Lucerne

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:37

De lucerne bevordert de spijsvertering dus daar komt dat denk ik door.
Mijn veulen mest wel gewoon heel goed.

Reem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:49

Ik heb een tijdje lucerne gevoerd, omdat ze last had van hoesten. Ik had het vervangen door hooi. Ik gaf het in combinatie met biks, maar ben wel minder biks gaan voeren.

Toen ze hoefbevangen is geweest ben ik gestopt met lucerne en biks voeren en krijgt ze alleen nog maar geweekt hooi.

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 20:54

Okeej. Hoeveel lucerne (in scheppen) gaf je haar ipv het bix? Want een schep is natuurlijk geen kilo bij lucerne.
dankje;.

Pellie

Re: Lucerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 21:02

ik voer ook lucerne van hartog. het was goed voor gam, om het te krijgen naast de hooi. ze krijgen hier ongeveer 3 handen per dag, ik heb geen idee of dit genoeg of teveel is om eerlijk te zijn

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 09:29

Okeej! Ik ga er nu weer heen dus ben benieuwd hoe hard ze het eten;)

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 09:58

Kijk wel uit met Lucerne als je merrie drachtig is. Ik ken gevallen dat er merries het veulen hadden verloren. De stal waar ik toen stond kregen ze geen hooi en alleen 3 x per dag een emmer lucerne. Later heeft het ook in een paardenblad gestaan en om welke stof het ging.
Voer lucerne als een bijvoer en geef je paard/pony wel gewoon hooi/kuil. Lucerne vinden ze heerlijk, maar het is wel overdaad schaad!

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:08

Luuz schreef:
Okeej. Hoeveel lucerne (in scheppen) gaf je haar ipv het bix? Want een schep is natuurlijk geen kilo bij lucerne.
dankje;.

Mijn Kwpn er krijgt twee maal daags twee scheppen luzerne ,(naast twee maal daags 1 schep semmit granen en onbeperkt kuil)
Twee jarig arabierenveulen krijgt twee maal daags halve schep luzerne en
(onbeperkt kuil aangevuld met twee maal halve schep met granen)
Tinkers krijgen twee maal daags driekwart schep luzerne( en onbeperkt kuil en pavo mineralenblok)
Dit is winterkost - na de kou doen we geleidelijk afbouwen in combinatie met de opstart van volledige weidegang. ( in de zomer stoppen we met de luzerne)

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-06 08:09

Okeej !
Nogmaals iedereen weer bedankt voor de nuttige reacties...
Kus Luuz

romanzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 11:13

Toen mijn paard jong was (6maanden tot een jaar) gaf ik hem ook een 1 kilo veulenbrok maar mijn da zei dat ik hem 3 kilo per dag moest geven dat ze dat nodig hebben maar goed dat was mijn paard (een Nrpser die uit gegroeid is tot een grote E pony van 157)