Wie heeft het E-rijbewijs gehaald?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Wie heeft het E-rijbewijs gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 19:59

ikke schreef:
Het is alweer een poosje geleden, maar het lastigste was wel "dokken" parkeren voor een laadperron. Bocht 90gr achteruit en dan netjes recht voor de deur komen staan. Een keer steken was toen toegestaan.
Verder was het belangrijk om de combinatie recht te houden, zo min mogelijk sturen en "zwieberen", ver vooruit kijken, zodat je ruim tevoren wist wat je te wachten stond en welke mogelijkheden je had.
Let op je uitzwaai en het naar binnen lopen van de aanhanger, stoeprandjes pakken is zakken!
Oppassen voor fietsers, die komen gewoon rechts naast je staan en halen ook rechts in!!!

Kleine kanttekening: dit was dus E achter C

Hahaha, ja ik herken het. Heb het net gehaald. Ik ben wel om te oefenen gewoon met de trailer naar het industrieterrein gereden en daar dokje gedaan met de paardentrailer.

Maar idd veel kijken en ver vooruit kijken en genoeg ruimte pakken.

fjordiezzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 20:12

ik heb mijn B gehaald halverwege oktober vorig jaar en mn E begin december, vrij snel achter elkaar dus.
Ik heb allebei in 1 keer gehaald!!
Wat vooral belangrijk is goed overal kijken, kijken wat je kar doet in de bochten maar ook op de rechte stukken, goed fietsers nakijken die jij inhaalt, jaja je komt ogen te kort. En liever rustig en goed dan snel en dat je fouten maakt. Bochtje achteruit, recht achteruit parkeren etc gingen bij mij allemaal prima.
Ik dacht de dag voor mn examen ook nog even te oefenen met de trailer, maar dit is zoooo anders. Een trailer reageert gewoon veel feller en sneller omdat hij korter is dan een wagen waar je mee moet afrijden, dus geen aanraden om te oefenen voor je examen, je raakt in de war!
Naja heel veel succes in ieder geval!!

ps mn E rijbewijs: ik heb maar 6 uur les gehad a 40 euro per les en 175 euro examen. (Mn B heb ik in 20 lessen gehaald:D)

gewoonIsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:07

Ik heb het ook in 1 keer gehaald. Wij deden het met meerdere mensen van stal (i.v.m. groepskorting). Ik vond het examen erg meevallen, terwijl ik de eerste les dacht ai...dit gaat moeilijk worden! ik heb wel 's avonds goed geoefend op parkeerterrein.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:16

pfff wat een ellende was dat zeg. heb het in juni gehaald en een uur voor mijn examen kreeg ik een black out en kon ik ineens het bochtje achteruit niet meer
gelukkig wel gehaald en de bocht ging erg goed ( was wel handig geweest het raampje open te doen.. botste keihgard met mijn hoofd tegen het glas omdat ik uit het raam naar achteren wilde kijken, maar was dat cruciale punt vergeten )
heb geloof ik 7 lessen gehad en ga nu heerlijk elke week met de trailer weg.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:33

Jep gehaald in 1 keer.
Heeft me ongeveer 600 euro gekost. En nu al onbetaalbaar veel plezier op geleverd!
Ik heb 10 uur gelest. (incl examen)

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:38

Ik ben nu bezig met m'n gewone rijbewijs en ik mag bijna afrijden. Natuurlijk wil ik ook graag m'n E, ik heb een auto en een trailer tot m'n beschikking, dan kan ik lekker zelf overal heen zonder dat ik m'n ouders mee moet nemen (die dan niks te doen hebben als ik aan het rijden ben)

Volgens m'n rijinstructrice kan ik het beste meteen als ik m'n rijbewijs heb doorgaan voor m'n E omdat je dan nog helemaal 'in' het lessen zit.
Maar van andere hoor ik weer dat je beter eerst een tijdje moet autorijden voor je aan je E begint.

Geld is geen probleem, m'n ouders willen het voorschieten Maar wat is nou beter, meteen er achteraan of een tijd wachten?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:35

Ik heb het ook in 1 x gehaald.

Vooral kijken en anticiperen in het verkeer met een aanhanger achter je vond mijn examinator erg belangrijk.

Ik moest een bochtje om achteruit rijden, het ging weliswaar niet al te snel maar wel foutloos.

Ik heb overigens wel een stoepje meegenomen en ben daar niet op gezakt
Ik had gewoon een erg aardige examinator, die me zelfs nog even vroeg of ik niet wat vergeten was voordat ik het terrein af wilde rijden
(Oeps, de remproef dus )

nadina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 18:38

Ik heb afgelopen oktober mijn E gehaald. Jij hebt waarschijnlijk de pech dat je theorie moet doen. Ik heb mijn rijbewijs in 1 keer gehaald. Was niet erg ingewikkeld: Moest bochtje achteruit wat super ging en bij een lantaarnpaal stoppen wat niet lukte, ben wel 5 keer uitgestapt en was nog niet bij de paal. Ik vond het achteraf meevallen maar mijn vriend heeft alle zeilen bijgezet om mij te laten gaan voor examen (hoezo stresskip Maar ideaal als je het hebt! Wel veel oefenen is mijn advies!

Noukje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-06 20:48

Heb vanmiddag mijn eerste les gehad. Ging wel goed geloof ik Lekker rondrijden in een dikke jeep!! haha. over ongeveer 7-8 weken mag ik op.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:52

Concorde schreef:
Ik heb 'm in 2 keer gehaald, met een spoedcursus. Ben de eerste keer een beetje dom gezakt, maar er is hier al eerder een topic over geweest en daar heb ik t hele verhaal in gezet

haha, je bent niet de enigste

alleen moet ik over 2 weken voor de 2e keer op...maar het bochtje achteruit ging bij mij wel goed

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 20:55

Concorde schreef:
Ik heb 'm in 2 keer gehaald, met een spoedcursus. Ben de eerste keer een beetje dom gezakt, maar er is hier al eerder een topic over geweest en daar heb ik t hele verhaal in gezet

haha, je bent niet de enige alleen moet ik over 2 weken voor de 2e keer op en het bochtje achteruit ging bij mij wel heel goed...hihi

ik heb me ingeschreven voor zo'n dagopleiding met lunch en garantie, dat koste me rond de 500 euries...halaluya is het een verlaat verjaardagscadeautje

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 21:54

eh, ik reed voor ik mn b had al met paard achter me (als je de keus hebt lopen of rijden... tja.. wel met iemand ernaast, en grotendeels over landweggetjes...
toen ik mn b had, ook heel veel gereden met mn vader, zelfs leren fileparkeren , weet niet of dat nog zo lukt maar t ging...

eigenlijk vond ik t allemaal heel erg meevallen, behalve dat ik een eigen rijstijl had die anders was dan die de instructeur verwachte, heb heel gezellig examen gehad... en was niks op aan te merken.
wat heel belangerijk is, goed kijken, bochten ruim genoeg nemen, en besef dat je een aanhanger hebt, en dus zwaarder bent, langere remweg.. rij alsof je 2 paarden en een doos eieren vervoert was t geloof ik.

ennuh, als je een eigen trailer hebt, veel oefenen!!!
owh jah.. had hem dus netjes in 1 keer

succes

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:15

Heb 'm nu ruim een half jaar, toen ik er aan begon had ik een goed jaar m'n B. Ik heb bewust eerst een tijdje rondgereden voordat ik aan m'n E begon. Je hebt dan toch al wat meer verkeersinzicht en rijdt ook makkelijker in een vreemde auto weg.

Ik heb een dagcursus gedaan en het viel mij eigenlijk heel erg mee. Het achteruit rijden enz. zijn gewoon trucjes die je even door moet hebben.
Heb 'm wel in 2x gehaald... maar de eerste keer meer op vermoeidheid na zo'n hele dag icm de verkeerssituatie niet kennen gezakt dan op het rijden met aanhanger op zich.
De tweede keer ben ik na nog 2 uurtje les probleemloos geslaagd. Was in totaal zo'n 700 euro kwijt maar ben nog steeds blij dat ik 'm heb!