Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
whoopylover schreef:Hallo Bokkers,
ik ben bezig met mijn paard in te rijden en ik moet nog een goed zadel hebben. Nu zat ik er dus aan te denken om een boomloos zadel aan te schaffen, maar ik zit met een aantal vragen.
*Wat vind jij goed aan een boomloos zadel?
Het zit heerlijk, het zit mijn paard niet in de weg, het geeft geen drukplekken, je hebt goed contact met je paard, je zit wordt verbeterd en ik vindt het er leuk uitzien
*Waarom heb je een boomloos zadel/ben je overgestapt?
Ik zocht voor mijn 3 jarige die ik net had ingereden een nieuw zadel, want het zadeltje waarmee ik haar zadelmak had gemaakt was ten eerste oud en versleten, en ten tweede veelste breed. Ik hou van lange ritten (endurance en trektochten) dus het moest een zadel zijn die ook voor lange tijd voor zowel mijn paard als voor mij comfortabel zou zijn. Na een testrit op de Barefoot wist ik dat het perfect was!
Ook omdat mijn paard natuurlijk gigantisch van vorm veranderd, ze is geen 2 dagen hetzelfde, een boomzadel zou gigantisch gaan knellen.
*Mag je er wedstrijden mee starten? (dressuur/springen/sgw)
Ja, met barefoot tot de M (zelfde als VHZ zadel) met dressuur uitvoering uiteraard hoger. Met springen weet ik de regels niet precies, in de lagere klasse mag het vast wel
*Kan je er gewoon mee lichtrijden?
Waarom niet? geen verschil met een ander zadel, teminste, als je gewoon goed lichtrijd. Als je teveel naar voren gaat inplaats van omhoog merk je het heel gauw, en leer je het ook heen gauw af
*Welk merk is aan te raden, en waarom?
Ik zou iig geen randolls nemen, voor de rest barefoot is dacht ik dan de goedkoopste na randolls, en dus ook vrij standaard (massa productie) en de duurdere worden meer opmaat gemaakt.
*Tussen welke prijsklassen liggen de boomloze zadels?
Als ik de randolls niet mee tel, tussen de 400 en heeel duur
whoopylover schreef:Euhm.
*Of ik er gewoon engels mee kan rijden.
gaat prima, doe ik ook.
*Of ik er sgw ook mee mag rijden (de spring en de cross)
Het mag wel, maar ik zou het niet doen
*Kan je er goed mee springen? ( >1.20m)
Als springzadel is die niet geschikt, maar de wintec 2000 ook niet echt hoor (daar heb ik ook mee gereden op ander paard, springt verrot!). ik ben nu ook begonnen met springen en ga een apart springzadel aanschaffen. De barefoot voldoet prima voor lage sprongetjes, maar als je hoger gaat mis je de steun en alles vaneen springzadel. Mijn spring houding is ook erg slecht in de BF, terwijl in een springzadel issie perfect...
*Hoelang gaat zo'n zadel mee?
Vrij lang, ik denk evenlang als een wintec 2000 o.i.d.
Voorlopig zijn dit mn tweifels, meer kan ik er even niet verzinnen
whoopylover schreef:hmz, ik begin wel nieuwsgierig te worden.
Ik MOET binnekort echt een nieuw zadel, want het zadel wat ik nu heb past eigenlijk voor geen meter, maar ik moet even een zadeltje hebben om hem mee zadelmak te maken zodat mn nieuwe zadel niet kapot zou gaan. (maar hij is zo braaf...deus.)
Misschien mail ik wel even naar boomloos.nl voor een proefexemplaar.
*Welke maat raden jullie mij aan? Ik ben 1.70m en heb ong. maatje 38~40. 't Schijnt dat maat 2 voor vele het beste is...?
Ja maat 2 lijkt me dan het beste. Ik heb een maat 1, ben 1.73 lang en heb maat 36. Pas perfect in het zadel, zit niet tegen de pommels aan maar heb er toch wel 'steun'aan. In een maat 2 kon ik voor mn gevoel zwemmen.
whoopylover schreef:nog een vraagje:
*Is een boomloos zadel goed voor een paard wat ingereden moet worden? Of kan je beter eerst met een normaal zadel beginnen en dan overstappen op een boomloos. (want dat ik nu eigenlijk zo'n beetje mijn probleem...)
Ja hoor, is juist beter! Paard gaat goed op zijn eigen beetjes lopen, buigt goed in (doordat het geen last heeft van harde bomen) en ontspant zijn rug beter. Een jong paard is geen 2 dagen hetzelfde van vorm, en een boomloos past zich moeiteloos aan. Mijn 3 jarige heb ik zadelmak gemaakt met een oude wintec en doorgereden met een boomloos, ze loopt super. Andere 3 jarige die ik nu doorrijd is ingereden met een westernzadel, en de eerste keren dat ik erop reed met mijn BF voelde ze heel wiebelig, liep niet op eigen benen, was een sterrenkijker (met een ontiegelijke onderhals) en kon niet wenden. Nu na 3 weken loopt ze ontspannen lang en laag, op haar eigen benen, wenden gaat zeer goed en haar gangen zijn al ruimer en ontspannender. Nou had ik er gister door omstandigheden weer een boomzadel op, en meteen weer sterrenkijken, niet wenden enz...
whoopylover schreef:Dus als ik gewoon een keertje wil springen, een enkele keer hoger dan 1 meter dan moet dat met een BF gewoon kunnen?

ik hoop dattie jou ook bevalt
Banjer schreef:Toydoll: ik ben het niet helemaal met je eens dat een boomloos zadel niet geschikt zou zijn voor de hogere sprongen... Banjer en ik rijden er vrij pittige springlessen mee, en we gaan ook steeds hoger... ik heb heel veel steun aan het zadel, en ik zou dus niet meer met een boom-zadel kunnen (en willen) springen....
)

Maar met de gewone fenders heb ík er nooit last van gehad
Maar torsian heb ik nooit geprobeerd, misschien nóg iets betere overgang van seatsaver he