Waarvoor dienen bandages?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:43

ik heb ze sinds kort, gewoon voor de zekerheid, gebruiken zal ik ze zelden, of idd voor de mooi. net als zweetdekens, die gebruik ik ook nauwelijks bij Faram, die zweet nl echt nooit, maar ik heb het wel, voor ALS hij een keer ziek wordt of op de trailer moet.
dat setjesgedoe gaat mij wel erg ver, sommige mensen hebben wel 10 verschillende! ik zorg wel dat dingen bij elkaar passen, een rood dekje met blauwe beenbescherming vind ik niet mooi. daarom heb ik alleen maar zwarte beenbeschermers, die kunnen overal bij. alleen de ponybandages zijn in het rood, omdat Flicka ook een rood zweetdekentje en halster heeft. deken en halster zaten in een voordeelpakket, en aangezien ze die op de trailer wel zal dragen, leken rode bandages mij er wel mooi bij...

Sando

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:28

Als je vriendin ook niet weet waar ze voor dienen raad ik haar aan om een curcus bandageren te volgen bij iemand op stal die het wel kan, want anders heeft het geen enkel nut. Ik gebruik die dingen zowiezo niet, hij moet maar gewoon lopen op zijn eigen benen, die dingen heeft hij niet nodig. Er zijn natuurlij kwel paarden die beter af zijn met, want die tikken zichzelf aan en dan kunnen ze flinke blessures krijgen. Bij springen is het een ander verhaal, en dan peesbeschermers. Heb ooit op het strand gereden met een aantal man en er zaten van die fanatieke dressuurtiepjes bij die vierkant gebandageerd op het strand liepen... "stond mooi"..... enig idee wat er gebeurd met bandages en water ?

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 00:37

idd, dat setjesgedoe, en dan vooral roze...
ik doe er ook niet aan, bij het springen draagt Faram peesbeschermers, Flicka springt nog niet. het zijn nl. paarden, geen porseleinen poppetjes. ik heb in de natuur nog nooit een paard gezien met bandages ingebouwd...
(voor bescherming op de trailer, of om de benen schoon te houden voor wedstrijd, dat is een ander verhaal natuurlijk...)

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:08

Bandages zijn om de pees te steunen. Regelmatig gebruik raad ik af. Het paard raakt gewend aan de bandages, en de pees wordt er zwakker van. Als het paard ene keer zonder bandages loopt, is de pees wat slapper als normaal, omdat hij ondersteund werd door bandages.
Dus gebruik liever peesbeschermers, geeft geen steun, maar wel bescherming.

Tevens kun je aan verkeerd bandageren slechte gevolgen overhouden.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:26

Nogmaals, bandages ondersteunen niet!

Om pezen te ondersteunen zou je de gewrichten waarop ze inwerken moeten fixeren, en dat is nou absoluut niet de bedoeling van een bandage. Daarnaast is de pees van dusdanige structuur dat deze niet 'slapper' wordt van ondersteuning, in tegenstelling tot bijv. spieren. Spieren die je niet gebruikt degenereren heel snel, bij botten en pezen gebeurt dit pas na lange tijd absolute rust (of bijv. verlamming).

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:31

Ik ben er zwaar van overtuigd dat bandages wel ondersteuning bieden. Ik denk toch wel dat paarden die zonder bandages lopen sterkere spieren en pezen hebben dan paarden die met bandages lopen. Niet dat het je paard kapot maakt, anders zou half paardrijdend nederland met een rot paard zitten.

Ik gebruik ook bandages, maar grotendeels peesbeschermers.
Bandageren is niet SLECHT, maar als je op een foute manier bandageerd, is het dus wel slecht.
Overigens, met warmte gebruik ik eigenlijk nooit bandages. De hitte bij de pezen kan niet weg, waardoor de kans op blessures veel groter wordt. Het kan bij warm weer zelfs 65 graden onder de bandage worden.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 23:48

Mijn paard strijkt achter en ik gebruik dus bandages (i.p.v. strijklappen) tegen het strijken en dan wel in de kleur van het dekje

Voor heb ik meestal peesjes of 3-in-1 beschermers in het zwart.

Barbara88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:58

ik heb alleen bij het longeren peesbeschermers en strijklappen. Omdat hij met longeren vaak nogal over enthausiast wordt, waardoor hij aantikt. Met rijden doe ik af en bandageren en dan alleen voor de ''mooi en het netjes'' staan.

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:21

Welke onderlappen zijn het beste?
En met wat voor materiaal bandages?

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 11:29

ik gebruik viltlappen onder de werkbandage.ook heb ik fleece bandages daarvoor gebruik ik geen viltlappen omdat deze bandages al dikker en zachter zijn.
ik ben ook van mening dat bandages ondersteunen.en heb ze dus niet voor de sier.en het been word rondom beschermd.

caspertjuh

Re: Waarvoor dienen bandages?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 12:18

er zijn paarden of pony's die geen sterke pezen hebben in hun onderbenen en vaak struikelen ed.
Peesbeschermers zorgen voor versteviging en bescherming.
Soms doen mensen het ook als paarden met hun achterbenen tegen hun voorbenen aan lopen.

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 15:15

Angeliek schreef:
Ik ben er zwaar van overtuigd dat bandages wel ondersteuning bieden.

Dan zou ik je toch sterk een lesje anatomie en fysiologie aanraden . Een beetje verdiepen in de werking en opbouw van pezen en spieren en je komt tot een andere conclusie!

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:00

Remember... JE HEBT GELIJK................ bla bla