Waarvoor dienen twee teugels...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:49

In het geval van TS, dus teveel druk op de teugel, lijkt het mij beter op te lossen door het paard actiever te maken.

En dan niet op het moment dat ie gaat hangen, naar voren schoppen, maar goed het achterbeen eronder proberen te rijden.

Rijdt overgangen en schijnovergangen en zorg dat ie van achter actief blijft en ga op de momenten dat ie hangt zeker niet vasthouden of zelfs terugtrekken.

Maar eigenlijk hoort je instructrice dit te vertellen.

Tivara

Re: Waarvoor dienen twee teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 14:50

Stond in de laatste bit, dat dat was om te oefen om met stang en trens (2 teugels) te rijden.. Dus om het eerst met 2 teugels aan een trensje te oefenen.. Maar met de wedstrijden mag het dus vanaf april niet meer..

mariska32

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:00

zal best dat sommige er mee oefenen,zal ook wel dat sommige het gewoon wel mooi vinden staan,maar vraag aan een beetje fatsoenlijke instruckteur wat 2 teugels aan 1 bit kunnen doen dan krijg je echt te horen dat je meer in je handen hebt en dus MEER druk kunt uitoefenen.
ik denk niet dat ze op deurne larie leren.

DianneM

Re: Waarvoor dienen twee teugels...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 23:33

NoaFleur schreef:
Sorry, maar dit klopt niet.
Het is idd zo dat je het oppervlakte vergroot met 2 teugels (al is dit volgens mij verwaarloosbaar aangezien de teugels op bijna dezelfde plaats op de bitring hangen) maar de kracht blijft echter hetzelfde, als je nu met 1 teugel rijdt of met honderd. Je zal je paard dus niet 4x zoveel pijn doen. Trek maar eens met 1 koord aan een ring in de een muur (vergelijkbaar met een bitring) en met honderd koorden aan dezelfde ring. Het is niet zo dat je dan ineens die ring uit de muur zou kunnen trekken omdat je zogezegd honderd keer zoveel kracht zou gebruiken.

Ik zie het nut van dubbele teugels dus ook niet echt in. Sommige mensen rijden er echter wel mee omdat ze met 2 teugels een stillere hand zouden hebben.

Wat nu als je sterk genoeg bent om het haakje uit de muur te trekken.. Het is een dun touwtje, maar het snijdt in je hand als je er hard aan trekt.. je krijgt het haakje er niet uit, omdat het teveel pijn doet aan je handen. Pak je twee touwtjes, dan wordt de druk in je handen beter verdeeld en ook de druk wordt daardoor op het haakje veel groter, je zal zien dat je hem dan veel makkelijker uit de muur trekt.. Pak je er drie, zal hij er zo uitgaan.

Ik heb toch wel heel wat natuurkunde en wiskundelessen (op academisch niveau) gehad om dit logisch te verklaren..