Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Daardoor kan ik er nooit wonen, eigenlijk wil ik uit Europa, zoals Canada, australie en mss Zuid Amerika....
Dat is een heel andere discussie
. Hier in de buurt van Duesseldorf is het een beetje de randstad van Duitsland, dus niet heel veel ruimte en zijn de huizen in deze buurt helaas ook niet veel goedkoper dan in Nederland. Echter, wij gaan eind dit jaar naar een dorp midden tussen de bossen wonen, dus dan wel meer ruimte en waarschijnlijk heb ik een stal gevonden voor mijn paardje 5 minuten fietsen van mijn toekomstig huis, waar hij de gehele dag buiten kan zijn.

), ik weet nog niet precies waar, hoef ook niet perce in Europa te blijven. Natuurlijk wel het liefst ergens waar het warm is
Kan er nu al uren over dagdromen!
Gelukkig is mijn vriend ook vóór
kopenhagen schreef:soms ben ik nederland helemaal zat, zijn er hier mensen die naar bijv. duitsland of frankrijk zijn verhuisd omdat de huizen en grond daar goedkoper zijn en er nog meer ruimte is. graag jullie ervaringen, heimwee of juist helemaal niet? mis je je familie niet? en hoe zit het met belasingen en verzekeringen. en werk?
vooral ook omdat je hier prachtig kan rijden...zuid duitsland is ook mooi...maar als ik weg zou gaan, wil ik ook echt weg en dan verder weg dan duitsland
Huertecilla schreef:kopenhagen schreef:soms ben ik nederland helemaal zat, zijn er hier mensen die naar bijv. duitsland of frankrijk zijn verhuisd omdat de huizen en grond daar goedkoper zijn en er nog meer ruimte is. graag jullie ervaringen, heimwee of juist helemaal niet? mis je je familie niet? en hoe zit het met belasingen en verzekeringen. en werk?
Wij zijn al weer meer dan 5 jaar geleden naar het bergachtige hart van andaluciá vertrokken en met geen minúút spijt.
We missen niets en familie komt hier gráág op vakantie. Vrienden en kennissen ook; zó graag dat we daar vooraf duidelijke regels voor hebben opgesteld, want we zijn ghier niet gaan wonen om de vakantie van een ander te sponsoren.
Inmiddels is het hier niet meer zo goedkoop; onroerend goed hier is in die 5 jaar zo'n 150% meer waard geworden.
Werk is er zát.
Over belastingen en verzekeringen moet je een boek kopen en een locale expert raadplegen; in principe zijn de verchillen binnnen de oude EC-landen niet wereldschokkend.
Het is echter geen goed uitgangspunt om ergens van wég te willen. Het is nergens ideaal; per saldo is de optelsom van sterke en minder sterke punten overal wel zo'n beetje gelijk. Het verschil zit in wat de verschillen voor joú waard zijn. Hecht je veel waarde aan voorspelbaarheid en een goed geregelde basis zodat je voor een paardenbuikpijntje de veearts fluks kan laten komen, dan zit je in Nederland zo slecht nog niet hoor; NL heeft héél veel moois, ook om paard te rijden.
Ben je bijzonder zelfredzaam, wil je ook zo leven en hecht je bijvoorbeeld een winkelhaak in je paard zonder aarzeling wel zelf, dan woon je in het ergens in de wouden van de Extramadura beter op je plek dan in een NL-nieuwbouwwijk.
Daar zit een wereld van mogelijkheden tussen.
'Hier laat je wat, daar vind je wat' heet dat in goed NL.
HC