In principe valt de inwerking van een ongebroken trens wel mee. Hij werkt weer anders in dan een gebroken trens (enkel- of dubbelgebroken). Dat ie ongebroken is, hoeft niet per definitie te betekenen dat ie veel scherper is. Sommige paarden hebben er juist baat bij. Niet alleen paarden die door een gebroken trens 'heen' lopen maar ook paarden die niet van die beweging in hun mond houden.
Een ongebroken trens werkt veel anders in dan een stang met hefboomwerking. Bovendien hebben de meeste 'menstangen' een ribbelige kant aan het mondstuk zitten die voor extra inwerking zorgt.
Als ik jou was zou ik een aantal bitten uitproberen en kijken waar ze 't beste op reageert. Misschien helpt 't ook wel als je een ongebroken trensje met zeemleer omwikkelt en daarmee gaat rijden. Het is gewoon een kwestie van uitproberen. En als je zelf maar rustig in je hand blijft, is er niks aan de hand.
Het kan ook best aan de manier van rijden liggen. Misschien is ze wel betuigd waarbij de menner nogal wat druk van voren toepaste. Als ze dat gewend is en jij rijd met een hele zachte hand, dan kan ik me voorstellen dat ze zoekende is.
Kijk ook eens in het mondje zelf, zoals ik al eerder zei. Misschien heeft ze wel weinig ruimte. Succes ermee!