Merrie met een hengstentand...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kenzo

Re: Merrie met een hengstentand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 08:11

Bergje schreef:
Ik geloof dat ik even de weg kwijt ben....

Ik dacht dat ze wolfstanden wel (meestal) kunnen weghalen, maar hengstentanden niet? Of heb ik dit ergens verkeerd gehoord/gelezen?
Ik lees hier ook van iedereen dat ze geen last hebben van hun hengstentandjes, dan zullen het ook redelijk normale tanden geweest zijn. Mijn paardje heeft echter een "vreemd gevormd" tandje (waar ik ondertussen alweer voor gebeld heb om het nog eens te laten bekijken). Heeft dat hier al iemand meegemaakt dat 't ding redelijk scherp is?

Wolfstanden kunnen ze weghalen of afbreken. Een hengstentand kunnen ze dan vast hetzelfde mee

marijkuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 09:52

nee hengstentanden kunnen ze niet weghalen, mijn merrie heeft er ook 1 en mijn tandarts zei dat hij ze niet kon weghalen omdat er een hele lange wortel aan zit...

hengstentanden worden ook vaak verward met wolfstanden, wolfstanden kun je wel weg halen want daar zit bijna geen wortel aan!

mijn merrie met hengstentand, is al een keer drachtig geweest, heel makkelijk en kreeg toen een merrie, dus dat ze moeilijk drachtig kunnen worden is denk ik een fabeltje...

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 16:42

Ik heb 2 merrie's (of 3 ) met hengstentanden. Zijn er altijd gewoon drachtig geworden. 1 is vrij dominant, de ander juist helemaal niet. Je ziet het wel vaker bij koudbloeden. Alleen zijn ze bij merrie's wat kleiner of soms maar aan een kant.

Kenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 17:36

Tja die van mij is alleen geen koudbloedje. Het is een volbloedje. Ze worden dus gewoon drachtig en het maakt niks uit met het geslacht. Gelukkig heeft ze geen last van het tandje en hoeft het niet uit de mond. Dat zou dan waarschijnlijk wel een probleem veroorzaken als het niet kan. Hij is nu klein en zal niet verder groeien. Tenminste daar ging de tandarts vanuit....Ach ja we zien het wel.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 19:07

de pony van een stalgenoot van mij heeft er ook een! wel appart. ze vertelde dat zo toen stond ik wel ff te kijken van he? t is toch een merrie haha! opzich wel grappig

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 21:23

Mijn merrie heeft ook een hengstentand. Het is ook echt zo'n bloed eigewijs beest die iets te veel mannelijke hormonen heeft, van een knappe hengst raakt ze maar matig onder de indruk en hengstig toont ze vrijwel nooit. Wolfstanden/kiezen worden meestal weggehaald omdat ze op een lastige plaats in het gebit zitten (ivm met rijden --> bit), hengstentanden geven over het algemeen geen problemen en worden daarom ook niet zo snel verwijderd (is zoals gezegd lastiger door de lange wortel).
Dat merries met hengstentanden vaker een hengstenveulen krijgen is klinkklare onzin, vergelijkbaar met een stelling als: wanneer je blauwe ogen hebt, je sneller een meisje krijgt. Geslachtsbepaling heeft met erfelijkheid en zowel de genen van de vader als de moeder te maken, niets met een eventueel mannelijke-merrie.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:40

Hengstentanden zijn rudimentair (vertelde mijn dierenarts) dwz dat ieder paard ongeacht het geslacht ze heeft (net als tepels bij mannen) bij de meeste merries komen ze alleen niet door.

Mijn merrie heeft een hangend rooster en daarom steken er twee kleine puntjes tand uit. Mini-hengstentanden dus. Het is een dominant kreng,maar ik weet niet of het daar iest mee te maken heeft.

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 17:51

Een merrie bij ons heeft er ook 1.

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 20:22

janneke heeft ook 1 hengstetand.
mijn tandarts vroeg of ze ook lastig was door de mannelijke hormonen,maar ze is echt een schat.
of het invloed heeft op de bevruchting weet ik niet maar ik heb haar afgelopen zomer willen laten deken en dat is mooi niet gelukt.