Wanneer beginnen met jonge hengst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 21:52

ja oke.
mijn gedachte was dus ook nog even wachten. maar begon te twijfelen door de mensen die het opvroegere leeftijd deden. ik wacht nu ik dus betere info heb toch echt een jaartje langer. heb er immers geen haast mee

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:10

Onze hengst word dit jaar (april) hengst.
In maart laten we hem castreren, en in mei/juni laten we hem inrijden.
Hij kan nog niks kwa longeren enzo.
Hij kan wel meelopen aan de hand, voetjes geven, enz. Maar we hebben zelf de keuze gemaakt om nog helemaal niks met hem te doen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:04

[quote="DunDijk"]Onze hengst word dit jaar (april) hengst.
quote]

dat vind ik toch heel bizonder

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:07

3 wordt die van hun

waar is dat plaatje van het skelte van een paard met daarop de leeftijd waarop ieder gewricht volgroeid is

als je dat plaatje ziet schrik je de meeste gewrichten sluiten pas rond het 3e/4e jaar dus dan is 2,5 zelfs al vrij jong(te jong) om er echt mee aan de gang te gaan
maar een keer een zadel op, hoofdstel in, aan een dekentje laten wennen etc kan gerust als het maar met mate is
en longeren vanaf 2,5 en dan niet meteen 5x per week omdat het een eenzijdige belasting is

Sily

Re: Wanneer beginnen met jonge hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:27

Wat ik me altijd af vraag is wat voor nut het heeft om een paard van zijn tweede tot zijn derde jaar te longeren (of zelfs al langer)

De commando's kent hij na 3 keer wel, en dan is die eigenlijk nog best wel traag
De commando's een jaar lang blijven verhalen....zinloos en met de tijd dus saai...wat ga je dan met je 2 en een half jarige doen?
Hij vind longeren immers ook saai...ach eens een zadel...eens erop....stukje stappen en voor je het weet zit je er ruim voor zijn derde al gewoon op te rijden.

Klinkt stom maar zo zie ik het om me heen vaak gebeuren, met de beste intenties, maar het sluipt erin.

En als je het een jaar lang volhoudt met alleen longeren en er echt pas op gaat zitten als hij drie is heb je een paard wat als hij je er vanaf wilt hebben ook nog eens de spieren en de conditie heeft om dit voor elkaar te krijgen.

Ik persoonlijk vind het dus allemaal vrij nutteloos, vroeg beginnen, waarvoor?
Mijn hafje is gelongeerd toen ze bijna drie was, twee keer en toen ze eenmaal drie was ben ik er op gaan zitten, stap en draf stem commando zat er al in van de twee keer longeren en nooit problemen gehad.
Nou is niet ieder paard hetzelfde, maar over het algemeen leren ze snel en gaat dus ook enkel en alleen longeren vervelen, net als enkel en alleen dressuur rijden oid, beetje afwisseling is leuk maar voor je het weet loop je dus met je goede bedoelingen veelste ver voor.

Beginnen met een jongen hengst is dus voor mij hetzelfde als beginnen met een jonge merrie of ruin, en dat is met minimaal twee en een half afentoe eens longeren.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 08:51

silvana schreef:
DunDijk schreef:
Onze hengst word dit jaar (april) hengst.

dat vind ik toch heel bizonder

Oeps
Ik denk dat ik eeeeeh *verzint heel goed smoesje*
Nee ik denk dat ik niet helemaal wakker was

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:15

Het kan wel zo zijn dat ie er achter begint te komen dat ie een hengst is Mijn veulentje is 11 maanden en die heeft er gelukkig nog geen benul van, en dat is maar goed ook want hij staat (nu nog) tussen de merrie's

Ik vind dat stuk van Silvana wel een goed en duidelijk stuk. Er staat ook een hele lijst onder met dingen die je wel kan oefenen. Misschien kan je anders eerst dat rijtje afgaan voor je aan het echte werk begint.

Wat mij trouwens wel opviel in het stuk was dit:
Citaat:
Benen beschadigen?
De kans dat dat gebeurt door te vroeg aanrijden is veel kleiner dan wat écht veel te vaak de oorzaak is: overvoeren (je moet de ribben licht kunnen zien tot op tweejarige leeftijd).

Dit heb ik nooit geweten...

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:26

StalHaast schreef:
ja oke.
mijn gedachte was dus ook nog even wachten. maar begon te twijfelen door de mensen die het opvroegere leeftijd deden. ik wacht nu ik dus betere info heb toch echt een jaartje langer. heb er immers geen haast mee

Als je paard goed is opgevoed, neem dan lekker de tijd. Mijn ervaring is als je een of twee keer per week wat aandacht besteed aan die opvoeding, en dan af en toe een stapje verder, je bij 3 - 3,5 er een zadel oplegd en ermee wegrijdt alsof je nooit anders hebt gedaan. Je hebt dan zo'n paard wat rondloopt met een gezicht van: sorry hoor, ik kan het ook niet helpen dat mijn baas zo raar doet
Als je een jaar lang twee keer per week 15 min werkt, dan steek je er dus 26 uur werk in om een paard zadelmak te maken. Je hebt dan en vrolijk, zadelmak paard zonder enige vorm van stress, dat doet geen enkele prof je na..............

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:57

Ik vind dat je gewoon kan beginnen hoor... in de zomer dan...
Stel iemand heeft een hengst wordt dit jaar 2 en wilt hem voor de hengstenkeuring eind dit jaar... Dan beginnen ze als ze slim zijn toch al ruim 3 a 4 maanden van te voren met trainen... dat is de eerste week a 2 weken beetje los aan de longe en zo langzamerhand bijzetten en echt laten werken...Dus waarom zou dat niet met elk paard kunnen??
Ik vind dat een paard ongeacht hengst/merrie/ruin hier heel veel van kan leren... zo leert hij/zij al verschillende dingen en is het veel makkelijker om er daarna op te stappen... Ze zijn vaak het jeugdige een beetje kwijt.. let wel op dat je dan vanaf dag 1 consequent ben en blijft...en probeer de dingen die het paard niet snapt/wilt net zo vaak te herhalen tot het duidelijk is... anders helpt het allemaal ook nog niet echt!!!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 12:44

RodaniaJaman schreef:
Stel iemand heeft een hengst wordt dit jaar 2 en wilt hem voor de hengstenkeuring eind dit jaar... Dan beginnen ze als ze slim zijn toch al ruim 3 a 4 maanden van te voren met trainen... dat is de eerste week a 2 weken beetje los aan de longe en zo langzamerhand bijzetten en echt laten werken...Dus waarom zou dat niet met elk paard kunnen??
Ik vind dat een paard ongeacht hengst/merrie/ruin hier heel veel van kan leren... zo leert hij/zij al verschillende dingen en is het veel makkelijker om er daarna op te stappen... Ze zijn vaak het jeugdige een beetje kwijt.. let wel op dat je dan vanaf dag 1 consequent ben en blijft...en probeer de dingen die het paard niet snapt/wilt net zo vaak te herhalen tot het duidelijk is... anders helpt het allemaal ook nog niet echt!!!

Omdat de voorbereiding van dergelijke keuringen wel zo ongeveer het ergste is wat een jong paard kan overkomen.....???

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:57

StalHaast schreef:
hallo,
ik heb een hengst in juli word deze 2 jaar.
de 1 zegt aah lekker kan je al lekker beginnen! de ander zegt oh kan je mooi over een jaartje beginnen!
mn pa zegt dat wij makkelijk deze zomer kunnen beginnen, zelf dacht ik altijd pas tegen dat ze 3 worden, heb ook nooit mensen gezien die het zo vroeg deden als mn vader zegt.
nu is mijn vraag dus, wanneer kan ik met mijn hengst gaan beginnen?
alvast bedankt

Hahaha moet wel lachen om je naam: StalHaast! Maar ik hoop dat je je naam geen eer aan gaat doen en minimaal nog een jaar wacht tot je gaat beginnen.

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:55

RodaniaJaman schreef:

Mijn merrie ging onbeleerd en ongetraind naar de keuring en kwam thuis met een eerste premie.
En zo heb ik veulens, enters en twenters gezien die een dag uit hun wei gehaald werden voor de keuring en kampioen van nun klasse werden.

In de zomer dat ze dan zou beginnen is hij pas 2.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:26

met mijn shetje (hengst) ben ik best vroeg begonnen met het mak maken. lekker poetsen, hoefjes uitkrabben, wandelen (dus ook verkeersmak maken...) en dat soort "leukere" dingen. toen hij twee en een half was longeerde ik hem heeel af en toe (een keer in de drie weken ofzo en dan maar een minuut of 10...) voor wat afwisseling, maar wel zonder bijzet ofzo. ook zette ik wel eens een hindernisje op, en rende ik naast hem over het sprongetje heen, dit vond hij helemaal geweldig!
alleen begon tarek toen hij twee was flink te puberen! heel irritant omdat ie behoorlijk sterk was (hij kon me bijna omver trekken als ie écht wilde) toen heb ik wel een hoofdstelletje gekocht om meer controle over hem te hebben als ik de weg op ging. toen ie door had dat ik toch écht de baas was deed ik het hoofdstelletje weer af en ging weer lekker met halster wandelen!

wat ik dus vind: lekker er mee bezig zijn, knuffelen, poetsen, wandelen (als ie te sterk is dus met hoofdstel) en heel soms een keer longeren kan (volgens mij...) ook niet heel veel kwaat...

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 19:41

Met 2,5 beetje longeren, hoofdstel aan, bitje in, zadel erop en dan een beetje longeren. Iets na z'n 3e verjaardag langzaam aan het "echte" werk beginnen.

Daarvoor gewoon lekker veel knuffelen! En misschien voetje geven, verkeersmak maken enz.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:57

Die van mij is nu bijna 3 jaar en staat nog lekker volop in de wei. Daar blijf ik vanaf tot ze 3,5 jaar is. Na de zomer dus...
Mits... en alleen daarom, ze niet ernstig last krijgt van haar zomerexceem. Dan haal ik haar naar huis en moet ik wel iets mee doen om haar niet te laten vervelen. Maar dan ga ik gewoon weer opnieuw beginnen met wandelen, weer! verkeersmak maken, en gewoon weer wat dingen leren. Ik begin niet met longeren, ik vind 3 al te vroeg om te longeren, vroeger (een 15 jaar geleden) werden paarden pas ingereden als ze 4 jaar oud waren, waarom moet alles toch sneller?

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:20

ik snap niet waarom mensen een jong paard kopen als ze geen gedult hebben om er af te blijven. Ik zelf kocht mijn paard toen hij net 3 was (maart) heb hem op het land laten staan tot juni en ben toen gaan longeren, spullen erop etc. Een paard heeft in een maand alles al geleerd incl stem hulpen. Daarmee hoef je echt niet al in het eerste jaar te zijn. en een maand daarna is hij rustig aan ingereden.
Ik heb hem 2 maand onder het zadel gehad en toen heeft hij nog 4 maand vakantie gehad en toen hij dus bijna 4 werd ben ik conditie gaan trainen en toen hij echt 4 was ben ik echt aan het werk gegaan.
Zo houd je paard er meer plezier aan over en het is beter voor zn lijf.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 09:20

oja en ik vind dat die dieren de opfok in moeten, niet aan huis. In de opfok leren ze het meest!

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 10:47

Daar ben ik het niet mee eens, maar goed mijne staad gewoon in een pension en vanaf het voorjaar thuis, en dan deelt hij de wei met mijn andere hengst ze delen nu ook een stal van 5bij5 en dat gaat prima, een veulen moet niet alleen maar niet perseen in een grote opfok.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:39

Ik rijd o.a. een frieze hengst, daar ben ik mee begonnen toen hij 3 jaar was, toen was het echt een droppie, heel erg bang en had weinig vertrouwen in de meeste dingen en mensen. daar ben ik eerst een hele tijd mee bezig geweest om hem rustig te krijgen en minder bang, dat is aardig gelukt, alleen is hij nu wat eenkennig...en aangezien hij voor de verkoop is is dat niet zo heel erg handig. daarna heb ik hem heel lang gelongeerd en met het zadel erop en voor die tijd soort van 'join up ' gedaan. bij dit paard zijn er wel tijden bij geweest dat ik weinig tijd had dus heb hem af en toe een tijdje laten staan. ook vond ik hem ih begin wat slungelig en mager, dus mooi iedere dag op de wei en mooi kuilvoer voeren, af en toe gelongeerd. nu ziet hij er super uit voor een 4 jarige en kan ik er alleen opstappen, hangen e.d. verder kan ik ook al aardig stappen en draven aan de longe, maar soms draait hij het knopje weer om en rent heel hard weg of vooruit of tegen een muur aan. maar met hem neem ik iig de tijd. voor de zomer is hij wel aardig ingereden.

dan rijd ik ook nog (sinds kort) een 5 jarige hengst: daar heb ik een aantal keren opgezeten en voordat hij bij mij kwam was hij ruim een half jaar onder het zadel maar had een maand niets gedaan. nu zit ik er 2 x idw op en doet hij het eigenlijk wel aardig. bij merries id buurt is hij wel drukker en paarden moeten nu ook nog niet echt dicht bij hem id buurt komen maar het gaat rustig vooruit. hoop hem ih najaar (misschien al wel eind zomer) te kunnen starten.

en zelf heb ik dan nog een veulentje van 8 maand, met hem kan ik inprincipe alles behalve zn voeten optillen, dat vindt hij echt verschikkelijk. en dat is niet zo handig, maar goed...komt ook nog wel. hij is ook wel aardig eenkennig en vindt lang niet iedereen leuk. maar in het voorjaar gaat hij naar een opfokbedrijf en daar wordt hij wel aaardig opgevoedt. en daarna moeten we het maar zien wanneer hij naar huis komt. hangt ervan af hoe hij zich ontwikkeld en hoe snel. met de een kan je beter wat later beginnen en met de ander op tijd.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:45

Breitling schreef:
oja en ik vind dat die dieren de opfok in moeten, niet aan huis. In de opfok leren ze het meest!

Niet om het een of het ander, maar Morris heeft in een jaar bij mij meer geleerd dan in twee jaar opfok. In het begin was hij OVERAL bang voor. En dat niet alleen, hij ontplofte dan ook nog eens onbehoorlijk.
Nu kunnen tractoren zo ongeveer z'n staart eraf rijden en doet ie alleen een stapje opzij om dat net te voorkomen.
Opfok best, maar regelmatig in handen zijn doet toch meer.

Noon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:52

ikke schreef:
Breitling schreef:

Niet om het een of het ander, maar Morris heeft in een jaar bij mij meer geleerd dan in twee jaar opfok. In het begin was hij OVERAL bang voor. En dat niet alleen, hij ontplofte dan ook nog eens onbehoorlijk.
Nu kunnen tractoren zo ongeveer z'n staart eraf rijden en doet ie alleen een stapje opzij om dat net te voorkomen.
Opfok best, maar regelmatig in handen zijn doet toch meer.

idd, daarom denk ik er ook overna om 'space' (special) strax als hij vanaf het voorjaar in de opfok loopt dat hij er met een jaar of 2.5/3 weer uitkomt, naar huis. kan hij daar eerst nog mooi aan alles wennen voordat ik er echt mee ga beginnen. hangt er natuurlijk wel weer vanaf of hij niet meer tijd nodig heeft. stel hij is dan nog groot en slungelig en er gewoon nog niet aan toe dan laat ik hem mooi nog een tijdje staan. space wil ik trouwens wel hengst houden, moet alleen ff bekijken of dat lukt.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 12:54

Breitling schreef:

Dat ligt er aan.De mijne staat thuis in een gemengde kudde.verschillende leeftijden bij één.Vind ik persoonlijke beter als de opfok.Wat jonge paard is zij de baas.Maar doordat er oudere merrie's staan word ze terug op haar plaats gezet.En het voordeel dat ik ze toch eruitkan halen om te borstellen enzv.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:06

ik heb het niet over enge dingen maar op sociaal gedrag. een jong paard moet je in zn waarde laten en lekker jong laten. 24/7 lekker op het land met soort genootjes hij moet de rest van zn leven nog werken. Als je een paard op 3 jarige leeftijd gaat beleren heb je echt geen jaar nodig om hem dingen te leren dat gaat bij die jonge dieren heel snel.
De meeste denken hoe eerder ik begin hoe beter maar je hebt helemaal niet veel tijd nodig om ze dat soort dingen te leren. Laat die beeste lekker in hun waarde en begin er pas een paar maanden voor je gaat inrijden mee dan ben je vroeg zat

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:12

Breitling schreef:
ik heb het niet over enge dingen maar op sociaal gedrag. een jong paard moet je in zn waarde laten en lekker jong laten. 24/7 lekker op het land met soort genootjes hij moet de rest van zn leven nog werken. Als je een paard op 3 jarige leeftijd gaat beleren heb je echt geen jaar nodig om hem dingen te leren dat gaat bij die jonge dieren heel snel.
De meeste denken hoe eerder ik begin hoe beter maar je hebt helemaal niet veel tijd nodig om ze dat soort dingen te leren. Laat die beeste lekker in hun waarde en begin er pas een paar maanden voor je gaat inrijden mee dan ben je vroeg zat

Ik zie niet in wat erop tegen is een heel jong paard elke dag even in de hand te hebben, poetsen, leren dat ie netjes stil moet staan en hop terug. Als je elke dag 5min hieraan besteed, leert het paard regelmaat, duidelijkheid en verhoudingen. Als een paard aan 23,55 uur paard zijn niet voldoende heeft, stop 'm dan maar in de worst want dan wordt het toch nooit wat.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-06 13:20

ik moet eerlijk zeggen dat Wisteria erg goed opgeknapt is in de opfok!
thuis stond ze ook al 24/7 buiten, met 3 volwassen paarden en 2 hertjes samen en om de dag ofzo ging ik haar eventjes poetsen of een stukje op het erf wandelen

toen ze uit de opfok terugkwam, was ze stukken minder dominant richting de andere paarden, zag er súpergoed uit en was zoo relaxed!
en tuurlijk 'leren' ze thuis meer, maar dat zijn de dingen die je ze alleen zélf kan leren zoals bv verkeersmak maken, voetjes geven, dekentje op hun rug, netjes aan de hand meelopen etc
maar toch ben ik voor de opfok, echt wel die dingen kan je nml ook leren zodra ze uit de opfok zijn
dus Wisje gaat deze zomer mooi nog naar de opfok terug!