boer met land terecht voor 50-75 euro, een stalplek met buitenbak is vaak 125-150 euro.
volgens mij, als je niet in de stad komt, kom je met 175 euro een heel end

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:50

Whisperke schreef:
Ik heb nu stage t/m de eerste week van april en daar krijg ik 250 euro in de maand!! Rond mei/juni begint het asperges steken (landbouw werk dat levert me rond de 300 euro op)!! Ik krijg iedere maand 50 euro zakgeld. In de zomervakantie heb ik een baantje. Waar ik in 3 weken fulltime zo'n 500 euro verdien!! Als ik weer met school begin dan heb ik weer stage tot jan.

Heb je wel tijd voor een paard? Als hij van jezelf is heb je een grote verplichting naar het paard toe.

Ach het geld... meestal komt het wel goed. Verkopen kan altijd nog.

rick_erika

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:50

Ik heb ook zo mijn paardje gekocht,

Ik had van te voren goed rondgekeken wat bij ons in de buurt stalling kost, zodat je kunt zien wat de verschillen zijn, en dus ook voor als je soms weg moet bij je eigen stalling, dan had ik inderdaat een zadel en hoofdstel enz enz, het belangrijkste is natuurlijk dat je voor jezelf een overzichtje maakt wat het gaat kosten in de maand, en wat je uiteindelijk dus overhoud.

Je zult je totale kosten plaatje moeten bekijken, dus ook telefoon enz.

dan moet je kijken wat je inkomen per maand is. Dan kun je zien wat je overhoud, ik zou ongeveer 50 euro rekenen om weg te leggen in de maand voor eventuele dokterskosten, en kapotte spullen. ook entingen en wormekuren moet je daarvan af pakken.
Ik heb ook zo`n potje, en er komt iedere maand geld in voor mijn paard, nu ben ik bijv. lessen gaan volgen maar dat hoeft niet perse, omdat mijn potje erg vol was, pak ik dit nu hier van af.
Maar zorg echt ervoor dat je iets appart heb staan, is erg belangrijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:53

Hoi,

Ik snap je heel goed, maar denk er eerst nog eens goed over na!

Je zult het paard moeten kopen. Weet je al hoeveel ze voor dat paard gaan vragen? Ik weet niet hoeveel je nu op je rekening hebt staan, maar het lijkt me geen fijne start om geld te moeten lenen om dat paard te kunnen kopen en het daarna terug te moeten betalen. En als je dat bedrag terug zult moeten betalen dan gaat dat hoogstwaarschijnlijk van de bedragen af die bedoelt zijn voor je stalling e.d.

Je hebt een wisselend (onzeker?) inkomen. Naast de stalling komen er natuurlijk ook nog kosten bij voor hoefsmid en (onverwachte) dierenartskosten. Het is ook geluk hebben met een paard; het ene paard krijgt nooit wat, terwijl de andere om de haverklap wat heeft. Weet je zeker dat je ouders bij willen springen als je paard ziek wordt en je dure kosten moet maken? Heb je hier al eens serieus met ze over gepraat en snappen ze dat de kosten soms erg hoog op kunnen lopen? En moet je die kosten dan later weer terugbetalen? Want dan raak je daar ook weer geld aan kwijt.

En hoe liggen de prijzen van de stallingen bij jullie in de buurt? Is het allemaal rond die prijs of heb je nu een hele goedkope stal gevonden? Houd er rekening mee dat het kan gebeuren dat je om welke reden dan ook een andere stalling moet gaan zoeken, die soms duurder kan zijn!

En alles wat je ouders nu voor je betalen, blijven ze dat ook doen tot je een fulltime baan hebt? Verder zeg je dat het geld op je spaarrekening op je 18e vrij komt. Maar vinden je ouders het wel goed dat je dat geld daar voor gebruikt?!? Veel ouders sparen geld voor hun kinderen om later bij te kunnen leggen aan een huis of spullen voor in een huis.

Zet gewoon alles nog eens goed op een rijtje en ga eens met je ouders rond de tafel zitten. Denk wel met je hoofd en niet met je hart!!! Als jij denkt dat je alles kunt betalen en je ouders staan achter je en willen eventuele hoge kosten voor je betalen dan zou ik het doen. Als je twijfelt en je ouders staan niet achter je en willen geen hoge kosten betalen dan zou ik het niet doen.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 16:33

Rijlessen worden gewoon betaalt door mijn ouders net als nu. Verder zijn zo overdreven hoog de stallingskosten niet. Ik kan haar des noods bij mijn oom neer zetten!! Mijn spaarrekening is ervoor dat stel er hoge DA kosten zijn en ik kan ze niet helemaal bekostigen met mijn studentenrekening!! Tijd heb ik er zeker voor. Ik neem niet aan dat ik er meer tijd in moet steken dan nu!! Ik ben er ook iedere dag een paar uur mee bezig!! Aangezien de eigenaar er echt geen energie in steken!! Verder zijn de meningen over verzekeringen verschillend ik meen dat 1 paard is mee verzekerd bij je gewone verzekering!! En alles wat op mijn rekening staat of spaar dat is allemaal van mij daar hebben mijn ouders geen cent aan bijgelegd!! Verder stel ik geen hoge eisen!! Alles wat ik voor een paard nodig zou hebben. Dat heb ik al. Dus aan materiaal kan ik altijd vooruit!! Ik vind het fijn te horen dat mensen ook in de zelfde situatie hebben gezeten dan mij!!

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:36

Ik heb het ook gered met een inkomen van 900 euro in de maand. Kon ik gewoon mijn stalling betalen en alle bij komende kosten. Daarbij kon ik mijn huur van me huis betalen en nog gewoon leuke dingen doen.
Dus ik denk als je goed met je geld om kan gaan, dat je het woon moet doen.
Maar zorg wel eerst dat je geld heb om het paard en eventueel dingen aan te kunnen schaffen (indien noodzakelijk).

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:57

Hey, als je alleen wil horen dat je ervoor moet gaan, waarom open je dit topic dan? Zo te horen heb je zelf al lang besloten wat je gaat doen...

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 17:02

Neej ik wil horen hoe andere dit hebben gedaan. Mijn besluit is nog helemaal niet vast. Want hoe het nu blijft komt die nog niet eens. Misschien wel vriendelijk om het vervolg voor je te houden!!

figora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:03

Je moet allereerst het aankoopbedrag betalen uiteraard, of vragen ze er niks voor?

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:04

missnynke schreef:
als je 18 bent moet je zelf de zorgverzekering betalen toch? dus dat scheelt al ongeveer 85 euro per maand.
Ga je na deze opleiding nog een andere opleiding doen of ga je werken? wanneer wil je op jezelf gaan wonen en waar wil je dan gaan wonen?
spreek het eens goed met je ouders door, willen ze bijspringen als je hoge kosten hebt, ook als je een keer op jezelf woont?
ik denk dat het qua geld wel goedkomt, maar bovenstaande moet je je ook afvragen voor je eraan begint.

Je moet niet persee zelf je zorgverzekering te betalen als je 18 bent..
Ik ben bijna 20 en mijn ouders betalen het nog steeds.. 85 euro in de maand.. Zolang ik thuiswoon betalen hun alles, studie, verzekering ed.
Ik moet mijn paard wel zelf onderhouden.. Dit doe ik samen met mijn vriend.. We hebben haar samen dus worden de kosten gedeeld.
Ik heb inkomen via mijn studiefinanciering, die nu stopt omdat ik klaar ben met school. Heb ene baantje in het weekend en binnenkort een fulltime baan vanaf maart. Dan ga ik zon 800 euro in de maand verdienen.. Nu krijg ik ook nog een half jaar studievergoeding van mijn vaders werk. Verder krijg ik van de IBG de helft van mijn lesgeld terug omdat ik eerder klaar ben met school dan normaal..

Ik denk dat je het wel aankan.. maar bedenk ook dat je misschien ook nog andere dingen wilt dan alleen je paard onderhouden.. Je wil misschien nog uit, op vakantie, winkelen..
Ik zei ook dat ik dat dan niet ging doen maar je houd het toch niet tegen
Ik zou er heel erg goed over nadenken als ik jou was. En misschien een extra baantje voor door de weeks of in het weekend zoeken.. Dan heb je nog meer extra inkomsten dan alleen van de zomervakantie

Succes met je keuze, maar denk er heel goed over na!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 17:05

Neej ze vragen er natuurlijk wel wat voor. Wel minder aangezien ik der al 2 jaar verzorg!! Maar ik ben nu hard na aan het denken. Wil het er van de week eens met mijn ouders over hebben!!

Amina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:10

En wat ga je doen als je paard plotseling ziek wordt ? Je moet echt op alles voorbereid zijn , als je alles in zijn normale doen optelt zul je er misschien wel komen maar je moet ook nog wat kunnen sparen enzo ..
Als je niets van overschot hebt vind ik het riskant , een paard kopen , daar moet je goed over nadenken.Denk ook aan de tijd die je hebt voor je paard , als je veel gaat werken (zoals je beschrijft) ,zal je dan wel tijd genoeg aan je paard kunnen besteden .
Dat van een bijrijder is misschien nog gn slecht idee .
Maar je doet natuurlijk wat je zelf wil en zolang je ouders je nog wat steunen ..

NoiRaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:11

als je 18 bent wil je dan ook niet gaan auto lessen dan ??
ik zou er ook goed over nadenken ..
ik heb ook geen eigen maar wil er ook zo graag 1 ..
maar kan op dit moment geen 1 onderhouden . ik krijg studie geld 360 euro in de maand .. ik heb een auto moet ik elke week 50 euro in de tank gooien .. dus 200 euro per maand .. dan komen mijn verzekeringskosten ongeveer 60 euro... dus hou ik 100 euro over.. nu ziekenfonds duurder is moet ik dat ook zelf betalen .. 360 euro is dus zo weg.. ik heb wel een bijbaantje voor half dagje in de week en een volle zaterdag .. heb ik 200 euro erbij.. wil graag sparen dus .. nee ik zou er echt goed over nadenken wat je wil en als je het financieel redt..

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:19

Indd MasBel..
Das wel een goeie.. Nadenken over autorijlessen.. Dat kost ook niet niks natuurlijk
Nu heb ik nog geen rijbewijs maar heb wel al lessen gehad ed. Dat zou ik dan eerder doen als een paard kopen.
Maar dat ik natuurlijk aan de TS zelf!

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:19

Ik ga ook fulltime werken, ga rond de 1000 euro verdienen, en een paard kopen. Als ik dat zou willen had ik dat al lang gedaan, het is ook een droom van mij.
Maar eerst wil ik alles goed voor mekaar hebben, verhuist zijn (we gaan in de zomer verhuizen) en mn rijbewijs halen, dat kan ik namelijk nooit als ik ook de stalling voor een paard moet betalen.
Ik snap dat je dat paard erg graag wil, maar bekijk daardoor niet alles door een roze bril, wees reeel.
Dat paard krijgt vast een goed tehuis, en als jij eraan toe bent om een paard te kopen, kom je vast net zo'n leuke tegen.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:20

ArwenLune schreef:
Hey, als je alleen wil horen dat je ervoor moet gaan, waarom open je dit topic dan? Zo te horen heb je zelf al lang besloten wat je gaat doen...

Dat dacht ik ook net

Whisperke schreef:
Neej ze vragen er natuurlijk wel wat voor. Wel minder aangezien ik der al 2 jaar verzorg!! Maar ik ben nu hard na aan het denken. Wil het er van de week eens met mijn ouders over hebben!!

Ik dacht dat je ouders zo achter je stonden? Daarbij betekent het niet automatisch dat als je een paard verzorgt, je dat dier ook voor weinig kan krijgen. Het paard heeft een bepaalde waarde, ongeacht wat jij voor dat paard betekent hebt of hoe goed jij het dier kent.

Maar ik denk inderdaad net als ArwenLune dat je de beslissing al genomen hebt. Mijn moeder zei altijd: 'als je een fulltime baan hebt, dan koop je maar zoveel paarden als je wilt'. Dat heb ik gedaan en nu heb ik er 2 Maar ik werk 55 uur per week en zelfs dan is het nog niet makkelijk.

En weten je ouders ook dat ze financieel verantwoordelijk zijn tot je 21e? Is misschien ook wel heel eerlijk om mee te nemen in de procedure.

Niet om je onderuit te trappen, maar ik denk dat je die roze zonnebril eens moet afzetten

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 17:26

Neej dat is al besproken met de eigenaar!! En neej ik heb nog niets besloten!! En je kunt een paard zo duur maken als je zelf wil!! Mijn autorijlessen krijg ik voor mijn 18de verjaardag al!! Dat staat vast heeft mijn zus ook gekregen!! En ik heb niet gezegt dat ze achter me stonden alleen dat zou ik haar hebben het niet over hun hart verkrijgen om de hoge DA kosten me zelf te laten betalen!! En sorry quillian ik weet niet op een hoe luxe stal je staat en waar jij je geld aan uit geeft en al helemaal niet wat je verdient. Zoals ik net al zei je kunt een paard zo duur maken als je zelf wil!!

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:31

Whisperke schreef:
Veel extra's hoeft voor mij niet!!

Nee maar voor je paard mss wel en dat weet je soms van te voren niet.Misschien is hij een tijdje wat in slechte conditie en heeft hij een extra deken nodig en extra voer.Misschien gaan je oom en tante verhuizen en moet je op zoek naar andere stalling en is die duurder.Misschien krijgt je paard last van zijn hoeven en moet hij op ijzers voor een tijdje.Enz enz.

Ik snap ook niet helemaal je verhaal je gaat nu een tijdje veel werken en daar wil je het paard van betalen maar straks ben je klaar met je studie en wat ga je dan doen?Ga je dan verder studeren of ga je werken.Als je gaat werken zal je de kosten wel kunnen betalen maar als je hele dagen werkt is zwaarder als studeren je bent vaak veel later weer thuis en dan moet je weer naar je paard.Ik werk 30 uur in de week en vind het soms best wel een opgave om als ik 19.00 thuis kom na het eten wat ik dus ook nog zelf klaar moet maken nog naar stal te gaan en daar moet stal mesten en rijden.Als je het heel graag wilt moet je het echt wel gaan doen maar je wereld draait straks alleen nog om je paard.