Druk paard- welk voer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

Re: Druk paard- welk voer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 16:59

Alani schreef:
Ondanks je reactie, plaats ik 'em toch maar effe

Van magnesium worden veel paarden inderdaad rustiger van (je kunt het altijd proberen). Kijk uit met kruiden muesli's, hier zit namelijk er veel suiker in. En zoals bekend suikers zorgen ook weer voor energie.
Eigenlijk kun je je afvragen welke brandstoffen voor energie jouw paard binnenkrijgt. Brandstoffen zijn onder andere olie/vetten, eiwit en suikers. Als hij kuilvoer krijgt met een hoog eiwitgehalte kan dat ook een reden zijn waardoor hij barst van de energie. Je kunt dan een scheutje azijn (lees gewone natuurazijn) over zijn voer doen. Azijn lost (overtollig) eiwit op!

Ik heb zelf ook een hete merrie op stal staan, dus is weet hoe lastig dit kan zijn als je moet vechten tegen het voer. Zij krijgt ook maar een halve kilo brok per dag en ze is nog drachtig ook. Meer heeft ze gewoon niet nodig.

heel erg bedankt voor je reactie. misschien dat we gewoon overstappen op een basisbrok van ander merk misschien is ie daar fijner op.
hij krijgt hooi wat een beetje naar kuil neigt, het zit ook in die grote balen maar in de zomer krijgt hij gewoon pakjes en daar zit eigenlijk niks in en dat is ie ook druk dus daar ligt het niet aan. als andere basisbrok niet help kijk ik wel een keer naar iets van muesli.
mijn instructrise heeft wel eens gezegt dat ze van pavo 2 keer zoveel moest voeren als van subli!! om het zelfde resultaat te krijgen. dus misschien als we overstappen naar pavo gaat het beter hier zit dan waarschijnlijk toch minder in ofzo.

weet iemand dat of er in subli haver zit??

verdere reacties en ervaringen zijn welkom!!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:38

rhootje schreef:
heel erg bedankt voor je reactie. misschien dat we gewoon overstappen op een basisbrok van ander merk misschien is ie daar fijner op.

hij krijgt hooi wat een beetje naar kuil neigt
, het zit ook in die grote balen maar in de zomer krijgt hij gewoon pakjes en daar zit eigenlijk niks in en dat is ie ook druk dus daar ligt het niet aan. als andere basisbrok niet help kijk ik wel een keer naar iets van muesli.
mijn instructrise heeft wel eens gezegt dat ze van pavo 2 keer zoveel moest voeren als van subli!! om het zelfde resultaat te krijgen. dus misschien als we overstappen naar pavo gaat het beter hier zit dan waarschijnlijk toch minder in ofzo.

weet iemand dat of er in subli haver zit??

verdere reacties en ervaringen zijn welkom!!

Je paard krijgt dus voordroog, dat zou toch het probleem kunnen zijn. Sommige paarden reageren heel heftig op het fermentatieproces, ook als dat maar heel licht is geweest. Mijn paard heeft hier heftig last van, ik had er nog nooit van gehoord dat dat door voordroog/kuil kon, maar nu blijken best vrij wat paarden hetzelfde probleem te hebben. Omdat voordroog steeds gangbaarder voer wordt, krijg je dus ook vaker dit probleem.
Als je dit zeker wilt weten, koop een paar baaltjes goed droog hooi, zet je paard twee weken over van de voordroog op dit hooi, laat de rest van het voer zoals het is. Is het paard dan meer ontspannen, kun je met je stalhouder in de slag over droog hooi voor je paard (en dat valt soms echt niet mee). Blijft het paard net zo gespannen, moet je verder zoeken. In dat geval zou ik inderdaad gewoon een ander merk voer proberen. EquiSanum is bijvoorbeeld een zeer goed merk, waarbinnen je veel keuze hebt voor verschillende types paarden.
Een kleine opmerking over Pavo, sommige paarden hebben vreemde reacties op dat merk voer. Niemand weet wat het is, maar het is wel zo. Voor andere paarden is het overigens perfect voer, maar misschien is het niet het handigste merk om als eerste uit te proberen als je toch al een probleem hebt. Havens is op zich ook een makkelijk verkrijgbaar en goed produkt.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:47

@Waratje: bedankt voor je reactie!
alleen wat je zegt over dat voordroog, zoals ik al eerder zei in de zomer krijgt hij gewoon droge pakjes en dan is ie ook zo druk dus hier zit het niet in.

en hoe zit dat met dat pavo dan? wat voor reacties krijgen paarder hiervan dan? ik heb zelf bij mijn eigen pony pavo gevoerd ik haar toen net en was erg dun en wat sloom, gewoon niet zo lekker maar die was er met dat voer zo bovenop!
havens heb ik ook al naar zitten kijken.

verder nog iemand met ideeen, ervaringen?

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:50

SPELT(oertarwe) zit alles in, is gezond en worden paarden rustig van. enige nadeel: is moeilijk te vinden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:51

[quote="rhootje] en hoe zit dat met dat pavo dan? wat voor reacties krijgen paarder hiervan dan? ik heb zelf bij mijn eigen pony pavo gevoerd ik haar toen net en was erg dun en wat sloom, gewoon niet zo lekker maar die was er met dat voer zo bovenop!
havens heb ik ook al naar zitten kijken.
[/quote]
Tja, als er toch eens bekend zou zijn hoe dat zit met Pavo. Daar zou Pavo ook blij mee zijn. Reacties kunnen verschillend zijn. Paard van een kennis gaat er bijvoorbeeld van schuren, maar er zijn ook diverse andere reacties.
Als je het al geprobeerd hebt, dan weet je of je paard er tegen kan

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-06 15:21

ok, bedankt allemaal.

wizewo schreef:
SPELT(oertarwe) zit alles in, is gezond en worden paarden rustig van. enige nadeel: is moeilijk te vinden.

en weet jij dan toevallig waar je dit kunt krijgen??

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 09:03

Niet in de standaard veevoederbedrijven, eerder bij de kleine molenaarsbedrijfjes die ook meel en bloem voor mensen verkopen. Ik haal het 5 km van bij ons(15 km voorbij antwerpen, gok ik) , maar denk dat dat net iets te ver is voor je...als je toch geintresseerd bent, geef je me maar een seintje. Dan zoek ik naam, adres en telefoonummer wel op. Het is een "maalder" en heeft voor de paarden de ongepelde versie en voor de mensen de gepelde en gestampte. Misschien kan je een wat grotere partij bestellen?

Mijn paard reageert er geweldig op. Hij had zeer snel last van stalbenen (door de eiwitten) en sinds hij op spelt staat niet een keer weer . Hij is er rustiger van geworden maar omdat hij van zichzelf ook al rustig is, krijgt hij in volle training*alleen in de zomer* wat mix erbij. Dan zit er toch net wat meer pit in (lees: show), maar dat hoeft niet, het is volledig genoeg.

De 2 hengsten van de vrouw van de maalder staan ook op spelt-rantsoen en zien er fantastisch uit en heerlijk rustig. Koliekgevoelige paarden schijnen het hier er ook goed op te doen. Omdat het niet gepeld is, is het ook nog eens goed voor de tanden.

Voor de rest weet ik niet waar ze spelt verkopen...Jammer want is zo'n supervoer!Ik ben er helemaal blij mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 13:45

Orchid schreef:
Je kan ook Cavalor Pianissimo voeren, www.cavalor.be
Ik voer ook cavalor en het is echt goed voer!

In de tijd dat ik dit gevoerd heb (als extra) was ik er ook erg positief over!

Orchid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:10

Je kan trouwens ook Pavo Stimix voeren, zit geen haver in, wel spelt
Orchid krijgt nu 1/2 stimix en nog 1/2 perfomix van cavalor.
Ik voerde eerst gewoon 1 schep stimix en dat heeft ook een best laag energiegehalte (voor zover ik op Orchid merkte dan )
Zelf heb ik nog geen cavalor pianissimo gevoerd, wel strucomix en perfomix, maar het is echt heel goed voer
Het ruikt echt heel lekker en Orchid doet het er super op

caspertjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 17:22

volgens mij moet dat beest gewoon zijn energie kwijt of eerst longeren ofzo voor het rijden of in de wei of bak even laten dollen. Dat schilt meestal ook een hoop.
Als je een buitenrit rijdt en er een mooi lang zandpad is zou ik hem helemaal kei hard in rengalop laten gaan. Daar zijn ze dol op en eind van dat pad zijn ze moe en doen ze rustiger aan.
Laat hem maar lekker werken dan wordt hij wel rustiger.

wizewo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 08:12

Euhm... werkt echt niet bij alle paarden hoor Caspertjuh. Ik ken er enkele die gewoon zouden doorgaan tot ze omvallen.

Als je paard een dag of zo niet gelopen heeft, is dat een prima oplossing maar als er iedere dag gereden wordt en dat dier blijft beetje hyper, dan is de energietoevoer gewoon te groot. Dat kan je wel met longeren oplossen maar dat is niet de ideale oplossing, liever de oorzaak aanpakken.

Rengalop met een te hevig paard zou ik trouwens afraden... die gaan meestal wel langer door dan een pad lang is en zie ze dan maar op tijd te stoppen zonder ruk en trek werk.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:42

allemaal heel erg bedankt voor de reacties

@ Caspertjuh: hij loopt elke dag de hele dag in de wei en als ik hem rij dan werkt ie hoor
op buitenrit kan ik niet met hem hij is nooit verkeersmak gemaakt en we hebben hier ook geen zandpaden in de buurt 0:)

@ Wizewo: bedankt voor je reacties
ik zal eens even overleggen met de eigenaar, jammer dat je spelt zo moeilijk kan krijgen terwijl jij er zo tevreden over bent!

verder nog iemand tips?

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-06 18:46

Orchid schreef:
Je kan trouwens ook Pavo Stimix voeren, zit geen haver in, wel spelt
Orchid krijgt nu 1/2 stimix en nog 1/2 perfomix van cavalor.
Ik voerde eerst gewoon 1 schep stimix en dat heeft ook een best laag energiegehalte (voor zover ik op Orchid merkte dan )
Zelf heb ik nog geen cavalor pianissimo gevoerd, wel strucomix en perfomix, maar het is echt heel goed voer
Het ruikt echt heel lekker en Orchid doet het er super op

weetje ook hoeduur die Stimix is? dit lijkt me ook wel wat.

Phynix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:32

Ik kan ook Pianissmo van Cavalor adviseren, ik gebruik het ook sindskort voor mijn drukte maker en we zijn nog niet door de bak gaan vliegen , dus zeker positief

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-06 22:34

Mijn paard krijgt Havens zonder haver, voor alle soort paarden. Ook krijgt hij af en toe een lekkere banaan (magnesium) en hij is relatief rustig nu

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 16:39

Stimix kost hier voor een zak van 20 kg 10 euro, is wel te doen dus

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-06 12:43

@ Orchid, bedankt voor de info

allemaal bedankt voor jullie reacties.
ik ben er nu waarschijnlijk achter waarom ie zo druk is, er zit dus inderdaad in de basisbrok van Subli haver... tja lekker dan haha
hij krijgt nu sinds vandaag andere brok, kijken wat ie nu gaat doen, hoop dat ie hier rustiger van wordt.

nogmaals allemaal bedankt voor de reacties!

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 15:40

Toch nog even reageren hoor. Ik heb een dravertje, was ook heel druk. Voer nu equisanum voer, gaat een stuk beter. www.equisanum.nl Ik heb nu de primeur, ondaks dat hier haver in zit blijft ze er toch vrij relax onder. Als het aan de haver zou liggen heb je er ook nog arabian van, daar zit geen haver in dacht ik.
Mocht je geinteresseerd zijn kun je me over de prijs pb'en

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 15:27

@ manonutjuh: bedankt voor je reactie. ik ga eerste eens kijken hoe het zo gaat, hij krijgt nu net sinds gisteren andere brok dus kijk het eerst even aan hoe gaat.
als het niet veranderd pb ik je wel

nogmaals iedereen bedankt