zo goed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:24

Ik vind het rooster niet echt geestdodend hoor.
Wel als het paard niet buiten komt, maar hij staat niet op stal, maar lekker in de wei. Ik zou alleen iets minder rijden, je mag best elke dag rijden, (al ben ik daar geen voorstander van) maar misschien iets minder als 2 x per dag.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 15:59

Lisette schreef:
Citaat:
Het lijkt mij allemaal niet zo'n probleem hoor. Als ik alle commentaar hier lees zal ik me ook moeten schamen. Zo ziet nl 'onze' week eruit:

Maandag: mijn moeder een half uur priveles en ik daarna 1 uur.

Dinsdag: 1 uur rijden

Woensdag: mijn moeder 's ochtends een half uur priveles

Donderdag: 's avonds longeren/rijden

Vrijdag: 1 uur rijden

Zaterdag: 1 uur rijden

Zondag: in de wei/los in de bak en soms rijden of longeren

Over het algemeen komt Barbiano elke dag 's ochtends in de wei mits het minder weer is en ik vind zeker dat hij het zo slecht niet heeft.

Nou Lisette, zo ziet ons schema er ook ongeveer uit, geen probleem lijkt mij. In het originele schema van Paardje stond echter ongeveer twee keer per dag een les en geen rustige dag (een stuk zwaarder als dat wat jij en ik doen).
Maar goed, als het paard er gelukkig onder is Scheve mond

toontje

afwisseling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 16:07

zorg voor wat afwisseling. het schema is niet zwaar. evert offereins zou zeggen: "er is geen enkel ander dier zo gebouwd om te bewegen als een paard. kan je hier niet aan voldoen neem dan een cavia".maw veel bewegen is goed als het op een vakundige manier gebeurt. zorg wel voor afwisseling. van een dagje op de wei/paddock worden ze echt niet slechter. pezen en spieren kunnen nu eenmaal niet in 24 uur herstellen.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 16:52

Tiko schreef:
Tja, zoals de meeste vind ik dit een erg (lees: te) zwaar! Maar toch, als je dit schema al een hele tijd aanhoudt, en je paard blijft er nog steeds vrolijk, en gezond, zou ik niet weten waarom je je schema moet veranderen! Je moet alleen wel zorgen dat zowel jij als je paard er gezond en vrolijk onder blijven! wel snap ik niet waarom die bijrijder??!?!! Meer ruiters is (naar mijn mening) minder goed en makkelijk voor een paard!

ik vind het zelf lekker voor mijn paard dat hij van 3 mensen aandacht krijgt. die bijrijder hebben we om een speciale reden (ze heeft bijna geen geld en we hebben ook iemand die hem kent voor de vakanties)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 16:56

MirageGidran schreef:
oke, het gaat tegen het gevoel van ons mensen in, maar op zich is twee keer per dag beweging goed; ik zou willen dat ik die mogelijkheid had.
Alleen; alleen maar lessen, lessen, lessen, hij moet dus altijd letterlijk 'bij de les' zijn. en moet dus altijd geconcentreerd werken.
3 keer per week een lesje meedraaien vind ik persoonlijk genoeg.
Priveles is vaak nog wat "zwaarder" dan een groepslesje.
Maar ik zou toch zeker 1 vrije dag inlassen, bv. dat hij lekker zichzelf kan zijn in een paddock ofzo. En bv. 1 dag longeren ofzo, of een buitenrit, of als dat niet kan, lekker wandelen buiten.
Er is zoveel te verzinnen om het leuk te houden voor een paard, gebruik dat!
Succes, Ingrid

wij nemen les omdat we het paard niet "verkeerd" willen berijden. in de zomer zal hij 3 keer (of soms meer) op buitenrit gaan.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 17:05

over die rustdag: mijn instructrice (en zelfs eigenaresse van de manege) zegt: een rustdag brengt stoornis bij het paard. het is beter als je iets vast aanhoud zodat zijn lichaam normaal doorgaat, als daar een rustdag tussenkomt moet alles omschakelen!

ook kan ik zelf niet op meer afwisseling komen!? voor mezelf rijden doe ik bijna nooit, door de vorig genoemde reden. 's winters gaat hij minstens drie keer per week in de paddock (de wei mag dan niet, ze staan op een manege)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 17:10

oh ja, ik gebruik dit schema sinds ongeveer november/december

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:13

Ook voor mijn paard zou het schema alleen maar goed zijn!
Die zou het ook alleen maar leuk vinden.
En trouwens, anders staat je paard alleen maar in zijn stalletje. Een beetje beweging en aandacht is alleen maar goed.
Alleen, ik zou het echt niet volhouden!!!!!!!!!!!!

Het schema TE ZWAAR????
Als je naar paarden op (de meeste!!!) maneges kijkt... die lopen vaker nog veel meer!

Ach, iedereen moet het zelf weten, maar te zwaar, dat vind ik echt onzin. Lovers

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 17:27

astridastrid schreef:
Ook voor mijn paard zou het schema alleen maar goed zijn!
Die zou het ook alleen maar leuk vinden.
En trouwens, anders staat je paard alleen maar in zijn stalletje. Een beetje beweging en aandacht is alleen maar goed.
Alleen, ik zou het echt niet volhouden!!!!!!!!!!!!

Het schema TE ZWAAR????
Als je naar paarden op (de meeste!!!) maneges kijkt... die lopen vaker nog veel meer!

Ach, iedereen moet het zelf weten, maar te zwaar, dat vind ik echt onzin. Lovers

stelt me gerust (van sommige anderen trouwens ook hoor)! ze zeggen ook vaak dat paarden die vaak rijden het langste leven.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:51

Als je paard er plezier in heeft dan zeg ik: Waarom niet? Afwisseling genoeg dacht ik, en zwaar is het zeker niet, als je kijkt naar sommige maneges. Ik ken maneges die pony`s hebben die 4 uur achter elkaar aanlopen, elke dag...dat is pas zwaar en saai.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 17:58

nou ik moet nou van mijn instructeur Tos iedere dag flink rijden, en ik merk na 3 dagen het zelfde doen, dat hij er niet bij is met zijn gedachte!
Meestal ga ik dan ff het land op, en ff uitrazen! Meestal eerst een tijdje race *Tos houdt daar nogal van* en daarna oefenen we wel wat, maar dan op een manier dat Tos het niet als werken ziet...*lekker vaag he!*

De volgende dag is hij weer helemaal 100%!
En minstens 1 rustdag per week! Jij werkt toch ook geen 7 dagen per week?

Maargoed, het is jouw paardje!
Maar als het mijn paardje was, zou ik het toch wel anders doen!

Mikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 19:11

Ik vind het niet te zwaar, maar ik zou vaker naar buiten gaan. Ieder paard heeft wel een rustdag nodig! Maar de manier waarop is per paard verschillend. De ene heeft een complete rustdag nodig (in de wei oid), de andere wil wel graag werken en daar is een lange, rustige buitenrit goed voor. Elke dag les vind ik wel erg saai/zwaar etc. Ik snap dat je je paard goed wil rijden, maar als je vanaf november al zo veel gelest hebt, weet je nu ongeveer wel hoe je hem goed moet rijden. Tuurlijk zal het wel iets minder gaan, maar op concours staat je instructrice ook niet klaar en zeker tijdens de proef zelf niet. Een paard is gemaakt om te lopen dus zoveel trainingsuren vind ik niet verkeerd, maar wel de manier waarop.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 19:16

Of het te zwaar is verschilt heel erg per paard.
Hij zal het vast wel aan kunnen om 2 x per dag te lopen.
MAAR, het is alléén maar les, les en nog eens les. Lijkt me dat een paard dat een beetje zat gaat worden. Jy hebt na een dag school toch ook geen zin om 's avonds bijvoorbeeld weer de hele avond naar school te gaan Verward
En 1 ding snap ik echt niet, waarom hebben julie een bijrijdster??? Verward
Jullie rijden er al met zn 2en op, en dan nog een bijrijdster ook?
Heel apart.
Ik zou er dus wel meer afwisseling in gooien. Dat 2x per dag hoeft niet zo'n probleem te zijn maar ga een x longeren ofzo.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 21:18

carlijn83 schreef:
Of het te zwaar is verschilt heel erg per paard.
Hij zal het vast wel aan kunnen om 2 x per dag te lopen.
MAAR, het is alléén maar les, les en nog eens les. Lijkt me dat een paard dat een beetje zat gaat worden. Jy hebt na een dag school toch ook geen zin om 's avonds bijvoorbeeld weer de hele avond naar school te gaan Verward
En 1 ding snap ik echt niet, waarom hebben julie een bijrijdster??? Verward
Jullie rijden er al met zn 2en op, en dan nog een bijrijdster ook?
Heel apart.
Ik zou er dus wel meer afwisseling in gooien. Dat 2x per dag hoeft niet zo'n probleem te zijn maar ga een x longeren ofzo.

dat van die bijrijdster heb ik al gezegd! en dat van school snap ik niet helemaal?!

Arona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-02 21:43

het lijkt mij erg zwaar, misschien zou 'mijn' paardje dit wel vol houden, maar ik denk ik niet eens (ook niet als ik allemaal spring lessen zou hebben!!)

maar, zoals eerder gezegd, je paard geeft zelf wel aan of hij dit aan kan ja of nee;
* wordt ie sloom, of juist bokkerig, bijterijg met opzadelen enz.
*is ie chagerijnig
*als je goed naar je paardje kijkt, kijkt hij dan vrolijk uit zijn ogen?

als dat laatste wel zo is, en jij en je moeder voelen je prettig met dit schema, dan waarom niet.

Toch zal ik ter vergelijking mijn schema eens opschrijven.

maandag: les, half springen, half dressuur (L tot Mspringen en B dressuur)
dinsdag: zelf training
woensdag: zelf training
donderdag: springles (M niveau)
vrijdag: om de week zelf training of priveles springen en dressuur
zaterdag: zelf training
zondag: rust.

de zelf training vul ik dan in door rijden binnen, soms buiten, longeren, enz.

Nou zeg ik wel dat je 'mijn' paardje gerust 2 dagen stil kan laten staan hoor!!! Schijnheilig

maar nogmaals, lijkt jou paard gewoon vrolijk, en jij en je moeder voelen je hier prettig bij, gewoon zo doorgaan

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-02 21:51

oke, opzich lijkt hij mij wel gezond, want hij heeft nog nooit iets gehad als gebreken (ff afkloppen!) mijn eigen mening is dat het mij lekkerder lijkt om veel te bewegen. na 2 uur werken kan hij in de wei ook nog wel aardig gek doen!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 09:23

Lichamelijk welzijn is niet het enige dat telt.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:26

paardje schreef:
na 2 uur werken kan hij in de wei ook nog wel aardig gek doen!

Tja, vind je het gek? Hij moet dan even al die (geestelijke) stress kwijt.

Josti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 10:48

paardje schreef:

dat van die bijrijdster heb ik al gezegd! en dat van school snap ik niet helemaal?!

ze vergelijkt jou met je paard...

je paard moet veel lessen lopen (net als jij op school)

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 10:51

nou vandaag nog ff gekeken hoe hij uit zijn ogen kijkt. gewoon goed hoor, net als alle andere eigen paarden.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 11:21

toen ik het paard waar ik op reed beleerde was het een gigantische dooie, nu met fanatiek rijden is ze veel vrolijker en een 'heet' paard geworden!
Volgens mij is er niks mis met je schema, als ik naar mijn paard kijk dan merk ik duidelijk 'hoe meer werk (lees: conditie), hoe vrolijker'. Terwijl ze dagelijks in de wei staat en ik bijna elke week naar de bossen ga en de andere vijf/zes dagen alleen maar rondjes rijd... Rondjes rijden kan je ook erg afwisselend maken!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:06

Hee paardje,
jij bent de enige die kan weten of het goed is voor je paard om hem zo lekker aan het werk te hebben. Jij zegt dat er niets mis is met je paard, dat hij vrolijk is, hij gaat er lichamelijk ook niet aan onderdoor, nou ga dan lekker zo door! Dan vind ie het blijkbaar toch prettig om vaak zijn benen te strekken en dat kan ik me heel goed voorstellen! Ik denk dat jij heel goed voor je paard zorgt, en dat er helemaal niets mis is met je schema.

Wat is er trouwens mis met je andere paard, hij is kreupel, maar wat heeft ie?

xxx Pneekz

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-02 12:24

pniekepnak schreef:
Hee paardje,
jij bent de enige die kan weten of het goed is voor je paard om hem zo lekker aan het werk te hebben. Jij zegt dat er niets mis is met je paard, dat hij vrolijk is, hij gaat er lichamelijk ook niet aan onderdoor, nou ga dan lekker zo door! Dan vind ie het blijkbaar toch prettig om vaak zijn benen te strekken en dat kan ik me heel goed voorstellen! Ik denk dat jij heel goed voor je paard zorgt, en dat er helemaal niets mis is met je schema.

xxx Pneekz

Zoals ik ook al zei. Sluit ik mij hier 100 % bij aan.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-02 13:20

pniekepnak schreef:
Hee paardje,

xxx Pneekz

voor de 3e keer een peesblessure! naar utrecht geopereerd. chronische peesschedeontsteking, vergroeiing en verkleving van de peesschede aan de peeswand. heb hem nu elke dag op het land