paard bij huis

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cherish

Re: paard bij huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 12:39

nja er lopen katten, hond en konijn die ze kan zien..

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:40

rayo ben ik het mee eens. Ze moeten iig. een maatje hebben, wat maakt niet zo heel veel uit, maar idd. een geitje zou ook een goedkopere oplossing zijn. Maar zekers niet alleen laten staan. Dat is zo verdomde zielig.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:40

nou ik vind niet dat je het hinniken moet afstraffen.. ze 'mist' misschien haar oude omgeving en moet gewoon even wennen dat ze hier staat denk ik en natuurlijk ook omdat ze alleen staat.. is er geen ander paard in de buurt ofzo? Na een tijdje zal het vast wel goed gaan, en zal ze (denk ik) wel stoppen met hinniken

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:41

het moet dan wel een dierjte zijn die bij haar op de wei kan en/of op stal

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:42

soms wil een stal kat ook helpen en worden t echte maatjes. Niet iedereen heeft de keus om meerdere paarden aan huis te stallen zodat het paard niet alleen staat. Ik persoonlijk zou het voor mijn paard niet willen dat ie alleen staat. Hij heeft dat beetje contact met soortgenootjes gewoon nodig. Dat hinniken van je paard gaat vast snel over, ze moet gewoon even wennen.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 12:46

Dat hinniken is het geroep (gemis) naar de andere paarden. Het gaat uiteindelik wel over ja, maar ja hij blijft alleen. Ieder mens en dier heeft behoefte aan contcten om zich heen. Kijk maar eens goed naar je paard, kijk in zijn ogen. Hoe is zijn uitstraling en is hij vrolijk. Ik weet zeker dat hij dat nu niet is.

Chippewa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:29

nance1 schreef:
En als je niet tegen kritiek kan moet je ook niets vragen.
Ik ben hier heel vel op tegen.

Wat een onzin...dit heeft niets te maken dat zij niet tegen kritiek kan..ze steld een vraag in het belang van haar paard....dan hoeft niemand haar af te zeiken, maar kan je beter meedenken aan een oplossing...liever dat iemand iets vraagt, dan blijft aanmodderen.

en VEL = FEL....

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:34

Er staan heel veel paarden alleen op stal of in de wei. En sommige kunnen makkelijk alleen staan. En zeker in dit geval vind ik dat het makkelijk kan, zeker aangezien het maar voor de winter is !

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:35

wat een gesnaai alweer hier;

ik zou het eerst een paar dagen aankijken, het is voor paardlief ook wennen en als na een tijdje blijkt dat het toch niet gaat en ze niet lekker in r vel zit, dan zou ik zoeken naar een oplossing, ondertussen kan je wel al voor jezelf vaststellen wat een optie zou zijn qua gezelschap.

Ik persoonlijk ben ook geen voorstander voor een paard alleen te laten, vandaar dat wij ook een tweede hebben gekocht, maar dat moet financieél en qua ruimte wel mogelijk zijn.

hoe je t ook bekijkt; het welzijn van het paardje moet voorop staan.

wel luxe hoor, paard aan huis, zou zo met je willen ruilen!

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 13:41

bedankt voor de lieve reacties.. ze is nu al een tijdje stil... ach het went wel, zoniet dan moet ik maar eens goed nadenken voor der.. maar maakte me gewoon zorgen..
ben ook heel blij dat ze nu eindelijk thuis staat!

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 13:45

Chippewa schreef:
nance1 schreef:
En als je niet tegen kritiek kan moet je ook niets vragen.
Ik ben hier heel vel op tegen.

Wat een onzin...dit heeft niets te maken dat zij niet tegen kritiek kan..ze steld een vraag in het belang van haar paard....dan hoeft niemand haar af te zeiken, maar kan je beter meedenken aan een oplossing...liever dat iemand iets vraagt, dan blijft aanmodderen.

en VEL = FEL....

Volgens mij wordt ze niet afgezeken, maar er zijn mensen waaronder ikzelf, die het beste voor het paard willen. Ik neem aan dat zij dat ook wilt toch!! Het is een oplossing voor het gehinnik, om er een ander beestje bij te zetten. Dat paardje is diep ongelukkig zo. Maar goed als ze dat niet wil inzien is dat haar probleem, en zal ze het straks gaan merken aan de shagarijnige kuren van haar paardje. Iedereen die van paarden houdt weet dat je een paard niet alleen moet laten staan. Kijk maar naar de antwoorden. Ze zeggen allemaal dat het beter is om er een diertje bij te zetten.
Dus het is niet afzeiken, maar gewoon vertellen wat ze het beste kan doen.

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 15:00

maar stel dat ik er een shetlander bij neem, dan gaat die toch hinniken als ik met me paardje ga rijden.. en dan heb ik alsnog overlast

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 15:05

cherish 1 van mij paardjes staat ook helemaal alleen
die heeft gewoon speel goed in de wei en als die op stal stata een grote zout blok

ik heb een oud dekje in de wei ligen gaat die altijd mee rennen in zijn mond of zo
ik denk dat dit gewoon even wenen is

en even over als je een schetie er bij neemt zal ik eenveulen doen die kan je aan leren dat je soms weg bent

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:12

cherish schreef:
. ze is nu al een tijdje stil... ach het went wel, !

Je paard hinnikt omdat hij de andere paarden mist. Hij hoopt dat een bekend paard antwoord. Hij ziet ze dan wel niet maar hoopt dat ze binnen gehoorafstand zijn en terugkomen als hij roept.

Natuurlijk houd hij er na een tijdje mee op. Je paard is niet achterlijk als blijkt dat hij geen antwoord krijgt heeft hij heus wel door dat ze niet in de buurt zijn en dat hinniken zinloos is.

Dat kun je zien als hij is gewend maar dat wil nog niet zeggen dat hij zich niet meer eenzaam voelt. Een paard is een kuddedier en zou je niet alleen moeten houden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 22:39

Wat ook nog weleens wil helpen, is een radio op stal aanzetten. Zelf weet ik van een kennis dat zijn paard er na een tijdje aan gewend was om alleen te staan. Echt leuk vinden de meeste paarden het niet. Wij hebben zelf twee boxen aan huis. Omdat één paardje tijdelijk ergens anders staat i.v.m. een blessure, hebben we nu een logeetje voor ons overgebleven paard.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 23:58

Tuurlijk alles wendt.
Ik heb een paar jaar met krukken gelopen, alles wend, maar daarom vond ik het nog niet leuk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 09:48

cherish schreef:
het is voor een paar maandjes in de winter.. daarna komt ze met andere paarden in de wei..
ik stel gewoon een vraag wat ik het beste kan doen..
en dan is het mischien wel lief bedoelt maar aan zo'n antwoord heb ik op t moment niks aan..

gianlucka, daar heb ik ook al aan gedacht maar ze kan niet zo goed met andere samen... ze trapt snel.. en dat vind ik dan zielig voor het shetje

Dan moet je die vraag ook maar niet stellen. Deze antwoorden krijg je dan ook gewoon. Paard is gewoon eenzaam en roept naar vriendjes. Het zijn nu eenmaal kuddedieren en horen niet alleen te staan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:04

Even een gewetensvraagje: waarom heb je je paard thuis staan? Is dat eigenlijk voor jou of is dat voor je paard?

Ik zou in ieder geval zorgen voor onbeperkt hooi en op de een of andere manier voor een maatje.

nance1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 10:22

cherish, ben je nu wakker geschut? Zie je nu in dat het verkeerd is dat je daar arme dier alleen thuis hebt staan.

Ik begrijp dat het heerlijk is om je dier bij je aan huis te hebben, maar je had er even over na moeten denken, voordat je het deed. Ik denk dat je zelf ook wel weet dat het kudde dieren zijn toch? Het is niet rot bedoelt, maar ik vindt het gewoon zielig. En dan te bedenken dat je hem eerst laat wennen alleen te staan, vervolgens ga je hem in de zomer weer bij andere paarden zetten, en dan g je in dewinter hem weer alleen zetten. Krijg je het proces weer, dat hij gaat hinikken, en ik weet zeker dat je daarmee je paard gaat verpesten. Ik begrijp dat het niet leuk is om dit te horen, maar het is wel de waarheid. En sommige mensen zien de waarheid gewoon niet en dat moet ze dan even vertelt worden. Ik hoop écht dat je wat aan de situatie gaat doen, want het is echt zielig voor je paardje zo en dat wil je toch niet? Hou ons op de hoogte.

RRteam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:40

pfff dan ben ik ook een dierenbuul mijn pony staat ook HELEMAAAAAL alleen heb hem, ook uit een kude weg en hij vind thet niet erg
hij is gelukig speels eet goed

maar ja wat ben ik een dierenbul dan zeg

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:43

dobbel schreef:
Ja zulke andwoorden krijg je nou eenmaal omdat het zo is, een paard hoort niet alleen punt.

Ja idd.

Met afstraffen zul je niets bereiken, je paard is gewoon eenzaam, klaar. En dat kun je alleen oplossen met een paard(je) erbij.

En als ze van de zomer de wei op gaat, dan staat ze toch ook met andere paarden? Of kan dat dan ook opeens niet?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:15

cherish schreef:
gianlucka, daar heb ik ook al aan gedacht maar ze kan niet zo goed met andere samen... ze trapt snel.. en dat vind ik dan zielig voor het shetje

Ik heb ook zo'n geval, maar na een week is dat trappen vast wel minder. Dan weten ze hun positie. Toen Hans erbij kwam was het een hele week heibel, hij werd buiten gesloten en alles, nu staan Amber en Grietje allebei aan een kant te waken als hij slaapt

miriamrocky schreef:
en even over als je een schetie er bij neemt zal ik eenveulen doen die kan je aan leren dat je soms weg bent

Dat is mss wel zo, maar dan moet je wel zorgen dat je een hoge stal en een goed afgezette wei hebt. Anders is het dag veulen of verwond het zich. Ik denk dat een oudere pony rustiger blijft als hij even alleen moet staan (mits die dat gewend is)

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:26

Geitje of schaapje erij ofzo..

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:44

Hebben wij ook gehad.
De eerste week hinnekte mn paard ook aan één stuk door.
Gewoon binnen zetten als je er niet bent en naar buiten laten als je thuis bent. Dan kan ie toch even lekker lopen.

Je hoeft echt niet meteen aan de aanschaf van een ander paardje ofzo te denken, want het went echt wel. Bij mijn pony was het na een week helemaal over. Nu staat ie gewoon rustig in zn eentje buiten.

Hopelijk heb je hier wat aan.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:46

miriamrocky schreef:
pfff dan ben ik ook een dierenbuul mijn pony staat ook HELEMAAAAAL alleen heb hem, ook uit een kude weg en hij vind thet niet erg
hij is gelukig speels eet goed

maar ja wat ben ik een dierenbul dan zeg

Ik denk dat de meeste mensen die zeggen dat het "zielig" enzo is het nooit hebben meegemaakt.
Iedereen roept maar wat raak. Omdat ze in een boekje zo mooi zeggen dat paarden kuddedieren zijn (wat ook zo is), vind iedereen meteen dat je paardje niet alleen kan staan.
Mijn paard staat ook alleen en is (naar mijn idee) dolgelukkig.