Wat is Koliek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

naugthytjhu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 20:09

de darmen raken dan verknelt en heb eens op mijn manege gevraagt en iemand(verschillende mensne ahdden allemaal weer wat anders)maar een iemand zei:
als hij heel lang blijft rollen ookal heeft hij/zij geen koliek kan het ook verknelt raken en net zo bij koliek
je moet dus gewoon oppassen!
en de ander zegt weer dat er lugt inzit en dat het weer sneller in de knoop raakt enz. enz. enz.

safari

Re: Wat is Koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:21

Het niet mogen rollen is een eeuwenoud fabeltje dat maar niet de wereld uit wil. Mijn paard is geopereerd aan een torsie in de darm (dat is een draaiing) maar die was niet gekomen door het rollen. Dat gebeurd gewoon soms. In de kliniek in duitsland waar ze geopereerd is zeiden ze dat het juist beter is haar in de bak te laten doen wat ze wil, het paard weet hoe hij de pijn moet ontlasten waardoor hij meer energie over houdt om het vol te kunnen houden. Trouwens in Utrect hebben ze een Rolbank om de paarden mee heen en weer te rollen in de hoop dat de draaiing er dan UIT gaat.
Mijn dierenarts vertelde ook dat er nu meerdere onderzoeken zijn naar het effect en de mogelijke gevaren van rollen bij koliek maar dat deze telkens weer uitwijzen dat rollen eerder een positief dan een negatief effect kan hebben.