jullie paard gewoon het land op als het hard heeft gevroren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:13

en met peesbeschermers de hele dag het land op lijkt me niks dan ben ik bang voor afknelling enzo.. maar ieders zn keus natuurlijk!

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:18

Perla schreef:
Gitta1977 schreef:
Die van mij staan nog 24/7 buiten, alles beter dan in zo'n klein hok opgesliten te zitten! Iemand nog tips om het water minder snel te laten bevriezen??

een bal er in leggen die drijft dus bevriest t water niet

Das een goeie! Dank!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:38

Bonny4life schreef:
en met peesbeschermers de hele dag het land op lijkt me niks dan ben ik bang voor afknelling enzo.. maar ieders zn keus natuurlijk!

niet de hele dag 2 uurtjes en ik heb geen binnenbak en kan mijn paard ook niet een paar dagen op stal houden

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:46

Goed voeren en de wei in tot nu toe weten de paarden zelf wat ze met de harde grond en eventuele gladheid aankunnen.( zij zijn het gewend )

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:43

Die van ons gaan ook gewoon het land op nu, ze letten zelf wel op. Ze krijgen geen peesbeschermers ed om, dat vind ik en onzin en het lijkt me dus niet bevordelijk voor de benen een hele dag die dingen om. De hoefsmid zei ook ze letten er zelf wel op, het is belangrijk dat ze veel buiten komen.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:59

Ook hier gewoon op de wei met vorst. De paddocs hebben ze al zo mooi omgeploegd dat die net een maanlandschap zijn. Ze letten ook echt wel op dat ze niet te hard gaan. De eerste 5 minuten is het gaan met die banaan. Maar dan houd mijn oudje al weer op en gaat eten, wat het voorbeeld voor de rest is dat ook te doen .

Freggel

Re: jullie paard gewoon het land op als het hard heeft gevro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 00:41

Mijn paard heeft niets te kiezen, hij staat gewoon 24/7 op het land.

En hij weet zelf precies wanneer hij extra voorzichtig moet zijn. Dat merk ik onder het zadel ook.

Solide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 00:43

Solide gaat gewoon het land op, ook als het gevroren heeft. De stal blijft wel open dus ze kan zoveel naar binnen en naar buiten als ze zelf wil. En daarbij merkt ze ook meteen wat ze wel en niet kan doen als ze buiten is. Als de ondergrond wat harder is wordt zij ook een stuk rustiger en kijkt ze wel uit.

En als ik kan kiezen tussen paddock en wei, dan zou ik inderdaad ook voor de wei kiezen.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:18

onze paarden gaan altijd naar buiten. Maakt me niet uit of er sneeuw ligt, als ze op stal blijven worden ze gek, ze weten zelf wel wat ze wel en niet kunnen als het glad is. Ze hebben bij stal een paddock, het is daar meestal heel blubberig, als het gevroren heeft kunnen ze er wel moeilijk lopen maar ben niet bang dat ze een keer een been breken ofzo.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:53

Ja hoor, onze pony's heb ik vanochtend ook lekker buiten gezet in het weiland.
Aangezien het hard was, mag dit van de staleigenaar wel

Liever heb ik ze helemaal buiten, dus elke dag en liever ook dag en nacht, maar dit mag helaas niet

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:00

Onze paarden gaan elke morgen het land in en elke avond weer op stal. We hebben ze in december met die sneeuw een week op stal gehad, en hebben ze met de meest vreemde capriolen door het land zien gaan toen ze na een week weer naar buiten mochten.
We hebben nu besloten om ze toch elke dag naar buiten te doen (om eventuele blessures te voorkomen) en ze lopen super voorzichtig als het heeft gevroren en ze houden er ook rekening mee want er is niet een die gek doet!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:35

Bij mij staan ze altijd standaard in de bak dus ook als het hard vriest. Als het glad word doen ze vanzelf wel voorzichtig.

RUBYWHITE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:07

Ibbel schreef:
Mijn paarden gaan altijd naar buiten, al is het een ijsschotsenlandschap. Ze weten zelf prima wat ze doen. Ok al 'zwikken' ze een keer, daar krijgen ze niks van. Echte blessures loopt een paard alleen maar op door verkeerd trainen, niet door dat ze dat doen waar ze voor geboren zijn: vrij in het veld lopen.

Helemaal mee eens

Flabbergast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 16:10

Hier gaan ze ook gewoon het land op, ze rennen zelfs nog van voor naar achter en ze zijn geen van allen kreupel dus komt wel goed

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:51

Mijn paard staat ieder dag van 8 tot 5 op het weiland. Ik zie niet in waarom ik dat bij vorst zou moeten veranderen. Ook met sneeuw gaat ze gewoon het land op.
Ik zie trouwens ook niet veel verschil tussen lopen op een verharde weg of lopen op een bevroren vlak weiland. Verder weet je paard zelf wel het beste wat wel en niet kan.
Ik geloof trouwens ook niet dat een paard snel blessures oploopt in het land. Soms denk ik dat het makkelijker is het loslopen de schuld te geven i.p.v. je eigen rijstijl en trainingen.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 09:16

Mijne gaan er elke dag in, behalve als er sneeuw ligt want ze hebben hoefijzers en dan gaan er van die klompen onder zitten.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 10:21

Ctal schreef:
Mijne gaan er elke dag in, behalve als er sneeuw ligt want ze hebben hoefijzers en dan gaan er van die klompen onder zitten.

zelfs dan gaan die van mij er in.... ik smeer de hoeven dan met vaseline in dan kunnen er niet zulke erge klompen in komen,.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:42

Ook hier gewoon de paarden naar buiten op een bevroren ondergrond. De hele dag, is beter op bevroren ondergrond te rennen, dan de hele dag in de stal rondjes te draaien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:44

ja, met bevroren grond en ook met sneeuw (kawa heefts zooltjes onder de ijzers)

Laatst lag er hier een week sneeuw, nu zal het ook wel een week of langer hard zijn.
Zo lang kan ik ze niet op stal laten staan.
Dus staan ze gewoon de hele dag buiten.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 10:53

Perla schreef:
Gitta1977 schreef:
Die van mij staan nog 24/7 buiten, alles beter dan in zo'n klein hok opgesliten te zitten! Iemand nog tips om het water minder snel te laten bevriezen??

een bal er in leggen die drijft dus bevriest t water niet

Mijn ballen zijn dus nu vast gevroren . Ik sleep nu met emmertjes water. Om de paar uur ff met een emmer lauw water heen, dan kunnen ze ff drinken.

Ze staan bij mij 24/7 buiten. Ze kijken maar uit voor hun benen. Maar een sprintje op hobbelig bevroren zand gaat nog prima vinden ze .

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:22

Er zitten volegns mij altijd oevral risico's aan verbonden.. die van ons gaan gewoon naar buiten.. die van mij gaat anders echt stuiteren..
Rijden doe ik dan weer niet.. de bak is wel heel erg ongelijk en als dat hard is is dat wel extra link natuurlijk..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 11:54

Mijn paard gaat altijd naar buiten, ook als het gard vriest of heeft gevroren. Ze kan haar stal in wanneer ze wil maar ze staat altijd lekker buiten. Alleen als het echt heel lang achter elkaar regent en daarbij is het koud dan blijft ze binnen omdat haar dekens op den duur doorweekt raken en ze het koud krijgt.

Miepmiept

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:40

Ze gaan gewoon naar buiten! Ze komen alle dagen buiten dus echt gek doen ze niet. Ze weten zelf wel dat ze voorzichtig moeten lopen..

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:10

Gewoon naar buiten bij ons, ook de wedstrijddieren.
Ze weten het precies, ze gaan niet rennen met dit weer. Omdat ze iedere dag buiten staan leren ze met dit soort situaties omgaan.

deedee19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 16:02

fjordjuhz schreef:
Die van mij staan zelfs 24/7 buiten in de wei

Ja de mijne ook