z dressuur/gebroken been

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

Re: z dressuur/gebroken been

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:50

Ik vind het wel vreemd dat jullie aansprakelijk worden gesteld.
Dus als de boer mijn pony buiten zet en mijn pony breekt haar been dan is het de schuld van de boer...

Ik vind dit erg vreemd moet ik zeggen, is er niet meer aan de hand dan alleen een verkeerde draai en waarom heeft dat paard een verkeerde draai moeten maken waardoor zijn been is gebroken, dit gebeurt niet zomaar....

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:51

Zijn jullie door hun aansprakelijk gesteld of is dat officieel gebeurd? lijkt me nogal makkelijk om zomaar iedereen in het wilde weg aansprakelijk te stellen... Dan kan ik ook wel een paar mensen aanwijzen die mijn dierenartskosten mogen gaan betalen (en nee, die mensen kunnen er niks aan doen dat die pony niet in orde is).
Op watvoor grond denken zij jullie aansprakelijk te kunnen stellen?

Enne, ik wil die foto's ook wel zien als het mag...

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:52

vlasta schreef:
Ik vind het wel vreemd dat jullie aansprakelijk worden gesteld.
Dus als de boer mijn pony buiten zet en mijn pony breekt haar been dan is het de schuld van de boer...

Ik vind dit erg vreemd moet ik zeggen, is er niet meer aan de hand dan alleen een verkeerde draai en waarom heeft dat paard een verkeerde draai moeten maken waardoor zijn been is gebroken, dit gebeurt niet zomaar....

precies, hun zetten dat paard toch bij jullie neer?? meestal is het toch op eigenrisico?? mmmmmmmmm dit kan een lang en erg getrouwtrek verhaal worden

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 20:59

Ook ik wil de foto's wel zien.

Wat ik mij afvraag...........
Ze hebben het paard verzekerd gehad en uitbetaald gekregen.
Als het paard Z-dresssuur startgerechtigd was en daardoor duurder, hadden ze hem zelf duurder moeten verzekeren.
Dit is dus nalatigheid van de eigenaar. Ze hadden hem dus blijkbaar onderverzekerd.
Als ze het paard dus voor de "waarde"hadden verzekerd was er geen probleem geweest.

Hoe kon het dat het paard zijn been verdraaide ? Zomaar of schrok hij ergens van?
dwz, wat is de reden dat het paard het been verdraaide en dus brak.
Was het paard ook kreupel aan dit been voordat het gebeurde ?

Ben benieuwd naar de antwoorden EN de afloop.
Sterkte......

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:20

Ook ik ben benieuwd naar de foto's.

En zoals anderen inderdaad zeggen hoe is het gebeurd?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 21:21

ik ben ook wel benieuwd naar de foto´s.

heb je het al nagetrokken bij de KNHS?
stond het paard al een jaar écht kreupel, of eerst stil en daarna kreupel?

igg een goede naaistreek om jullie er mee op te zadelen terwijl ze al geld gehad hebben.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:36

Ik heb het zelf ook meegemaakt met een pensionpaard.
Deze was al een paar weken licht kreupel.
De verzorgster had hem losgegooid en een paar manegepaarden liepen erbij los (gelukkig met toestemming van de eigenaar).

De eigenaar wil hem later naar stal brengen, maar het paard kon niet meer op 1 been staan.
Vanaf de kogel bungelde zijn voetje, heel eng.
Neem maar van mij aan dat het geen leuk gezicht is, welk gebroken been dan ook.

Gelukkig heeft deze eigenaar het hierbij gelaten, het was een heel goed dressuurpaard, piaffeerde al, maar was niet verzekerd.

De dierenarts zei later wel , dat er waarschijnlijk al een scheurtje heeft gezeten ( dat verklaard de eerdere kreupelheid ) en door 1 verkeerde beweging brak het bot.
Gewoon pech dus.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 11:07

God wat zonde zeg! Helaas zit een ongeluk idd in een klein hoekje. Ze kunnen door een verkeerde beweging ook hun pees al scheuren. Het is alleen erg jammer dat sommige mensen per se een schuldige willen aanwijzen.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 11:42

Hallo allemaal,

Het dier heeft een onhandige draai gemaakt en haar achterbeen afgeboken.
Uiteraaard is een dierenarts erbij geweest en die heeft haar afgemaakt.
Nu moet ik eenheleboel mensen een foto sturen, is er geen handige manier om ze even voor een paar dagen in mijn profiel te zetten?
En zoja wie wil me darbij helpen?
Groetjes Lisa

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:24

Aansprakelijkheid is een lastige kwestie en die zou ik niet zomaar accepteren. In het geval het paard werkelijk zijn been heeft gebroken door een - overigens aantoonbare - nalatigheid van jullie kant dan is schadevergoeding wel aan de orde ook al is het paard onderverzekerd. Dat heeft er dan niets mee te maken. Bij het KNHS is na te gaan hoe het paard is geklasseerd.
Dat aansprakelijkheid moeilijk ligt, illustreert het volgende voorbeeld wel. Als je besluit je paard los te gooien in een bak, waarvan de omheining niet helemaal o.k. is en je paard verwondt zich daardoor, kun je de eigenaar van de bak niet aansprakelijk stellen. Je hebt immers zelf het risico genomen om je paard in een dergelijke bak los te gooien.
Zo is het dus met veel van dat soort zaken, waardoor een rechter bijvoorbeeld zal beslissen dat de eigenaar ook een eigen verantwoordelijkheid heeft.

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 12:36

lisa_pluisje schreef:
Hallo allemaal,

Uiteraaard is een dierenarts erbij geweest en die heeft haar afgemaakt.
Nu moet ik eenheleboel mensen een foto sturen, is er geen handige manier om ze even voor een paar dagen in mijn profiel te zetten?
En zoja wie wil me darbij helpen?
Groetjes Lisa

Misschien kun je ze ook gewoon uploaden en dan de link hier neer zetten? Al die mensen pben lijkt me idd niet handig...

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:37

Ik weet wel dat, voor ik ooit een pensionstal begin, ik eerst een goede rechtsbijstand afsluit hiervoor (dit valt namelijk niet onder de rechtsbijstand van particulieren) en iedereen die bij mij z'n paard stalt tekent bij mij een contract waar alles over de risico's in staat.

Ik denk dat in dit geval de eigenaren van het paard moeten kunnen aantonen dat het breken van het been is veroorzaakt door opzet of nalatigheid van de stalhouder.
Als bijvoorbeeld door de stalhouder, buiten medeweten van de eigenaar, een gang smaller is gemaakt, waardoor het paard onhandig moet draaien, is de stalhouder aansprakelijk, maar dat lijkt me in dit geval niet zo.

De eigenaren zullen moeten aantonen dat de stalhouder iets fout heeft gedaan, de bewijslast ligt bij de eigenaren en ik denk dat ze (ietwat ongelukkig uitgedrukt) geen poot hebben om op te staan.
En al was het een GP paard, het is de verantwoordelijkheid van de eigenaar om het paard naar waarde te verzekeren.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:14

lisa_pluisje schreef:
Hallo allemaal,

ik vind dan niet dat jij verantwoordelijk bent een dier is een dier zolang jullie hem niet gedwongen hebben een rare draai te maken zou ik niet inzien waarom er iemand verantwoordelijk gehouden kan worden

annetjuh1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:22

Ik vind het ook een beetje raar dat ze jou verantwoordelijk stellen, dat het paard zijn been heeft gebroken. Als hij door een draai zijn been heeft gebroken kan jij er toch helemaal niets aan doen en was het ook gebeurt als hij waar dan ook had gestaan.

Het lijkt mij ook dat als een paard Z startgerechtig is, het hetzelfde is als M2 + 10 of meer winstpunten, dus raar dat er dan opeens meer geld bij komt..

Ik zou de foto's ook wel graag willen zien.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 19:45

Hallo allemaal,

Nee een goed contact hadden we alleen met de eigenaars toen ze krediet kregen op het nog te betalen stalgeld.
Wie kan me de link geven van de knsh?
Ik heb al rondgekeken maar kan er tot nu toe niks over vinden.
Groetjes Lisa

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:51

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:22

Ik snap niet waarom jij verantwoordelijk bent voor een onhandige draai van hun paard?
Mijn paard draaide onhandig in de bak en had twee verdraaide achterbenen, zou toch gek zijn als ik de stalhouder daarvoor aansprakelijk zou stellen.

Maar zou ook de foto's wel willen zien, ook nog nooit een gebroken been gezien dus tsja...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:25

Een paard breekt niet zomaar een achterbeen door een draai. Dan moet er een zwak punt gezeten hebben, en/of hij moet met de voet vast gezeten hebben. Ik vind het vreemd dat de eigenaar je aansprakelijk heeft gesteld. Ongelukken zijn niet te voorkomen en hier is geen sprake van nalatigheid ofzo.

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:31

Bah, wat een rotsituatie! Ik zou ook denken dat het voor die mensen nu afgedaan moet zijn; ze hebben geld gekregen, klaar. Maarja, je weet maar nooit, soms zitten zulke dingen (bureaucratisch) heel raar in elkaar. Kan me goed voorstellen dat je nu behoorlijk in de piepzak zit!
Sterkte en succes ermee!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:32

is de ts er nog wel hahaha ik hoor niks meer en echt iedereen stelt dezelfde vraag

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:35

Niet iedereen zit 24/7 op Bokt, vlasta

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:46

Perlina schreef:

hahaha ik ook niet hoor,, maar lees niks anders dan dezelfde vragen dus ik bedacht me ineens van hé waar is de ts eigenlijk

_Dunja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-06 21:14

Perlina schreef:

maar het topic blijft nu wel heeeeel stil vind ik hoor

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 09:54

TS had al een nieuw topic geopend. Het paard heeft geen wedstrijdverleden!!

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 13:05

Heb je de link van dat topic toevallig?