mijn gedachte was dus ook nog even wachten. maar begon te twijfelen door de mensen die het opvroegere leeftijd deden. ik wacht nu ik dus betere info heb toch echt een jaartje langer. heb er immers geen haast mee
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

de meeste gewrichten sluiten pas rond het 3e/4e jaar dus dan is 2,5 zelfs al vrij jong(te jong) om er echt mee aan de gang te gaan
silvana schreef:DunDijk schreef:Onze hengst word dit jaar (april) hengst.
dat vind ik toch heel bizonder![]()

Mijn veulentje is 11 maanden en die heeft er gelukkig nog geen benul van, en dat is maar goed ook want hij staat (nu nog) tussen de merrie'sCitaat:Benen beschadigen?
De kans dat dat gebeurt door te vroeg aanrijden is veel kleiner dan wat écht veel te vaak de oorzaak is: overvoeren (je moet de ribben licht kunnen zien tot op tweejarige leeftijd).
StalHaast schreef:ja oke.
mijn gedachte was dus ook nog even wachten. maar begon te twijfelen door de mensen die het opvroegere leeftijd deden. ik wacht nu ik dus betere info heb toch echt een jaartje langer. heb er immers geen haast mee
RodaniaJaman schreef:Ik vind dat je gewoon kan beginnen hoor... in de zomer dan...
Stel iemand heeft een hengst wordt dit jaar 2 en wilt hem voor de hengstenkeuring eind dit jaar... Dan beginnen ze als ze slim zijn toch al ruim 3 a 4 maanden van te voren met trainen... dat is de eerste week a 2 weken beetje los aan de longe en zo langzamerhand bijzetten en echt laten werken...Dus waarom zou dat niet met elk paard kunnen??
Ik vind dat een paard ongeacht hengst/merrie/ruin hier heel veel van kan leren... zo leert hij/zij al verschillende dingen en is het veel makkelijker om er daarna op te stappen... Ze zijn vaak het jeugdige een beetje kwijt.. let wel op dat je dan vanaf dag 1 consequent ben en blijft...en probeer de dingen die het paard niet snapt/wilt net zo vaak te herhalen tot het duidelijk is... anders helpt het allemaal ook nog niet echt!!!
StalHaast schreef:hallo,
ik heb een hengst in juli word deze 2 jaar.
de 1 zegt aah lekker kan je al lekker beginnen! de ander zegt oh kan je mooi over een jaartje beginnen!
mn pa zegt dat wij makkelijk deze zomer kunnen beginnen, zelf dacht ik altijd pas tegen dat ze 3 worden, heb ook nooit mensen gezien die het zo vroeg deden als mn vader zegt.
nu is mijn vraag dus, wanneer kan ik met mijn hengst gaan beginnen?
alvast bedankt
RodaniaJaman schreef:Ik vind dat je gewoon kan beginnen hoor... in de zomer dan...
Stel iemand heeft een hengst wordt dit jaar 2 en wilt hem voor de hengstenkeuring eind dit jaar... Dan beginnen ze als ze slim zijn toch al ruim 3 a 4 maanden van te voren met trainen... dat is de eerste week a 2 weken beetje los aan de longe en zo langzamerhand bijzetten en echt laten werken...Dus waarom zou dat niet met elk paard kunnen??
Ik vind dat een paard ongeacht hengst/merrie/ruin hier heel veel van kan leren... zo leert hij/zij al verschillende dingen en is het veel makkelijker om er daarna op te stappen... Ze zijn vaak het jeugdige een beetje kwijt.. let wel op dat je dan vanaf dag 1 consequent ben en blijft...en probeer de dingen die het paard niet snapt/wilt net zo vaak te herhalen tot het duidelijk is... anders helpt het allemaal ook nog niet echt!!!
daarna heb ik hem heel lang gelongeerd en met het zadel erop en voor die tijd soort van 'join up ' gedaan. bij dit paard zijn er wel tijden bij geweest dat ik weinig tijd had dus heb hem af en toe een tijdje laten staan. ook vond ik hem ih begin wat slungelig en mager, dus mooi iedere dag op de wei en mooi kuilvoer voeren, af en toe gelongeerd. nu ziet hij er super uit voor een 4 jarige en kan ik er alleen opstappen, hangen e.d. verder kan ik ook al aardig stappen en draven aan de longe, maar soms draait hij het knopje weer om en rent heel hard weg of vooruit of tegen een muur aan. maar met hem neem ik iig de tijd. voor de zomer is hij wel aardig ingereden. Breitling schreef:oja en ik vind dat die dieren de opfok in moeten, niet aan huis. In de opfok leren ze het meest!
ikke schreef:Breitling schreef:oja en ik vind dat die dieren de opfok in moeten, niet aan huis. In de opfok leren ze het meest!
Niet om het een of het ander, maar Morris heeft in een jaar bij mij meer geleerd dan in twee jaar opfok. In het begin was hij OVERAL bang voor. En dat niet alleen, hij ontplofte dan ook nog eens onbehoorlijk.
Nu kunnen tractoren zo ongeveer z'n staart eraf rijden en doet ie alleen een stapje opzij om dat net te voorkomen.
Opfok best, maar regelmatig in handen zijn doet toch meer.
Breitling schreef:oja en ik vind dat die dieren de opfok in moeten, niet aan huis. In de opfok leren ze het meest!
Breitling schreef:ik heb het niet over enge dingen maar op sociaal gedrag. een jong paard moet je in zn waarde laten en lekker jong laten. 24/7 lekker op het land met soort genootjes hij moet de rest van zn leven nog werken. Als je een paard op 3 jarige leeftijd gaat beleren heb je echt geen jaar nodig om hem dingen te leren dat gaat bij die jonge dieren heel snel.
De meeste denken hoe eerder ik begin hoe beter maar je hebt helemaal niet veel tijd nodig om ze dat soort dingen te leren. Laat die beeste lekker in hun waarde en begin er pas een paar maanden voor je gaat inrijden mee dan ben je vroeg zat
die dingen kan je nml ook leren zodra ze uit de opfok zijn