2 pony's op 1 box.. ervaringen gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:28

Mijn pony's staan ook samen in een 3x5m stal.
Op mijn vorige pensionstal stonden er 2 samen in een 3x3 box, maar dan met een hek ertussen, die alleen bovenin vast zat..
De dominante welsh drukte toen steeds de shetlander plat, zodat de welsh een grotere stal en meer te eten had...
Op mijn manege staan een C-pony en een minishet samen, wat hartstikke goed gaat. Ze lopen gewoon om elkaar heen, stoeien wat en allemaal heel erg leuk.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:30

Ik heb mijn pony's altijd samen om de simpele reden dat ze anders kwaad worden
Het gaat goed zolang ze maar genoeg in de hand zijn en ze weten wie de baas is, ik dus. Op het moment staan ze op rust en zet ik er maar een hek tussen omdat ze menen dat ze elkaar niet meer aardig vinden.

_rosita_

Re: 2 pony's op 1 box.. ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:40

mijn shetje staat ook met een ander shetje in 1 stal... in het begin hebben ze elkaar flink getrapt en gebeten, maar nu gaat het perfect...we hebben het ze zelf uit laten zoeken en bekeken of ze elkaar niet té erg zouden meppen. maar sinds ze het 'uitgevochten' hebben gaat het prima.. overdag staan ze met 4 shetjes op een stukkie en sávonds staan ze 2 aan 2 op stal

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:50

Zou in ieder geval zorgen dat hij zijn eigen water (emmer) en voerbakje heeft. Ken er ook 2 die samen staan en soms echt mot hebben. Dan zetten ze er eentje tijdelijk vast (hooguit een paar uur onder toezicht) met het halster aan de wand en dat werkt goed.

Flore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:02

Karin schreef:
Een praktische oplossing: als het echt niet gaat, zou je erover kunnen denken de box met een lage afzetting in tweeën te verdelen, in de breedte of diagonaal. Ik ken iemand die op die manier haar twee mini-Shetten (zo'n 80 cm hoog) in een paardenbox houdt en dat gaat prima, zeker als ze overdag ook buiten lopen.

Wij hebben ook een paardenstal doormidden gedaan met een schot voor twee welsh a'tjes. Ik had de stallen liever een cm of 30 breeder gehad maar ze staan er toch alleen maar 's winters 's nachts in dus dan kan het best.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:13

Ik zou het gewoon even aankijken.Je hebt 2 weken proeftijd als het dan nog niet goed gaat komt het ook niet goed denk ik maar je zegt nu al dat het iets beter gaat.Tegenover mijn pony box staan in een dubbele box 4 veulens en ze zijn begonnen met 2 veulens ze wisten dat het er 4 zouden worden maar hebben toch eerst 1 apart erbij gezet en die heeft het een hele week erg moeilijk gehad maar daarna was hij wel aardig geacepteerd met het 4e veulen was het net zo.Ook met een week was de rust er weer.

Als je hem dan toch wilt houden omdat ze buiten wel goed schijnen te opschieten moet je toch je box in tweeen delen.Dan maar iets minder ruimte overdag staan ze toch de heledag buiten.Ik vond de tip over samen in een andere vreemde box zetten ook een erg goede ook al kent jouw eerste pony het hele bedrijf wel dit waar ze nu in staan is toch zijn box en een andere is toch anders.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:44

Utah en Kim (allebei 1.70) staan ook samen in een box. Wel 1tje van 5 x 3,5 ofzo. Hij is ruim genoeg hoor. Alleen als Utah dalijk een veulen krijgt moet er 1 plek ruimen.

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:45

Mijn shetjes staan ook smaen in 1 stal. In het begin was de shet die we al hadden erg dominant en mcoht de nieuwe shet helemaal niets. Inmiddels zijn het vrienden voor het leven.
Mijn veulen staat in de opfok ook met 2 andere veulens in 1 stal, wordt af en toe ook in geschoven, totaal geen probleem.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:49

bij ons staan ze wel met zn tweeen in een box. Maar morgen gaan we wisselen met mn haflinger in de opfok en dan komt er een andere shet erbij dus is ook weer ff afwachten hoe dat gaat.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:51

Wij hadden hier ook een tijdje 2 shetten (een 3 jarige ruintje en een hengstenveulentje in een stal van 3 x 3.

In het begin werd het kleintje ook in alle hoeken geschopt. We hebben gewoon de stal dicht gedaan en niet naar gekeken. Overdag gingen ze op paddock.
Dit ging nog 4 dagen vrij 'hard' en daarna, plotseling, waren ze ineens dikke vriendjes.

Ze moeten toch even de rangorde bepalen. Je hebt 2 weken, als het na die 2 weken nog niet goed gaat zou ik Helix (hoe jammer het ook is) toch niet nemen, blijkbaar liggen Bas en Helix elkaar dan niet...

In de loopstallen hier ook, mijn paard kwam tussen 3 (hechte) jaarlingen. Mijn dominante merrie liet ze de eerste 3 dagen alle hoeken van de stal zien, maar nu is er niets meer aan de hand.

_revanche_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 19:59

Bij ons hebben we ook in 2 stallen, 2 shetten staan. Als je deze uit elkaar haalt worden ze kwaad en willen ze zelfs niet meer eten :S Verder hebben we er nooit geen problemen mee, ze zijn allebei al van jongs af aan bij elkaar

Toess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:17

Mijn pony deelt ook een box. Tinker van ongeveer 1.45 en een NRPs van 1.56 in een box van 2,5 X 6,5 ongeveer. Maar die 2 zijn maatjes voor het leven dus gaat super. Verder is het een loopstal maar soms moeten we ze wel even opsluiten in de box.
Ik moet eerlijk zeggen dat je ze nogal snel bij elkaar hebt gezegd (naar mijn idee). In de wei oke maar in de box kan de ander geen kant op. Persoonlijk had ik ze eerst een paar weken alleen samen in de wei/paddock gehad en dan kijken of ze samen goed in 1 box kunnen. Je kunt ze niet dwingen elkaar te mogen dus gaat het niet dan gaat niet en zou ik persoonlijk er een scheiding in maken.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:36

Mijn pony's staan ook samen in een box.
Zelfs de fjord van mijn moeder staat erbij (het is een heeeellleeee grote box)
Ivy deed in het begin echt heel lelijk tegen hem, maar iets minder erg als bij jou.
Als wobbe te dichtbij kwam? of als wobbe bij haar plukje hooi kwam eten?
Dan werd hij een paar keer flink gemept en afgesnauwt.
Ivy is een bitch en weet precies wat ze wil en ze zal de baas zijn ook!
Nu doet ze af en toe nog wel eens lelijk, maar het is al heel veel minder als toen.
En wobbe is nu ook ouder en weet iets beter hoe hij er mee om moet gaan (al zou hij in de stal nooit van zich af schoppen)
Het was toen ook zo dat als Ivy eerst in de box stond en ik zette wobbe erbij, dan was het gelijk meppen van Ivy's kant.
Maar het ging beterder als ik eerst wobbe in de box had en toen Ivy erbij.
Maar ik heb een keertje 1 van de 2 bij de ander erbij gezet en erbij blijven staan en toen gebeurde er wat ik al dacht.
Ivy begon te meppen en toen heb ik haar een flink schop terug verkocht (en nee, dit was niet zielig..)
Ze zag me niet aankomen en dacht dat wobbe haar geschopt had.
Sindsdien ging het beterder.
Ik moet haar nu nog wel eens een tik verkopen, maar geen schop meer zoals toen.
Soms hoef ik alleen maar een kwade stem op te zetten.

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar dit is mijn ervaring.

Je kunt misschien de leverancier van de box bellen om te vragen of hij misschien een 'tussenschot' kan leveren die in zo'n stal is te plaatsen en dan van onder dicht en van boven tralies heeft.
Met eventueel een deur erin.
Ik hoop dat het gaat lukken!

skaay

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:10

2 van mijn pony,s kunnen het heel goed met elkaar vinden en die gaan ook samen op stal.( mini shet + shet.
terwijl 2 andere shetjes van mij totaal niet samen kunnen zelfs niet samen in een stal van 3 bij 4. ze hebben elkaar tot bloedens toe gebeten..
terwijl ze over dag niks tegen elkaar doen..

Meetje22

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:18

Mijn veulen staat samen met zn halfbroertje in 1 stal en dit gaat perfect.
Er zit geen balk tussen.
Maar ik heb het ook weleens verschrikkelijk fout zien gaan bij iemand.
Die had een oudere shetlander hengst en een hengstveulen samen gezet.
De shet trapte het veulen bekant dood.
Toen heeft ze er een balk tussen gedaan maar ook dit mocht niet baten, de balk werd er tussenuit getrapt en het veulen werd helemaal lens getrapt.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 00:43

Jeetje wat een reacties.
Bedankt allemaal voor het meedenken en meedelen van jullie ervaringen.

Ik zal eerst even melden hoe het ging en dan reageren.

Vandaag ging het alweer beter dan gisteren, er zit dus vooruitgang in. Ze hebben wel elk hun eigen kant van de box waar ze het liefste staan en Helix laat nu wel merken aan Bas dat hij het wel best vind zo, hij gaat niet meer in de tegenaanval, maar ontwijkt Bas als hij lelijk doet.
Bas is wat jaloers heb ik het idee, voor zover paarden dat kunnen zijn. Helix mag vooral niet te dicht bij Durkje of bij mij komen, dan douwt Bas zichzelf ertussen met een dreigende blik. Hij bijt al niet meer, hij kijkt alleen heel erg vuil met zn oren plat in zn nek.
Het zijn geen uitgesproken dikke maatjes, maar er werd vanmiddag wel van beide kanten gehinnikt toen ik ze uit elkaar haalde om met ze te gaan werken. Dus ze missen in elk geval hun soortgenoot.

Ze hebben elk hun eigen eethoek en drinkhoek, Bas uit de automatische drinkbak, Helix uit een emmer ( die kan net niet bij de drinkbak ) in een andere hoek.
De stal is ruim zat voor deze 2, ze zitten elkaar niet in de weg, zouden ze elkaar absoluut uit de weg willen gaan dan kan dat, er is genoeg ruimte over tussen beide pony's.
Snel is het idd wel, maar ik heb weinig keuze, ik heb die 2 weken proeftijd. Ik kon niet anders, ik had ze ook liever eerst samen in de wei laten wennen en dan pas na een paar weken samen op de box, maar dat gaat dus niet. Zoals ik al zei wordt 2 boxen huren me wat te veel van het goede, dus ik moest nu wel meteen kijken of ze elkaar mogen.

Een andere box is misschien een optie, maar de boxen die er over zijn vind ik niet zo geschikt, daar krijg je nog meer het 'in een hoekje trappen' idee. Deze box is door de 4 open wanden heel ruimtelijk, ze kunnen aan alle kanten om zich heen kijken. De andere boxen zitten tussen muren met 1 of 2 doorkijkwanden, dat is veel 'benauwender' .

Leverancier van de box vragen om een tussenschot... dan moet ik de staleigenaar lief aankijken, die heeft de boxen zelf gemaakt

Maar er lijkt dus verbetering in te komen. Bas is erg hebberig, ik betrek hem overal bij en zo ook vanmiddag bij het longeren. Ik longeerde Helix en had Bas los erbij in de bak staan. Die bleef maar bij me plakken, hij draaide netjes de rondjes mee aan mn zijde, had hem zowat de longeerlijn wel kunnen geven bij wijze van spreken.
Als ik Helix beloon of aandacht geef, loopt hij sneu weg, of hij bijt Helix, maar al niet zo gemeen meer. Meer als een waarschuwing.
Voor Helix wel knullig dat hij continu gejend wordt, maar zoals het nu ging denk ik dat het langzaamaan wel beter gaat.

En idd, mocht het nou over 2 weken nog steeds dikke bonje zijn, dan zal er geen vriendschap meer komen denk ik en zal Helix weer terug moeten...
Maar daar denk ik nog maar even niet aan, ik hoop dat Bas een beetje bijdraait en ook de voordelen van een stal- en weidemaatje gaat inzien...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 00:52

Het heeft veel tijd nodig hoor....

Ik kreeg Moos toen ik Tayga al 4 jaar had. Nu zijn we bijna 3 jaar verder en ze is nog steeds jalours op Moos. Zolang zij eerst eten krijgt en eerst haar beweging gaat het goed. Maar draai ik het om wordt ze heel chagarijnig.

Ze zijn trouwens beste maatjes en kunnen niet zonder elkaar. Maar dat verandert als ik in de buurt kom...Gelukkig is het nu Tayga heel fanatiek getraind wordt wel redelijk weggetrokken.

Tayga trapte Moos eerst zowat de wei uit, maarja ik had het geluk dat ze na een week henstig werd

Succes ermee! Het zal vast wel goedkomen als je ze de tijd geeft! Er zit tenslotte al verbetering in.

Zolang ze elkaar accepteren en het goed gaat wanneer jij er niet bij bent, moet je voorlopig denk ik tevreden zijn. Dat jalourse zal hij ook wel naar anderen hebben, hij wil je gewoon niet delen.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:28

Ik snap nog steeds niet hoe ik kan zien waneer jij een nieuwe teks heb geplaats kun je dat nog een keer uit leggen? In de proviel kan ik niks vinden.
Ik kreeg dit stukje weer te horen via een vriendin.

Maare.. gaat het al wat beter tussen Bas en Helix? Anders moet je 1 van de 2 's nachts gewoon buiten laten staan. Het beste kun je dan Bas buiten laten staan en dan Helix aan de stal laten wennen (Denk ik). Of je doet Helix een uurtje eerder naar binnen en daarna Bas dat Helix al vast rustig heeft kunnen rond snuffelen. Dan kun je onder tussen nog even met Bas fietsen of zo zodat hij al een beetje moe is en aandacht krijgt

Ik snap Bas ook wel een beetje als hij al een paar jaar alleen alle aandacht heeft gekregen en die nu moet delen zou ik ook niet willen Ik denk dat die gewoon even in moet zien dat hel wel een leuk vriendje is. Polly mist hem in iedergeval wel want toen hij net weg was heeft hij 2 dagen bijna niet gegeten en dat is niks voor een shetlander en zeker niet voor hem want normaal is het een dikke vreet kever

Als je meer tijd nodig hebt om de pony's aan elkaar te laten wennen zou ik gewoon even aan Janita vragen of je als je het niet zeker weet je Helix wat langer op proef mag ik denk dat er wel iets te regen valt dan. (Ik weet het niet zeker maar denk het wel)

Ik hoop dat het steeds beter gaat en ze dikke vrienden zullen worden. Hebben jullie nog op Helix gereden of met de kar en is dat allemaal goed gegaan? Rijd hij een beetje lekker? Springen vind hij ook heel leuk.
Ik hoop dat ze het snel goed met elkaar kunnen vinden. suc6!

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 12:13

Hey chantal, zo je houdt me wel in de gaten he ? ( nee geintje hoor )
Je klikt op mijn profiel, dan zie je aan de rechterkant in kleine blauwe lettertjes staan : "Berichten van deze gebruiker bekijken" ( ofzoiets) en daar klik je dan op, dan krijg je een lijst met mn berichtjes.

Met Helix en Bas ging het eergisteren eigenlijk ronduit slecht. Bas werd i.p.v vriendelijker steeds kwaaier en was alleen maar bezig om Helix bij het schot op te trappen zodra die me aankeek. Heb nu dus Helix maar weer buiten gelaten snachts, wat hij gewend is, en Bas binnen ( Bas nu buiten laten staan snachts kan niet, hij heeft te weinig vacht daarvoor en met dek op zie ik niet zitten )
Nou hoop ik dat ze elkaar een beetje gaan missen en het leuk vinden om elkaar smorgens weer te zien, en daar dus de lol van in gaan zien.

Ik denk dat het Bas allemaal te snel gaat, een nieuwe pony, dan ineens zn stal moeten delen met die nieuwe, en dan ook nog zien dat ik met die nieuwe aan het werk ga, dat is hem wat teveel geworden heb ik het idee.

Verder gaat het met Helix wel goed, heb hem maandagavond even gelongeerd, hij is echt sneaky hoor, met meerdere dingen. Zodra ik even niet meer oplet draait hij zich naar me toe. Bas kuiert altijd wel stevig door, wat ik ook doe, die is echt helemaal getraind op mn stemcommando's. Helix let echt op wat je doet, en als ik mn aandacht er dus even niet bijheb, heeft hij geen zin meer om door te lopen, waarom zou je ook ?

Vanmiddag komt er iemand een lesje rijden, ben nog even aan het bekijken of dat op Bas of Helix wordt. Ik zou met Helix weer mennen vandaag, maar heb n spier verrekt in mn schouderblad, dus dat wordt 'm niet ben ik bang ( Baal, baal, baal!!)

Ik zal vanavond Janita even bellen ( voor de outsiders: de oude eigenaresse ) over het geval Helix en Bas, zou idd wel handig zijn als ik er wat tijd bij kon krijgen voor die 2, ik heb al besloten, nou Bas. Bas heeft alleen wat langer tijd nodig, en ik hoop dat ik die kan krijgen.