Hoe vaak vetten jullie in?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:24

Voordat ik moet wedstrijd ga, dat verschild van elke week en dan weer een maand alng niet. Als ik echt veel wedstrijden heb doe ik het wel wat minder grondig, maar toch eventjes.

Kady_

Re: Hoe vaak vetten jullie in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:27

abah invetten, daar doe ik bijna niet aan. eigenlijk wel slecht van me maar zoek het echt gewoon niet

EvaSuzanneJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:29

Mijn mentuig vet ik altijd na gebruik in, is 3x per week, maar ja, mijn vader heeft het gekocht en wil het graag netjes houden. Mijn gewone hoofdstel ong. één keer per half jaar .

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:58

Nieuwe zadels en hoofdstellen vet ik elke week in, worden ze mooi soepel van. Naarmate het spul ouder wordt probeer ik het elke maand. In iedergeval gaat er na elke rit even een doek overheen om het zand weg te vegen en een beetje olie elke week.

Als iemand zich geroepen voelt bij mij te komen vetten tegen een kleine vergoeding geen probleem

Nina_Chicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:06

DunDijk schreef:
@ Nina_Chicka: Ik roep ook de hele tijd dat ik mijn leven ga beteren en vaker ga invetten...maar het is er nog steeds niet van gekomen

Haha ik weet precies wat je bedoelt!
Echt erg hoor.

Ik weet de oplossing: Kunststofzadels nemen

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:19

Mijn hoofdstel en zadel vet ik helemaal niet zo vaak in. Doe ik als ik denk dat het nodig is.
Mijn laarzen maak ik elke dag schoon, en reinig ik 1x per week.

Phrono

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:22

Nina_Chicka schreef:

En dat heb ik gedaan.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 13:23

Toen ik nog in Deurne zat maakte ik mijn harnachement + Rijlaarzen dagelijks schoon met zadelzeep en vette ik alles eens per maand in.

Tegenwoordig maak ik m'n rijlaarzen nog steeds dagelijks schoon (zijn van leer en ik gebruik ze veel en ben er erg zuinig op!). Laarzen invetten doe ik eens per week.

M'n harnachement wordt zeker eens per week met zadelzeep schoongemaakt, en als ik op concours moet wordt het nog eens extra gedaan. Invetten gebeurt nog steeds eens per maand.

Als je het goed bijhoudt dan kost het ook niet veel tijd omdat het vuil dan niet zo 'vast' zit en het makkelijk schoongepoetst kan worden. Bovendien staat het wel zo netjes en is het ook veel beter voor het leer.

Invetten zou ik niet te vaak doen, dit is slecht voor de stiksels. Als je zadelzeep gebruikt moet je niet te veel water gebruiken, dit is ook slecht voor de stiksels (en het leer).

Nina_Chicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:23

Haha ik ga er 1 aanschaffen dit weekend dus van het invet probleem ben ik ook af

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:37

ik vet nooit in (mijn laarzen en schoenen wel met KIWI)
Hoofdstellen en zadels alleen met zadelzeep.
Toen ik veel reed een keer per maand. Nu een keer in het half jaar ofzo.

Krips

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:39

Even een beetje ontopic/offtopic, Heeft iemand tips om het zadel behalve invetten een opknabeurt te geven? En hoevaak moet je eigenlijk je beugelriemen vervangen? Mss, wel leuk om zo op het onderwerp in te gaan? Als de ts het vervelend vind verwijder ik mijn reactie

Laurier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:43

ik heb laatst gevraagd aan iemand hoevaak ik nou mijn hoofdstel in moest oliën ... zegt zei niet vaak, zo'n een tot 2 keer in het jaar, want te vaak is niet goed voor de stiksels... en wat ze wel nog zei is dat je hem eigenlijk elke keer nadat je hem gebriukt hebt moet schoonmaken met zadelzeep om hem zo mooi mogelijk te houden.. ik moet zeggen dat dit heel goed werkt!

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:44

ik heb geen eigen paard. Maar vind het niet erg om in te vetten..

Ook met mijn stage op de manege moest ik samen met nog 3 meiden alle zadels en hoofdstellen invetten van de manege ponys en paarden

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 14:50

vind het op zich wel leuk werk je ziet het lekker op knappen..
bij mn verzorgpaarden zijn ong 7 hoofdstellen e n5 zadels en een dubbelspan mentuig
dusja, ik vermaak me wel

(en mn eigen paard heeft ook nog tuig )

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 16:23

Nina_Chicka schreef:
DunDijk schreef:
@ Nina_Chicka: Ik roep ook de hele tijd dat ik mijn leven ga beteren en vaker ga invetten...maar het is er nog steeds niet van gekomen

Haha ik weet precies wat je bedoelt!
Echt erg hoor.

Die vind ik niet fijn

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:52

idd teveel vetten is niet goed, je kan wel met je vetdoek je zadel of tuig schoonvegen. Ik doe af en toe vetten en verder met zadelzeep. Ik vind het heerlijk werk.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:57

1keer in de maand haal ik alles uit elkaar en zeep en vet ik het echt goed in.Verder zovaak mogelijk even doekje zeep er over heen en 1keer in de week lik vet erover heen.

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:26

Hoofdstel 3 keer per jaar En dan alleen een likje vet, meestal maak ik het dan niet eens schoon. Ja ik weet het heel slecht, maar ik heb er een onwijze hekel aan!
Ik heb een suede zadel, dus dat scheelt.beugelriemen en singelstoten doe ik tegelijk met mn hoofdstel.

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:45

Ik heb een een verzorgpony maar die verzorg ik pas 3 maanden. Ik heb vorige week zaterdag voor het eerst het thuis schoongemaakt met zadelzeep en olie. Hoe vaak raden jullie mij aan het te gaan invetten?

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:53

Mn halster doe ik niet vaak, alleen als ie heeft gerold ofzo in nat zand dan doe ik het wel.

_Noraly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:22

vaak, ik wissel vaak van zadel, dus als het slecht weer is is er weer wat aan de beurt. zo kan het voorkomen dat een zadel 3 a 4 kee rin de maand gebeurd.
Hoofdstel zelfde liedje.
Eerst met olie, dan vet om het aftesluiten van vocht.
Sinds ik ze gebruik zijn ze erg goed vooruit gegaan

Owja en mijn leren laarzen vet ik nooit want dat mag niet.. die poets ik elke keer voordat ik rijden ga

Lynn_Noname

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:16

Bijna elke dag:P mijn sporenriempjes en hoofdstel toch zeker 2 keer per week
Zadel 1 keer in de maand wegens vuile piste in de zomer ook 2 tot 4 keer..

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 08:10

amie_x_mij schreef:
vaak, ik wissel vaak van zadel, dus als het slecht weer is is er weer wat aan de beurt. zo kan het voorkomen dat een zadel 3 a 4 kee rin de maand gebeurd.
Hoofdstel zelfde liedje.
Eerst met olie, dan vet om het aftesluiten van vocht.
Sinds ik ze gebruik zijn ze erg goed vooruit gegaan

Owja en mijn leren laarzen vet ik nooit want dat mag niet.. die poets ik elke keer voordat ik rijden ga

mijn leren laarzen "smeer" ik 1 keer per 2 weken in met zwarte schoenpoets

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:44

Ik vind vetten ook altijd wel leuk om te doen.

Ik heb een wintecje dus die hoef ik niet in te vetten. Daar heb ik speciale spray voor, even spuiten en dan schoonwrijven met een handdoek. De beugelriemen en de singelriemen zijn wel van leer, dus die vet ik samen met mijn hoofdstel.
Daarvoor gebruik ik geen zadelvet maar zadelzeep. Ruikt lekkerder en trekt sneller in.

De meeste ledervetten kun je trouwens voor alle soorten leer gebruiken. Een bekende gebruikte gewoon vet voor leren bankstellen voor haar tuig en dat werkte net zo goed.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 11:44

Ik vind vetten ook altijd wel leuk om te doen.

Ik heb een wintecje dus die hoef ik niet in te vetten. Daar heb ik speciale spray voor, even spuiten en dan schoonwrijven met een handdoek. De beugelriemen en de singelriemen zijn wel van leer, dus die vet ik samen met mijn hoofdstel.
Daarvoor gebruik ik geen zadelvet maar zadelzeep. Ruikt lekkerder en trekt sneller in.

De meeste ledervetten kun je trouwens voor alle soorten leer gebruiken. Een bekende gebruikte gewoon vet voor leren bankstellen voor haar tuig en dat werkte net zo goed.